Jump to content

Ladedata 9mm, COL 27mm


midtjo

Recommended Posts

Hei

 

Har fått tak i noen 9mm kuler der jeg må ned i COL på 27 mm for å få kulene til å kamre uten at de treffer riflingen. Nå er det litt sparsomt med ladedata i det bøkene jeg har tilgjengelig som sier noe om ladedata når COL blir såpass kort. Tidligere har jeg benyttet 4,8 grs V-N340 bak Frontier 124 grs kule, men da har jeg kunnet benytte en COL på 28,8 mm. 

Er det noen som har forslag til startladning som er på den trygge siden for en COL på 27 mm? Fortrinnsvis med V-N340 krutt, alternativt med V-N320 krutt siden jeg har begge disse tilgjengelig. Kulen er en belagt blykule på rundt 124 grs. og totallengden på selve kulen er ca. 13mm.

 

All hjelp mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Pardini må ha utrolig tidlig rifling, har lada noen hundretusen av de uten å måtte lade så kort, vær obs på at MATCH versjonen går vesentlig bedre i ca alle våpen.

 

uansett, dra av ca 1 grain når du går ned til så kort OAL, hadde også anbefalt n320, med n340 og så lav faktor får du ikke i nærheten nok kammertrykk og ujevn hastighet/sota hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Kulene jeg har er noen lokalt produsert TC kuler belagt med hi-tek. Vekten viste seg å være 2 grs lavere enn først oppgitt, altså er de 122 grs. 

Uansett, gjorde et forsøk med 4 grs N-340.  Skaut en serie av disse over kronograf og fikk en hastighet på rundt 1050 fps og en faktor på ca 128. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur på skytebana i dag og fikk chronografert litt..

 

125TC fra blykula

COL 27,5mm

3,4gr Universal Clays.

 

Skutt fra 6" Pardini GT9 Sittende tohånds med myk støtte. Temperatur 14grader.

5 skudds serie (fps)

1020 - 1024 - 1045 -1020 -1045

Samling på ca 1" på 25m

snitt faktor  128

 

Prøvde samme lading med Frontier 124gr cmj match satt til 27,4mm men dette ble for slapt med stor spredning.

 

 

 

Edited by TheEdge
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...