Jump to content

Hvordan best reparere lakk på gammel riflestokk


mig16

Recommended Posts

Jeg har en Winchester riflestokk fra ca. 1985, med fin original lakkfinish. Den original lakken er veldig hard, og har klart seg bra, men dessverre er den slitt gjennom ett sted, ca. 2x5 cm, hvor noen har pusset på et merke, og dette er ganske åpenbart i forhold til den blanke finishen ellers. Jeg vil helst beholde stokken original, og ønsker ikke å strippe all lakk og påføre ny finish. Det vil ikke passe med resten av rifla som er i fin bruksstand. 

 

Kan jeg bruke Birchwood Casey Tru-Oil på denne flekken, eller anbefales noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Blasphemer! 😂

 

alvorlig: det funker dårlig å blande lakk og olje. Olja spiser seg under lakken i kanten så den begynner å flasse. Never ending story...

 

jeg tror du må innse at originalfinishen er ødelagt så lenge det er hull i lakken. 

Du har tre mulige løsninger så langt jeg kan se:

1. lakk over flekken et par ganger. Gi så hele stokken et strøk lakk så det blir jevnt. Det blir neppe særlig pent. 

2. Stripp lakken på hele stokken og lakk den opp igjen. Fort gjort med lakkfjerner. Puss flekken og området rundt så hele stokken er frisk ved før du lakker. Test med vann før du begynner. Synlige flekker blir VEL så synlige etter lakkering. 

3. Innse at lakk er fysjom på en riflestokk.😏 Før eller senere blir overflaten brutt, og da er finishen ødelagt. Bruk heller olje. Ccl sett er bra. Stokken blir mye penere med red root oil, garantert. 

 

Lykke til! Og post bilder av resultatet 😊

Edited by Skaubjønn
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Har nok innsett det du skriver :-). Liker ikke lakk på riflestokker selv, men det var nå det fabrikanten valgte den gang, sikkert fordi det var lettvint. Skal tenke litt over det før jeg gjør noe drastisk.

 

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har selv en Winchester 70 som er lakket og der denne var skadet/slitt av, mest på oversiden og kammen av kolben.

Pusset med fint sandpapir og påførte tynt strøk med Super Epoksy med fille som ikke lover.

Samme behandling på en Rem 1100 som også hadde små skader i lakken. 

 

Ikke så mye jobb dette og virker som det holder. - Lakk synes jeg er OK på visse typer våpen ,.. ikke på en fin hagle eller drilling,.. men på våpen som er med i "ur og skur" og kan karakteriseres som et "arbeidsjern" fungerer en lakket kolbe godt.

 

DSC_0740.JPG

Edited by bobby
legge til
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ordnet opp i dette. Mattet litt ned hele stokken med 400-papir og lakkerte to strøk med Hagmans Spraymax 2K Rapid Klarlakk, over den gamle lakken. Det ble veldig blankt, så måtte pusse over med 1200-papir. Polerte deretter med carnauba-voks for en silkematt finish. Resultatet ble superperfekt - skaden er helt usynlig, og stokken ser ut som den gjorde før. Meget bra lakk denne fra Hagman, som jeg har god erfaring med fra tidligere. Herder raskt og er knallhard.

 

Pot life på aktivert 2K lakk er normalt bare 12-16 timer, da herder den i boksen. MEN jeg har funnet ut at hvis man putter sprayboksen i fryseren så holder den i ukesvis :-). Husk bare å varme den til romtemperatur før du tar andre strøk.

Edited by mig16
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...