Jump to content

Overskuddsammo i Norge


Mausertrynet

Recommended Posts

Hva overskuddsammo (surplusammo) er det tilgang på i Norge.... Har leita, å sett lenge etter   Sånn type ammunisjon i Norge, men er ikke stort å finne. Ser jo ut som at dette er ingen problem å få tak i utenlands. Konstant leser jeg om gamle bokser mosin nagant ammo, ak ammo, gammle garand patroner O.S.V som har blitt kjøpt inn fra militært lager. 

 

Noen som vet noe om dette, eller kan man få kjøpt dette fra utland?

 

vet i alle fall at NM60 patronene ikke er lovlig å kjøpe som privatperson i Norge.... men er de gamle mauser patronene i 3006 fra Forsvaret lovlige for eksempel?

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Mausertrynet skrev:

tviler ikke på at man kan finne ammo av denne typen som funker like bra som partizan ammunisjonen

Muligens.....(selv om jeg har mere tvil😉)...... Men uansett; Tror du en norsk importør hadde hatt interesse av å ta inn noe slikt for å selge det til UNDER 4,99 pr. stk?

 

Jeg er redd markedet ikke er der (selv om det har vært solgt bulk/blikk bokser i lite omfang tidligere). Kjøp eller lad ammo som andre Nordmenn. Og skyt og vær glad.😀

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Begynnner å bli ei stund siden det var tilgjengelig sist, svjv. Var noe SA produsert «Nato». Fungerete likt den norske. Kostet kr 2,-pr stk. Fikk lagt mine klamme hender på bare 2 kasser før det var slutt, dessverre. Vet ikke hvem som importerte, den gang. Tviler ikke et sekund på at det er marked for surplus til riktig pris.

Link to comment
Share on other sites

At det finnes et marked er det liten tvil om, om det markedet er stor nok til at det er lønnsomt å ta jobben med import? Mer tvilsomt.  En skal konkurere med andre som selger mer ammo per uke enn en kan selge surplus per år her til lands.

 

Hva er i markedet av surplusammo for tiden? Mitt inntrykk er at det er lite annet enn komunistgreier (x39 og x54r), sikkert artig nok for de som lagrer og lagrer og lagrer i påvente av zoombikrigen, lite brukbart for den som liker å faktisk treffe..

Link to comment
Share on other sites

Det vil neppe lønne seg. Med mindre man får solgt det for dobbelt pris av XXL’s Partizan:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116825249

Men da er det vel smartere for kunder å vente på neste XXL-kampanje?

 

I 30-06 tror jeg det blir en ren utopi.

 

Surplus-ammo i 30-06 hørte til i tiden da TV-apparatene var en halv meter dype.

 

Å handle «alle» typer varer i andre land når man først er der - er selvfølgelig billigere enn i høykostlandet her hjemme. Men dette blir noe annet.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2018 den 8.29, vavlo skrev:

Begynnner å bli ei stund siden det var tilgjengelig sist, svjv. Var noe SA produsert «Nato». Fungerete likt den norske. Kostet kr 2,-pr stk. Fikk lagt mine klamme hender på bare 2 kasser før det var slutt, dessverre. Vet ikke hvem som importerte, den gang. Tviler ikke et sekund på at det er marked for surplus til riktig pris.

 

For ca 12 år siden fikk man kjøpt sørafrikansk 7,62X51 for 2,- pr stk + frakt. Fra samme leverandør fikk man russisk Barnaul 3006 med stålhylse for 3,- pr stk. 

 

Presisjonen på denne var ikke å rope hurra for, men de kosta jo godt under halvparten av det annen ammo kosta dengangen.  
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, psg-1 skrev:

Synes det var dyrt for NM62, disse pleier ikke å koste mer en 1kr.

Tar du imot bestillinger da eller?

Du skal selvfølgelig tjene på det, så sett meg opp på 500stk til 1,50 pr. patron.😉

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, høggern skrev:

Fra samme leverandør fikk man russisk Barnaul 3006 med stålhylse for 3,- pr stk. 

3kr, pluss 12års prisøkning, pluss ubrukelige stålhylser - kontra Partizan til 4,99 i dag...... Takk for at du bekrefter argumentene mine.😀

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Tar du imot bestillinger da eller?

Du skal selvfølgelig tjene på det, så sett meg opp på 500stk til 1,50 pr. patron.😉

Nå selger jeg ikke ammunisjon, men har flere ganger hatt muligheten til å kjøpe disse. Og da har alltid prisen vært 1 kr pr skudd.

 

Nå er det ikke å anbefale å skyte med disse, pga brannfaren, men det visste du vel??? Har dårlig erfaring fra forsvaret med disse.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, psg-1 skrev:

Nå er det ikke å anbefale å skyte med disse, pga brannfaren, men det visste du vel???

Visste det ja, og ikke har jeg bruk for dritten heller. Men bestillingen består for å statuere ett poeng som du helt sikkert har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke grått en gang. Svjv er ikke norsk mil ammo solgt til det sivile markedet. Alt er derfor statens eiendom. Utlevert ammo skal brukes slik som forutsatt og evt overskudd skal leveres inn igjen. At det finnes betydelige mengder hos private ennå i dag er vel hevet over tvil, og at mye av denne blir omsatt privat er også kjent. Så langt har svjv ikke hverken forvaret eller påtalemakten vist noen interesse for denne private omsetningen av statseiendom, men jeg ville iaf ikke våget å legge slikt ut på det åpne markedet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...