Jump to content

Norma 4 i 6,5x55


fleskebacon

Recommended Posts

Fant igjen en boks med Norma 4 skytterlagskrutt og noen hundre 140 gr Sierra FMJ kuler. Jeg har også en M38 svenskemauser. På kruttboksen er det oppgitt ladedata til "6,5x55", uten noen videre forklaring eller seremoni. Jeg har forstått det slik at det med skytterlagskruttene til Norma, så er det disse dataene man bør forholde seg til, ettersom kruttet varierer en del fra lot til lot.

 

Det store spørsmålet er imidlertid: Er det data for 6,5x55 Mauser eller 6,5x55 SKAN som er oppgitt på boksen? (Jeg går ut fra at det ikke er til 6,5x55 Krag i hvert fall.) Disse tre bør vel ikke brukes om hverandre når man har gammal børse.

 

Det står heller ikke oppgitt patronlengde for disse ladningene, men for spisse helmantelkuler er det kanskje rundt 76 mm som er vanlig?

 

Regner med at det finnes noen her som har lada "relativt" mye 6,5 med skytterlagskrutt som har stålkontroll på dette. :)

Link to comment
Share on other sites

6.5 x 55 SE/SKAN har samme trykkstandard (3800 bar/380 MPa) selv om SKAN ikke er sertifisert av verken saami eller c.i.p.  Ser du på

maksdata for boksen så er nok de nært 380 MPa. Ergo data er for SKAN/SE.

 

  For en gammel slarkete mauser? er nok kanskje 6.5 x 55 swedish mauser trykkstandard fra saami på 350 MPa fornuftig makstrykk.   76-77 er fin lengde for 140gr kuler. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Står ikke noe om maks trykk på boksen, bare kulevekt, ladevekt og utgangshastighet. Er som sagt ikke en gang oppgitt patronlengde eller kuletype. Men da går jeg ut fra at den svakeste oppgitte ladningen til 9,0 g kule er trygg å bruke med disse kulene i gammelbørsa, den er oppgitt å skulle gi 770 m/s.

Link to comment
Share on other sites

I en M98 i god stand kan du lade deg mot maks på de boksene. Du kan gå ut ifra 77mm patronlengde med 140gr kuler. Det er ikke sikkert hylsene varer evig PÅ maks, Mauseren er litt røff med hylser når en lader hardt.

Er det en M96 / M38 så bør du holde deg i nedre halvdel av skalaen.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...