Jump to content

Korrosive hetter


Mausertrynet

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Man kan sikkert kjøre en liten kjemisk test på selve primer-satsen. Problemet er å finne en enkel kvalitativ test for klorater, jeg kommer ikke på noen i farta. Det er mulig at gamle hetter vil inneholde litt klorider, da kan en bruke sølvnitrat (gir hvit utfelling med klorider).

Edit: Det er en klorat-test som kan være aktuell. Den krever Indigo Carmine (E132), mulig at en kan få tak i dette uten for mye problemer.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2018 den 1.08, Erlend Meyer skrev:

Man kan sikkert kjøre en liten kjemisk test på selve primer-satsen. Problemet er å finne en enkel kvalitativ test for klorater, jeg kommer ikke på noen i farta. Det er mulig at gamle hetter vil inneholde litt klorider, da kan en bruke sølvnitrat (gir hvit utfelling med klorider).

Edit: Det er en klorat-test som kan være aktuell. Den krever Indigo Carmine (E132), mulig at en kan få tak i dette uten for mye problemer.

Har sett litt, å fant faktsisk ein spikertest, hvor du legger hylsa over ein spiker å fyrer av tennhetta, så lar du det stå 24 timer.... om hetta er korrosiv skal det vere et rustlag på spikeren. Hvor bra dette funker vet jeg ikke, men hørtes ikke så dumt ut!🤔

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som pusser etter bruk av korrosiv ammo på samme måte som svartkrutt, dvs. varmt vann og olje.

 

Jeg synes egentlig det er overkill og nøyer meg med å bruke et ammoniakkbasert pussemiddel, f.eks Sweet’s 7.62 før jeg pusser med vanlig nitrosolvent og bruker olje/grease/rusthindrende. Jeg har et lass med gamle Mausere, Enfields, Mosins, etc., som har fått mye eldgammel overskuddsammo i 15-20 år uten antydning til rust.

Link to comment
Share on other sites

Mausertrynet: Det der er den enkle metoden, jeg liker å gjøre det komplisert :-)

Men testen din kan fungere fint den, du bør dog gjøre noen tester med kjent ammo så du vet hva du skal forvente. Jeg ville også brukt en test-bit som var garantert fri for overflatebehandling.

 

Thor: Målet er vel å vaske ut evt kloridrester, bruker en vannbaserte pussemidler så får en vel det meste ut. Bare ikke tro at ammoniakk kan nøytralisere kloridene, de må pusses/vaskes ut.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Varmt vann og såpe - så vanlig puss. På grunn av det Thor sier får du ikke vasket ut klorat/kloridene med olje. Jeg ser ikke problemet sånn egentlig. Jeg har skutt mange 1000 skudd med korrosiv ammunisjon uten noen som helst problemer. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Mausertrynet skrev:

Såpe? Holder det ikke med varmt vann alene?

Jo det gjør det sikkert. men jeg har nå brukt et par dråper Zalo også, for godt mål. Kan jo hende det hjelper på annen møkk også

 

K

Link to comment
Share on other sites

Thor: Det var ikke spesifikt myntet på deg, det var vel mer at det du skrev kunne misforstås. Å gnikke gjennom løpet med en fuktig lapp eller to vil ikke være veldig effektivt, sånn sett synes jeg rådet med såpevann er litt tryggere for de som ikke vet forskjell på polare og upolare løsemidler. Men du har uansett rett i at en ikke trenger å gjøre problemet større enn det er. Det verste er å droppe pussen helt, selv oljepuss hjelper. Man vil fjerne mye rent mekanisk og oljen vil også gi beskyttelse mot korrosjon.

Link to comment
Share on other sites

Brukes amoniakkholdig pussemiddel på vannbasis vil også det fjerne oljen. Det vil også gi rester som kan forårsake rust dersom luftfuktigheten er høy.

Det enkleste er en boks med varmt såpevann og en pussefille som går tregt i løpet. Da er det bare å stikke løpet ned i boksen og pumpe såpevann opp i løpet. Det kommer ingenting inn i mekanismen, og varmen gjør at løpet tørker raskt etter at det blir tørrpusset. En oljefille til slutt gir god rustbeskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

Kermit: Nei, egentlig ikke. Saltet vil sette seg i alt av porer, de får du ikke blåst rene. Bare tenk på hvor mye møkk som kan samle seg i et løp, alt dette vil være forurenset med salt. Det er sannsynligvis bedre å avslutte med ikke-korrosiv ammo enn å ikke gjøre noe, men det er ikke nok til at du kan være trygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt høyt i forhold til hva? Hva er rifla innskutt med og på hvilket hold? Dette blir bare gjetting til du kan spesifisere. Jevnt over har militærammo mer futt enn sivil treningsammo for samme patron/"kaliber". NM60 røsker mye mer enn Jaktmatch eller S&B trening, for eksempel. Samme sak med militær 7,62x63 og sivil .30-06-treningsammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forklarte hvorfor - militær ammo er ment for å veksle i både manuelle repetervåpen, halvautomatiske rifler, og maskingeværer i forskjellige temperaturer, og helst slik at en kan treffe på de holdene som militær skuddveksling foregår på. Derfor må trykket nødvendigvis være høyere enn i treningspatroner som brukes på 1-200m. I tillegg har vel militær M2/M2F1/M3 tyngre kuler enn vanlig treningsammo fra f.eks. S&B, Norma, eller CBC/PPU/hvor enn Podium lages nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...