Jump to content

zeiss 7x50 diatal t*


stisak

Recommended Posts

zeiss 7x50 diatal t* . Kan få til en handel med en kar om å bytte min vxr 3-9x50 mot denne. Skal betale 1000-1500 i mellomlegg. Begge er relativt nye. Min er igrunnen ubrukt. Men jeg finner veldig lite info om denne på nettet. Noen som har erfaringer og kan gi meg litt info. Pris osv osv. 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et slikt sikte selv. Måtte nesten kjøpe det da jeg kom over en annonse for noen år siden. Hadde hørt så mye bra. Og det stemte. Det var et meget bra sikte. Var fornøyd med at det var utrolig kompakt og lett, og det fungerte både sent på kvelden og i skarpt motlys på toppjakt. For meg var det kun èn ting jeg ikke ble fortrolig med, og det var synsfeltet. Det er ganske begrenset når den er fast på 7x. Synsfeltet er i følge data 5,8 meter på 100 meters hold. Jeg hadde behov for et mer allroundsikte og endte i stedet med en 3-12x56 og senere 2,5-10x50. Men bevares, et nydelig sikte var det.

 

Kort slik jeg ser det med tanke på fordeler og ulemper:

 

+: Kompakt (32,5 cm) og lett (460 gram), meget god optikk, velegnet til postering på åte, bra nok også til toppjakt

-: Synsfelt. Passer ikke godt til de korteste holdene, mindre allround enn sikter med variabel forstørrelse, høy pris selv om de etter hvert drar på årene

 

Vurder i hvert fall med tanke på hva du skal bruke siktet til. At Zeissen er egnet til åtejakt og annen posteringsjakt, er hevet over enhver tvil, men til jakt der det kreves rask reaksjon på korte hold, ja da ville jeg sett etter noe annet. 

 

Når det gjelder prisleiet, er det vanskelig å si. Dette er ganske sjeldne sikter, og det går år og dag mellom hver gang en finner dem på Finn.no, i hvert fall. De er også populære, selv om de aller fleste i dag vil ha variable sikter med stort zoomområde, ala 3-18x, 2,5-15x osv. Tipper de er svært så populære for revejegeren som sikte nr 2 på rifla! Skulle jeg selv ha vært i løypa for å finne et slikt, hadde jegnok svidd av seks tusen. Dumskap, jo, kanskje, men ville jeg hatt et slikt og det er så utrolig få i omløp, ja da hadde jeg gjort det... Om det maks hadde vært verdt fem tusen for andre, så hadde jeg rett og slett tatt meg råd. Noe over seks tusen blir litt vel drøyt, kanskje, men om nøden er stor... Feks ga jeg åtte tusen for et Victory 2,5-10x50 med opplyst, medforstørrende retikkel for tre år siden. Dette var fra 2001. Dritdyrt, ja, men det var jo ingen andre til salgs, og jeg VILLE ha det. Kanskje var riktig pris sju tusen, men fanken, jeg ville ikke lete flere måneder til , til det dukket opp et. Enkelte vi vel himle med øya over at jeg var så skremmende dum å kjøpe det til den prisen, men jeg kan trygt si at den er verdt hver krone! Faktisk fikk jeg en splitter ny Leupold VX6 2-12x42 for noen hundrelapper mindre hos J&F omtrent samtidig. Zeissen kjøpte jeg etter dette, på impuls. Så sammenlignet jeg de to, for jeg trengte i grunn bare ett sikte, og vinneren fikk bli. Og Zeissen bor hos meg fremdeles, og her blir den, enkelt og greit. 

 

Så selv brukte Zeiss koster litt skjorte... 

 

Her finner du data på Diatal: https://www.optics-trade.eu/en/zeiss-classic-diatal-7x50-t.html

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...