Jump to content

Gualandi wads


LeifSchultz

Recommended Posts

Jag har dryftat med en säljare i Finland om att sälja till Norge, och han säger att det är så omständigt  då Norge är utom EU  att han hellre låter bli . 

 

Vi på Svensksidan  kan få problem med att TNT  inte vill köra ut  till avsides adresser,  TNT har även efterdebiterat  en  italienare som vi köpte  270 kilo specialbehandlat hagel av, stackaren vart efterdebiterad  1600SEK 

Men jag och min kompis i Skåne tog den kostnaden som Gentlemen så säljaren vart skadelös.

 

Det är synd att siarm är så dåliga på att svara, för jag skulle vilja ha reda på vad som gör att frakt till Norge blir så pass dyrt som 1000 euro.

 

Du kan inte använda B&P 18 elr 15 istället ?   du får lite lägre tryck jämfört SuperG 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På ‎15‎.‎03‎.‎2018 den 9.37, culot skrev:

Jag har dryftat med en säljare i Finland om att sälja till Norge................

Ja synd det skal være så vanskelig å få tak i ting fra utlandet, Norge har jo en eøs avtale som politikerne mener er til fordel for handel import etc fra andre land men det virke som bare tull hele greia. Ja bruker BP wads idag med bra resultat men har best likt gualandi wads da de gir finere skudd bilde og renere forbrenning i mine patroner.

Link to comment
Share on other sites

På ‎15‎.‎03‎.‎2018 den 10.29, LeifSchultz skrev:

Ja synd det skal være så vanskelig å få tak i ting fra utlandet...........................

Du kan sänka höjden 0,10 -0,20 och få upp trycket alt öka 0,10 på krutet , du sänker trycket ca 40 bar med B&P jmf Sg . Tyvärr är vi som laddar hagel få i jämförelse så vi

” får bära våra egna kostnader ” 

dyra priser hos handlare är dålig stimuli till att handla mycket, men fortfarande är krut & hagel de dyraste komponenterna.  

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Kina har klassats som utvecklingsland av sverige och det har vart fraktfritt för kineserna att skicka till sverige , ska bli ändring på det nu då postnord drunknar i kinapaket ...  jag vet inte hur det är som privat person att skicka fr sverige till norge, dock sade Sami kärkkinen som driver näthandel för hagel laddare i Finland,  att sälja till Norge var väldigt omständigt, det var nåt med momsen tror jag. 

/P

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok ! Varför har  världens största ekonomi som hela världen sitter i knät på ha fri frakt ? Jag vet inte hur det är i Norge men i Sverige var det så , men det är slut med det nu i Sverige .. Ser det ut som . 

Jag hade hellre sett att usa eller EU länder hade fri frakt än Kina 

/P

Link to comment
Share on other sites

Tja.. handler jevnt med fri frakt fra Kypros, UK, Singapore, Korea, til og med USA..

 

Postavtalen er kort og greit at alle land som har signert er forpliktet til å ta imot og distrubere post og pakker om avsenderlandet også har signert.

Dette utnytter da endel land ved å sette porto for utenlandssendinger svært lavt.

Det dere gjør nå i Sverige er å kreve et gebyr på alle pakker som kommer fra alle land utenfor EU. En får håpe disse landene svarer med samme mynt..

I praksis betyr gebyret lite, alle de store kinesiske selgerene er i ferd med å bygge opp lager innen EU nettopp for å omgå slikt.

Link to comment
Share on other sites

Min fru formligen älskar att köpa småprylar på ebay med ursprung Kina , affärerna brukar ligga på  mellan 19-39kr 

mesta dels stickor , jag säger att det är hennes fel !   Kan du handla fr UK  och usa fraktfritt så kan jag bara gratulera.

jag kan leva med att betala frakt till Sverige ,  och jag skulle till och med kunna leva med att betala moms om det inte 

i vart fall Sverige  där  Är praxis att momsen ( 25% )  räknas på både varans värde OCH frakten för 

varor utanför EU , inom EU betalar vi enbart momsen i ursprungslandet dvs vi dubbelmomsas inte .

heter det moms i Norge åxå eller är det ett svenskt påfund ? 

Jag är inte ute efter att träta med dig chifen jag är ingen Kina vän bara... Hade 

/P

Link to comment
Share on other sites

Men du skrev det der på en kinesiskprodusert datadingz😂

 

Vi kaller det moms her også, det fulle navnet er vel "merverdiavgift", innført i 1964 som en midlertidig ordning..

Hovedgrunnen til at jeg handler fra utlandet er ikke pris men tilgjengelighet; 90% av det postmannen sleper hit er rett og slett ikke å få kjøpt her til lands. Momsfritt og fri frakt er bare en bonus.

Untaket er bildeler, det handler jeg fra utlandet på ren trass og forbannelse, noe er seriøst galt når orginaldeler koster 5-10 ganger mer her enn i feks Nederland og UK.

 

Ble ikke mye om Gulandi her nå😊

Link to comment
Share on other sites

På ‎16‎.‎03‎.‎2018 den 12.05, culot skrev:

Du kan sänka höjden 0,10 -0,20 och få upp trycket alt öka 0,10 på krutet ............

Det du tenker er å lade da med 1,9-1,95g N340 til 36gram bly med BP Z2/M wads og presse de til 57,9-57,8mm? Klar over at BP gir ca 40bar mindre trykk kontra gualandi men gualandi syns jeg ga finere skudd bilde. Men cirka trykk tror du de ligge på med 1,95g N340? Har ei moderne hagle godkjent for 1150bar.

Link to comment
Share on other sites

 

36g är i lättare segmentet för N340 så man får kompensera m krut, det som brukar skilja B&P och SG i bilder är att SG ger mer 

kärna och B&P i sin tur har tätare ytterring ,  57,8 kan du defenitivt ta den och ett test med 57,7 för att se hur det påverkar kan 

vara intressant, och har du en stark bössa är det inte farligt, men du ska dock vara observant  och inte förföras av  

" jävlar vilken Dorv det är i mina patroner "  Men för att återgå till förladdningar så kan det nämnas att många Engelska premiumpatroner  laddar m B&P förladdning ,  Gamebore Pigeon extreame är en sådan.

/P

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, culot skrev:

 

Hur gör Norska ripjägare med sin ammunition

 

Det er viktig (når man skal svare ærlig) å skille mellom hva reglementet sier om hva Normenn skal gjøre, og hva som faktisk blir gjordt.

 

På Nordby/Strømstad/Svinesund selges det hvert år tusenvis av haglepatroner, og hundrevis av krutt-dunker til Nordmenn på vei hjem over grensa. Og jeg tør påstå at 99,99% av dem ikke har nødvendige papirer i orden.

 

Jeg har hørt om noen som fikk bøter under «blyforbudet». Etter at dette ble «opphevet» har jeg ikke hørt om noen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, culot skrev:

Hur gör Norska ripjägare med sin ammunition när dom jagar i Sverige ?

 

Som regel köpt min ammo i "svedala" o tagit med överblivet,- dock i begränsad mängd förstås.

Så krångligt som det nu blivit (för oss "norrbaggar") på statens mark, är ripjakt i Sverige en saga blott iaf för egen del.

 

Skogsfågeljakt år självklart fortfarande möjligt.

Link to comment
Share on other sites

 

Vad jag menar är att om det inte är så himla kinkigt att åka tillbaka till Norge med lite extra krut så kanske  det inte är hela världen att lite krut åker från Norge till Sverige   Eller ? ?  Så länge den som har krutet i bilen har licens så gäller det som tillstånd för innehav i Sverige i vart fall,   Rent hypotetiskt alltså :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...