Jump to content

Bøylerifle /Lever action


Spinnvillt

Recommended Posts

jepp, 44 mag til rådyr funker fint.

 

308 og lignende funker greit (har hatt 243W som nå er bygd om til 358W), men krever boksmagasin og ett aldri så lite sidesprang fra de klassiske bøylemekanismene, som kanskje ødelegger litt av sjarmen for enkelte.

 

...men som du sier, med 2 eller 3 eller flere, så dekker du de fleste "behov".

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Mmm. Ta en tur å se på et jaktefeltstevne, så ser du hvilke våpen som er foretrukket til det bruket.

For å si det sånn... :Jeg skyter Glock19 I NSF spesialpistol.... Å kalle meg mainstream i våpen valg hadde vært mildt sagt skivebom... :D jeg har lyst på en bøylerifle... Akkurat som jeg digger å skyte g19... Jeg har ikke tenkt å bli norgesmester I jaktfelt i første omgang... Men er jo kjekt å definere et "fornuftig" bruksområde om ikke annet... 

 

 

357/44 lader jeg selv, og 308 er enkelt å finne rimelig ammo til.. Både trening og jakt... Derfor de kaliber... Det jeg tenker på er, hvilke fungerer i hvilke kaliber, og hvilke gjør ikke?, er den noen jeg bør styre totalt unna, og andre som er suverent å foretrekke, mtp, kvalitet, deler, og ikke minst pris... Litt sånn Ole Brum, :"jatakk begge deler" 

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at å ha lyst på en bøylebørse er grunn god nok til å kjøpe en :D De riflene som har vært på markedet lenge er der fremdeles fordi de har bestått "tidens test" og så bortetter.... De som høres spekulative ut allerede i navet skal du unngå. Når det gjelder 308 og bøyle så er det kanskje ikke den beste kombinasjonen. Bøylebørser er ikke primært langholdsvåpen og presisjonen taper seg på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også luktet litt på ny bøylerifle (ingen for tiden!). Marlin er vel ikke relansert i .357 ennå, men tror det er om hjørnet. .44mag derimot

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6054&prodid=12814

praktisk med sideutkast, rikelig med stash tilgjengelig (div dioptersikter etc)

 

 

Henry lager mange fine modeller

http://www.aspeliesvapen.com/317035148/product/901331/henry-big-boy-kal-38-357?catid=264086

Ser litt fiklete ut å lade magasinet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. For hva det er verdt. Min begrensede erfaring med bøylerifle er i hovedsak med en Marlin i .357 Mag. Kjøpt en gang tidlig på 80 tallet om jeg ikke husker feil. Nett lita rifle, med de ergonomiske ulemper det medfører, men lett å dra rundt på. Har skutt noen rådyr med den på kortere hold, med grei effekt, og presisjon er grei nok til det formålet. Er vel egentlig mest egnet som plinker. Har et utvalg av boltrifler som, nå om dagen, blir valgt hver gang over denne til jakt. Er jo ikke friliggende pipe på disse, så ikke bli overrasket  om den flytter treffpunkt når det skytes mer enn et par tre skudd med kikkertsikte. Min gjør iaf det. Er vel ikke samme problem med åpne sikter.

Ellers har jeg skutt noen runder med en BLR i .308 Win, som en kamerat eier. Har prøvd div fabrikkammo i denne, og ikke noe gikk bedre enn minute of snuseske. Også problemer med ekstraksjon. Enkelte typer ammo klistret i kammeret etter avfyring. Husker at blant annet Federal Fusion var særs ugrei. Ikke noe av samme ammoen gav tilsvarende problem i boltrifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis TS vil ha bøylerifle i 30 cal for elgjakt, så ligger det en Savage 99 i 300 Savage på Finn nå. Ellers er det vel Browning blr som er greiest å få tak i 308. Har skutt litt med en slik, må si jeg likte den godt.

Skulle jeg hatt en i 357 så ville jeg helst hatt en Browning produset 92, men en Marlin er nok ikke så dumt det heller.

Den største fallgruvene med bøylerifler er at det er lett å bli litt hekta. De er deilige å gå med i neven og å skyte med de er pur glede.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann godtfolk!

Etter å ha en periode med ruger 10/22 og de oppgraderinger og alt det styret der så har jeg falt tilbake i gamle baner og tanken om en bøylerifle klarer ikke å slippe.

 

Tenker på en i .44 mag (usikker på hva det er, men det er noe med pistolkalibre som får det til å kile), men har planer om å kutte ned løpet litt og montere på en demper, for å få ned rekyl og lyd. Tenker også at dette vil få opp balansen i rifla igjen etter å ha kappet løpet litt.

 

MEN, hva slags modell ville dere gått for, og er det noen børsemaker som dere har brukt med godt hell på bøylerifle?

Bruken er typ rådyrjakt i skog og noe rev på åte, så avstand er jeg ikke veldig redd for, kommer vel sjelden over 50m.

 

Har tittet litt på Marlin 1894 så langt, ikke funnet noen andre alternativer enn Henry sin.

Noen tips til hva jeg skal se etter, eller bare la hjertet bestemme?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, morlie skrev:

Heisann godtfolk!

Etter å ha en periode med ruger 10/22 og de oppgraderinger og alt det styret der så har jeg falt tilbake i gamle baner og tanken om en bøylerifle klarer ikke å slippe.

 

Tenker på en i .44 mag (usikker på hva det er, men det er noe med pistolkalibre som får det til å kile), men har planer om å kutte ned løpet litt og montere på en demper, for å få ned rekyl og lyd. Tenker også at dette vil få opp balansen i rifla igjen etter å ha kappet løpet litt.

 

MEN, hva slags modell ville dere gått for, og er det noen børsemaker som dere har brukt med godt hell på bøylerifle?

Bruken er typ rådyrjakt i skog og noe rev på åte, så avstand er jeg ikke veldig redd for, kommer vel sjelden over 50m.

 

Har tittet litt på Marlin 1894 så langt, ikke funnet noen andre alternativer enn Henry sin.

Noen tips til hva jeg skal se etter, eller bare la hjertet bestemme?

Om du skal ha demper på ville jeg ha valgt en med ladeport ;) har en kompis med Browning bl22 med demper, blir rimelig fort lei av å skru av demper for å lade tuben ;)

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, morlie skrev:

Heisann godtfolk!

Etter å ha en periode med ruger 10/22 og de oppgraderinger og alt det styret der så har jeg falt tilbake i gamle baner og tanken om en bøylerifle klarer ikke å slippe.

 

Tenker på en i .44 mag (usikker på hva det er, men det er noe med pistolkalibre som får det til å kile), men har planer om å kutte ned løpet litt og montere på en demper, for å få ned rekyl og lyd. Tenker også at dette vil få opp balansen i rifla igjen etter å ha kappet løpet litt.

 

MEN, hva slags modell ville dere gått for, og er det noen børsemaker som dere har brukt med godt hell på bøylerifle?

Bruken er typ rådyrjakt i skog og noe rev på åte, så avstand er jeg ikke veldig redd for, kommer vel sjelden over 50m.

 

Har tittet litt på Marlin 1894 så langt, ikke funnet noen andre alternativer enn Henry sin.

Noen tips til hva jeg skal se etter, eller bare la hjertet bestemme?

 

Hvis jeg hadde valget mellom ny Marlin og ny Henry så ville jeg ha valgt Henry. Har selv en .357 Big Boy Steel, som jeg valgte etter lang vurdering av det som var på markedet (dvs. ikke mye). Byggekvaliteten på Henry'en er bedre enn på nye Marlin, men ikke så bra som på en Miroku Winchester. Men disse er umulige å få tak i i .357/.44 fant jeg ut.

 

Jeg har skutt vel 1500 skudd med Henry'en min, og den ser fortsatt flott ut, og er fast i fisken. Presisjonen er ofte under 5 cm (ca. 1.5 MOA) på hundre meter, med de rette ladninger. Jeg synes at laderøret er lettvint og kjapt, spesielt hvis du må ta ut patroner. 

 

Når det er sagt så leser jeg på forumene at Henry har hatt utfordringer med kvaliteten i det siste. Det var en periode problemer med riflingen i løpene, men dette har fabrikken fikset. Noen modeller har hatt problemer med tregt sluttstykke, altså at det går trangt i låskassen. Det er de modellene med svarte sluttstykker. Noe sideveis slakk på avtrekker, hammer og bøyle kan forekomme; jeg kjøpte shims-sett til min. Finish'en på Henryene er veldig bra, men sjekk nettskjæringen når du kjøper den. 'Nuppene' er laserskjærte og knekker lett ved uforsiktig behandling. Dette gjelder forsåvidt alle rifle med laserskjært nettskjæring, inkludert Marlin. Ellers bør du sjekke pasningen på forskjeftet på .44 mag modellen, at det ikke sitter løst. Treet på Henry'er er generelt veldig bra kvalitet og skal ha gode tette pasninger.

 

Men uansett er en bøylerifle noe må man se og kjenne på, hvis mulig, før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...