Jump to content

Hämmerli X-esse short/long 22LR. Brukererfaringer?


Tordenkil

Recommended Posts

Jeg er 'i markedet' etter en god salongpistol, og blir av flere anbefalt å se etter en sånn en, i stedet for Ruger MK III, Buckmark o.l. , og blir svært takknemlig om noen kan dele sine synspunkter og erfaringer.

 

-Ett konkret spørsmål; går det an å montere lyddemper på x-esse'n?

 

http://www.landro.no/hammerli/images/X-esse_short.jpg

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

 

Edit: Lagt til link til bilde.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt over et år i klubben med en X-esse long, og nå kjøpt meg en selv. Er meget fornøyd, og setter denne et godt hakk over Ruger ihvertfall, Buckmark kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd den.

Meget gode sikter og avtrekk!

Får du lyst kan du oppgradere den senere med anatomiske skjefter.

Når det gjelder demper så tror jeg det blir vanskelig.

 

Hva skal du bruke den til?

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde er avtrekkstrening og mengdetrening. Grunnen til at mange anbefaler X-esse er nettopp at den har godt avtrekk, og dessuten er den lagd i stål. Dessuten er grepsvinkelen bedre enn Ruger med tanke på at 'primærvåpnet' er en feltpistol. (For tiden Glock.)

Det er to grunner til at jeg ønsker demper. Hovedsaklig fordi den ene guttungen vår er skyteintetessert, men hørselshemmet, og ikke skal utsettes for støy. Dessuten kan jeg trene hjemme, når som helst, uten å forstyrre naboen når våpnet er dempet.

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe forbud mot dette, selv om man skyter med enhåndsvåpen?

 

Så lenge du ikke forsøker å regulere området til skytebane, så er det bare å skyte. Det er selvsagt innen rimelighetens grenser. Hvis du å skyttterlaget på 150 aktive skyter der 2 kvelder i uka, så har du passert grensen...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en lang X-esse, kjøpte rett etter den ble lansert. Har ikke skutt så veldige mengder, men den har vært utrolig funksjons-sikker. Kan ikke huske hatt noen slags mate-trøbbel, men så har jeg ikke latt den gro helt igjen med kruttslam/kulefett. (Ofte tilfellet med mange klubbvåpen??)

Presisjonen er topp, "hakeslipp-samlinger" med 2xEER-kikkert under gode forhold.

Avtrekket litt spessielt, og ikke helt i klasse med de store kanonene, men med litt tilvenning og justering fullt brukbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei

 

Jeg har nå fått innvilget min søknad(må bare ordne meg med våpenskap først) og skal kjøpe meg min første pistol, hvorav jeg har snakket med en lokal forhandler som kan skaffe Hämmerli X-esse Sport pistolen.

 

Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer om denne pistolen? Fordeler / ulemper osv..

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med denne pistolen da vi har slike som klubbvåpen; ålreit grep, funker godt - tror de spiser det meste av ammo. Selv brukte jeg den til finfelt noen ganger, til dette virket den også god.

 

Som banepistol er den vel kanskje å regne som et nybegynnervåpen - jeg valgte selv å kjøpe brukt matchpistol og angrer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for info :)

 

Det er mest på bane denne kommer til å bli brukt, og om det er et nybegynnervåpen passer meg utmerket siden jeg er ganske ny og er mitt første våpen :) Var 8300 denne kostet hos forhandleren, har sett litt på nettet så det er visst rundt der den ligger på..

 

Har muligheten til å kjøpe noe brukt på finn osv, men noen i klubben mente det at det var lik så greit å kjøpe nytt mtp. garanti, vet hvormye den er blitt skutt med etc.

 

Ser nå at folk stort sett er fornøyd med den, så da er det nå vel ingenting å vente på :)

Klubben selger mest CCI ammo, så håper denne tar denne ammo'en.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Hammerli xesse, riktignok den korte varianten.

Synes pistolen sett i forhold til pris er svært bra, passer godt i mine hender og har et brukbart avtrekk.

En annen ting jeg liker med pistolen er den er av stål (føles solid), med unntak av magasinene da som gjerne og skulle vært av stål (noen som vet om dette finnes som aftermarket?)

Det eneste negative jeg har merket meg med pistolen er at den er litt kresen på ammo, min ser ut til å foretrekke "smurte" kuler fremfor tørre.

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

men noen i klubben mente det at det var lik så greit å kjøpe nytt
Som nevnt er bruktprisen på populære håndvåpen normalt drøy. Dessuten er det jo ganske trygt å kjøpe en ny med fullt garanti.. og en som ikke andre har 'tuklet' med! Jeg vurderte denne selv for en tid siden men bruket en neve penger ekstra og kjøpte en Pardini.. Hvilken klubb er det du skyter for? Gratulerer med et greit våpenvalg!
Link to comment
Share on other sites

Våpenet er bra det, men det er litt vanskelig å få ett skikkelig godt og bra avtrekk som man får på en del match våpen. Vi har to slike i klubben og jeg skøyt ett års tid med det ene våpenet før jeg kjøpte meg en gammel Unique til kr 2250.-. Og jeg må si at forskjellen var meget stor i en positiv retning for min del, så hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg ett eldre match våpen til samme pris enn å bruke 8000.- på en ny X-esse. Du får tak i Walter, Unique og kanskje hvis du er heldig en Pardini til samme pris og disse er nok en del bedre enn en X-esse. Og skulle du som evenkris komme over en Hämmerli 280 så er det bare å kjøpe :-)

 

Lykke til med valgets kvaler og velkommen som pistolskytter :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i en nesten ubrukt Hämmerli 280 til godt under 8000, og kan ikke si jeg angrer mye på det kjøpet :)

Sålenge du ikke er avhengig av å kjøpe såfort som mulig ville jeg brukt litt tid å leite etter en matchpistol i fin stand. Begynner du å skyte mye finpistol varer det ikke lenge før du ender opp med en uansett :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for masse gode tips =)

 

Hvilken klubb er det du skyter for?

 

Er meldem i Stjørdal Pistolklubb, vært medlem der i ett år nå. Men siden jeg ikke har noe våpen så er det litt pes med å bytte våpen hele tiden, får liksom ikke justert våpenet slik at det passer meg.. Derfor er jeg på jakt etter min egen pistol :)

 

Er det justertbart avtrekk på X-esse Sport?

 

Bromark:

En kamerat av meg har en Unique pistol, og det er den jeg har skutt med mest de siste mnd og er veldig fornøyd med den pistolen selv, men det er vel vanskelig å få tak i pistoler som folk er fornøyde med ;)

 

Så en annonse på finn for et par dager siden på en Hämmerli 280 til 8500, men vet ikke om jeg bør være litt skeptisk til å kjøpe en _brukt_ pistol til den sum, som førstegangspistol?

 

Det eneste negative jeg har merket meg med pistolen er at den er litt kresen på ammo, min ser ut til å foretrekke "smurte" kuler fremfor tørre.

 

Vet du hva slags ammo den tar / ikke tar?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt X-esse sport i snart to år, og er veldig godt fornøyd med den, så fornøyd faktisk at jeg solgte Hammerli RRSen min. Sporten har justerbart avtrekk, og bedre sikteinnstillinger en vanlig X-esse. Har skutt i overkant av 10000 skudd på treninger, og opplevd kiling 2 ganger på denne tiden, men da var det voks fra CCI ammoen som hadde griset til magasin, laderampe etter litt lang interval på pussinga. Kommer nå i en ny utgave X-esse IPSC, med farget korn, og ferdig gjenget for skinne på toppen (som leveres med)til f.eks rødpunkt. Leveres tror jeg med 4 magasin for IPSC trening.

Link to comment
Share on other sites

Så en annonse på finn for et par dager siden på en Hämmerli 280 til 8500, men vet ikke om jeg bør være litt skeptisk til å kjøpe en _brukt_ pistol til den sum, som førstegangspistol?

Det er stort sett ingen fare overhode å kjøpe en brukt matchpistol, de varer så og si evig så lenge man tar godt vare på de. Se etter utvendig slitasje og evnt test de før du kjøper. Da ser du om de "spiser" alt av ammo. Meg bekjent er det kun enkelte Benelli'er som kan være litt vrange på svak ammo ellers går det stort sett greit uansett.

 

Så hadde jeg vært deg hadde jeg virkelig vurdert en brukt Hämmerli 280 til 8500.- enn X-esse til samme pris.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Når det gjelder X-esse er det rekylen jeg vil dra fram som det mest negative. En muggen rekyl som vrir pistolen urimelig langt vekk fra siktepunktet. En stor bakdel ved hurtige serier.

Hvis du skal bruke den til konkurranser ville jeg helt klart gått for en brukt matchpistol. Skal du ikke konkurrere er det vel et greit valg.

Den beste grunnen til å kjøpe en X-esse er at den lett kan gjøres om til spesialpistol, hvis det er aktuelt. Andrehåndsverdien er vel også bra på disse pistolene.

Hvis du går for en X-esse, så gå for en kort modell, og kjøpe en sport er å kaste penger ut vinduet.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så å si ikke lest noe negativt om pistolen nå, så blir vel handling på tirsdagen, bare jeg finner meg et våpenskap..

 

Vet du når evnt denne X-esse IPSC vil komme i salg i Norge og ca pris?

 

du kan jo høre med stenvaag som importer den tror jeg.. ligger på walther sine sider så siden han har agenturet kan han sikkert skaffe

 

http://www.carl-walther.de/index.php?co ... oduct=1135

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en X-esse long med anatomisk skjefte. Jeg er meget fornøyd med den. Det som jeg synes drar tilbake er sikter og rekyl. Jeg har løpsvekt også, men likevel er den ikke noe særlig god å skyte med i hurtigprogrammet. Til felt er den helt topp sånn jeg føler det. Siktene suger pga for mye luft mellom korn og skur. Ikke så forbanna enkelt å utbedre da kornet er støpt. Jeg kommer til å ta vinkelsliperen og rett og slett få det vekk. Så frese ut et spor til hva jeg måtte ønske. Hvorfor rekylen føles så "feil" vet jeg egentlig ikke. Det er bare et eller annet som får meg til å vingle helt ut. Jeg tror den hadde vært bedre i kort utgave.

 

Ellers angrer jeg ikke et sekund. Personlig får jeg klaus av de full rigga fin pistolene. Derfor passer det kvasi anatomiske skjeftet meg godt. Samlingsmessig er den bedre enn de aller fleste skyttere, men det gjelder 98% av alt som smeller. Avtrekket er godt også.... Dessuten koster den ikke altfor mye. Jeg brukte penger på 9mm pistol i stedet. Kjøp etter det som passer deg og føles bra. Prøv så mye du kan få kloa i før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Denne annonsen på finn.no er egentlig ett veldig bra kjøp

 

Selges en Hammerli 280 i kal. 22 med ombygningsett i kal. 32.

Dette er et konkuranssevåpen med høy pressisjon. Pris: 8500 kr

Siden man også får med 32 sett er dette MEGET billig og et veldig godt kjøp for de som evnt skal ha ett bra våpen.

 

sjekk evnt ut finn kode: 18898216

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det var denne pistolen jeg nevte i en tidligere post her, men den er solgt.. Hadde den ikke vært det så hadde jeg nok kjøpt den..

 

Fikk mail tilbake fra selgeren:

Hammerlien, walther p22 og walther ppk i kal. 22 er solgt.

 

alt je har at nå er revolveren i kal. 22 og walther ppk i kal. 765.

 

--

 

Etter å ha lest litt her og fått hørt litt rundtomkring så er det noen som mener at SP20 er mye bedre enn X-Esse Sport pistolen.. (Det ligger nå vel også med i prisen siden den koster 6500kr mer)

 

Er så i tvil på hva jeg skal kjøpe meg..

Link to comment
Share on other sites

.. Er så i tvil på hva jeg skal kjøpe meg..

 

Når du er så i tvil som du sier, ville jeg ha godt for en brukt Matchpistol, som Bromark`n sier.

 

Det vil gjøre deg til en bedre skytter :!:

- for det gir deg bedre resultater og du syntes skyting er gøyere, som igjen gjør at du vil skyte mere og utvikle deg til en bedre skytter :wink:

Link to comment
Share on other sites

.. Er så i tvil på hva jeg skal kjøpe meg..

 

Når du er så i tvil som du sier, ville jeg ha godt for en brukt Matchpistol, som Bromark`n sier.

 

Det vil gjøre deg til en bedre skytter :!:

- for det gir deg bedre resultater og du syntes skyting er gøyere, som igjen gjør at du vil skyte mere og utvikle deg til en bedre skytter :wink:

 

 

Enig der, Pratet litt med Bromark på stevnet vårt i Myrespiten for snart to uker siden og karen vet godt hva han snakker om, det viser jo plasseringene hans også. Har selv ikke kostet på meg en matchpistol ennå, men "leker" med en CZ 122 Sport ervervet for bare 1500,- :D

 

God, passe tung for meg som liker de litt tyngre men skulle fått noen til å sett på avtrekket på den da det ikke er på høyde med CZ 75ens f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Støtter dem som anbefaler å kjøpe brukt matchpistol fremfor x-esse. Jeg har skutt en del med en x-esse og synes balansen var fæl. Løpet er altfor lett og det liker ikke jeg. Skal denne vurderes ville jeg ha kjøpt et par tunge løpsvekter med!

 

Jeg endte opp med en Pardini SP som jeg fikk til en meget grei pris, og som jeg er kjempefornøyd med!

 

Anbefaler å spørre rundt i pistolklubben og få prøve flest mulig pistoler og grepsvinkler/typer før du bestemmer deg.

 

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har både brukt den, før jeg gikk over til gsp, det var endel funk. feil på hammerlien, men jeg tenkte kansje at den bare var dårlig pusset.men det er mulig at det er en pistol med mye funksjonsfeil ja, hos meg brukte hylsene å sette seg fast osv. men jeg skjøt veldig bra med den pistolen, en av de første 22 cal jeg brukte i konkurranser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min har problemer med magasinklinken/magasinet. Istedenfor å mate opp en ny patron, så skyver sluttstykket magasinet ned slik at det ikke mates patron inn i kammeret. Presisjon og avtrekk er helt ok, men driftsikkerheten er ikke bra. Må få levert pistolen inn og få reparert den hvis mulig.

 

Siktene kunne også vært større. Grepet er godt til å vøre symmetrisk, men det "sakser". Vanskelig å få strammet skruen nok til at det sitter. Ulempe med gjennomgående skrue - strammer man for hardt, så vil grepet flekse.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

vi har to slike i klubben...de ligger for det meste å støver ned i safen. klarer ikke å komme på noen våpen som er dårligere en x-esse.

sleidelåsen sluttet bare å fungere på den ene sånn helt uten videre. har prøveskutt med dem men kommer aldrig til å klipe i en igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk min fra danmark nå og fikk prøvd den i går.Den var ok å skyte med, fikk også brukbare samlinger,men den låste ikke opp i bakre stilling etter siste skudd.Jeg brukte cci ammo så det var vel ikke for svak ammo ihvertfall.Skal til kirurgen ganske snart for å bli spesialpistol,men jeg tror ikke den tar over for min mod 71 og den forblir en reservepistol.

 

Mvh Geir

Link to comment
Share on other sites

Snodigt å høre at såpass mange har en del funksjonsfeil med denne pistolen. Min har kilt en gang, og det var pga feil på kule. Den var for fet. Den ville ha kilt i alle .22 pistoler. Utover det synes jeg grepet er litt ubehagelig og at siktene kunne vært større med mindre luft. Balansen er heller ikke topp. Hurtig program er et mareritt. Presisjonsmessig er den veldig bra. Alt i alt kurrant nok for min del på det nåværende nivået mitt. Kommer til å bli en annen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...