Jump to content

Recommended Posts

Hei hundefolk!

 

Hva slags fløyte/horn bruker dere til innkalling? Jeg trenger hjelp til å finne en god fløyte (eller horn) til å kalle inn dachsen min med. Gjerne en med lang rekkevidde. Har hørt fra lokale bikkjefolk at horn fungerer bedre enn fløyte pga at den høres mer positiv ut for hunden motsatt av en skarpe lyden fra fløytene. Hva er deres mening om dette? 

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på hvor ofte du skal ha med fløyte/horn på tur, litt lettere å ha med en liten fløyte enn et horn. Har heller aldri sett noen på fuglehundprøve med horn ihvertfall.

 

En annen ting er at du gjerne vil ha flere like, i tilfelle du mister eller ødelegger en. Jeg bruker disse: https://www.fuglehundensverden.no/products/acme-innkallingsfloyte-no-211-5

 

Du får de eller lignende i de fleste hundebutikker. Kjøp 5-10 stk med det samme og legg en i bilen, på hytta, i jaktjakken etc etc. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Teigen92 skrev:

Har hørt fra lokale bikkjefolk at horn fungerer bedre enn fløyte pga at den høres mer positiv ut for hunden motsatt av en skarpe lyden fra fløytene. Hva er deres mening om dette? 

Hva hunden assosierer med lyden er det du som "legger på". Sånn sett spiller det ingen rolle hva slags remedie du bruker for å lage lyd eller hvordan lyden høres ut. 

Link to comment
Share on other sites

Er blitt fortalt at et horn egner seg bedre enn fløyte for innkalling fra full los. Forklaring var at et grovt messinghorn i større grad overdøvet losen og med dette lettere fikk oppmerksomheten fra en jaktglad dachs.

Om dette stemmer er jeg vel ikke helt sikker på.

Uansett, sjøl bruker jeg horn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...