Jump to content

Pistolpatron i boltrifle


Recommended Posts

Hei.

har en rem 700 LA inne for ombygging til heenmuffe nå, og i den forbindelse ble jeg sittende å drodle med tanken om en pistolpatron i denne børsa.

 

tanken streifet til 45acp da denne har nesten samme «ræva» som 30-06.

 

skjønner jo at dette ville blitt en enkeltskuddsaffære, men da kunne jeg skutt rifle innendørs på pistolbanen, og den vil jo bli praktisk talt lydløs med demper. 

Noen formening om hvorvidt dette er en fornuftig tanke?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger ikke Magasin, da dette ikke blir et kaliber for drevjakt og rask

omlading uansett. 

Så ville i allefall i starten blitt en «lade en og en patron» sak.

 

har tilgang på innendørsbane uten kulediameterbegrensing, kun begrensning på magnumpatroner.... 

 

men mener folket at dette ville la seg gjøre uten mer om og men?

 

 

det med mating fra magasin kan jeg fikle med når løpet evt er i hus ;) 

Edited by Bullmastiffen
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å ende på 42cm og løs demper, så får heldemping være neste steg!

 

skal bli pokker så festlig å se hvordan våpenkontoret reagerer på søknad om riflepipe i 45acp.... 

 

16 tommer (40,6cm) ser jo ut til å være det optimale med tanke på mest mulig fart... samtidig som det er null problem med rett ammo/ladning å ligge både over og under lydmuren :)

Edited by Bullmastiffen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var den søknaden i boks.... fikk en tlf der vedkommende lurte på om det var en skriveleif, men forklarte hvordan det lå an og "problem" løst.....

 

 

så kommer neste spørsmål; 45acp kammer i en rem 700, kan jeg da lade og skyte 45super? 
og vil det være en snøballs kjangs i helvette for å nå 980joul på 100 meter?! ( jeg har regnet og kalkulert og kommet frem til at det på papiret ikke er mulig, men papir og praksis er ikke alltid det samme)

Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2018 den 19.05, M67 skrev:

Mnja, teknisk går det jo an. Men (svært) mange pistolbaner tillater ikke skyting med rifle uansett hva slags pistolkaliber de er i, inkludert 22LR.

 

K

Som du nevner, svært mange er utrolig håpløse, ref du kan skyte 22LR i pistol og ikke i rifle, det er facepalm herfra til evigheten. Mye av det er inkompetanse og total mangel på kunnskap, sliter stadig med saker rundt dette.... 

 

Begrunner man det saklig / teknisk så får man JA MEN VI VIL IKKE HA RIFLER DERE ER TEITE NANANANANANANNANA svar tilbake.... 

 

 

Til trådstarter, sjekk ut 45winmag! du kan skyte 45acp også "ish" i samme kammer, men ting vil headspace på ekstraktoren da typ ;) 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, aps skrev:

Til trådstarter, sjekk ut 45winmag! du kan skyte 45acp også "ish" i samme kammer, men ting vil headspace på ekstraktoren da typ ;) 

 

Vanskelig med push-feed mekanismer, ;-) da er man avhengig av at patronen kamrer på noe for å få utdrageren til å smette over randen på utdragersporet...

 

Men 45 winmag er nok ikke dumt for slike prosjekter, det gir litt mer rom for kulevekter og eksperimenter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Begrunner man det saklig / teknisk så får man JA MEN VI VIL IKKE HA RIFLER DERE ER TEITE NANANANANANANNANA svar tilbake.... 

Jeg synes det er utrolig mye vikarierende årsaker og begrunnelser i skyting generelt.  Og de samme folkene kan blånekte for at man kan skyte kobberbelagte (Rainer ballistics) kuler på innebanen, siden den ikke er godkjent for mantlede kuler - og så komme på ei DFS-rekruttrening ute og forvente å få skyte med Garanden sin...

En kar fikk ikke lov til å skyte på innebanen fordi han hadde 22LR med kobberbelagte kuler, "forbudt med mantel" - dette var på en riflebane. En DFS-kar nekta skyting med annet enn lagets våpen (for å stoppe en med ei rifla han ikke likte) med begrunnelsen at "forsikringen dekka det ikke" - litt pussig når 90% av skytinga skjer med private våpen.

 

Nok om det. Til trådstarters prosjekt. Jeg har diskutert dette en del med børsemakere, i forbindelse med en mulig eget prosjekt, og alle dømmer pistolpatroner i rifle nord og ned. Forslaget som alltid kommer er en av sub-riflepatronene. Begrunnelsene er som regel både funksjon, og presisjon. Brotsjer, toleranser, mål og geometri for pistolpatronene er laget for funksjon i automatvåpen, ikke for presisjon.

Skulle jeg denne veien, ville jeg sett på patroner som 458SOCOM, 450Bushmaster, 458x2" Barnes, 458HAMR, og denslags ting. Da får du mye mer sannsynlighet for riflepresisjon, mer sannsynlighet for pålitelighet, OG du får riflepatronens trykkgrenser. Og kan gjespe av spørsmålet om 980J på 100m.

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎03‎.‎2018 den 6.57, Olesøn skrev:

Å gud... 

 

Må jeg bestille meg løp i .45 Acp til Saueren mon tro? Jeg skulle jo ha innstikkspipe i .44 mag til hagla. 

 

Dustetråd. 

Dette får du vel enkelt med en .410 adapter... :ph34r:

 

Hylsene blir litt større etterpå og presisjonen er ikke allverden, men det smeller og er gøy allikevel...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

børsa i hus og testet med 45 acp løp.
Foreløpig montert i en stygg gammel, dårlig tilpasset ADL stokk, så det ble ikke det helt store. 

venter i spenning på grs Bifrost nå......

GRS har antydet tidlig mai, men har oogså hørt juni.... spent på om jeg rekker grisejakt 31 mai.
(med 30-06 løpet selvfølgelig)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...