Jump to content

Raufoss D-Spiss 9,3gram


Thomas84

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har noen esker med 9,3grams D-Spiss og tenkte jeg skulle lade disse til Howaen min.

Er det noen som har gode ladedata til denne? 

 

Av krutt har jeg

Norma 202, 204, MRP, N15, N19

VV 140, 150, 160, 530, 550

 

Raufoss hylser og CCI standard LR hetter.

 

Jeg har prøvd litt forskjellig lading med skytterlagskruttene, ladestiger med N15 

COL 76-78mm

Samt noen med vanlig MRP, men jeg får ikke noe god presisjon. ca 30mm som beste.

Jeg begynner å lure på om børsa er veldig kresen. 

Løpet er ikke gått mer en ca 500skudd.

0-02-04-fc52839ce9fd6adee59bcaeb0c6b98dbaeb22f37815ced303dcaef41f9b4f2d2_full.jpg.a7b2d12f1e7dedfdc0ee8ac59840cfde.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Thomas84 skrev:

men jeg får ikke noe god presisjon. ca 30mm som beste.

 

På 20m er dette rimelig elendig ja. På200m er dette bra.

D-spissen er vel ikke kjent for å være den beste. Hvilken kule bruker du som referanse?

Link to comment
Share on other sites

Avstanden er 100 meter, beklager at jeg ikke skrev det.

 

Vel egentlig det meste annet jeg har ladet av A-max, sierra og nosler samler ganske bra. Under 20mm

Har litt problemer med V-max, men den er jo også mye lettere. Howa i 6,5x55 skal visstnok ikke like lette kuler.

Link to comment
Share on other sites

De kulene stiller nok litt i en annen divisjon så jeg ville ladet opp D-spissene og bruk de til trening og godtatt at de ikke samler bedre. Hvis ikke er det bare å kaste de. Send de til meg så skal jeg få de destruert;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For å slippe å lage en ny tråd, låner jeg denne med et spørsmål litt på siden.

Jeg fant noe ammo etter forrige generasjon. Rano Super 6,5 mm (presisjonspatroner for Krag og Mauser).

Kule: D-spiss 9,3 gram, tambak. Hylse: Fabrikkny. Krutt: Progressivt NC-krutt. Hastighet V0 = 770 m/sek. Tennhette: Rustfri Berdan-type.

Poenget er at disse går fantastisk i min Sauer 200 STR, og jeg kunne tenke meg å lade noe lignende. Noen som har forslag til kule (inkl vekt) og krutt (inkl vekt)?

Jeg må bruke mine Normahylser. Som fersk lader har jeg forstått at Berdan er noe en holder seg unna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...