Jump to content

Din perfekte jaktvåpengarderobe 2018 Edition


slemmo

Recommended Posts

Vi må jo tenke på litt hyggelige ting oppi alt våpenlovherket. Og det mange tenker på om dagen er jo hva man skal bruke de to ekstra våpengarderobeplassene til.

 

Jeg har:

1 - Salongrifle .22

2 - Tikka M658 6.5

3 - Sauer 303 30-06

4 - Marlin 1895 45-70

5 - Beretta A400 Unico 12/89

6 - SKB 505 20/76

 

Tankene går rundt en kombi og/eller kipplauf. Kombi har jeg egentlig ikke noe spesielt sansen for, men det er jo praktisk. Helst vil man jo ha drilling, kanskje økonomien tillater det etterhvert, men ikke akkurat foreløbig. Men en kombi av ikke så alt for høy prisklasse bør kunne realiseres, Rizzini har jo noen som ser fine ut blant annet.

På den annen side, der jeg jakter rådyr går man som oftes ut konkret enten på riflepost og haglepost, og har mulighet til å velge det ene eller andre våpenet.

 

Så, hvis jeg kjøper kombi har jeg egentlig ikke bruk for kipplauf (eller har jeg det?)

 

Drømmescenario:

Blaser D99 20/7x57R

Blaser K95 Kipplauf

 

Også kan jeg selges 6.5 boltrifla, og putte inn en Blaser R8 der.

 

Realistisk scenario 1:

Rizzini kombi

Winchester SXP Defender e.l. billig værbestandig pumpehagle

 

Realistisk scenario 2:

Sabatti Kipplauf eller Thompson Encore

Winchester SXP Defender e.l. billig værbestandig pumpehagle

 

Sabatti skal etter ryktene lansere en ny kipplauf på IWA som jeg har ventet litt på, så litt avhengig av hva som skjer fremover så blir det enten realistisk scenario 1 eller 2, med mindre jeg vinner i eurojackpot og går for drømmescenario, da blir det grad 10 treverk hele veien :lol:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg ikke grublet mye på enda, men har en følelse på hvilken vei det går.

 

har:

22 lr

22 lr /17 hmr systemrifle

222 boltrifle (potesnielt kortkasse systemprosjekt en gang i fremtiden)

8x57 systemrifle

44 mag leveraction

358 win leveraction

 

Mye rifler der altså, så plass #7 går mest sannsynlig til:

20 kal. sideligger

 

Så, etter en del diskusjoner vedr. om konkurransevåpen kan brukes til jakt eller ikke, så er det fare for at plass #8 går til ei CAS rifle:

38/357 1873 leveraction

 

ikke så juicy detaljer som slemmo, men litt privatliv må man ha.

Link to comment
Share on other sites

Har:

Kipp system 3 kalibre

Bolt system 2 kalibre

Bolt .223

Bolt 17 hornet

Halv-auto .12

Salong

 

Hadde tenkt å kvitte meg med salongen + 223 børsa, men nå trenger jeg jo ikke det umiddelbart (kanskje).

 

Fyller nok på med ei O/U hagle  + ei værbestandig lever action i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke full garderobe i dag, økt fokus på å bruke våpnene avslørte død kapital, bare å selge.

 

En drilling til kråkejakt blir oftere og oftere nevnt når jeg og kompisen later som vi er på kråkejakt (omvendt erfaringsstige, skjøt bra med kråker i starten , nå kunne vi like gjerne gått på pub...😕).

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Browning BLR.

 

denne har akkurat hatt et opphold hos Rafdal. Forlot meg som en 243 Win og kom tilbake som 358 Win.

Bilder kommer, men jeg har tenkt å forbarme meg litt over stokken først, så den står (litt mer) i stil til resten.

Link to comment
Share on other sites

#1) Karl Hauptmann i kaliber .475 #2 NE.

#2) Merkel mod. 150E i kaliber .9,3x74 R.

#3) Merkel mod. 447S i kaliber .12/70.

#4) Sauer 404 Elegance i div kaliber,

#5) Sauer 404 Classic XTA i div kaliber.

#6) Blaser D99 Luxus i kaliber .20/76-7x57R.

#7) Ritter & Stark SLX i kaliber .6,5x47 L.

#8) Barrett MRAD i div kaliber.

 

De som kjenner meg veit hvem jeg har, og hvem jeg mangler. :)

 

Edited by Fury
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er der noen her inne som vil sette opp et eksempel på jaktgarderobe som dekker så mye av bruksområdet som mulig til jegere som tilgang på; postjakt storvilt, postjakt sjøfugl, småvilt/fugl på fjellet (ingen skog), smyg på storvilt, smyg på småvilt, revjakt i utkant av jordet, veldig lange jaktturer på vidde (villrein) og ei rifle som egner seg til jaktfelt ila. NJFF?

 

Jeg har merka at mine valg av billige og gamle/eldre våpen ikke var det mest praktiske til jakt selv om de er fult lovlige. Ønsker å vite hva folk foreslår.

 

1) hagle småvilt?

2) hagle sjøfulg?

3) lita rifle småvilt?

4) kort rifle smygjakt?

5) solid rifle post?

6) drivjakt med mulighet for følgeskudd?

7) kombi? drilling?

8 ) system?

 

Hva trur folk at egner seg til NJFF jaktfelt? I jeger- og sporterklassen.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, erichsen skrev:

Er der noen her inne som vil sette opp et eksempel på jaktgarderobe som dekker så mye av bruksområdet som mulig til jegere som tilgang på; postjakt storvilt, postjakt sjøfugl, småvilt/fugl på fjellet (ingen skog), smyg på storvilt, smyg på småvilt, revjakt i utkant av jordet, veldig lange jaktturer på vidde (villrein) og ei rifle som egner seg til jaktfelt ila. NJFF?

 

 

 

En rifle, en hagle og en salong.

 

De ca 60000 du sparer på å ikke fylle garderoben, bruker du på å ta deg fri fra jobb for å jakte og skyte. 

 

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, erichsen skrev:

 

 

Jeg har merka at mine valg av billige og gamle/eldre våpen ikke var det mest praktiske til jakt selv om de er fult lovlige. Ønsker å vite hva folk foreslår.

 

1) hagle småvilt?

2) hagle sjøfulg?

3) lita rifle småvilt?

4) kort rifle smygjakt?

5) solid rifle post?

6) drivjakt med mulighet for følgeskudd?

7) kombi? drilling?

8 ) system?

 

 

1) En penere sideligger i kal. 12/70.

2) Benelli M2 i kal. 12/76.

3) Tikka T3 i kal. 223 Rem.

4) Remington helstokk i kal. 308 W.

5) Hansen rifle i stort/småvilt kaliber.

6) Sauer 303 eller dobbelrifle.

7) Drilling.

8 ) Sauer 404, Blaser, S&L, Strasser, Voere, Mauser eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Browning x-bolt rustfri 42cm .223 med Khales Helia C (kommer, skal byttes ut mot min utskutte Brno Fox i cal .222.)
Mauser M12 Classic 6,5x55 (hadde nok gått for 308 om denne var kjøpt etter 222'n) Med Trijicon accupoint
Beretta Silver Pidgeon cal 20.
Cz 455 med en Hawke 1,5-16x56,  cal 22lr og .17 HMR.

Har også ei tyrkisk hagle i kaliber 12.. Yildiz eller noe het den.
Svært fornøyd med garderoben min, er bare 23 år så det kan vel skje endringer etterhvert. Har planer om ei elgrifle med litt mer futt enn 6,5-en, og da virker 9,3x62 fristende!
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

1) hagle småvilt?

2) hagle sjøfulg?

3) lita rifle småvilt?

4) kort rifle smygjakt?

5) solid rifle post?

6) drivjakt med mulighet for følgeskudd?

7) kombi? drilling?

8 ) system?

 

Hagle småvilt: Beretta 470-something, med eller uten krummelurer, til å passe lommeboka

Hagle sjøfugl: Remington 870 Marine Magnum

Lita rifle småvilt: Sako Vixen, 223Rem

Kort (og lett) rifle smygjakt, og all "surre i skogen" jakt: Barrett Fieldcraft, 308Win

Solid rifle post: Sako TR42, 338LM

Drivjakt: Sauer 200STR, 308Win

Kombi/Drilling? ingen

Jakt der holdet kan bli langt: Rem-klon (Stiller/Hansen wtf) McMillan A5, langt tjukt løp, 284Win, 6.5-284 eller noe i den duren. Ekstra lettvekts "karbon" løp.

Elgjakt, elgvelter: Krieghoff Classic i 9.3x74R

 

 

Sitat

Hva trur folk at egner seg til NJFF jaktfelt? I jeger- og sporterklassen.

Eksempelvis en Tikka T3 Sporter, i 223Rem eller 6.5x55, eller et eller annet 6mm. BR, XC, Creedmoor, whatever,

 

Konkurranse DFS:

3 stk 200STR, Bane, Felt/ reserve, og 22LR

 

Konkurranse NBSF

2 stk 200STR, div. løp i 308, 6.5x55 og 6mm XC

1stk Hansen FBR/ Stolle Panda elns. i 6BR, 6XC, 6.5x47 elns.

Anshütz 2013

 

Konkurranse NSF/ISSF

G&E Racer 22LR

 

Og tid til å bruke dem... Dream on :( Tror ikke jeg trenger enda et våpenskap med en gang.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med bare 3 våpen i jaktgarderoben så, ser jeg ikke helt for meg at jeg trenger de 2 ekstra plassene. Men fint å vite de er der om jeg skulle få lyst til å handle meg masse som bare står i skapet og ikke bli brukt. For det ser ikke ut som om at det blir mer tid til dette :( Om noe så blir det å fortsette å selge meg ned.

 

Men dagens garderobe er:

Walther miniatyr 22lr

Marlin XL7 i .30-06

Sauer 100 i .223rem

 

Det eneste jeg kunne tenke meg å kjøpe inn er kanskje en kombi eller drilling til div småvilt.

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ganske imponerende at medlemmer av dette forumet ikke har fått med seg den største diskusjonen av alle som har pågått de siste mnd ;)

Men nei, våpenloven er ikke endret riktig enda.

Det står forøvrig omtalt i alle medier om dagen, VG, DB osv. osv. kan lønne seg å lese nyheter en gang i blant også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, slemmo skrev:

Ganske imponerende at medlemmer av dette forumet ikke har fått med seg den største diskusjonen av alle som har pågått de siste mnd ;)

Men nei, våpenloven er ikke endret riktig enda.

Det står forøvrig omtalt i alle medier om dagen, VG, DB osv. osv. kan lønne seg å lese nyheter en gang i blant også.

 

Du har åpenbart et poeng i det med på lese nyheter, for dette med to ekstra våpen har altså gått meg hus forbi.

Diskusjonene rundt ny våpenlov, har slik jeg har oppfattet det, dreid seg om et eventuelt forbud mot halvautomatiske våpen. Halvautomat er for meg like spennende om en gjennomsnittlig cricket match. Dermed har dette blitt filtrert vekk. Joda, det er mange andre aspekter ved en eventuell ny våpenlov, men jeg har dessverre liten tro på at jeg kan påvirke annet enn gjennom valg og medlemskap i organisasjoner. Derfor tar jeg det som kommer og bruker tiden på å pakke og lade til Kammersmellen:D

For ordens skyld, jeg har ingenting i mot halvautomat til jakt og jeg har stor respekt for de som driver med dynamisk, etc. Det har bare null apell til meg etter en del år i Forsvaret.

 

Men to til, ja takk!

Da må det bli en Sako Vixen eller noe annet snop med kort kasse i 222 og en dobbeltrifle i for eksempel 7x65. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har for øyeblikket mest lyst på en lett kort rifle, med syntetisk stokk i 358W. Liker godt de riflene Rafdal bygger med High Teck stokk. Muffeløsning og ei ekstra litt lengre pipe i 7-08, så hadde det blitt perfekt.

En Co-Pilot fra WWG, hadde heller ikke vært så dumt.

Men jeg skal iallefall kose meg lenge med at garderoben før første gang på årevis ikke er smekkfull og vel så det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg starte jaktgarderobe fra skratsj hadde det blitt noe slikt. Noe nytt og mest brukt:

 

1. Salongrifle: Browning delbar SA22

2. Rådyr: Sako 75, 223 rem

3. Rein: ULA (gammel Mel Forbes) 6,5x55.   (nye Barrett ser helt lik ut på bilder)

4. Storviltjakt: Sauer 202 med løp i 6,5x55, 308win, 30-06 og 9,3x62 (200STR hvis noen kunne lage et 800g karbonskjefte)

5. Win M70 Classic 375HH

6: Hagle: Browning B25 20/76 (gjerne med ekstra løpssett i 7x65r, 30-06 eller 9,3x74r) 

7: Hagle: Beretta SP1 12/76

8: Drilling: Krieghoff Trumph 20/20/7x65r TS, 71cm løp og klassisk hagleskjefte.

Hagle/kombi skal ha like skjeftemål.  

 

Økonomiversjonen fra Finn.no ser slik ut: ( prisanslagene er for våpen jeg har sett i nystand på finn.no)

1. Salongrifle: BRNO 2 pre 70 (bredt spor) (1500.-)

2. Sako Vixen, 222 (4000.-)

3. Husqvarna/CG1900, 6,5x55 (5000.-)

4. Win M70 XTR/Classic 30-06  (3500.-) ( har man dritflaks finner man en Winlight med org McMillanskjefte til 5k..)

5. BRNO 602, 375HH, (4000.-)

6. Miroku 12/70 (5000.-)

7. Valmet 412 kombi 12/storviltkaliber (6000.-) (mulighet for andre løpssett i hagle/hagle og dobbeltrifle)

 

Økonomiversjonen komplett koster mindre enn en Sako 85 Carbon eller en Blaser R8. Verden vil bedras..

 

 

Link to comment
Share on other sites

I dag betyr mindre mer for meg.

1.) Klassisk Merkel hagle O/U links 12/70 med 1/4 og 1/2 choke og 72 cm løpsett. 

2.) Rizzini eller Browning O/U links 12/76 godkjent for stål med forskjellige choker.

3.) Voere LBW Luxus systemvåpen. 6,5×63 Messner Mag (63 cm løpslengde). 

4.) Rem 700 eller Heym SR 20 links med Muffe - system i 7x64 og 8x64S.  

 

Link to comment
Share on other sites

Min våpengarderobe er pr nå perfekt for mitt bruk.Ikke lagt så mye vekt på estetikk,men det dekker alt jeg jakter og kjennes bra når jeg bruker våpnene.Skulle lysten endre seg,så har garderoben en tendens til å gjøre det samme😎

1.Beretta 686s 12/76

2.Benelli SBE II 12/89

3.Krico 22 LR

4.Blaser R8 proffesional succsess 6,5x55 

5.Blaser R8 proffesional 6,5x55 (skal selges i løpet av våren)

6. Baikal ich27svisj tingeling ett eller annet(hagla til guttungen)

Link to comment
Share on other sites

Finnes pr dags dato:

 

1  Brno hagle s/s  16/70

2  Zastava mauser .308 NM

3  Winchester M70   9,3x66 Sako

4  Blaser R8  .204 Ruger

5  Krieghoff Trumph   2x16/70 og 6,5x57R

 

 For å fylle på opp til 8:

6  Kombi Blaser BBF 97  20/76 og 7x57R (ev 7x65R)   Kansje prøvd å få tak i med kunststoffskjefte? Gaupejaktskombi??

7  Ruger No1V  ett eller annet finkaliber, gjerne .204 Ruger  (åtejaktspesial)

8   Dobbelrifle ev rifledrilling 2x 93x74R og ev 20/76

 

Link to comment
Share on other sites

1. Husqvarna 1900 8x57is

2. Thompson Center Encore 223, 308, 12-76

3. Yldiz sideligger 2x12-76

4. Marlin 1895 Sbl 45/70

5. Sauer 303 9.3x62

6. Mauser m03 i div kaliber

7. Fair express 45/70 med ekstra løp i 12/76 O/u

8. Sako quad 22lr/17hmr/22wmr

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja... Det man har er:

1 Sauer 202 m/6,5x55 - 8x57is - 358win

2 10/22mag

3 H&R Pardner 12/76

 

Det man har lyst på:

4 Kipplauf i 6x70r

5 Bøylerifle i 357 mag

6 Lett halvautohagle i kal 16 eller 20

7 Dobbeltrifle i noe søtt og smått til rådyr. 

8 Plastikkbørse til trasking i fjellet. 

Link to comment
Share on other sites

Var ikke jaktammoen som var problemet, men full garderobe kombinert med et avtrekk på rundt femten kilo gjorde at den utgikk. Angrer selvfølgelig som en hund... Men nå er det rettrekker på drøyt hundre år på vei inn i skapet, så da blir det noe å fikle med lell.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min perfekte jaktgarderobe 2018 hadde vært Sauer 200 STR x 8 (+2-3 til på DFS kontoen) ;), og xx antall løp, kalibre og stokker. Hagler vet jeg snart ikke hva jeg skal med, for det er verken ryper eller skytebaner for slikt lenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag ser det sånn ut:

 

Valmet 212 222/12

Valmet 212 12/12 12/12

Valmet 212 222/12

Sako Vixen 222

Lanber 12/12

Ruger 10/22( finnes det en 12/22?)

Sako 75 308 (Her ser jeg at jeg har en påskenøtt. Finne et tallsystem som beskriver 308 og 75 med tallene 1 og 2. )

 

Av ukjente grunner fikk jeg godkjent et 7. jaktvåpen, så jeg har nok bare mulighet for en plass til. Har noen en Valmet 212 til salgs kanskje? En i 222/12 12/12?

 

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli komplett våpenarderoben no. 

Sako 85 blackbear 8x57. Zeiss HT

Sako 75 ss 280rem. Zeiss V8

Sako quad 22 lr. leupold

Sako carbonlight 7mm-08. Kahles k5i

Shultz & Larsen 97 6,5x55 kkc.zeiss FL

Blaser f3 12-12

Merkel 96k 12-12x5,6x52r. Kahles csx

Beretta urika 12

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Garderoben blir ikke perfekt, det har jeg ikke råd til. Men kan nok klare å utvide med et par børser til somjeg absolutt trenger (ikke helt enig med meg selv hva som er absolutt nødvendig, varierer litt fra dag til dag). Det som inngår i garderoben idag:

1. Valmet 412s, 12/12, 12/222rem og 9,3x74r, Zeiss HT 1,1-4x24, for småvilt, rådyr og elg

2. Kimber Montana 84M, .308 Win, Swaro Z6i 1,7-10x42, bevegelig jakt, hjort, rådyr, elg

3. Weatherby MkV Euromark,  .300wby, Swaro Z6i, 2-12x50, posteringsjakt, afrikansk PG

4. Sauer 202, 6,5x55, 30-06 og 9,3x62, Swaro Z8 1-8x24, Zeiss HT 3-12x56, Vortex Razor HD 5-20x50, jaktfelt, papp, gonger og drivjakt

5. Sauer 3000 drilling, 12/12/6,5x55, kombijakt

6. Krieghoff Big Five .500NE, afrikansk farlig småvilt

 

Så de to nye plassene:

7. jeg vet jeg trenger en lettere hagle, er lei av lange armer i rypefjellet, Beretta Ultralight, 12/12

8. Denne er værre, mener jeg trenger en halvauto for drivjakt, BAR i 30-06? Men tror også jeg trenger en Mauser Magnum, Rigby e.l i 375H&H, afrikarifle med kikkert. Trenger nok også snart en Sauer STR med McMillan...hmmm, ikke lett dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...