Jump to content

Recommended Posts

32 minutter siden, falkon skrev:

mini 14 og 30 inn på lista for dynamisk skyting

I utgangspunktet så hadde vel våre våpenkyndige politikere og byråkrater sett for seg at de mini'ene som etterhvert ble ulovlig å eie av jegere skulle være en ettertraktet vare i dynamisk-miljøet, slik at de kunne selges til konkurranseskyttere for en god nok pris til at fy-ordet "kompensasjonsordning" aldri skulle nevnes.

Sånn sett trudde jeg implisitt at DE hadde tenkt å flytte den fra jaktlista til konkurranselista uten videre sermoni

Link to comment
Share on other sites

Så sant der ikke legges inn i ny lov, eller i nye forskrifter, at mini riflene blir gjort ulovlige for både jegere og sportsskyttere å eie eller erverve så vil det være åpent for at dette kan erverves for dssn medlemmer. Uansett, fram til ny lov og nye forskrifter foreligger så er der ingen som vet hva som blir det endelige utfallet for dette våpenet. I utgangspunktet kan samtlige halvauto rifler godkjent til jakt i forskrift/lov erverves av dssn skyttere, men som aps skriver så finner du vel få konkurranse fikserte dynamikere som er interessert i å kjøpe seg en mini, det eneste må være dem som gir litt katta i hva de skyter med så lenge der er kaffe på termosen og det smeller. 

Link to comment
Share on other sites

Når du får en med mini14 på squadden din, er det bare å finne frem kaffekoppen, vi snakker ikke stagetid på 20-30sekunder, men jevnt over 10 gangern stortsett :/

 

Jeg har lånt bort AR til mini14 skyttere flere ganger, delvis medfølelse, delvis jeg ikke orker vente mens de skal fikse funksjonsfeil :P 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd funksjonsfeil med min egen eller med andre sine, bortsett fra de gangene eiere har lekt børsemaker eller satt på en trendy og "taktisk" riflestokk som riflen ikke helt passet inn i. Presisjon har vært varierende, men slik er det jo med lekebørser som fores med kvantitet og ikke kvalitet. IPSC stål går fint ned på 300 meter. Men skuddtakt er jo en litt verre sak.....og der med så er jo den mindre egnet til IPSC enn AR plattformen. Men det gjelder nå for så vidt for de fleste andre halv autoene også. I bunn og grunn kunne dssn egentlig satt standarden til at anbefalelse av våpensøknader fra klubber kun skulle bli gitt til AR plattform. Med det sagt, så kommer gjerne aps til å måtte låne ut sin AR til flere rifleskyttere med tiden. Regner med at dess nærmere vi kommer D-Day ("D" som i destruksjon) for miniene så kommer de dssn skyttere som egentlig ikke skulle kjøpe rifle til å skaffe seg en slik nostalgisk børse. For hvem kan vel si nei til å bruke et pub budsjett på å skaffe seg en rifle, tross alt så vil de jo gå for knapt et par tusenlapper om noen få år.

Link to comment
Share on other sites

På 5.3.2018 den 16.29, slemmo skrev:

Hvis du klarer å skyte et helt 30skuddsmag uten feilfunk så :lol:

Det er en del problemer med de helt nye, mange som har fått ny på garanti. Men hvis man har en gammal er feilfunk uhørt. Helst med 5 skudds magsinet eller de gamle i hvit pappeske. Men det gjelder masse rart , sett aldri beina i en nyere 870 eller S&W revolver eller ruger mk 4 eller...en remington 700 med skeiv kasse.

Ellers så skal jeg ikke si for mye om det som nå skjer da blir jeg pælma ut og gir myndighetene for mye hjelp, men til de som har en mini ; have some stamina.;)

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, M67 skrev:

Hvordan har du tenkt å få det til? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

 

K

 

Den nye våpenloven legger opp til at de riflene som blir ulovlige skal selges til skyttere i dynamisk.
I mine øyne så blir dette kun gjort for at de skal slippe å komme med en økonomisk kompensasjon til de som "mister" riflene sine.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Mosjonsskytteren skrev:

 

Den nye våpenloven legger opp til at de riflene som blir ulovlige skal selges til skyttere i dynamisk.

 

Poenget til M67 er vel at Mini-14 ikke står på lista over godkjente halvautorifler til øvelses- og konkurranseskyting. M.a.o. ikke godkjent dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Poenget til M67 er vel at Mini-14 ikke står på lista over godkjente halvautorifler til øvelses- og konkurranseskyting. M.a.o. ikke godkjent dynamisk.

Som det sies så kan ikke Mini 14 erhverves til dynamisk. Jeg gjetter også, iall min forutinntatthet, at en som ikke vet det - heller ikke har de nødvendige matchpoeng ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, FredrikW skrev:

 

Poenget til M67 er vel at Mini-14 ikke står på lista over godkjente halvautorifler til øvelses- og konkurranseskyting. M.a.o. ikke godkjent dynamisk.


Jeg skjønner poenget ditt, men siden forslaget til den nye våpenloven legger opp til at man skal selge rifla til dynamiske skyttere så er det naturlig at Ruger Mini 14 vil komme på godkjenningslista til konkurranseskyting.
Ved å løse "problemet" slik så håper de også å unngå å betale ut en økonomisk kompensasjon.

Sakset fra Prop. 165 L:

Sitat

Departementet tilrår å fastsette overgangsreglar for personar som omfattast av det nye forbodet mot nærare bestemte halvautomatiske rifler,
slik at desse gjevast ein frist på tre år etter ikraftsetjing av lova til å enten oppfylle dei særskilte vilkåra for å kunne ha denne våpentypen.....


Sakset fra Innst. 146 L:

Sitat

§ 43 Overgangsreglar
Forbodet mot halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.

Kongen kan gje nærare overgangsreglar.


Nå som det er sagt (eller skrevet), så er ingenting avgjort før loven er vedtatt.

....;)

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Som det sies så kan ikke Mini 14 erhverves til dynamisk. Jeg gjetter også, iall min forutinntatthet, at en som ikke vet det - heller ikke har de nødvendige matchpoeng ;)

 

K

Det har vært normal prosedyre, i hvert fall fra våpenkontor(ene) i mitt distrikt opp gjennom årene å innvilge søknader på våpen oppført som "jaktvåpen" også til konkurranse bruk innen ipsc. Dette pga disse våpnene er tillatt brukt til dette. 

Link to comment
Share on other sites

Pågangen til DSSN har aldri vært bedre, kursene er fulle, matchene er fulle og de største diskusjonene nå om dagen er hvordan vi skal få plass til alle som vil delta på matcher. Det at pågangen til DSSN er dårlig eller ikke prioritert er en myte skapt av folk som ikke har noen kjennskap til dynamisk skyting i Norge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Man får ikke inntrykk av at pågang er det DSSN er interessert i, all den tid det bedrives karantenetid og det er kun nåværende pistolskyttere som er velkomne. Så akkurat den veien tror jeg nok ikke mange jegere blir å gå.

Med noen unntak, så er de fleste klubber som driver med dssn skyting opprinnelige NSF klubber hvor dssn er en undergruppe. Normalt sett åpner de kun opp for deltakelse på nybegynnerkurs innen dssn for dem som ideelt sett innehar håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Pågangen til DSSN har aldri vært bedre, kursene er fulle, matchene er fulle og de største diskusjonene nå om dagen er hvordan vi skal få plass til alle som vil delta på matcher....

 

Ja jeg håper det kommer noe matnyttig ut av dette. På de store stevnene prioriteres det etter først til møllen prinsippet - er det mulig..? Det burde vært en form for kvalifisering her (eller er dette nå introdusert?).

 

Så nå er den ballen spilt over på den andre banehalvdelen :) 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, klabbogbabb skrev:

Man får ikke inntrykk av at pågang er det DSSN er interessert i, all den tid det bedrives karantenetid og det er kun nåværende pistolskyttere som er velkomne. Så akkurat den veien tror jeg nok ikke mange jegere blir å gå.

Fjas. Fra første til siste bokstav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...