Jump to content

Momentnøkkel


Jonas86

Recommended Posts

Hei!

lurer på hvilken momentnøkkel som annbefales til våpen? Har flere, men ingen som får under 40Nm.. 

hvor lavt må den gå og hvor høyt?

har salong, 6,5x55 å et par hagler...

 

Jonas.

Edited by Jonas86
Link to comment
Share on other sites

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-bitsfeste-2000031638/

 

Kommer nok straks noen og forklarer masse om kalibrering og serifikater og sånn, jeg har fått mine 3 momentnøkkler (2 biltema og 1 fra Lidel, den digre som går til 700nm orket jeg ikke drasse med..) testet og vet de duger..

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha sertifisert proffverktøy, så flyr tusenlappene, men om det er nødvendig? Går nok bra med hobbykvalitet også.

Til montering av sikter trenger du en nøkkel som kan stilles i området 1-3 Nm, så da er en momentskrutrekker mest aktuell. Jeg bruker en slik fra Teng Tools http://www.luna.no/artikkel/5179297/122500101/ til det. Til stokkskruer og løpsinnfesting er den Chiefen linker tll i rett område. Jeg bruker en tilsvarende fra Skytterlinken til det samme.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva TS skal bruke nøkkelen til og siden han har fått meget gode svar om egna nøkkler.

Så har jeg litt lyst til å spørre om noe. En kan få inntrykk av at en må ha momentnøkkel for å skru på våpen og montasjer. Er dette nødvendig utstyr eller er det kjekt og ha og godt for sjelefreden? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er dette nødvendig utstyr eller er det kjekt og ha og godt for sjelefreden? 

Det er meget kjekt, på grensen til nødvendig.

Kikkerter f.eks. skal ikke skli, og du skal ikke ødelegge noe - og med mikroskruene som ofte brukes er "håndmakt" som regel for mye, Så er det også vanlig å se både avslitte skruer og knekte klemmer. Jeg vil si momentnøkkel er nødvendig for korrekt montering av kikkerter. Er en vant til det, og har brukt momentnøkkel en hel del, så kan klare seg uten, men da har en jo. Vi har også han fra DFS FB-gruppa som mente han trakk mer nøyaktig "på feelingen"...
Trestokk - låskasse er det også lett å trekke for mye, men det skal sitte. Med momentnøkkel slipper en både å synes og å tenke. Samme med pipemontering på mange systemrifler, XNm og ferdig. Mange ganger finner en best presisjon ved et bestemt moment også, både på stokk og pipeskruer. Nødvendig for å ha ihjel en elg, neppe. Men til alt som innebærer presisjon - er det best å starte med presisjon ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en "momentskrutrekker" som går opp til 8Nm. Veldig hendig og mye lettere å jobbe med enn de klassiske momentnøklene, spesielt på små skruer. Husker ikke hvilket merke det er men betalte vel en 8-900kr for den hos tools. Regner med at prisen var med en solid firmarabatt..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Vortex momentnøkkel siden den har et spekter beregnet til kikkertmontasje samt at det fulgte med de bits man vanligvis trenger til den slags. Fin pris er det også på den.

 

Greit nok at den mest sannsynlig er laget i Kina, men det er det meste annet også hvis man ikke hopper opp et par nivå i pris.

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt klart meg greit uten, når jeg monterer sikter. 

Ingen sprekte ringer ødelagte skruer eller kikkerter som flytter seg i montasjen. 

Men nå har jeg nå bare montert noen titalls sikter, og bare på jaktriflene mine. Det er jo ikke de tyngste siktene som står på jaktrifler som regel.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får vel bestille momentnøkkel fra Kina da, siden det har gått så dårlig med hjulskifte på bilen (jeg har etter hvert dratt over gjengene på 3 av hjulboltene til Subaruen, enda jeg brukte "feelingen" som har klart seg i 50 år. Men med hvilket moment skal man dra til skruene på f.eks. QR-ringer, som jeg skal gjøre snart med ny kikkert til 9,3-løpet? Og forvirringa gjelder også ved løpsbytte på Sauer'n (202 Outback). I dokumentasjonen som fulgte børsa står det at man kan bruke 7 Nm hvis man har momentnøkkel, men den sier ikke noe om stål- eller alukasse. Jeg mener å ha sett fornuftige folk her på kammeret si 4,5 Nm på alukasse og 11(?) Nm på stål. Dette gjelder altså de tre festeskruene for løpet, festeskruen for framstokken skal visst dras til bare så vidt. Er det noe med rekkefølgen også når man drar til de tre festeskruene (står ikke noe om det i manualen)?

Link to comment
Share on other sites

Sauer oppgir da vitterlig prosedyre og moment for dette i manualen. Gjør ikke forskjell på stål eller alukasse.

https://www.sauer.de/en/service/user-manuals.html

Litt merkelig at det oppgis et moment på 5 Nm i den tyske manualen, men 7 Nm i den svenske og engelske

Vil man gjøre seg ekstra flid kan en jo bruke prosedyren for STR 200.

http://www.skyteinfo.no/web/skyteinfo.nsf/downloads/RIVH-8S3J52/$File/Sig Sauer 200 STR User's Manual - DE, NO, DK, FI.pdf

Moment for skruer til montasjer og ringer fra Leupold bruker vel å stå på forpakningen.

Det meste av slik info ligger noen tastetrykk unna om en googler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg tenkte ikke på å laste ned manualen så lenge jeg satt med en i handa, men den gamle fra 2011 var litt mer sparsom. Har ikke kjøpt nye ringer ennå, men jeg finner kanskje noe i pakka, ja, kunne jo tenkt på det først. Men 2 Nm er jo ikkeno, jeg har alltid dratt til temmelig godt på montasjene jeg uten å ha opplevd noen problemer med det. Men det går jo an å gjøre det riktig også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Er det tilstrekkelig med en nøkkel som går fra 1-5 Nm eller kan det være nødvendig med en som går opp til 10 Nm? Tenkt bruksområde er skjefteskruer, montasje og pipeskruer på CZ 457, skjefte på Howa 1500, samt diverse pistoler og revolvere. 

Det står mellom en momenttrekker fra 1-5 Nm og en som går fra 2-10.

 

Denne typen: https://www.elektroimportoren.no/momentskrutrekker-micro-click-mc5-1-5nm-proxxon/8805117/Product.html?Event=livesearch

 

Å kjøpe begge er utelukket. 

Manualen som medfølger ekstraløpet til 457'en oppgir  6 Nm på stokken og 5 Nm på pipeskruene (bildet), men i en annen tråd her inne leste jeg at man benytter atskillig lavere moment enn det fabrikken oppgir. Synspunkter på dette?20220525_211954.jpg.10a6a96cf2c0f2c92a24dab766bf3693.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler momentnøkkel med 2-10 Nm.

 

Til min CZ455 bruker jeg 4,5Nm på både pipeskruene og stokkskruene, uten at jeg har så tung dokumentasjon for det. Men det fungerer.

Til stokker med søylebedding kan du dra til litt mer, det kan være verdt å eksperimentere litt i området 5-8Nm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...