Jump to content

Spinnvillt

Recommended Posts

Jeg lader 245gn belagt Frontier med samme hette og krutt.

20.1gn N110 er det svakeste jeg lader i DE med 10" løp. Fikk da av og til et gufs av ubrent krutt i kaldt vær.

Med 20.5gn N110 er dette problemet borte.

 

Anbefaler denne tabellen: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/?cartridge=47

 

Edit: Det finnes også en app fra Vihtavuori som lar deg legge opp ladninger og føre inn data om hastigheter etc.

Edit 2: Bør ikke gå for langt under anbefalt minsteladning da du kan ende opp med at det sier pop og så står du der med en kule i løpet og masse utbrent krutt. Var et varsel om dette hos Vihtavuori tidligere.

Edited by OysteinR
Link to comment
Share on other sites

20.5gn var det jeg fikk anbefalt av en erfaren revolerskytter.

I følge ham var dette en "sweet spot" for kruttet i .44 mag. 

 

Men jeg ladet faktisk ned til 18.5gn uten å få feil funksjonering men dette er nok pga 10" løp og 100% lukket kammer i DE.

22gn var gøy men overkill. Måtte også lete litt etter hylsene :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg lader Frontier 245 FP med 11,2gr N340, Fed LP hetter og col på 40,2.

Da holder jeg en faktor på 285.

Jeg har ikke sett noen trykktegn med denne ladningen, men jeg tror ikke det er så mye å gå på.

 

Om jeg gjør alt rett så klarer jeg å samle 2" på 25 meter, det er omtrent så bra jeg klarer å skyte med mitt ferdighetsnivå.

 

Dette er i en 6,5" 629.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm høres spennende ut... Jeg testa et par ladninger med ca 2grain høyere krutt vekt enn beskrevet her... Og enda er ladningen  meget behagelig å skyte med..   

 

I motsetning til 20,5gr n 110...som oppleves.... frisk😝

 

Får lade opp en batch og få de over chrono... Min 629 er bare 6" så blir spennende å se... 

 

😝

Link to comment
Share on other sites

På magnumladninger kontrollveier jeg hver ladning før jeg setter kula...

13grs n340, bak 180grs XTP virket knallbra, dog med veldig endring i treffpunkt

, tenkte å prøve med 11grs bak ei Clarry 240grs bly. 

 

Forslag til ladning bak Frontier CMJ .44 - 245grs? Som ei blykule? Eller som mantlet ? 

Edited by Spinnvillt
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dumpa oppi ei kasse med 200gn kuler fra Frontier, men finner lite ladedata til de...

 

H&N har data for 200gn belagte kuler... Men de opererer med 19,5gn N-105, noe jeg ikke har tilgjengelig... 

 

Jeg har både N-340/110..

 

Finnes det tabeller mtp brennhastighet som er brukenes I sånn sammenheng? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
På 6.6.2018 den 23.05, Spinnvillt skrev:

Dumpa oppi ei kasse med 200gn kuler fra Frontier, men finner lite ladedata til de...

 

H&N har data for 200gn belagte kuler... Men de opererer med 19,5gn N-105, noe jeg ikke har tilgjengelig... 

 

Jeg har både N-340/110..

 

Finnes det tabeller mtp brennhastighet som er brukenes I sånn sammenheng? 

N105 er nok bedre egna til 357 ladninger enn N110. Bedre forbrenning og dermed mindre uforbrent krutt.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke 357 som er temaet... Jeg opplyser at det finnes data for 200gr kuler med N105,men dette er ikke noe jeg har tilgjengelig... Så begynner du å snakke om hva som er mer egnet eller ikke for 357... Tråden omhandler jo vitterlig ladninger for 44... Så strengt tatt... Hvem kverulerer??? 

 

Setter stor pris på innspill, men hvis du ser på ditt svar i forhold til resten av tråden, skyter du I mine øyne på feil bane... 

Edited by Spinnvillt
Trykkleif og redigering
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Spinnvillt skrev:

Fortsatt ikke 357 som er temaet... Jeg opplyser at det finnes data for 200gr kuler med N105,men dette er ikke noe jeg har tilgjengelig... Så begynner du å snakke om hva som er mer egnet eller ikke for 357... Tråden omhandler jo vitterlig ladninger for 44... Så strengt tatt... Hvem kverulerer??? 

 

Setter stor pris på innspill, men hvis du ser på ditt svar i forhold til resten av tråden, skyter du I mine øyne på feil bane... 

 

 

Edited by nimitz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...