Jump to content

NROF/dynamisk rifle.


Argus

Recommended Posts

Hei!

Er på vei inn i NROF verden og har begynt å se på rifler. Som jegerprøveinstruktør har jeg god kjennskap til godkjentlisten, men finner ingen som forhandler Arsenal SAR eller andre AK varianter i dag...noen som vet? Denne blir mest for gøy, så hvilke burde jeg vurdere (presisjon/vekt), hvorfor, og hva ligger de på i pris ny/brukt? Hvordan er egentlig presisjonen i en AK?

 

For ordens skyld har jeg også vurdert en S&W M&P 15, men når Kongen forsyner meg med HK416 til Mil NM så holder gjerne det hva gjelder AR? ;-)

 

Takker for alle svar!

Edited by Argus
Link to comment
Share on other sites

...og det gjør jeg til fulle, med ammo på statens regning 😁 Men når en har muligheten på noe sikt så kunne det jo vært hyggelig å ha noe privat også, og da blir gjerne standard AR både dyrt og litt kjedelig, så derfor så jeg litt på AK'ene, eller kanskje en SIG 550 eller Steyr AUG med fokus på hygge. Alt koster penger, og har hørt at en standard Arsenal ligger veldig greit i pris og er noe jeg alltid har likt, derav spørsmålene.

 

Men takker for tips 😉

Link to comment
Share on other sites

OysteinR - Ja så den som ligger ute, men den er jo opphoret og høyt priset. Snakket med en jaktleder for noen år siden som gav 10k for sin spell ny, men alt har vel steget ganske mye nå..

 

Lille Arne - Såpass, det var jeg ikke klar over, men det burde jo si seg selv egentlig. Hele poenget er jo å drive militær trening for å støtte Forsvaret, gjerne parallelt med tjeneste. Hadde likevel hørt fra bekjente at AK og andre gikk greit for treningen skyld (ikke NROF medlemmer).

 

Slemme - That is correct, sir 😁

 

Et spørsmål jeg ikke har klart å få svar på er om jeg som NROF medlem kan få utdelt AG da, når jeg har utlevert HK gjennom tjenesteveien? Savner den gamle kanonen og skikkelig rekkevidde/punch.

Link to comment
Share on other sites

Du får dessverre ikke ta ut AG-3 på NROF-avtalen om du har tjenestevåpen utlevert, uansett type. Noen lokalavdelinger tar ut AG-3er til utlån til konkurranser, så det kan hende du får skutt med en allikevel. 

 

Men du må skynde deg på banen, det er nok ikke mange år igjen før de siste går til spiker. :(

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Lille Arne skrev:

Den kan ikke brukes i NROF, bare 5,56x45 og 7,62x51 som er tillatte kalibere i selvladeklassene.

Du kan fint bruke 7,62x39 til skytinger i NROF men du kan ikke stille i noen av klassene i NROF stevner, men til trening er den helt innenfor nå igjen.

Men den kan ikke erverves med begrunnelse av NROF skyting, men med grunnlag DSSN om du velger en Valmet eller vepr så er begrunnelse Jakt innenfor pt.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, nhd skrev:

NROF krever minimum to års (skyte)aktivt medlemskap. Etter dette kan du få anbefaling for rifle som kan brukes i NROFs programmer (se LilleArne sitt svar). Ikke andre halvautorifler.

Om du sikter til mitt innlegg så svarte jeg forsåvidt det sammen men jeg sa også at rifler i 7,62x39 kan nå igjen  benyttes til trening i NROF, men ikke erverves på bakgrunn av NROF medlemskap.

 

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...