Jump to content

Byggetråd - Design av glassfiberstokk


msteiro

Recommended Posts

På tide å kalibrere, så får prøve ta litt fokus vekk fra debatter om FpUere og halvautovåpen :thumbup: 

 

Har planer om å bygge meg en glassfiberstokk...en gang i fremtiden.

Dette blir nok et prosjekt som enten ikke blir noe av, eller ok minus, men det blir nok ihvertfall en bra lærekurve.

Ikke noe i nærheten av Obi-Wan Bly....

 

Fordelen er at jeg har 3 rifler jeg ønsker å gjøre dette på, en 22lr og to 6,5 (jakt og bane). 3 rifler med nøyaktig samme stokk låter bra.

Har hatt et par spørsmål her inne på Kammeret, angående epoxy, inletting og diverse teknikker, og tror jeg nå har en slagplan som jevner ut de verste humpene i veien, så da er det bare å sette igang!

 

Men, og et stort MEN, jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvilket design/konsept/utforming jeg skal gå får...

Jeg står mellom 3 "typer" stokker. Med andre ord, 3 forskjellige stokker jeg kommer til å kopiere i ganske stor grad :ph34r:

 

Først litt om hva jeg har tenkt meg:

  1. Det skal være en jaktstokk (først og fremst)
  2. Den skal ikke ha muligheter for justering pga vekt og kompleksitet - litt kydex i verste fall, mens helst ingenting.
  3. Matchinspirert/anatomisk/taktisk grep - 90% av skudd tas liggende med støtte, sittende eller lent mot noe, på stillestående/minimalt bevegelige mål,  jeg driver ikke med drivjakt, så fluktskudd er ikke et tema. Synes matchgrep er best på stående også egentlig.
  4.  Nye ideer er velkommen - som bla det innfelte partiet på kolben til KRG Bravo eller Manners PRS - HVIS det er som de sier at det gir stivere konstruksjon og det er mer komfortabelt med reimfester.
  5. Alle former og kanter kommer til å bli tegnet med smygvinkel og linjal, og kommer så til å bli formet med båndsliper e.l. Altså ingen intrikate buer og pene nettskjæringer.

 

Så til kandidatene:

1. The Good - Gunwerks Magnus/LR1000

LR1000 er kanskje den mest konservative stokken, mens Magnus (jævlig bra navn!!!) er hakket mer mot matchgrep etc.

Litt kjedelige valg kanskje, men synes de har tatt den klassiske jaktstokken og forbedret det med litt kraftigere grep og vinklet kolbe som er hevet til toppen er på linje med senter av løpet. Veldig rent utseende, spesielt uten behov for kinnstøtte.

 

LR1000

LR1000Right_WEB.jpg.5b2166ef27f5cc03a3f03646f8550d9b.jpg

 

Magnus (i en heslig farge)

5a90a45d1fee1_ParentRifleImageRifleCategoryPage-MagnusLarge.png.a6526fe1486e70249a707e56308a96e7.png

 

 

2. The Bad - McMillan Game Scout - KRG Bravo - GRS/KKC etc

Her beveger man seg litt mer mot de "anatomiske" og sporter riflene, med litt mer utpregede grep og klumpete form. Men spesielt Game Scout tror jeg må være noe av det bedre jeg holdt i, og er nettopp et bra eksempel på jaktrifle med elementer fra konkurranserifler. Normalt er ankepunktet mot disse vekt, men det er ikke noe stort tema her tror jeg da den vil være ganske bærbar uansett :D 

KRG er ikke med fordi den er penest, men mer fordi mye av formene jeg får til kommer til å være nærmere den enn noe annet.

 

McMillan Game Scout

5a90a60bb5dae_Game-Scout-olive-black-tan3(2).jpg.3502e1979df519d0f396b0d0b7686e14.jpg

 

KRG Bravo

Bilderesultat for krg bravo

 

3. The Ugly - KRG X-Ray

Trolig den mest kontroversielle, men også litt tiltalende. Da snakker vi en glassfiberversjon av chassiset uten rails og justeringsduppeditter.

Jeg likte godt å holde i den, og det er noen former som er relativt enkle å kopiere, og trolig få nokså solide med glassfiber.

Vinkle grepet litt, gjøre den nederste "stangen" rett og gjøre kinnstøttedelen permanent i glassfiber. Ift rekyl liker jeg at det går en sammenhengende linje gjennom hele stokken så tett på løpets senter som mulig. Et design som tillater en del effektiv armering og relativt små volum skum.

5a90a72e55ce5_krgx-ray.jpg.537691455e4ed673883e0fe6b7e7ea45.jpg

 

 

 

Hva slags stokk ville dere valgt, og hvorfor?

Noen som har brukt noe lignende på jakt, og er det noe dere ville byttet på? Bredere grep, mer vinkel på kinnstøtte etc etc..

 

La oss holde estetikk utenfor, for det toget har gått i det øyeblikket jeg rører borti en rasp e.l.

 

Link to comment
Share on other sites

KRG Bravo fordi langfinger får riktig posisjon i grepet slik at pekefinger automatisk får automatisk korrekt posisjon på avtrekker. I tillegg har du riktig plassering av tommel, rett oppover, slik at du kan presse riktig imot de tre grepsfingerne. Tommel opp er også best til raske ladegrep. Med denne skjefteconfigen kan du skyte 5 stående på skiskytterblink på 5sek. Det går ikke med tommelhull eller ar15-type pistolgrep. Se også nøye på den funksjonelle utformingen av skiskytterskjefter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er detaljen, som du har sirklet rundt, som hindrer langfingeren/hånda i å komme for langt opp på pistolgrepet. Pekefingeren får dermed ideell posisjon på avtrekkeren hver gang man tar i rifla og mellom hvert ladegrep automatisk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Driver å tegner opp første grovskisse, og litt i tvil angående avstand grep til avtrekker.

Noen tommelfingerregler å tenke på, eller prøve seg frem med grep rundt forskjellige ting og måling av komfortabel vinkel på avtrekksfingeren? 

 

Har lange fingre, så tar utgangspunkt i ca 4 cm fra fremside grep til avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er egentlig planen, og litt av grunnen til at jeg velger støpeform kontra lage direkte i materialet man skal bruke. Da kan jeg konsentrere meg om formen alene, uten å tenke på styrke eller vekt.

 

Første utkast er tegnet på gavepapir, brukte den veldig nøyaktige metoden "Print, klipp og legg over" for å sjekke ca form på grep etc. 

 

 

7ABE204F-C5D9-4979-82E5-1ABC6F573830.jpeg

B85FCA27-AEF2-4FD4-A01F-4DAB6AC9C902.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Da ble dette fort en byggetråd, men utrolig hvor mye man får gjort når fruen har besøk og man rømmer til garasjen...

 

Stokken er bygd opp av 3x15mm finerplater, hvor splitten på formen kommer til å gå mellom 1 og 2 fra venstre. Var egentlig ikke meningen, men det tillater jo et mer riktig grep med høyre tommel.

 

 

D0E75D14-416E-4B44-BB14-69B5E46D4F93.jpeg

339F5436-0D99-464E-BA7D-4CA7C91E0261.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sikkert fint på ei reindyrka konkurranserifle, men skal du bruke den på jakt så ville jeg hatt muligheten til å legge tommelen rundt grepet for å ha sikkelig tak i rifla når du har behov for det.

Uten å ha holdt i, så liker jeg KRG Bravo som du viser til lengere opp. Den ser ut til å ha alle egenskapene jeg ville verdsatt på en riflestokk til allsidig bruk. Den har en fin kompromi mellom konkurranse og klassiske jaktstokker, og den er nok veldig behagelig til å skyte liggende med. Den er ikke så ulik langholdsrifla min B|

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er ikke den delen som "leder" tommelen, som på skiskytter riflene og match rifler jeg tenker på egentlig.

Det er den delen som er så pent sirklet i tegningen :thumbup:

 

Jeg tenker at grepet blir veldig likt Bravo sitt, dog noe mer vinklet bakover.

En del av designvalgene blir nok på bakgrunn av hva jeg tror jeg får til, og formen på Bravo er litt "enklere" enn KKC. 

Kan kanskje si det blir en hybrid av KKC og Bravo, i glassfiber/karbon. 

 

 

image.png.9c16dc646b95a1db9f4eacf2809ec92d.png

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt si at jeg skjønner hva du mener med "støtte" i det området der? Område er jo profilert for at hånden skal komme inn i grepet uten hinder fra delen som nødvendigvis må gå videre til det som utgjør den delen av kolben for kinn og skulder.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å forklare, men på min stokk er det foreløpig ingenting der før området ved kolbekappen. Spørsmålet var egentlig om forhøyningen i bakkant på andre stokker har en funksjon, eller om det simpelthen var igjen etter at materialet var fjernet for at hånden skal komme inn i grepet.

 

Vurderer å lage en liten forhøyning ca der den trekanten er tegnet inn.

E54076F9-D2AE-4EE4-9674-5EC1D16D1E7D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fylt hulrommet med en blanding av epoxy som også inneholder glass/carbon fiber, men jeg er kjent for å være notorisk til å overdimensjonere 9_9 I byggebloggen lager jeg skall som er 3 mm tykk. Det skal litt mishandling til for å få has på det støpet. Evil Empire tror jeg brukte 4 mm i skallet, og det er helt sinsykt mye carbon. Jeg kan ikke tenke meg at McMillan eller Manners dimensjonerer i nærheten av dette?

Utfordringen med metoden jeg bruker i bloggen, med to halvdeler, er hvordan disse delene skal festes mot hverandre uten at det blir et svakt punkt. Jeg skal prøve å huske og skrive om det i bloggen, for den stokken jeg lager der er ikke letteste og mest fornuftige løsning. Den er litt overkill på mange måter, og jeg gjør mye unødvendig arbeid om målet var å lage en funksjonell stokk innenfor en rimelig tid og arbeidsmengde :/  

Link to comment
Share on other sites

Det her blir jo virkelig som å hoppe etter Wirkola...skulle kanskje funnet noe annet enn glassfiber eller karbon å lage stokken av, da liste legges høyt! Keramikk? Pappmasje? 

 

Men de Evil Empire stokkene ser jo veldig bra ut, ikke veldig langt fra det jeg har tenkt.

 

Mens vi er inne på epoxy og styrke så begynte jeg å tenke på tykkelse vs vekt. Gitt en bestemt vekt, vil jeg kunne bruke en sterkere/tyngre epoksy blanding enn feks et lett skum hvis jeg gjør stokken tynnere?

Planlegger litt finsliping av stokken, greit å vite hvor man kan fjerne litt materiale men beholde styrke.

26764403-2761-4F06-BF7C-C3F7DE737C24.jpeg

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, msteiro skrev:

Men de Evil Empire stokkene ser jo veldig bra ut,

Det er bare så synd at de forble på prototypestadiet, og aldri kom i produksjon og ut på det komersielle markede. Jeg hadde virkelig sansen for de.

 

19 minutter siden, msteiro skrev:

Gitt en bestemt vekt, vil jeg kunne bruke en sterkere/tyngre epoksy blanding enn feks et lett skum hvis jeg gjør stokken tynnere?

Det kommer helt sikkert ann på ganske mye forskjellig, og er ikke lett å svare på, men du kan sikkert lage to testpanel av hva du ser for deg å bruke og gjøre en destruksjonstest som du synes er relevant.

 

Det er f.eks slik at om du lager en carbonplate på 4 mm og bøyer på den vil du oppdage at den kanskje ikke er så stiv som du trodde. Så lager du en sandwish med 2 mm tykke carbonplater ytterst og et skum i mellom. Da blir den plutselig veldig stiv og du har nesten ikke tilført noe i vekt. Det er mange slike prinsipper du kan bruke i konstruksjonen din. Du må bare tenke litt over hvordan du skal integrere elementene inn i stokk designet ditt. Den fanscy firkantige "innhulningen" der logoeng står bake på KRG bravo er sikkert gjort fordi det lager en stivere bakkolbe enn om den ikke var der. 

 

Uansett der du trenger mest styrke er rundt innfestingen til låsekassa og gjennom grepet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror muligens ideen om offset støpeform utgår, da det blir ganske merkelig utforming på kolbekappen, hvis man ikke skal ta den ut og lage en helt firkantet kolbekappe. 

Vært litt mye frem og tilbake med fyll, forsterkninger og inlet etc..

 

Så i et svakt øyeblikk ringte jeg Diab og bestilte en plate divinycell, finnes sikkert noe steder som har rester liggende, men blir mye styr. 850 kr for nok divinycell for ca 10 stokker er ikke så verst ;) 

Det blir vanskelig å slå vekt/styrke hos Divinycell tror jeg.

 

Planen blir (foreløpig)

- Forming av utvendig stokk

- Grovfrese/pusse/raspe inlet og løpskanal - veldig enkel form, to halve sylindre i forskjellig diameter. 

- Legging av duk

- Vakuumpose

- Bane over pussing

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, msteiro skrev:

Tror muligens ideen om offset støpeform utgår, da det blir ganske merkelig utforming på kolbekappen

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hvorfor du skal lage en form som offset? (Jeg regner med at når du sier offset, så mener du at den ikke er symetrisk om senterlinjen?) Har du laget cast off på stokken og en vinkel på kolbekappa som kommer i lås? Eller er det grepet du sikter til som er plassert ut av senter?

 

17 timer siden, msteiro skrev:

850 kr for nok divinycell for ca 10 stokker er ikke så verst ;) 

Hvor stor plate fikk du? Jeg gå ut i fra at det er den grønne på 40 kg/m3?

 

17 timer siden, msteiro skrev:

- Legging av duk

Før du legger duk på divinycell ville jeg ha sparklet den med f.eks WestSystem 410 microlight eller 407 Low-Density filler og slipt til en helt plan overflate. Det er mye enklere å legge våt duk på en flate som ikke er full av små porer. Du ser mye letter luftbobler og så vil dukken sannsynligvis legge seg endel jevnere med det resultatet at du slipper å slipe så mye i duken etterpå. Skal du legge på duk i flere omganger anbefaler jeg at du sparkler mellom rundene da også. Det er bedre å pusse ned litt sparkel enn å ødelegge fibrene og i verste fall ende opp med et svakt pukt.

 

Husk å vask med salmiakk mellom hver gang du skal legge på et lag oppå en herdet overflate. Jeg bruker en kraftig løsning og vasker med fint sandpapir eller slipesvamp. 

 

Går du for en vakuumpose kan du prøve hjemmelaget pre preg metode. Da er du programforpliktet til å lage en byggetråd..:D  

 

17 timer siden, msteiro skrev:

- Bane over pussing

 Sånn er det bare xD Trøst deg med at uansett hvilken metode du velger, så må pusse, pusse, pusse og pusse litt til..:(, it's the name of the game!

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Bly skrev:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hvorfor du skal lage en form som offset? (Jeg regner med at når du sier offset, så mener du at den ikke er symetrisk om senterlinjen?) Har du laget cast off på stokken og en vinkel på kolbekappa som kommer i lås? Eller er det grepet du sikter til som er plassert ut av senter?

 

Ja, istedenfor å ha en form som splittes i senterlinjen, så vil skjøten være ca en cm til venstre for å tillate at høyeste punktet på grepet er til venstre for senter.

Men det kødder det litt til med at kinnstøtte etc, da denne helst skulle vært mot andre siden. Dumt å lage en form for en stokk hvis jeg ikke er noe jeg er helt komfortabel med den heller..

Med skum kan jeg lage både cast-off på stokken og grep ala GRS/KKC uten problemer. Carbonwolf med KKC grep høres ikke så dumt ut ;)

 

12 minutter siden, Bly skrev:

Hvor stor plate fikk du? Jeg gå ut i fra at det er den grønne på 40 kg/m3?

 

Farge vet jeg ikke, men tror nok det, skal ut og hente den nå, men 40 kg/m3 ja, 2400x1200x10 mm.

Prisen er egentlig 550, men siden det er på et fjernlager koster det 300 kr å hente.

 

Tenkte det var greit med 10 mm, så kan jeg bruke samme teknikk for å finne senter som med finer, og jeg kan jukse litt for å lage inlet og løpskanal ved å slisse ut stykker fra de midterste platene før jeg limer de sammen

10mm er ganske praktisk ift at det er veldig lett å "støpe" inn alu firkantrør etc hvis man ønsker det, selv om jeg ikke tror det er nødvendig.

 

Tror du det har noe hensikt med et lag glassfiber mellom skumlagene i grepet?

Er vel lettere enn å støpe inn alu firkantrør o.l.

 

20 minutter siden, Bly skrev:

Går du for en vakuumpose kan du prøve hjemmelaget pre preg metode. Da er du programforpliktet til å lage en byggetråd..:D  

 

Det blir vakuumpose og Bly's Pre-Preg(TM). Og første forsøk er med vakuumpumpen for mat og tilhørende poser med et lag peel-ply og breather, hvis det fungerer er det for godt til å være sant :D 

 

Han jeg snakket med hos DIAB sa det samme ang grunning, måtte legge epoxy på skummet og la det herde litt før jeg la på duk etc, men sikkert like greit å sparkle ordentlig når man først er i gang. 

Pussing er noe drit, men epoxy er ihvertfall ganske givende medium, da man fort får en veldig fin overflate synes jeg.

 

Litt filler-nerding:

West 410 og 407; er det sånn at 407 er ca samme som 410, bare at de har colloidal silica (406) blandet i fra butikk?

Tenker litt på hva jeg skal kjøpe av fillere, vil helst holde meg til et par fillere og bli godt kjent med bruken enn å bytte for mye.

Sånn jeg har tenkt trenger jeg de forskjellige gillerne til disse tingene:

 

- Sparkling og styrking/bygging av skarpe hjørner (410/407)

- Forankring av reimfester og muligens alu-forsterkninger (407 + 403)

- Bedding/bygging av området rundt låskasse (410/407 + 403 +406?)

 

Trenger man både 407 og 410 hvis man likevel blander i 406?

Føler litt sånn tacokrydder stemning: bland to/tre basiskrydder og selg det i mindre og dyrere pakker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

men sikkert like greit å sparkle ordentlig når man først er i gang. 

Fordelen med sparkel er at det blir mye lettere å pusse ned, også veier det mindre.

 

Angående fillere kan du se på dette kartet;

West-System-Product-Selection-Chart.jpg.3b65df28999d31fbc0e14f8f0eb5b499.jpg

 

Hvis du ikke vil kjøpe mange til å begynne med ville jeg skaffet 402 som er kutta glassfiber (er ikke på lista), og 407 som inneholder silica og phenolballonger.

Strengt tatt er det bare disse du trenger for å gjøre prosjektet du tenker på. De andre er litt mere kjekt og ha B|. Hvis du har lav toleranse for gammelrosa (phenolballonger) kan det være greit med en boks sort pigment også xD.

 

Skal du lage bedding er det kanskje best å kjøpe en epoxy som er ferdig og egnet til dette. JB weld/Marintex/Hysol. Mulig 404 kan brukes med eller uten en blanding aluminium? 

 

1 time siden, msteiro skrev:

Tror du det har noe hensikt med et lag glassfiber mellom skumlagene i grepet?

Ja! Jeg ville gjort det gjennom hele stokken når du først har plate som er 10 mm og  som du likevel må lime sammen som laminat. Du henter mye ekstra styrke ved å legge til lite vekt på denne måten. Er målet ulta super duper lettvekter, så lar du være, men du er vel ikke der? 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Bly skrev:

Skal du lage bedding er det kanskje best å kjøpe en epoxy som er ferdig og egnet til dette. JB weld/Marintex/Hysol. Mulig 404 kan brukes med eller uten en blanding aluminium? 

 Har et Acraglas kit liggende til selve beddingen, men tenker også her området rundt låskassen.

Tenker litt på forskjellige fasonger ift skummet rundt, feks om jeg skal lage "sagtenner" i skummet for å overføre krefter fra epoksydelen bakover.

 

Hentet platen nå, så sinnsykt digg med et materiale man får kuttet helt rent med tapetkniv, ikke letteste format å få inn i bagasjerommet ellers. Den er forresten gul..

 

21 minutter siden, Bly skrev:

Ja! Jeg ville gjort det gjennom hele stokken når du først har plate som er 10 mm og  som du likevel må lime sammen som laminat. Du henter mye ekstra styrke ved å legge til lite vekt på denne måten. Er målet ulta super duper lettvekter, så lar du være, men du er vel ikke der? 

 

Noe å hente på å vakuumbagge skummet med spanter i mellom, eller nok å bruke prepreg eller bare leggge vått tror du?

Målet er ikke superlettvekter, men gjerne ganske lett. Må passe litt på hvor vekten ligger i forhold til balanse. Tror forsåvidt at jeg kan være ganske liberal med resin og glass og fortsatt være lettere enn de fleste grunnet vekten på divinycellen.

 

Så på Gunwerks sine videoer, virker som de kjører et ganske uniformt skum gjennom hele stokken, som de fyller direkte i formen (trolig etter herding av skall?).

 

@1:30 ser man skummet bli fylt på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Noe å hente på å vakuumbagge skummet med spanter i mellom, eller nok å bruke prepreg eller bare leggge vått tror du?

Neppe med en kjøkkendings? Jeg ville heller bare lagt vått i vått så mange lag du ønsker og lagt det i press med noe tungt på toppen. 

 

2 timer siden, msteiro skrev:

Så på Gunwerks sine videoer, virker som de kjører et ganske uniformt skum gjennom hele stokken, som de fyller direkte i formen

De forteller neppe alt. De har brukt å legge inn en beddeblokk i aluminium før. Kanskje gjør de det nå også for å fordele belastningen?

 

2 timer siden, msteiro skrev:

men tenker også her området rundt låskassen.

Jeg ville ikke hatt noe skum rundt låsekassa. Lag heller dette partiet av stokken ut av epoxsy blanda med 402 og 407. Da overføres belastningen ut og via duken/skallet du legger utenpå til slutt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker egentlig det samme som resten av stokken, bare litt mer glassfiber utenpå. Det kommer til å gå 3x10mm plater gjennomgående så godt som hele stokken, med glassfiber i mellom lagene, så totalt vil det bli en del forsterkning der.

 

Tyngste kaliberet blir foreløpig 6,5, så trenger ikke dimensjoneres for 338 o.l.

 

Men tror det viktigste blir å sikre god liming, så det ikke delamineres i kjernen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å ha en DVC del til overs etter dette, tror den ene platen blir nok til 10 stokker minst, så bare å begynne å produsere :) 

 

Har nå printet ut maler av en del forskjellige stokker med bratt pistolgrep (mye enklere enn å tegne selv :ph34r:), og la de over hverandre for å se hvor forskjellene lå.

Selv om de ser veldig forskjellige ut på bildene, er det minimale forskjeller på KKC, Carbon Wolf, Game Scout, Bravo og Manners EH. Målte til maks diff på ca 1 cm (utenom under kolben på KKC og Carbon Wolf).

Grei måte å se formen på uten å bli blendet av stilig finish og bra bilder, og virker som forskjellene absolutt er mer kosmetiske enn noe annet.

 

Eneste som virkelig skiller de er typen grep, da jeg heller mot et dedikert høyregrep ala KKC, da jeg ikke trenger tenke på de feilhendte.

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

Grei måte å se formen på uten å bli blendet av stilig finish og bra bilder, og virker som forskjellene absolutt er mer kosmetiske enn noe annet.

Uansett utforming så setter kroppen malen for hvor skulder, kinn og hender må være. Da er det bare rom for fancy shit mellom monteringspunktene xD

 

KKC er en veldig fin stokk, og det er synd den bare kommer i trelaminat.  

Link to comment
Share on other sites

Fått testet litt, men ikke så mye bilder.

Hadde egentlig tenkt meg en viss bredde på stokken, men det virket alt for klumpete når jeg satt det sammen.

 

Nå begynner det heldigvis å bli litt varmere, så jeg har det varmt nok i boden. Planen er å lage ny grovform i dvc platene, og lime de sammen med glassfiber mellom lagene. Hadde egentlig tenkt å vente med det, men 10mm platene er for myke.

 

Men alt av epoksy og duk er endelig kjøpt inn :) 

Link to comment
Share on other sites

200 g twill, tenker egentlig tre lag, men vurderer to, da det blir mye forsterkning internt mellom lagene, og denne skal brukes til maks 6,5x55. Trolig tre lag i området rundt grepet.

Med lagene mellom platene, vil det være minst 7 lag glassfiber gjennom hele stokken.

 

Lager nok en type pre-preg ala Bly, som jeg legger vått, deretter bagges det hele sammen. 

 

Litt usikker på om jeg skal gjøre semi inlet ferdig på forhånd, eller gjøre det i et eget steg og legge duk som bagges i løpskanal etc. 

Ikke fått testet så mye med epoxy ennå, da det har vært bikkjekaldt i garasjen/boden.

Skal prøve å få limt platene sammen til helgen, så jeg kan begynne på selve forming av grep etc. 

Da får jeg nok også et bedre bilde av hvor jeg kan fjerne materiale og ikke.

 

Har vel endt opp med noe som ligner en en slanket T3 Sporter med fast kinnstøtte, grovskisse til utskjæring av platene under. 

Stokken blir 4 cm bred så godt som hele veien.

 

 

 

 

 

T3 linjer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil en lett jaktstokk beregnet på 260/308 bli tilstrekkelig stiv/sterk om man lager kroppen av styrofoam og så legger et par lag glassfiber utenpå? Forsterker selvsagt i kolbehals/pistolgrep og med beddemasse i hele området rundt rekylklakk-låskasse-underbeslag.

Link to comment
Share on other sites

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=185903&p=2402229#p2402229  sett denne? egentlig en veldig smart måte å gjøre det på med å lage en beddeblokk som plasseres i innvendig stokk.  da kan man enkelt erstatte skum med epoxyblanding og slipe til samme form som resten for å sikre binding til skall. Med ditt design så har du joen veldig høy flens i pistolgrep så det er vel overgangen mellom tange og grep som får mest belastning. 

 

Ville ikke brukt styrofoam som kjerne. bruk heller noe materiel basert på skummateriale med lukkede celler med en viss kompresjonsstyrke som ikke reagerer med resin/epoxy

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, msteiro skrev:

200 g twill, tenker egentlig tre lag, men vurderer to, da det blir mye forsterkning internt mellom lagene, og denne skal brukes til maks 6,5x55. Trolig tre lag i området rundt grepet.

Man pleier å regne ca. 0,1 mm tykkelse per 100 gram duk forutsatt at lagene vakuumeres eller trykksettes. Jeg tenker at kanskje 0,2 mm skall er litt lite med tanke på penetrering av skarpe objekter. 

En måte å finne ut av hvor mange lag man skal gå for er å lage en testbit av divinycell med forskjellige antall lag på, så kan man prøve med en slagredskap og se hva de tåler før det går galt. 

 

Av erfaring pleier skall med tykkelse rundt 1-1,5 mm å være veldig robust. For en super lettvekter er kanskje 0,6 mm nok? Men det tror jeg forutsetter pent og forsiktig bruk?

 

45 minutter siden, Jeger'n skrev:

Vil en lett jaktstokk beregnet på 260/308 bli tilstrekkelig stiv/sterk om man lager kroppen av styrofoam og så legger et par lag glassfiber utenpå?

XPS kommer i uante antall tettheter. De du får på byggern er kanskje litt for bløt til formålet i mine øyne, men jeg har sett prosjekter med disse kvalitetene brukt flere ganger. Jeg har ingen egne erfaringer med de, så jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt annet enn at jeg ville ikke brukt de. Hvis du først skal gjøre alt arbeidet som følger med et slikt prosjekt er det kanskje ikke lurt å spare penger på materialene du bruker.

Finnfoam vet jeg lager XPS i veldig tette/harde kvaliteter, men de finner du neppe i noen norsk byggevarebutikk. 200/250 og 300 er antagelig de vanligste trykkfasthetene uansett merke i butikk. Jeg mener du bør opp i 400-700 området før XPS blir interessant. XPS tåler kanskje også dårlig varme?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har en kompis som har tatt på seg å gjøre det praktiske med glassfiber for det har jeg ingen kunnskap om. Tenkte jeg skulle forsøke å hente inn tips om materialvalg og så står jeg for formingen av stokken det støpes på. Dere skaper jo en alvorlig "må forsøke" følelse samtidig som man blir vettskremt over hvor bra dere får det til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...