Jump to content

Jaktrettigheter og slakteavfall, hva gjør man?


FrodeR

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en del spørsmål vedr jakt. Spørsmålene er sikkert klart som dagen for mange, men Jeg er 100% amatør når det gjelder dette.

Alt er om hjortejakt.

Jeg har arvet et gammelt småbruk/gård, som de siste 40-årene har vært brukt som hytte.

Gården er en del av et vald og nabo-gårdene bruker gården vår som tillegg til eget. Men vi (min familie) har ikke jaktet før.

Jeg vet at min far brukte å få tilsendt brev fra jaktlaget i området, om å få lov til å bruke gården vår som tilleggs areal og lov til å jakte på grunnen som hører oss til.

Dette brevet har nå ikke kommet på mange år og som dere skjønner, Jeg har lyst til å begynne å jakte selv.

At jeg må ha jegerprøve osv for å ha lov til å jakte vet jeg😃

 

1. Hvor får man oversikt over hva man har lov til å felle? 

2. Til hvem melder en fra og hvordan melder en fra om at man har skutt en hjort? 

3. Vommer man vanligvis dyret ute i terrenget og lar vomma ligge til kråke og rev?

4. Hva gjør man med skinn, hode etc. som man ikke vil beholde? I søpla?

 

Takknemlig for alle svar.

Edited by sako_35
Uklar trådtittel.
Link to comment
Share on other sites

Hei! Ut i fra jeg har lest og hørt er det ofte litt utfordringer men slike laug og "vi har alltid". Er nok mange som går glipp av jakt fordi tidligere generasjoner har eid bort jakta. Og så har det vare blitt slik. 

 

Uansett har du sikkert noen rettighet og med litt smidighet blir det nok jakt på deg. Hvor mange mål er eiendommen og hvor ligger den sånn ca? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

1. Det får du hos valdslederen. Inntil du hever avtalen er det der du må spørre. Alternativet er at du inngår i jaktlaget med den andelen av valdet ditt tellende areal utgjør. Går du at av valdet er det viltforvalteren i kommunen som er kontakten din. Fellingstillatelse får man på bakgrunn av det arealet man eier -- vanligvis opp til 700 meters høyde.

 

2. Det skal meldes inn til kommunen 14 dager etter at jakttiden er slutt. I tillegg kan du melde inn i Hjorteviltregisteret (anbefales).

 

3. Noen gjør det -- andre graver det ned.

 

4. Du kan jo gi det vekk :) Ellers vil jeg anbefale at du koker hodene og nyttiggjør deg kjøttet. Mye kjøtt på et hode. Nå vil nok noen mene at du skal ha en kjempestor gryte for å koke et stort bukkehode. Det kan jo deles opp.

Link to comment
Share on other sites

 

- Gården/hytta ligger på Møre

- Gården er på ca200 mål

- Jeg har ingen planer om å gå ut av valdet, men «bli en aktiv del av det»

Jeg ønsker å være en del av jaktlaget.

Tenkte at siden Jeg eier en del av det, hadde jeg kanskje «rett til å være med»?

- Hvor finner jeg valdlederen? Er det en av nabogårdene, eller er det kommunen?

 

 

 

Edited by FrodeR
Link to comment
Share on other sites

Valdlederen skal være registret hos kommunens viltforvalter. Selvsagt har du rett til å være med -- du har jo jaktrett på din egen eiendom. Hvor stor andel av det felte du har rett på er en annen sak. Regn ut hvor stor andel din eiendom utgjør av totalarealet for valdet og hvor mange fellingsløyver valdet har så skulle du få en pekepinn. Det er opplysninger viltforvalteren har.

Edited by DoctoRoy
feilstaving
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Selvsagt har du rett til å være med -- du har jo jaktrett på din egen eiendom

 

Det varierer nok veldig med hvordan jakta er organisert. Det som jeg oppfatter som mest ryddig, er om en holder hattene godt adskilt slik at sammenslutningen av grunneiere (vald, jaktfelt, utmarkslag etc) er nettopp dette, en sammenslutning av grunneiere som organiserer jaktretten sin felles for å få et best mulig jaktområde å jakte på. Og så leier denne sammenslutningen jakta ut til et jaktlag. Hvorvidt jaktlaget består av kun grunneiere, en kombinasjon av grunneiere og andre, eller man leier ut til et "eksternt" jaktlag, vil selvsagt variere. I enkelte tilfeller vil grunneiersammenslutningen være eksakt lik jaktlaget, men i de fleste tilfeller er det jo grunneiere som ikke jakter. 

 

I en slik setting, er det ikke nødvendigvis slik at en grunneier kan kreve å delta på all jakt i området, men han kan selvsagt kreve å få likt utbytte ihht areal (eller den delingsmodellen som området har vedtatt), og stemmerett på møter. Og han kan selvsagt også kreve å skille ut sitt område for å jakte selv - men hva han kan jakte er begrenset til hva som er mulig å tildele kvote for på det aktuelle arealet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som at det der er hentet fra hjortejakt på vestlandet :)

 

TS har et areal på 200 mål og det er ikke nok til et eget fellingsløyve. Ellers er det nok andre tradisjoner for hjortejakt her på vestlandet enn det er for elgjakt i Trøndelag. 

 

@ZippaznipRegner jo med at TS er et reflektert menneske som ikke ureflektert buser ut med alle slags råd vi gir her inne :winke1:

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Zappaznip,

Jeg er helt enig at ikke skal rasle med sablene.

 

Jeg ønsker å ha det på en ryddig måte og har ikke på noen måte tenkt å tøffe meg med rettigheter e.l.

Så vidt med bekjent er det bare grunneierne og dermed «naboene» som jakter der, og de ønsker jeg å ha et godt forhold til.

Jeg har arvet dette og ingen i min familie har hatt interesse for jakt tidligere, så det er vel kanskje slik at jaktlaget kan føle at jeg trenger meg på?

Jeg vil ta det opp med den av naboene jeg har hatt mest med å gjøre, og så får jeg gå små steg😃

Edited by FrodeR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Zippaznip skrev:

 Ingen liker vel han nye som har RETT til jakt.

Det er jo ikke sikkert han har rett til jakt. Men en andel av jaktutbyttet, har han nok. :) Og hvis han har mulighet for å trekke seg ut av "jaktvaldet", er det ikke sikkert han har rett til annet enn småviltjakt. 200 mål er da veldig lite område, selv i gode hjortevall på Vestlandet , er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår tabellen riktig, så er det mellom 589 - 297 da pr. dyr?

I området jeg hører til, er det ihht tabellen 300da pr. dyr.

 

Hvordan er det mulig at jeg ikke har rett til jakt selv som grunneier?

Min grunneierdel utgjør ca 1% av valdet

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, FrodeR skrev:

Hvordan er det mulig at jeg ikke har rett til jakt selv som grunneier?

 

Ut fra tabellen og det du nå skriver, vil du vel aldri få egen kote. Om du har rett på jakt, kommer vel ann på avtalen som gjelder for det valdet. Kan lite om dette, men det er så mye rart ute å går, når det gjelder jaktrettigheter. Andre har sikkert kommentarer. Ellers har du fått tips om hvor du kan sjekke dine rettigheter. :)

Link to comment
Share on other sites

Du nevner innledningsvis at din far mottok brev fra jaktlaget om å få bruke gården som tilleggsareal. Hvis disse brevene fortsatt eksisterer så er et alternativ å kontakte den som har underskrevet brevet ?

I alle tilfelle har du fått mange gode råd, gi oss en tilbakemelding på resultatet. Håper det ordner seg på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig asterix👍

 

Takk til dere, for svar på det som var utgangspunktet til tråden som hadde med jakt og behandling av dyr/avfall/hvor melde fra😃

 

Resten får jeg ta etter hvert😃

 

Det var en som sa en gang at «Man skal ikke ta sorgene på forskudd...  de kommer tidsnok»

 

Ha en flott helg alle 😃

 

Hilsen en som for tiden er offshore i Angola og lengter hjem til ny jobb 😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...