Jump to content

Jaktrettigheter og slakteavfall, hva gjør man?


FrodeR

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en del spørsmål vedr jakt. Spørsmålene er sikkert klart som dagen for mange, men Jeg er 100% amatør når det gjelder dette.

Alt er om hjortejakt.

Jeg har arvet et gammelt småbruk/gård, som de siste 40-årene har vært brukt som hytte.

Gården er en del av et vald og nabo-gårdene bruker gården vår som tillegg til eget. Men vi (min familie) har ikke jaktet før.

Jeg vet at min far brukte å få tilsendt brev fra jaktlaget i området, om å få lov til å bruke gården vår som tilleggs areal og lov til å jakte på grunnen som hører oss til.

Dette brevet har nå ikke kommet på mange år og som dere skjønner, Jeg har lyst til å begynne å jakte selv.

At jeg må ha jegerprøve osv for å ha lov til å jakte vet jeg😃

 

1. Hvor får man oversikt over hva man har lov til å felle? 

2. Til hvem melder en fra og hvordan melder en fra om at man har skutt en hjort? 

3. Vommer man vanligvis dyret ute i terrenget og lar vomma ligge til kråke og rev?

4. Hva gjør man med skinn, hode etc. som man ikke vil beholde? I søpla?

 

Takknemlig for alle svar.

Edited by sako_35
Uklar trådtittel.
Link to comment
Share on other sites

Hei! Ut i fra jeg har lest og hørt er det ofte litt utfordringer men slike laug og "vi har alltid". Er nok mange som går glipp av jakt fordi tidligere generasjoner har eid bort jakta. Og så har det vare blitt slik. 

 

Uansett har du sikkert noen rettighet og med litt smidighet blir det nok jakt på deg. Hvor mange mål er eiendommen og hvor ligger den sånn ca? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

1. Det får du hos valdslederen. Inntil du hever avtalen er det der du må spørre. Alternativet er at du inngår i jaktlaget med den andelen av valdet ditt tellende areal utgjør. Går du at av valdet er det viltforvalteren i kommunen som er kontakten din. Fellingstillatelse får man på bakgrunn av det arealet man eier -- vanligvis opp til 700 meters høyde.