Jump to content

Jakte skogsfugl på Voss. Nåla i høystakken?


kjellp

Recommended Posts

Etter å ha ventet noen år på at familiesituasjonen skulle kunne tillate anskaffelse av hund ( treskjeller). Så har endelig ting kommet på plass og lykken var stor for meg, litt avmålt hos samboeren... helt til jeg begynte å sjekke litt seriøst hva som er tilgjengelig av terreng der man kan jakte skogsfugl med hund i nærheten av Voss.  Da var det lite å finne og planene om hund står i fare for å stagnere igjen.

 

Har så langt sjekket rundt på nettet snakket med Voss jff, Voss grunneiersamskipnaden og noen grunneiere jeg har oppsøkt. Det er noe varierende svar, men det generelle inntrykket er at det er ok bestand av fugl rundt omkring. Problemet er at det er ikke åpnet for jakt og ihvertfall ikke med hund. Jeg får også beskjed om at jakt med hund er noe en del grunneiere ikke ønsker. 


Alle tips mottas med stor takk. Jeg har mulighet til å kjøre litt, men familielogistikken går best opp med mulighet for terreng innenfor 1 times kjøreradius fra Voss. Om noen vet om grunneiere som kan tenke seg å leie ut jakta, enten i kombinasjon med hjortejakt eller som småvilt alene så er jeg meget interessert. 

 

Jeg er innstilt på å være fleksibel ift grunneiers ønsker, evt annen jakt, dele terreng med andre og annet. Vil gjerne bidra på øvrig viltstell uten for sesongen for fuglejakt. Jeg innser også at jeg antagelig må hoste opp  noe tusenlapper ekstra for at dette skal kunne bli en realitet. 

 

Som sagt all hjelp og tips mottas med stor takk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tror du ska fundera ett varv till om en skällande fågelhund verkligen är det du är ute efter. Det är en jaktform som på många sätt är enkel men samtidigt väldigt svår. Att få till en fullt ut fungerande hund kräver att man kan lägga mycket tid på bra marker och är du ens tveksam till att få släppa hund  så blir det ju ännu svårare. Tänk också på att i brant terräng flyger fågeln alltid ut i dalen, det innebär att det är väldigt svårt att få till bra ståndskall. Och kom ihåg att en bra trädskällare är ganska så vid i söket så markområdet du letar efter får absolut inte vara för litet för att duga till jakt under en hel säsong. För ett fungerande släpp räcker 5000mål en dag, men inte en hel säsong. Räkna med att en trädskällare kan ligga mellan 500-1000m ut från dig om de inte är extremt vidsökta. En del är naturligtvis mindre vidsökta men det är det du måste räkna med när du söker efter lämplig terräng iallafall. För att få till en hygglig hund bör man hamna i fågelsituationer gärna ett par gånger i timmen, under injagning allra helst ännu mer. Jag säger inte att det inte fungerar i Voss för det vet jag att det gjort för andra tidigare, men gå en extra runda med dig själv. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...