Jump to content

Bule i løp 44 mag


iscariah

Recommended Posts

En kollega har fått en bule i løpet på sin 44 mag. Bulen sitter ca 2 cm foran konen. Den kan såvidt merkes med at pussestaven "glipper" litt på et parti på mellom 1/2 til 1 cm. Det går ikke å se noe bulk innvendig eller utvendig på løpet. Det vedkommende lurer på er om dette kan ordnes eller om løpet må byttes?  Den skal sendes inn for nærmere sjekk hos våpenkyndig etterhvert. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Slikt kan ikke fikses. Hvis det ikke er til å leve med må løpet skiftes, sannsynligvis er det billigere å bare skrote hele våpenet.

 

Kanskje litt drygt å skrote et våpen til over 15000kr når et nytt match løp koster ferdig montert mellom 4000-5000kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå viste det seg at bulen ikke vil ha noe innvirkning på verken presisjonen eller noe svakhet i løp forøvrig. Men er enig med Geco5 at etter en slik hendelse så må prosedyrene med ladning gjennomgås. Hvordan unngå at hylser ved lading ikke får krutt? Jeg personlig bruker en turret presse der alle prosedyrene foregår manuelt. Men likevel har jeg en gang opplevd at en hylse manglet krutt med det resultat at jeg fikk bule i et 38 løp. Etter den hendelsen la jeg om prosedyrene med sjekk før kulen settes i hylsen. Håper jeg med dette unngår en slik hendelse igjen.   

Edited by nimitz
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Turreten har ikke tvungen retur på kruttmålet, så det er viktig å følge med på funksjonen der.

Som nevnt tidligere at dette er en enstasjon presse med mulighet for 6 stk  dier på turreten. Ingen kruttmål tilkoblet pressen. Her brukes separert kruttmål og håndprimer til hetteisetting. Alt manuelt. Tror mange som driver konkurranse skyting styrer unna progressive ladepresser.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nimitz skrev:

Som nevnt tidligere

Ser ikke at du har nevnt noe om pressa her. Forøvrig tenkte jeg på Lee Turret, men Lyman har jo også en (som jeg ikke har erfaring med).

 

Valg av presse er et kapittel for seg, først og fremst handler det om hvor mye en skal produsere. Å sette opp en Dillon1050 for en pakke 38 nå og da er temmelig på trynet, men skyter en mye gir slike maskiner betydelig gevinst.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Ser ikke at du har nevnt noe om pressa her. Forøvrig tenkte jeg på Lee Turret, men Lyman har jo også en (som jeg ikke har erfaring med).

 

Valg av presse er et kapittel for seg, først og fremst handler det om hvor mye en skal produsere. Å sette opp en Dillon1050 for en pakke 38 nå og da er temmelig på trynet, men skyter en mye gir slike maskiner betydelig gevinst.

Da har du ikke sett godt nok."Jeg personlig bruker en turret presse der alle prosedyrene foregår manuelt" Står skrevet tidligere☺

Edited by nimitz
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nimitz skrev:

 Tror mange som driver konkurranse skyting styrer unna progressive ladepresser.

 

Ja de er farlige, jeg bruker mark7 roboter, for da lader jeg ikke, men roboten, og da er det jo ikke farlig lenger? :P 

Link to comment
Share on other sites

På 22.2.2018 den 14.11, evert skrev:

Men: en revolver med en lett bule langt bak i pipa skyter ofte bedre enn eieren......


Jepp!! 
Fikk en slik bul i løpet på min 686 (mest sannsynlig en kombo av squib og en uerfaren skytter som dro av neste skudd)
Bulen var såpass stor at du kunne kjenne den på utsiden av løpet. 
Presisjonen var som før! 

Kosta ikke mange kroner å få bytta løpet. Tror ikke jeg betalte mer enn et par tusen for nytt løp pluss arbeide.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...