Jump to content

Ukjent .22 randtenning for meg


Vaquero

Recommended Posts

Mystisk patron... :).- Som guttunger hadde vi noe vi kalte for "stor-skott/langskott", det var vel i virkelighet . 22 Extra Long - (tror jeg). Med litt bruk av vold lyktes vi presse inn disse i kammer beregnet for maks .22 LR.- Husker treffene satt høyt, men smellen var høyere, og det var jo artig syntes vi. :D

 

Den på bildet virker være lengre. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Geco5 skrev:

Hvorfor ikke før det århundreskiftet?

Jo egentlig tror jeg du er inne på noe. Jeg har lagt merke til at etter 20 -30 årene kom det mye nytt. Gamle patroner og våpen sakket akterut til fordel for det nye. Svartkrutt og pinfire med mye annet tapte stadig terreng. Det var også mye kreativt i randtenninger stort og smått som gikk ut av produksjon, de mest populære rimfire/randtenninger overlevde frem til i dag. Svartkrutt i haglpatroner holdt koken til etter krigen. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Vaquero skrev:

Jo egentlig tror jeg du er inne på noe. Jeg har lagt merke til at etter 20 -30 årene kom det mye nytt.

Skjedde mye på slutten av 1800 tallet også. 22 LR kom ut i 1887.  Mye rart både før og i samme periode. Pinfire er vel noe eldre.

 

Jeg og noen andre guttunger, fant for øvrig 2 utsmykkede pinfire revolvere på slutten av 50-tallet (muligens tidlig 60-tallet), på ei lokal røys. To forskjellige kalibere. Fant også en del ammo, i mange kalibere. Var ikke jeg som fant revolverene og vet ikke om de ble tatt vare på. Og hvor det ble av alt, vet jeg ikke.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Patroner har hele tiden kommet og gått:

Når jeg blar i litteratur om patroner ser jeg stadig at de var produsert frem til ett eller annet år. Det som oftest er lettest å finne ut av er når den kom, mer diffust når produksjon stanset. Det er ofte tilfelle rett før og etter andre verdenskrig. Lenger tilbake ser jeg ofte tiden før og etter første verdenskrig. Noen randtenninger forsvant også på 60 - 70 tallet. At det er mulig å lage en tråd om når patroner gikk ut av produksjon hadde sikkert latt seg gjøre, men interessen hadde vel heller blitt laber:/

 

Her er noen av nevnte forslagene til den identifiserte 6 mm. Extra Longue:

Fra venstre:

# 5,5 Velo Dog, sentertenning.

# 6 mm. Extra Longue

# .22 WMR

# .22 Extra Lang. Har aldri sett den i handelen på 70 tallet. 

# .22 LR. Som sammenligning.

 

4 mm. Lang:

Er blikkesken, patronene står til venstre for esken, de som står til høyre kjenner jeg ikke betegnelsen på (til venstre for .22LR.)

Jeg har aldri sett våpensystemet for disse, antar at de er for innendørs med et innleggsystem. At de har vært i handelen frem til 60 tallet antar jeg, hvis jeg ikke tar feil.

Mener å huske å ha sett disse i en tysk våpenkatalog som barn på 60 tallet. 

Div. a.JPG

Div. b.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Her er innstikkløpet med to sett adaptere for kammeret slik at de fungerer gjennom magasinet (på noen våpen) Det er kontramutter på løpet slik at innstikkløpet ligger spent fast. Patronen legges i adapteret som har et randtenningstennstempel som tennstempelet treffer. Det er en messing plate som treffes slik at tennstempelet ikke blir stuket mot stål.

Siste bildet viser adapter satt inn på løpet.

IMG_2802.JPG

IMG_2803.JPG

IMG_2804.JPG

IMG_2805.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...