Jump to content

Epoxylim til knivlaging?


volvobrage

Recommended Posts

1 time siden, volvobrage skrev:

Noken som har tips til kor ein får kjøpt skikkeleg epoxy til formålet? Helst på nettet så eg kan bestille.

 

Bare å søke etter to-komponet epoxy, det finner du sikkert. :) Har aldri benyttet noe annet, dels fordi Aralditt hadde ikke egent lim, da jeg begynte. Men,  vet at mange her bruker Aralditt.

 

I "gamle dager", bruke folk smeltet bek. Da var det greit å skifte skaft, bare å varme opp i varmt vann, så løsnet skafet. :)

Link to comment
Share on other sites

La inn en lenke til blå Araldit av samme årsak som du nevner med hurtigherdende tokomponent. En kommer ganske fort i tidsnød med den røde Aralditen -- ihvertfall dersom det dukker opp noe uforutsett i prosessen:winke1:

Brukte epoxy tidligere men hadde noen negative opplevelser med det -- syns den er mer ømfintlig på blandingsforholdet. Mulig det er jeg som ser spøkelser ved høylys dag -- men nå bruker jeg blå Araldit. Vil jeg speede opp herdingen så varmer jeg det limte produktet. Da har jeg samtidig eleminert muligheten for å ta sakene fra hverandre senere. I de aller, aller fleste tilfellene lever jeg greit med det.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, volvobrage skrev:

Geco5, er det sånn at all to komponent epoxy er like bra?:)

Det tror jeg, spessielt hvis den er produsert av en kjent produsent. Er vel ikke så mye "hokus pokus" dette. Bør kanskje heller se på hvor raskt limet herder. De fleste produsenter har en mende produkter og med forskjellige herdtider.

 

Det jeg kjøpte sist, var Euper Epoxy, produsert av Plasic Padding, Sverige. En helt klar (ingen farge) to-komponent, med herdetid på 15 min. Men en bruker vel ikke mer enn 2 - 4 min., på å blande, smøre lim på tangen og dytte det på plass. Så selv lim som herder raskere, ville ikke bekymret meg. Men forutsetter jo, at tangen passer greit i skaftet før liming. Og at en ikke må på WC, for å gjøre sitt "fornødene", etter at herder et blandet. :)

 

Men selv en-komponet lim fikser dette, hvis det er noen som ser spøkelser, eller må fikle med skaft/blad, etter at det er satt på plass. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg stort sett 15 mins epoxy om jeg skal lime mye deler etc, da slipper man å stresse for å få alle delene på plass. Det kjøper jeg i en av de norske butikkene som selger knivmakerutstyr, enten Morten Håkonsen - http://mhkniv.no/nettbutikk/knivmakerutstyr/lim/epoxylim/ eller hos Jørn Jensen lærhandel - http://jjensen.no/laerfarge-kontaktlim-epoxylim-superlim-laerpleie-laerfett-laerolje-laerfinish-trefinish. På generelt grunnlag syns jeg vi skal støtte opp om de norske butikkene innenfor knivmakerbransjen. 
Jeg liker å lime fast holken først, der bruker jeg stort sett 5 minutters epoxy, velger det jeg har tilgjengelig. Jeg bruker også 5 minutters om jeg skal lime ting som ikke krever plagsomt med styr.  Hvilket lim man bruker tror jeg ikke er så viktig, jeg har limt med masse forskjellig lim på kniver jeg bruker mye selv, og ikke merket noen større problemer under bruk :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, volvobrage skrev:

Det blei granville sin epoxy og kniven er limt i hop i dag! 6 minutt settetid, merka det var litt stressande med fleire deler:p

Går nok raskere neste gang, da er du mer forberedt. Men en har jo en del å velge i, når det kommer til herdetid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...