Jump to content

S&W Mod19 sprer så mye som hele svarten på halvmeterskiven


cvatican

Recommended Posts

Har en mod 19 hvor timingen er perfekt og tønnen er tight med meget lite slark i forhold til endel andre som skyter bra. Ved å skyte 38 sprer den mye. Med 357 mag blir spredningén mindre.

Hva kan årsaken være?

Har konen noe å si?

Har utgangsåpningen på  tønne noe å si?

Hva er spec og tolerance på åpningen?

Hva er  løpsdiameter og toleranser på mod 19 357mag?

 

Link to comment
Share on other sites

TS.

Dette er kanskje et spørsmål for en Børsemaker, men jeg har noe erfaring S&W revolvere. Og jeg vet det er andre her, som kan bidra hvis de ser tråden. Nå vet ikke jeg hvor dyktig du er med revolver/pistol og hvilken pressisjon du normalt klarer å få til. Kanskje du kan avklare det først! :)

 

Skal svare kort på noen av spørsmålene dine, starter på no.2. 2) "Kronen"??, antar du mener kroningen av løpsmunningen. Ja, den er viktig. 3) "Utgangsåpning", det er ikke gunstig at overganskonus i tønne er for liten, i forhold til løpsdiameter. Har ikke hatt problemet, men vet at det kan forekomme. Vil likevel anta at den kan være noe mindre enn løpsdim., da løpsrillene presser i sammen kulene. Men er det for liten dim., vil ikke kulene (spesielt blykuler) få godt tak i riflingsbommene og en får dårlig pressisjon. Skjelden problem med mantlede kuler, eller blykuler med HB. 3) Vet ikke hvilke tolleranser det skal være overganskonus i tønne og løp hos S&W. 4) S&W revolvere både 38 SP og 357MG holder 0,357 ". Men det er jo ikke helt eksakt, er det aldri. :) Så det er normalt at det kan være litt over og litt under, men aldri hørt om mer enn noen få 10 tusendels tomme i avvik. Eks. 0,3572", eller 0,3568. Hvilke tolleranser fabrikken har, vet jeg som sagt ikke. For å kontrollere må du kjøpe deg et micromerter (helst i tommer) og "slugge" løpet på ditt våpen. Om nødvendig også tønne.

 

Pressisjon med mantlede fabrikk kuler burde være bra, trolig samlinger innenfor 25 mm, på 25 m, uansett løpslengde. Men kan varriere litt fra fabrikk, til fabrikk og type ammo. Værre er det med fabrikk ammo, med blykuler (uten "hollow bace"). Det er her en må prøve forskjellige fabrikkmerker/typer og se om en får noe til å gå akseptabelt. Du kan forsøke fabrikk ammo, med "hollow bace" kuler, de bør gå bra! Men selv her kan det være noe forskjell fra fabrikk, til fabrikk ammo. Ellers er det hjemmelading, "sløgging" av løp og prøve seg frem med div. ladninger og div. krutt typer.

 

Hvis en har lært seg hjemmelading og tilpassning av ammo, er jeg sikker på at de aller fleste S&W revolvere produserer 1 " grupper dagen lang. Det har mine gjort. D.v.s. har ikke sjekket min Chief Spesial mod. 36 , med 2 " løp så nøye. Men, den går mer enn bra nok for meg og mitt bruk. Og jeg vet E. Bråthen (Våpenjournalen) testet sin og skrev en artikkel om det. Den produserte 1" grupper.

 

Vet jo ikke hvor mange skudd ditt våpen har gått, men tviler på om løpet er utskutt. Kan nevne at en av mine (mod. 66) gikk 93 tusen skudd og var fremdeles like pressis, tross at den var blitt noe slarkete, trolig grunnet tørrtrening i store mengder, før jeg solgte den.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine svar.

Rilestigning vet jeg iķke, men eŕ mod 19 original. Løpslengdé er 6". Skjøt semi wadcutteŕ reduserte ladn med N 310.

Det som jeg skrev kronen skal være konusen. Min skyting er grei nok for å bedømme spredning. VM progr mellom 560 oģ 575 den gang jeg var aktiv.

Mange fine tips . Har mikrometer for innvendig måling.

 Mange fine tips som skal følges

Takk igjen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke riflestigning, men de er uvesentilge på S&W revolvere. De er tilpasset hastighetsområdet for 38/357 og det fungerer greit.

 

Da burde du skyte habilt. :) Men har du testet med anlegg (knestøtte, benk, o.l.), eller i Ransom rest?

 

Konusen? Det er konus i både tønne og løp. Dim. i overganskonus i tønne, er som nevnt viktig.

 

Har ikke sett de micrometerene, for å måle inv. dim. (Håper du ikke tenker på vanlig skyvelær) Er noe tvilsom. :( Stoler mer på utvendig måling av kule, etter "slugging".

 

Ser du har ladet noe selv. Men for å få pressisjon, må du også teste mange forskjellige ladninger, med trinnvis ønkning/senkning av ladninger og krymp. Hjemmeladning, er ikke så enkelt. Jeg  grovtester ladninger med 310 med ca 0,5 gr. om gangen. Og når jeg finner noe interessant, går jeg over til en økning på kun 0,2 gr. og lager en del (20 - 30 skudd), av hver ladning, for å se hva som funker. Er det ok, så tester jeg med flere skudd og serier for å sjekke. Når kula beveger seg utover i løpet, skapes svingninger og med litt forskjellig hastighet, slynges kula ut på et annet sted ut av løpet. Det gir elendig pressisjon. Så jeg forsøker å finne grenseområdene for åpning/spredning av gruppene og legger meg mitt i mellom på ladning. Dette er teorien jeg jobber etter og jeg har alltid klart å finne ladninger, som gir 1" grupper i mine revolvere med "litt" testing, uansett kaliber. Ladetabeller er kun en indikasjon og ikke noe mer.

 

 Min første revolver, var en tilsvarene som din. Og gode dager ble det et raggete hull av vekselvis 4 til 5 skudd i det hullet, serie, etter serie, på 25 m, enhånds stående, i "Hula" i Drammen under trening. Sittende, med støtte not knærne, var det 5 skudd innenfor 1", på 25 m (4" på 100m), serie etter serie, med mantlet og med hjemmeladd.

 

Test pressisjonen i våpnet med fabrikk ammo, både mantlet og blykuler med HB. Er den ok, så er det din hjemmeladning, som er problemet.

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...