Jump to content

Våpen for spesialpistol


orlogs

Recommended Posts

Jeg vil ikke skyte med det alle andre har (fix ide). F eks skyter jeg grov med en fransk MAB PA15F1 (ute av produksjon, men kjempevåpen), fin (VM ol) med en (litt modifisert) Browning International 2 og hurtigskyting men en god gammel Margolin (som gammel forsvarsmann vet jeg at USSR ikke laget de peneste og mest kompliserte våpen, men de fungerer alltid).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg blande meg inn i spesial-debatten, siden jeg ikke skyter programmet. Men jeg prøvde en X-esse en gang, med forskjellige grep og greier. Og ikke eff om jeg klarte å treffe noe, grepene var feil for meg samma hva jeg prøvde, og vinkler ble feil uansett. Poenget mitt er at det ikke er 100% sikkert at den er best for deg.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, nhd skrev:

Tvert imot. Når en har et program og regler, er det et fremskritt når det lages bedre redskaper. Har glassfiberski ødelagt skisporten?

 

Det stemmer. 

 

Her er det reglene som er feil. Spesial startet ut som et virkelig hederlig forsøk fra forbundet sin side på å få små, gamle pistoler ut fra skapet og på banen. 

 

Til å begynne med var det skikkelig moro. Men så gikk det som det alltid går, poengkrampa tok dem. Noen begynte å lage sine egne regler med avtrekksstopper på revolver, utvidete siktelinjer og noens oldemor.

 

Så måtte reglene følge etter.

 

For meg spiller jo det ingen rolle, jeg bruker min stock standard Detective Special. Og bommer på noe og treffer på noe. Jeg er like god som naboen.

Edited by hipshot
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Innom feltmiljøet i Norge, er det ein del syting og klaging på våpen som ikkje er etter intensjonen til klassen. 

Aller helst skal det skytes med våpen med såpass stor spredning, at treff i helfiguren på 25mtr er usannsynlig. Med ein gang nokre kommer med våpen som samler og har bra avtrekk, er det for banevåpen å rekne og må ikkje forekomme i ei feltløype. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Gorbag skrev:

Innom feltmiljøet i Norge, er det ein del syting og klaging på våpen som ikkje er etter intensjonen til klassen. 

Aller helst skal det skytes med våpen med såpass stor spredning, at treff i helfiguren på 25mtr er usannsynlig. Med ein gang nokre kommer med våpen som samler og har bra avtrekk, er det for banevåpen å rekne og må ikkje forekomme i ei feltløype. 

 

Jeg synes du trekker dette litt langt Gorbag.

 

Jeg står fast på at spesialfelt burde være spesiell, ikke bare en ny feltrunde med nesten de samme våpnene som brukes i fin og revolver - hva er da poenget.

 

Forøvrig så er feltvåpnene mine for mil og rev brukbart modifisert (et lite understatement kanskje) men da snakker vi også seriøs business (best å legge til et :) just in case).

Link to comment
Share on other sites

I felt er det mange som prioriterer poeng, er virkelige sportsskyttere og ser på våpen kun som utstyr på linje med ski for skiløperne. Disse synes jeg hører hjemme i et idrettsforbund som NSF.

Men et Våpenhistorisk- og koseskytingsforbund kunne vært en ide for de som liker dette best.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hipshot skrev:

 

Jeg synes du trekker dette litt langt Gorbag.

 

Jeg står fast på at spesialfelt burde være spesiell, ikke bare en ny feltrunde med nesten de samme våpnene som brukes i fin og revolver - hva er da poenget.

 

Forøvrig så er feltvåpnene mine for mil og rev brukbart modifisert (et lite understatement kanskje) men da snakker vi også seriøs business (best å legge til et :) just in case).

 

Vil ikkje meine at eg trekker dette langt. 

Etter å ha fulgt med på diskusjoner her og på Facebook. Er det mange som ønsker å forby Pardini, Morini, Benelli osv i finfelt. 

Samtidigt som det også blir peika på at Pardini GT ikkje er eit stridsvåpen, men eit konkurranse våpen og derfor ikkje høyrer heime i MilFelt. 

Link to comment
Share on other sites

Hylekoret om anatomiske grep (rørtenger/vedkubber) i finfelt og at 6" konkurranseversjoner av 1911/Sig/Pardini osv ikke hører hjemme i militærfelt kommer som regel på automatikk når noen stiller spørsmålet om hva som er best i den og den klassen. Gjerne ispedd litt beskyldninger om hvorfor "dårligste hånd" forsvant og at det rallamikket vi kjenner som xesse er en "nedkappa matchpistol"...

 

At .32 ikke skulle være riktig i grov er forbi komisk. Enda mer så å kjøpe seg handicap og grine på internett etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at grovfelt kan skytes med .32.

 

Hvilken ladning eller patron man bruker kommer mer an på presisjonen i våpenet enn noe annet.

 

Grov er stort sett enhånds. Det er ikke mange som bruker en 9mm i grov (eller?). Jeg bruker min Colt Python, det er som enhånds revolver og det våpenet gir meg ikke noe handicap - heller ikke griner jeg på internet, det blir mest :) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Feltskyting er vel i utgangspunktet ment å simulere feltmessige forhold - og i felt benytter man vel helst robuste våpen med god anslagenergi og penetreringsevne. Dengang Colt 11.25 var tjenestevåpen i Marinen (de fleste her husker nok ikke det) brukte jeg konsekvent den i feltskyting og gjorde det relativt bra. Jeg er nok en romantiker, men min feltpistol i dag er en MAB F1 (fransk tidligere tjenestepistol, riktignok med lengre løp og stillbare sikter). Og så lenge man har ulike klasser som f eks militærpistol er det vel greit at noen skyter i andre klasser med fisle-våpen ?

Link to comment
Share on other sites

Det antydes ofte en slags moralsk forpliktelse til å stille med våpen som skal følge andres subjektive mening om hva som en gang i tiden var "intensjonen" fremfor å forholde seg til gjeldende regelverk.

Da dette synes å gi like mange meninger som det er skyttere så mener jeg det er enklest å forholde seg til regelverket og velge våpen deretter...

 

For anledningen skyter jeg selv .45 i milfelt, 9mm i grov og xesse i spesial :overrasket:

(Hadde nok skaffet .32 til grov om deltakelsen var større i denne klassen)

Link to comment
Share on other sites

trodde selv jeg var hardbarka når jeg dro på første milfelt med en splitter ny glock. viste seg fort at nesten alle samtlige startene tidlig på morgenen var glock og :lol:

 

om man gidder å bruke utallige tusen på pardini så får man bare gjøre det. å mestre et stykke tupperware med stiftemaskinavtrekk, føles langt bedre en å havne i A klasse med nå pardini juks uansett ^_^

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg husker godt da spesialfelt ble innført. Yes tenkte jeg. Nå får jeg endelig bruke min Colt Cobra cal 38 med 2" løp til noe fornuftig. Dessverre så tok det få år før jeg skjønte at skulle jeg krype over den nederste delen av resultatlisten så duger ikke Colten mot supertilpassa våpen flere og flere dukket opp med. Jeg måtte fornye meg og en tuna og spesiallaga revolver ble kjøpt. Det ble også investert i en Hammerli type Stenvaag.  Denne er så rå på både avtrekk og  treffpunkt at den bruker jeg også til fin felt. Så min konklusjon er. Spesialfelt ble fort omgjort fra bruk av gamle våpen som lå ubrukt og som denne grenen var tiltenkt til en dyr og spesial tilpasset feltøvelse. Noen dukker opp på konkurranser med våpen der baksiktet er dradd så langt bak for å øke siktelinjen at våpenet ser helt corny ut. Så nei, spesialfelt er ikke så morro som det var i sin spede oppstart.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...