Jump to content

Kikkertsikte 5000 +/-


Bobhund

Recommended Posts

Er ny her, så har ikke full oversikt over tidligere tråder, men saken er denne:

Har ikke jaktet med rifle på 20 år. Har nå bestil meg en Tikka varmint 6,5x55 for jakt på rådyr, bever, toppjakt og ei gås i ny og ne. Kanskje gris også... Eller rein? Med andre ord all round i videste forstand. Trenger nå et all round kikkertsikte til denne, og tenkte å kjøpe noe som er bra nok, funksjonelt og pålitelig. Nå er det noen spørsmål som melder seg. Trenger jeg for eksempel opplyst retikkel? 

Har nå sett på noen aktuelle kandidater:

1. Nikon prostaff 5 3,5-14x50

2. Nikon monarch (3 og 5) 2-10x50

3. Burris four x 3-12x56

4. Falke optic 3-12x56

5. Meopta meopro 4 4-12x50

6. Meopta meostar r1 3-10x50

 

Er klar over at jeg ikke får i pose og sekk med noen av disse, så jeg lurer på om noen har gode eller dårlige erfaringer med noen av disse. Lurer også på betydningen av lys. Kanskje noen har forslag til noe annet i dette prissegmentet som jeg burde vurdere? Og ja, jeg vet om bruktmarkedet, så brukt kvalitetsoptikk på finn er også et alternativ.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Meostar-serien til Meopta er i allefall bra kvalitet til god pris, har en R2 jeg er meget godt fornøyd med og har forhandlet disse over disk en del år med gode erfaringer (les: fornøyde kunder og få reklamasjoner og disclaimer: forhandler ikke disse lenger nå). I verste fall har en i markedets beste service bak seg så lenge den kjøpes via offisiell importør. Meostar selges med samme garantiordning som langt dyrere merker (30 år), som er verdt å ha med seg. R1r 3-12x56 har vært et flaggskip i mange år, og holder fortsatt mål, tror jeg ville ha spøttet i de ekstra kronene for denne kontra 3-12 uten lys. Du er vel fort på budsjett x 2 men jeg vil påstå det er verdt det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for ultraraskt svar!

Ja, jeg har vurdert 3-12x56 med lys. Og, ja, jeg har erfart at jeg sjelden angrer på å spytte i litt ekstra for kvalitet. Får se, men jeg liker også tanken på at det er mulig å få bra kvalitet i et budsjettsikte. Også lurer jeg på om jeg klarer meg med x50?

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Bobhund skrev:

Også lurer jeg på om jeg klarer meg med x50

 

Det gjør du.

 

Jeg har valgt å holde meg til x42 på alle mine sikter. Jeg har pr i dag 2 stk Kahles (1.5-6x42 u/lys og 2.2-9x42 u/lys), 1 stk S&B (3-12x42 u/lys) og 1 stk Meopta (1.7-10x42 m/lys). Jeg jakter stort sett med hund på dagtid, men har delvis involvert meg i noe bøjakt på hjort i "konkurranse" med øvrige jaktlagsmedlemmer med betydelig større tubaer på børsene, uten at jeg har merket at jeg må gi meg noe tidligere. Stor lysgjennomgang og høy kontraststyrke på meopta gjør at de holder lenge utover skumringa. Prøvde også en VX6 fra Leupold med tilsvarende forstørrelse/objektiv en gang, og det var skuffende. Mildt sagt. Både i skumring og motlys.

 

Men var inne og sjekka 2018-sortimentet til Meopta en dag her, og er litt usikker på hvor mye av R1-serien de viderefører... mulig du bør være på høgget om du skal ha en 3-10x50. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, vavlo skrev:

Prut litt på denne feks https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113347909

Ville ikke prioritert retikkelbelysning i denne prisklassen. 

Knakende god kikkert. Har selv en eldre modell av denne og er storfornøyd. Betalte 4000.- for min for ca 4 år siden.

 

11 timer siden, Bobhund skrev:

 

6. Meopta meostar r1 3-10x50

Har også en Meopta Meostar R1r 3-12x56 RD. Meget fornøyd med den også.

På lista di ville jeg uten tvil gått for den 6.

Edited by bbdg
Link to comment
Share on other sites

For 5000,- får du et meget bra sikte på Finn. Alle de store europeiske har kommet med nye modeller de siste årene. Men det betyr ikke at forrige og generasjonen før det er dårlige sikter, tvert imot.

Men jeg ville nok lagt på en tusenlapp eller to, hvis det trengs for å få det siktet du ville ha. Ville nok sett etter et 3-12x50 (Som feks Swarovski PV( PVI) 3-12x50) eller et 4-16x50 (feks Schmidt & Bender 4-16x50).

For den type jakt du skal drive med ville jeg prioritert høy forstørrelse før 56mm odjektiv. 50 mm er veldig greit til allround bruk og vil være bra nok til veldig mye jakt under dårlige lysforhold. 

Jeg har jakta i skumring og på natta med 42mm sikter fra Swarovski og Kahles, de er selvfølgelig ikke like bra som et 56mm sikte av samme kvalitet. Men de er ikke helt ubrukelige heller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar!

Mange bekreftelser på at jeg sikkert ikke vil angre på Meopta, samt at det finnes mye bra på finn.no. Savner ellers brukererfaringer med Nikon. Tviler på at et så etabler merke risikerer omdømmetap ved å lage dårlige kikkertsikter og kombinere det med dårlig service og garanti. 

 

Tenker ellers enig i at forstørrelse er viktigere enn å velge 56, men noe høyere enn 4 tror jeg ikke jeg vil gå. Helst 2,5 eller 3...

Vel, dette er vel rett tid på året for å gruble. Ikke noe hasverk. Uansett, om det er noen som har lyst til å dele erfaringer, så kom med det. Er det forresten noen praktisk forskjell på 25 og 30 mm rør?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bobhund skrev:

noe høyere enn 4 tror jeg ikke jeg vil gå. Helst 2,5 eller 3...

 

Jeg har som sagt 1.7-10, og på mine jakter står kikkerten som regel mellom 3-5x, og om den ikke gjør det er det som regel skrudd enda lenger ned, heller enn enda lenger opp....

Men folk er forskjellige, en jaktkamerat kjører konsekvent på 8-10x forstørrelse på de samme postene der jeg skrur ned på 3-4 så det finnes ingen fasit. 

Link to comment
Share on other sites

Godt å få avklart dette med rørdiameter. 

Når det gjelder forstørrelse, så har jeg en lyssvak 2-7 på min 30-06. Det har fungert på elg, rein og hjort. Har vel skutt noen skogsfugl på korte hold også. Så eneste grunnen jeg vurderer over 10x er vel muligheten for lange hold på småvilt som skogsfugl. Hadde det ikke vært for den type bruk, hadde jeg lett landet på 2-9. Men, nå ønsker jeg meg alså i pose og sekk uten å betale for mye. Og på hytta jeg kjøpe er det muligheter for bever og gris, samt skogsfugl. 

 

Litt slitsomt (morsomt) med alle avveiningene:-) Også regner med at det er mange med meg som ikke prioriterer jakt i den grad at de har tre-fire ulike kalibre med hver sin zeiss. 

Link to comment
Share on other sites

Har nesten ikke tall på hvor mange kikkerter jeg har kjøpt solgt og bytta mellom de forskjellige rifle jeg har/har hatt.

En fordel med å kjøpe brukt optikk er at du kan selge videre med minimalt tap, når du plutselig må ha noe annet.

Forstørrelse er også en smaksak,  jeg ser at mange foretrekker litt lavere forstørrelse enn meg.

Du trår absolutt ikke feil med en 2,5-10x50. Har hatt en slik både fra Kahles og Zeiss. 

 

Ellers spør du om Nikon. Jeg har bare hatt en, det var en god kikkert. Og jeg synes det var mye kikkert for pengene. Den gav meg alikevel ikke samme godfølelse som Swarovski, Zeiss og Kahles. Den var nok heller ikke fullt så god i dårlig lys. Og skal jeg ha kikkert til dagjakt så har jeg en forkjærlighet for Leupold, spesielt de mindre modellene som 2-7x33. Hadde også en Burris Four-X 2,5-10x50 med lys. Opplevdes å være i samme gata som Nikon, men den var stor og tung i forhold til de andre 2,5-10x50 siktene jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

For rundt 5000,- er Finn.no e.l. en nobrainer for meg.

Man kan få fatt i utrolig mye bra OPTIK i det segmentet dersom man ikke absolut MÅ ha lys, koppholdere, milldotter, og hva ellers som er inn i tiden.

Man får Zeiss, Swaro, S & B, Kahles etc. kikkerter laget for jakt slik 95% av oss driver med. Mekanisk er de like gode på klikk etc som de nye. At de har gnikket på en ny revolusjonerende coating visste du ikke at du trengte før du leste om den :winke1: Eventuelle bruksmerker slipper du irritere deg over at du lagde selv...

 

Mine 2cent :-D

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vil jo si denne har en fin pris : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108016005

Bruker lillebroren 1,5-6x42 selv til elgjakt,å det har tålt endel juling.Kombinasjonen bratt terreng,våt mose og steinur er ikke like bra bestandig,men det er nå still going strong.

Liker også merkene på høydestolpen på retikkelet.

 

Denne kan vel være en god kandidat : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111570487

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt med meg innspill og vært og kikket litt. Kikket først på Falke og Hawke hos Landrø. Falke virket fint nok for meg og har livstidsgaranti. De skrøt mye av Hawke som Norma forhandler. Kvalitetsmessig virket dette i samme gate som Falke optisk og på andre måter. Kikket så på Nikon på XXL, og prostaff virket optisk svært bra. For meg ser dette ut for å være et godt kjøp. XXL ønsker heller ikke misfornøyde kunder, så de gikk god for service selv om de nå selger ut Nikon. Det er Vortex som skal overta, og kikket på en 2,5-10x44. Det var en utrolig lett og fin greie. Likte den umiddelbart, og det virket som suveren opikk. Det var også livslang idiodgaranti som medførte at du fikk byttet i ny uten spørsmål hos en hvilken som helst Vortex-forhandler i Europa. Virket som meget bra deal.

 

Men vel hjemme endte jeg opp med noe helt annet; en Docter vzf 3-12x56 med medforstørrende retikkel 4a. Dealen var såpas grei at jeg bare slo til. Har vel lest meg til at dette ikke kan være bomkjøp heller.

 

Takker for alle innspill!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...