Jump to content

Søke våpentillatelse for første gang - "flere fluer i en smekk"?


gert

Recommended Posts

Dette er ikke en "flest mulig jern"-tråd. Samtidig er det greit å få litt innspill på hva som er lurt eller eventuelt ikke lurt å søke om første gang.

Jeg vet at jeg vil søke om en .22 og en 9mm. Jeg er usikker på om jeg samtidig vil søke om en .32 og en ekstra .22 samtidig, og om det er noe annet jeg burde ta med når jeg først søker. Det skader jo ikke å ha en godkjent revolversøknad liggende for eksempel, hvis jeg skulle finne ut at det frister. Søknaden skal behandles i Oslo/asker/bærum, hvis noen har kjennskap til praksis der, det 

 

Jeg tok sikkerhetskurs i september, og fant raskt ut at skyting er gøy. Jeg har primært skutt med .22, men også deltatt på ett feltstevne der jeg også skjøt med 9mm og .32. 9mm trengs det litt trening med for å si det forsiktig, og til det trenger jeg i utgangspunktet eget våpen. Men gøy var det! Siden september har jeg deltatt på åtte treninger , fem interne stevner og seks aproberte stevner. Ideelt sett skulle jeg kanskje hatt flere treninger, men ellers har jeg oppfylt det årlige kravet til stevneaktivitet for å regnes som konkurranseskytter med .22 på under seks måneder, så i utgangspunktet kan jeg  i hvert fall forsøke å søke om reservevåpen. Siden jeg kommer til å kjøpe brukt og ønske å ha muligheten til å teste litt forskjellig uten å måtte selge den ene finpistolen jeg kan ha først, frister dette. halve 2018 kan jo ellers gå med til å selge, søke om nytt og så finne noe annet.Men samtidig kan det kanskje virke litt overivrig å søke om reservepistol på første våpensøknad?

 

Jeg er ganske sikker allerede på at jeg kommer til å starte med en brukt Walther GSP .22 og en brukt CZ Shadow. Men jeg har også lurt på om jeg burde gå for noe annet enn GSP, som bare har fem skudd i magasinet, siden det nok til blir mer felt fremover, og det er en smule irriterende å fikle med å mate inn det sjette skuddet rett i kammeret, særlig med hanske eller hvis det er kaldt ute. Så vidt jeg har skjønt kan jeg neppe søke om en ekstra .22 med den begrunnelsen, så det må eventuelt bli som reservepistol, eller til en annen gren der en GSP ikke oppfyller  kravene. Siden 9mm ikke egner seg veldig godt som grovpistol, er det jo greit å ha en søknad på .32 også. I tillegg er det en del av de brukte GSP-ene som ligger til salgs, som er til salgs samlet sammen med vekselsett i .32, og det får jeg jo ikke kjøpt uten tillatelse på begge deler, så vidt jeg har skjønt. Også er det jo en billig inngang til .32, men vet at flere mener vekselsett ikke er helt ideelt.

 

Er det innafor å søke om en 9mm, en .32 og to .22 pistoler samt en .38 revolver i første søknad? Jeg tenker jeg hadde stusset litt selv, hadde jeg sittet og saksbehandlet og sett den listen på første søknad... Samtidig er vel ikke DET grunn nok til avslag.

 

Tar også gjerne i mot innspill på om jeg f.eks burde hatt annet kaliber på revolveren. Kanskje det lønner seg å gå for .357 som jeg kan bruke med .38 til revolverfelt, men også benytte i magnum 1, hvis det skulle friste? tar også gjerne imot innspill på om jeg med en slik søknad begrenser muligheten til andre våpen som er bedre egnet til andre grener senere, dersom jeg f.eks. skulle begynne med dynamisk, metallsilhuett eller hva jeg nå skulle finne ut at er gøy etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Reservevåpen får du ikke som verken rekreasjons- eller mosjonsskytter.  CZen går i milfelt

 

Du får "bare" 4 våpen til å begynne med, søker du om 5 får du garantert spørsmål, avslag dersom ditt våpenkontor er av typen som avslår først og spør siden. Du kan vurdere X-Esse, de er fornuftige pistoler, på tross av at de er gørrkjedelige. Stenvaag-modellen går i spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

Mener du får utvidede magasiner til GSP som tar 6 patroner.

2x .22 blir neppe innvilget med mindre du kjøper en .22 pistol og så en .32 med .22 topp. Eller kadett-sett til 9mm.

 

Om du har tenkt å skyte Mag1 hadde jeg like gjerne kjøpt en .357 med en gang i stedet for en .38 og så en .357 senere pga antall våpen (se under).

Skyter du nok revolverfelt på et år kan du kjøpe en .38 neste år om du brenner for det.

 

Det er sjelden problem å søke på opp til 4 våpen på en gang men når du skal ha nummer 5 pleier politiet be om aktivitetslogg og bevis på deltagelse på stevner. 

Det er fordi du går fra rekreasjons-skytter til mosjonist: http://www.oslopistolklubb.no/erverv-av-handvapen/

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, OysteinR skrev:

Det er sjelden problem å søke på opp til 4 våpen på en gang men når du skal ha nummer 5 pleier politiet be om aktivitetslogg og bevis på deltagelse på stevner. 

Det er fordi du går fra rekreasjons-skytter til mosjonist: http://www.oslopistolklubb.no/erverv-av-handvapen/

 

Jeg vet egentlig ikke om jeg har noen spesiell lyst til å skyte Mag1, men om det ikke er noen ulemper med å skyte .38 i .357 er det jo greit å ha en revolver som dekker begge bruksområder. jeg regner med at revolver blir noe jeg skyter innimellom for morro skyld. Siden både du og andre anbefaler .357 regner jeg med det er et kurant valg.

 

Som nevnt i førsteposten har jeg oppfylt aktivitetskravet (stevnemessig i hvert fall) for konkurranseskytter, så i utgangspunktet bør ikke firevåpensgrensen være noe problem. Men de er kanskje restriktive med første søknad uansett? Når du nevner .32 med .22-topp, vil det være noen forskjell søknadsmessig? Trodde vekselsett egentlig ble regnet som et våpen, men mulig det ikke gjør det, man må bare ha gyldig våpenkort for ekstrakalibret?

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, gert skrev:

Jeg vet egentlig ikke om jeg har noen spesiell lyst til å skyte Mag1, men om det ikke er noen ulemper med å skyte .38 i .357 er det jo greit å ha en revolver som dekker begge bruksområder. jeg regner med at revolver blir noe jeg skyter innimellom for morro skyld. Siden både du og andre anbefaler .357 regner jeg med det er et kurant valg.

Jeg har selv en .357 men skyter hovedsakelig .38 med den. Dette er veldig vanlig.

 

 

14 timer siden, gert skrev:

 

Som nevnt i førsteposten har jeg oppfylt aktivitetskravet (stevnemessig i hvert fall) for konkurranseskytter, så i utgangspunktet bør ikke firevåpensgrensen være noe problem. Men de er kanskje restriktive med første søknad uansett? Når du nevner .32 med .22-topp, vil det være noen forskjell søknadsmessig? Trodde vekselsett egentlig ble regnet som et våpen, men mulig det ikke gjør det, man må bare ha gyldig våpenkort for ekstrakalibret?

 

Det er i min erfaring lettere å få igjennom søknad på .22 konverteringssett. YMMV.

 

Om du har en .22 og vil ha en til som separat våpen må du har minst 10 stevner med den eksisterende .22 og søke om reservevåpen. Dette kommer selvfølgelig an på de som behandler søknaden men jeg har enda ikke hørt om noen som med suksess har levert inn søknad på både ny pistol og reservevåpen til samme på en gang.

Om du søker på en .22 for dit og dat også en .32 for klasse grov med .22 kit for billig ammo, etc, etc. er det lettere å få søknaden igjennom.

 

Du kan kanskje få dette igjennom om du skal ha en .22 matchpistol og en separat .22 som f.eks. spesialpistol og den andre ikke er godkjent i det programmet, bare være klar over at de som behandler kan bli kranglete.

Om du derimot har en .22 matchpistol er det ikke noe problem å søke om en til for spesialpistol da den eksisterende definitivt ikke er tillatt i det programmet.

 

Rekkefølgen har litt å si her altså slik at du kan bevise at det du har ikke kan brukes til neste klasse/gren.

Link to comment
Share on other sites

Takk, @OysteinR, da søker jeg nok om en .22 og en .32 og kjøper en Walther GSP med eller uten .32-sett avhengig av hva som er tilgjengelig for hvilken pris. Det haster jo ikke med en .32. En Walther GSP som jeg får ha for meg selv, tilpasset mitt grep og avtrekk og og som jeg blir vant til, vil nok uansett ikke være en begrensende faktor i løpet av 2018, så kan jeg heller tenke på å bytte den ut eller supplere med reservevåpen på et senere tidspunkt. Jeg har tross alt skutt nok med GSP til å vite at det ikke er et helgærnt kjøp for meg. Da tror jeg jeg går for å søke om .22, .32, 9mm og .357.


De fleste sier det ikke er noe problem å søke om bare kaliber, og la resten av feltene stå blanke, selv når man skal kjøpe privat, mens andre sier søknaden må være fullstendig utfylt ved privatkjøp. noen som vet hvordan det praktiseres i Oslo/Asker/Bærum?

Link to comment
Share on other sites

På 2/16/2018 den 14.55, gert skrev:

De fleste sier det ikke er noe problem å søke om bare kaliber, og la resten av feltene stå blanke, selv når man skal kjøpe privat, mens andre sier søknaden må være fullstendig utfylt ved privatkjøp. noen som vet hvordan det praktiseres i Oslo/Asker/Bærum?

 

 

Eneste jeg kjenner til som krever med enn kaliber er halvauto rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du trenger ikke spesifisere modell når du søker pistol/revolver.

Kaliber må være godkjent i omsøkte program, så dette må påføres, men jeg har fått godkjent søknader med flere kaliber oppført, men det kan sikkert være avhengig av våpenkontor / saksbehandler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...