Jump to content

Vil nye 22lr med 32 topp bli hindret av 9mm?


keevinslotten

Recommended Posts

Det kommer helt an på hvordan garderoben din ser ut og hvordan du planlegger at den ser ut i fremtiden. All ervervelse av våpen er behovsprøvd. Dvs. at du må henvise til hvilke NFS (eller andre forbund) programmer du skal bruke våpenet i. Dersom du sier at 9mm'eren din skal brukes i militærfelt så må avtrekksvekt være minimum 1360 gram og dermed uegnet i grovprogrammene. Så da søker du om en .32 til grovprogram som har minimum 1000g som avtrekksvekt.

 

Så om du kjøper en .22 pistol med .32 vekselsett eller .32 pistol med .22 vekselsett er helt opp til deg. Er du aktiv konkurranseskytter så har du også mulighet til å søke om reservevåpen. Så for vanlige folk er det ikke noe problem å få innvilget det man har behov for.

 

Ett tips... vekselsett høres billig og bra ut på papiret, men behøver ikke være det beste dersom du er konkurranseskytter. For GSP så skifter du hele toppen med sikter og alt, men for Pardini så skifter du løp inkludert forsikte. Det betyr at du potensielt må stille på sikter avhengig av hvilke kaliber du har. Det beste er en dedikert pistol for de grener du skyter.

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

jeg ser poenget ditt, men det er ikke nødvendigvis så enkelt. Nå kjenner ikke jeg til PODs tolkning av regelverket, men ser man på hva de skriver i rundskrivet er du ikke garantert å få medhold:

Direktoratet forstår våpenforskriften § 13 tredje ledd slik at det bare kan erverves ett våpen pr program under forutsetning av at vedkommende ikke har våpen fra tidligere som lovlig kan benyttes til samme bruksområde (program). Dette er i forskriften ytterligere presisert også der samme våpen lovlig kan benyttes til flere program innen flere forbund. Skyttere som holder et høyt aktivitetsnivå kan imidlertid erverve reservevåpen etter de retningslinjer som er inntatt nedenfor.

 

Ut fra dette er det ikke åpenbart at en får innvilget en .32 så lenge en har en 9mm som er lovlig til grovpistol.

 


 

Link to comment
Share on other sites

1) "Alle andre får".

2) Tolkninger som medfører at man får de våpen man vil ha dersom man søker i "riktig rekkefølge" og som forhindrer en annen i å få de samme våpen til samme formål etc. strider mot den allmenne rettsfølelse og bør komme til kort om NSF bruker en grunke eller to på noen advokattimer dersom man får problemer hos POD.

 

Men så vidt jeg har fått med meg så ligger det forslag på bordet om at 9mm i nasjonale programmer skal ha minimum 1000g avtrekksvekt. Jeg håper NFS har avklart hvordan dette skal håndteres i våpensøknader med POD før forslaget bankes. For da kommer forskriften som du henviser til mer til sin rett.

 

Mitt tips til TS er å søke på pistolen som .32 siden det er svært få som skyter så mye .32 at de trenger reservepistol. Dermed har han 2 ledige .22 plasser som fort kan bli fylt opp.

Link to comment
Share on other sites

Enig med nhd: Skyt mer. Hva skal du med våpen som ikke brukes? Jeg har selv våpen og de brukes.

 

Ellers så er argumentet om avtrekksvekt forkastelig. Skal man kjøpe et helt nytt våpen fordi det man har ikke holder vekten? Det er jo latterlig. Årsaken til at det ikke holder vekten er jo at noen har mikket med det. Så kan man jo bare u-mikke det. Hvis våpenkontorene godtar sånne argumenter så er det noe i veien.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hipshot skrev:

Ellers så er argumentet om avtrekksvekt forkastelig. Skal man kjøpe et helt nytt våpen fordi det man har ikke holder vekten? Det er jo latterlig. Årsaken til at det ikke holder vekten er jo at noen har mikket med det. Så kan man jo bare u-mikke det. Hvis våpenkontorene godtar sånne argumenter så er det noe i veien.

 

Denne må du nesten gi en forklaring på. Tror ikke du helt skjønner hva som er skrevet.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hipshot skrev:

Ellers så er argumentet om avtrekksvekt forkastelig. Skal man kjøpe et helt nytt våpen fordi det man har ikke holder vekten? Det er jo latterlig. Årsaken til at det ikke holder vekten er jo at noen har mikket med det. Så kan man jo bare u-mikke det. Hvis våpenkontorene godtar sånne argumenter så er det noe i veien.

Nei, det er ikke forkastelig. Selvfølgelig skal man kunne erverve konkurransedyktige våpen. Et våpen med vesentlig tyngre avtrekk enn det som tillates er en ulempe som gjør det vanskeligere å skyte bra.

 

Og våpenforskriften §13 er uenig med deg:

Sitat

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Det kan kun argumenteres med at behovet er dekket med allerede ervervet våpen dersom programmene det er snakk har identiske krav.

Link to comment
Share on other sites

Kostnaden til våpen nr 2 spiller da ingen rolle når det er muligheten til erverv det er snakk om, og det ville være merkelig/urimelig om våpenkontoret krever at du mekker/bytter deler på ett våpen mellom konkurranser i stedet for å ha dedikerte våpen til hvert bruksområde.

Edited by Sollie
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, hipshot skrev:

Jeg kan jo stille følgende spørsmål: Finnes det pistoler som leveres med avtrekksvekt under 1kg?

 

Av custom / match våpen? ja, vil strekke det så langt å si de aller fleste

 

Av de siste 10 våpen jeg kjøpte (1911, 2011 og AR), har ingen over 1KG fra fabrikk. vi snakker da både lange og korte 

tanfoglio extreme serien leveres også under 1KG stortsett på SA våpen 

 

Det mange tenker, er at produsentene lager våpen for felt, men produsenter flest har aldri hørt om det, IPSC er ca uendelig mye mer utbredt internasjonalt, der har du ingen avtrekksvekt på singel action, og avtrekkene blir deretter. 

Link to comment
Share on other sites

På 16.2.2018 den 10.40, keevinslotten skrev:

Er d best å søke 22lr med 32 topp eller 32 med 22lr topp? Trodde 32 gjekk under grov, og ville da bli hindret av min 9mm

Da jeg snakket med våpenkontoret om akkurat det samme var svaret følgende:

Du kan få en 22Lr pistol og 32 vekslingsett, men dersom du søker om en 32 pistol og 22lr vekslingsett vil du måtte selge den 9mm du har fra før. Løsninga mi ble enkleste vei med 22lrt pistol og 32 vekselsett. (NB du kan jo 'selge' 9mm til butikken du skal kjøpe den nye eventuelt i og kjøpe den tilbake etter 1 mnd i millitær hvis du ikke har noe i denne klasse ;-) men det blir mye styr synes nå jeg. Når det gjelder avtrekksvekt på 1,36 kg så er det fremmet forslag om at alle NSf sine grener skal endres til 1kg min. avtrekksvekt. 

Link to comment
Share on other sites

På 18.2.2018 den 10.59, ATnT skrev:

hipshot: Flott om du argumenterer på en saklig måte. Ord som "forkastelig" og "latterlig" hører ikke hjemme her

 

Ja du har rett ATnT og takk for korreksjonen.

 

Så 1: Min mening er at folk blir stadig mer kreative i forsøkene sine på å skaffe seg ekstra våpen - uten å ha grunnlag for å ha dem. Her og i andre tråder så kan man se at avtrekksvekter kan settes for tunge eller for lette alt ettersom - eller kanskje revolverskjeftet ikke har utsparing for hurtiglader - eller whatever, slik at man kan gå til våpenkontoret og klage sin nød. 

 

Jeg er helt imot den praksisen.

 

Jeg er enig med nhd som skriver:

På 17.2.2018 den 10.19, nhd skrev:

Mitt tips er følgende: Sørg for å ha stor aktivitet i approberte stevner. Da blir søknader alltid innvilget. For vi kjøper jo våpen for å øke aktiviteten som sportsskyttere?

 

For å konkludere så mener jeg altså at det å inneha et våpen krever noe av eieren, nemlig at våpenet blir brukt. Derfor: Skyt, så har du ditt urokkelige alibi i orden. Du skal ha en grunn til både å ha primærvåpenet og å ha reservevåpen.

 

Vi kan også se litt på aps's innlegg over her. Jeg har lest i andre tråder at aps er relativt aktiv. Hvis aps derfor har kjøpt 10 våpen av de typene som han beskriver (jeg antar uten å ha solgt noen), så har han f.eks 2xAR til open og 2xAR til standard inkludert reservevåpen, deretter 2xclassic, 2xstandard og 2xopen pistoler.

 

Hva gjør så aps dersom han vil skyte felt eller hurtig? For 1911 så er det jo bare å skifte sear fjæren, noe som kan gjøres før du får blunk for deg. Det er også mulig å lage til en skrue gjennom grepssikringen som regulerer fjærspenningen. Andre våpen krever kanskje noe mer, men neppe et fullstendig nytt våpen. 

 

Jeg nekter å tro at andre pistoler enn de mest ekstreme match våpnene i IPSC leverer avtrekk under 1kg. Vi har også Glock, CZ, Pardini og andre (mine egne Colt 1911 var f.eks rå og blytunge før de fikk en tur til bakeren). Derfor kan man her gå motsatt vei og lage et lettere avtrekk. Det er fullstendig unødvendig å kjøpe et helt nytt våpen uten mer grunn enn dette.

 

Så 2: Jeg regner med at det er som å banne i kirken når et kammermedlem tillater seg å snakke almuen midt imot, også at våpenhandlerne misliker et innlegg som dette. Men jeg mener det jeg mener så det får stå sin prøve. 

 

Når dette er sagt så har vi den andre siden. Og på den andre siden så mener jeg at de som er aktive skal få lov å ha alle de våpen de trenger for å skyte til de er blå i trynet - flere er bedre. 

 

:):):) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså, her snakker vi om en .32 til grovpistol, som etter reglene kan blokkeres av en 9mm. Praksis ser ut til å variere, men at folk får nei fordi en 9mm er lovlig er ikke noe nytt. Og selv om man kan få til mye med en god 9mm er det vanskelig å måle seg med en god rørtang i .32. Å måtte justere avtrekk for hver gang er ingen god løsning, slike skruer (for de som har muligheten) trives best limt fast. Å bytte fjær for hver gang er enda mer håpløst i praksis.

 

Om vi er tjent med folk som hamstrer våpen de ikke trenger kan alltids diskuteres, men jeg tror ikke noen ekstra topper i .32 er noe reelt problem.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt å skyte felt, er 6 skudd i magasinet klart mer praktisk enn 5 skudd.

Hvis du har tenkt å hevde deg i Grovpistol (VM-grov), Hurtig grov og grovfelt, er .32 en absolutt fordel.

 

Til spørsmålet lenger opp: Du må prøve både Pardini og Benelli. Om ikke Benelli passer deg klart bedre, kan du jo tenke på at i WC-finalen skjøt 8/8 kvinner med Pardini i Sportspistol (VM-fin) og 6/6 menn i Silhuettpistol skjøt også med Pardini.

Link to comment
Share on other sites

hipshot:

 

Om folk hamstrer våpen eller ikke som ikke blir brukt har ikke jeg noe forutsetning til å uttale meg om. Men TS har så vidt jeg kan bedømme ikke denne hensikten og jeg ser ingen grunn til at TS ikke, med god samvittighet og loven i hånden, kan inneha en .22 matchpistol, en .22 1911 for mengdetrening (9mm er relativt dyrt kontra .22, men dette fordrer nok aktivitet til reservevåpen), en .32 til grovprogrammer (man er ikke konkurransedyktig med en 9mm) og en 9mm/.45 til militær/hurtig-programmer. TS kan også, med god samvittighet, skaffe seg en revolver om det skulle friste. .32/.22 matchpistol kan kombineres med vekselsett, men det har sine drawbacks. 9mm kan man ofte få .22 topper til, men disse er kjent for ikke å være driftssikre. Vekselsett er våpendel og skal, så vidt jeg vet, ikke behovprøves.

 

Ellers føler jeg at de fleste, inkludert meg selv, ikke ønsker flere våpen enn det man klarer å bruke jevnlig. Opprinnelig var jeg ute etter et systemvåpen som jeg kunne skyte alt med, men i praksis må man ha ett dedikert våpen pr. gren for å være konkurransedyktig og for å være innenfor kravene for hver gren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.2.2018 den 9.09, nhd skrev:

Hvis du har tenkt å skyte felt, er 6 skudd i magasinet klart mer praktisk enn 5 skudd.

Hvis du har tenkt å hevde deg i Grovpistol (VM-grov), Hurtig grov og grovfelt, er .32 en absolutt fordel.

 

Til spørsmålet lenger opp: Du må prøve både Pardini og Benelli. Om ikke Benelli passer deg klart bedre, kan du jo tenke på at i WC-finalen skjøt 8/8 kvinner med Pardini i Sportspistol (VM-fin) og 6/6 menn i Silhuettpistol skjøt også med Pardini.

 

Har hatt en Pardini sp 22lr i snart to år, er veldig fornøyd med den.

Skøyt mye med min fars Benelli MP95 før jeg fikk pardinien. Fordelen med pardinien et at avtrekket kan justeres alle veier, men Benellien så er det som det er, kanskje litt tungt vil noen si, godt over 1000g. Pardinien min har jeg stillt inn på 1050g ca for å holde vekta uten noe problem, føler ikke at 50g mindre gir meg veldig mye bedre resultat.

 

Har forøvrig akkurat fått meg et vekselesett i 32 til den, uten å ha prøvd det veldig mye så er jeg veldig fornøyd til nå.

Bytte fra 22 (duellskiver) til 32 så var sikte 100% likt på 25m, har ikke testet på presisjons skiver. Eneste ulempen jeg kan se er at jeg ventet 1,5 år på vekslesettet fra dagen jeg bestilte det til jeg fikk det.

 

Ang 5 og 6 skudd i magasinet:

Fikk fint 6 skudd i 32 magasinene så det fungerer.

Til 22 så får man kun 5 i, men spurte børselars ang det og fikk til svar at man kan få 6 22lr skudd i magasinet med en liten modifisering, har ikke testet dette ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...