Jump to content

Skytesimulatorer - noe tess?


rodnebb

Recommended Posts

Dette passer vel like godt i mappa for pistol eller rifleskyting, men jeg tar det her: er det noen som har erfaring med jaktsimulatorer?

 

Søta bror har hele to firma som leverer dette - Marksman med sin ST-2, og Simway med sin SimHunt. Marksman koster 350 000kr, mens SimHunt er rene tilbudet til bare 90 000kr. SimHunt har visst bedre 3D grafikk enn Marksman, men begge skryter av ballistiske beregninger og treffanalyse. Marksman mener de er de eneste som er nøyaktige nok til at de er nyttige.

 

Det jeg er mest skeptisk til, er at så vidt jeg forstår skyter man i praksis på et punkt på veggen - ikke på et mål som er 30 eller 100 meter bak veggen. Systemet registrerer ikke hvor geværet er, bare hvor det peker på veggen. Jeg forstår ikke hvordan man da skal kunne beregne riktig treffpunkt ved foranskyting (for hagle). To skyttere som står litt fra hverandre i rommet skal jo ikke skyte på det samme punktet 'på veggen' for å treffe samme leirdue. (Problematikken gjelder i alle fall SimWay hunt).

 

Men ... jeg er ikke god nok hagleskytter til å kunne slå fast om systemene er gode. Har noen her prøvd de, og hva synes du? (Og er du god nok skytter til å vite om du skjøt 30 cm bak leirdua?)

Edited by rodnebb
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun uttale meg om en simulator, jeg selv førsøkte på et skytesenter, syd i Oslo for noen år siden.  Det kan være mange andre system, men er det et som brukes på skytesenterene, så er det uante muligheter i slike simulatorer. Der jeg var, var det også instruktører, så nybegynnere og andre som hadde behov for hjelp fikk det.

 

For hagleskyting, er i alle fall en bra simulator bra trening. Og hvis en gjør feil, så er feilen godt synlig, med et øyeblikksbilde med en ring (tilsvarende haglesvermen) og der rypa befant, seg når haglesverme nådde frem.

 

Det punktet på veggen, er en naturtro rype/fugl som flyr (med naturtro terreng bak) over læretet/veggen. Som om en var på fjellet og typa lettet og fløy avgårde, i en vanlig jaktsituasjon. Hører til og med rypa kakkler og lyd av flaksende vinger. :) Her kan en få alle slags skudd, sideskudd, bakfra, og alt i mellom og samt forskjellig høyder. En kan trene på varierte situasjoner, eller eks. bare sideskudd, o.l.

 

En trenger ikke være dyktig hagleskytter, for å forstå hvor en treffer. Øyeblikksbilde for hvert skudd, serie, eller tendens, m.m.

 

Hvorfor skal to (el. flere) personer, skyte på samme lærret?  Tror også det er beregnet kun en laserpatron, per lærrett.  Men der jeg var, mener jeg det var det plass til 4 - 5 personer samtidig og for hver "stanplass", var det et lærrett.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag tänkte att jag kan försöka svara på hur SimWay Hunt jaktsimulator fungerar. Precis som du skriver rednebb så tar vi hänsyn till framförhållning i skyttet i vår simulator. Vi skjuter med IR laser och kan med hjälp av den se var du siktade när du tryckte av skottet, i 3D grafiken så skickar vi ut lerduvan samt hagelsvärmen, båda med realistisk hastighet och simulatorn kan då räkna ut om det kommer att bli en träff eller inte. Eftersom vi har valt att inte använda filmat material utan istället bara 3D animeringar så vet vi hela tiden vilket avstånd lerduvan befinner sig på och kan då räkna på en korrekt framförhållning. Vi kommer att ställa ut på Camp Villmark i Oslo i april om du vill komma och testa vår simulator. Jag svarar gärna på fler frågor, ni når oss på info@simway.se. Med vänliga hälsningar Pär-Eric Karlsson

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte marksman en vinter for noen år siden som trening til lerduesti og synes iaf det virket riktig, skøyt mye bedre påfølgende sesong etter noen tusen skudd i simulator gjennom vinteren.

Hver gang jeg skulle skyte kalibrerte jeg systemet til den skyteposisjonen jeg hadde i rommet, da jeg tenkte at logisk sett må det være avgjørende for at treff registreres riktig. Men 350k for det systemet syntes jeg hørtes vanvittig ut, grafikken var temmelig 90talls og jeg kunne godt tenkt meg mulighet til å sette opp egne simuleringer på en enkel måte, man var liksom låst til de programmene som lå inne. Så hardwaren var nok god, men softwaren synes jeg de kunne jobbet mer med.

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

 

Jeg har en slik:

https://www.jegeroghund.no/butikk/dryfire-skytesimulator

 

Her er noen av mine erfaringer:

Bruker den sammen med en projektor. Måtte kjøpe et par moduler i tillegg (jakt og projektor).

NB! Man må ha en short throw projektor (8-10K) for at det skal funke.

Man bør ha en vegg som er 3,5 meter eller mer i bredden. Jeg kjører det rett på en gråmalt vegg i stua, bor alene :)

I tillegg trenger man en Windows pc, men er ikke avhengig av mye ytelse. Jeg bruker en gammel kassert laptop fra jobben. 

Det lønner seg å være nøye med mål når man setter opp systemet. Skal systemet taes ned innimellom er det lurt å merke alle ytterpunkter og eksakt hvordan simulator skal stå.

 

Funker det? 
Ja for meg er dette forskjellen på å få trent mye med hagla kontra veldig lite. Jeg har hatt stor fremgang, men er kun jeger og ikke opptatt av konkurranseskyting. 

Med game modulen og projektor kan man velge forskjellige jaktformer med animasjon. Fungerer best for hagle, men jeg brukte den også for trening før drivjakt. Hadde jeg ikke gjort det ville jeg neppe ha fått løsnet et skudd på drivjakt første gangen. 

Animasjonen er ikke like bra som f.eks. på simulatoren til XXL i Sandvika, men god nok. 

Budsjett varianten uten projektor fungerer også, men da skyter man kun på laserprikker på veggen. Man får tilbakemelding på treffpunkt på PC skjermen. 

Jeg har ikke brukt systemet for presisjonstrening med med rifle eller pistol. 

Jeg ville ikke ha gått for den varianten med kun enkeltmål for hagleskyting. 

 

I utgangspunktet står man på samme plassen hele tiden ca 2 meter fra veggen. Foranhold varierer med simulert avstand til målet og målets hastighet. Tidligere hadde jeg ikke peiling på hvor skuddet gikk når jeg skjøt bom. Jeg skyter fremdeles bom, men jeg vet hvor jeg bommer og kan korrigere.   

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar.

 

Er det noen her som mener seg å være svært dyktige hagleskyttere som har prøvd slike systemer?

 

Bruk av et slikt system vil jo gi masse tørrtrening, dvs. monteringstrening. Men hjelper det for å treffe riktig? (Jeg har gjort en enkel beregning som viser at systemene burde rapportere helt feil treff for skyting på bevegelig mål, fordi de bare vet hvor man treffer på veggen, ikke hvor man treffer 30m ute. Men kanskje leverandørene har noen lure triks som gjør at det blir riktig likevel 🙂)

 

Er det noen flere som har satt opp noe slikt hjemme, eller vurdert det? Hva koster det, og er det noen vanskeligheter som jeg må tenke på? Til og med DryFire blir vel ganske dyrt?

 

Systemet hos XXL i Sandvika er forresten SimWay Hunt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er viktig å holde tunga rett i munnen her. 
Simulatoren som Slemmo referer til er i en annen liga enn DryFire, på alle måter. 

DryFire koster ca 23K NOK ferdig oppsatt og ST 2 som det refereres til, koster så vidt jeg kan se 23K USD.  


Rodnebb
DryFire kalkulerer inn avstand til target og foranhold beregnes ut i fra hva som er lagt inn som V0 på haglsverm.

Dette er helt sikkert på plass på de proffe systemene. 

 

Jeg har ingen forbindelser med produsent eller forhandler ut over et normalt kundeforhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...