Jump to content

Ikke kjøp denne selvanviseren fra Jaktdepoet


pelsjager

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg nylig en selvanviser fra jaktdepoet. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42931507

Det står at den kan brukes opp til 44.magnum, og det står også i annonsen på finn.no at man må stå minst 30m. unna når man skyter. 

 

Jeg skøyt på denne med  45acp, og skøyt mindre enn 30 skudd, så falt ene støttefoten av. Jeg tok kontakt med jaktdepoet, sendte bilde av den defekte selvanviseren og forklarte situasjonen. Fikk ikke svar, og purret med ny email. De  ba meg om å sende hele spetakkelet tilbake i posten. Noen dager etterpå fikk jeg en epost om at dette ikke er en reklamasjonssak, i og med at jeg "bomma og traff støttefoten".  Det er vel rundt 10cm fra blinken til den støttefoten, så man skal være en temmelig god skytter for å være sikker på å unngå å treffe denne på 30m. 

 

Er ikke mer enn 395kr, men det er allikevel prinsippet. Veidemann, er dette jaktdepoets eget merke?

 

mvh Ola F. S

IMG_0346.JPG

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker helt urimelig. Det står ingenting verken i annonsen eller på firmaets hjemmesider om at selvanviseren kun må treffes på platene, og med plasseringen av bein/plater er det tilnærmet uunngåelig at beina treffes i løpet av produktets levetid.

 

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg insistert på å få en ny (eller hevet kjøpet - det lukter vel av at den neste også går i stykker) og hintet om at jeg ville klaget til Forbrukerrådet. 

Du finner dem her: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt på stål med noe mer spennende enn 22lr, så jeg er på ganske tynn is, men ut fra mitt beskjedne grunnlag synes jeg at bruddet ser litt merkelig ut. Som om det har sprukket heller enn å bli deformert. Kan du ta et nærbilde av bruddflatene? Her er jo enkelte her inne som har greit med kompetanse på slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 time siden, cederho skrev:

Du har sendt en sak til Forbrukerrådet, hvor verdien er på 395 kr. Kanskje litt overilet?

La oss snu på det litt da. Jaktdepotet vil heller miste en kunde som ville lagt igjen mange tusen hos dem, fordi de ikke vil erstatte en som koster de 200kr eller så? Er ikke det litt dumt?

 

Så er enig med @odin1899 det er en prinsippsak :) 

 

Selv har jeg vært fornøyd med depotet i mange år som kunde, men fikk en liten negativ opplevelse i fjor som gjør at jeg ikke handler fra de på ei stund. I alle fall ikke varer som haster å få ;)

Link to comment
Share on other sites

Så du tror at folkene i Forbrukerrådet er idioter? Eller gratis advokater som MÅ ta alle saker de får kastet etter seg?

 

For å snu ting litt på hodet. Hvis Jaktdepotet ikke vil følge loven når det står om småpenger, vil de da gjøre det når beløpene er betydelige? Å ta tyren ved hornene nå kan spare en selv eller andre for problemer i fremtiden.

Edited by Erlend Meyer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du forstår hva du selv skriver.

For det første: Sammenlikningen med vaffeljernet er ikke fair, vi snakker om 30 skudd med 45ACP på noe som skal tåle 44Mag. Om de hadde oppgitt en forventet levetid på 25-50 skudd ville det vært OK, men hvor mange hadde de solgt da?

 

" Men de som jobber i forbrukerrådet mister muligheter til å prioritere viktige ting fordi vaffeljern til kr 199,- streiker etter 4 år og 11 måneder "

Her forutsetter du at de ikke har evner eller anledning til å prioritere. Tror du virkelig at viktigere saker blir satt på vent fordi noen klager på én selvanviser til 400kr? Det er faktisk det du antyder her.

 

Hvem sier at dette er første gang dette skjer? Kanskje de har fått ti andre klager på samme drittproduktet? Og hvis ti klager har nok ti ganger så mange opplevd det samme.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Her forutsetter du at de ikke har evner eller anledning til å prioritere. Tror du virkelig at viktigere saker blir satt på vent fordi noen klager på én selvanviser til 400kr? Det er faktisk det du antyder her

Er god venn av meg jobber i forbrukerrådet, han er oppgitt over antall prinsippsaker som kunne vært unngått dersom folk hadde opptrådt klokere. Vaffeljernet relaterer seg til en faktisk sak som de brukte unødvendig mye tid på

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet varer for 50 000kr siste månedene hos jaktdepotet.no. Så fort jeg sender de en liten klage på et av produktene, tar det plutselig lang tid før jeg får svar og må purre flere ganger på email. Til slutt får jeg beskjed om at jeg må sende produktet tilbake i posten, selv om de fint kunne se skaden på bildet jeg sendte de. Etter at de har mottatt produktet får jeg bare beskjed om at de ikke vil gi noen reklamasjon. Sender email fram og tilbake, men de vil ikke gi seg. For meg blir dette en prinsippsak, det handler ikke om pengene, men om at man føler seg urettferdig behandlet.Har aldri klaget på noen nettbutikk før, men denne butikken kommer jeg aldri til å handle fra igjen. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jaktdespot eller ikke. Jeg har en lignende selvanviser  til 22LR. Den er ikke ødelagt, men jeg er HELT SIKKER på at den blir det om jeg treffer ståltråden som holder selve blinkplata. Den har forøvrig tålt mange tusen skudd.

Hverken KME eller Megalink sine elektroniske skiver tåler treff i sensorene eller i gummibåndfremtrekket - men av og til blir de truffet der. Og må repareres, gjerne med deler til flere 1000,- Garantisak - aldri i verden.

Jeg tipper at JD slipper fint unna her med at selve gongen tåler 44mag i massevis, og det er den som er ment å bi skutt på, ikke stativet.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting i annonsen som sier at det kun er gongen som tåler opptil .44 mag. Det står også minimum 30 meter. skyteavstand. Leverandøren må derfor påregne, designet tatt i betraktning,  at stativ treffes uten at det skal bli ødelagt. JD har en dårlig sak her. Dette kan umulig være en ukjent problemstilling og det er uærlig av JD å ikke informere om denne svakheten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper du vil få samme svar om du reklamerer på en chronograf sommer skutt i stykker... Det er nok stålet i selve blinken som tåler 44 mag. 

 

Men jeg er enig i at det burde komme tydeligere frem i anonsen at garantien ikke dekker skudd i stativ (litt liten skrift hadde hjulpet) 

Jeg har til gode å se en stålblink, der oppheng og stativ overlever spessielt lenge, selv med .22lr og slappe cas ladninger og blykuler... Så jeg forstår at det er umulig å gi garanti på slike stativ. 

 

Få det sendt tilbake, sveis, improviser og kos deg ! 

Edited by Tretvoll
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe treff i/ved der det er brudd på bildet. Dårlig/for lite sveis?

Hvor mye plusspoeng hadde butikken her fått om de hadde sendt en ny snurre eller bare sveist sammen den defekte? 

 

Ja, min mening om akkurat denne butikken er nok farget av egen opplevelse rundt retur/reklamasjon/tilbakebetalinb...

 

Har en lignende (helt lik med untak av de ekstra støtebeina) sak for 22lr, kjøpt i skrotkassen på G-sport for 100kr for så lenge siden at ingen hadde hørt om hardox og gong, hvor mange tusen skudd den har fått aner jeg ikke (den fikk 50 hver dag i hele fjor vinter...). Sånn for å nevne det for de som ikke tror en selvanviser for 22 holder...

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, ATnT skrev:

nhd: Det står ingen ting i annonsen om at blinken kun er for hev/press/senk'erne. Om man kjøper 5 av disse og trener hurtigskyting vil treff i rammen forekomme. Men ja, det er også lov å tenke litt selv når man handler utstyr :-)

 

Uansett hvordan en velger å skyte, er vel målet å treffe. Så får en avpasse hurtigheten etter ferdighetene og øke etter hvert. Jeg kjenner folk som kronograferer på 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36 Jeg er verken verdensmester i skyting eller ingeniør med spesialitet på metaller. Men et blikk på illustrasjonen pluss prisen (395 kroner) samt erfaring med .44 M, sier meg umiddelbart at stativet ikke tåler treff av .44.

Da ville jeg startet med mindre kaliber (da tåles også kortere skyteavstand) og lengre skytetid. Så ville jeg ventet med de kraftigste kaliber til ferdighetene hadde vært der. Det er grenser for hva en kan forvente av kvalitet for noen hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

Tvegget sverd dette om en skal svare i tråder som dette, men som alltid blir det en mengde synsing, antagelser og konklusjoner basert på ett grunnlag som i veldig mange tilfeller er mangelfullt.

 

Kunden bestilte i nettbutikken 19/12-2017 og sendt samme dag - LINK SELVANVISERE NETTBUTIKK

 

Søndag 14/1 - sender han en mail med ett bilde og reklamerer på produktet. 17/1 lages det en returseddel fra oss til kunden for postlegging for å få varen returnert for kontroll.

 

Varen returneres til oss 30/1 - kommer til Drammen 2/2(Fredag) og blir hentet Mandag 5/2.

 

Ved mottak er det åpenbart at varen er skutt i rammen/opphenget gjentatte ganger. Av 28 skudd som vi kan telle er 8 av dem i rammen

 

Tirsdag 6/2 - blir kunde da kontaktet og får beskjed at dette er ingen reklamasjon da opphenget ikke er produsert for å skytes i.

Etter noen e-poster frem og tilbake får kunde tilbud om en ny vare til 1/2 pris. E-post 6/2-18 kl 15.21.

 

Det har kunden  avslått og har krevd kjøpssum refundert. Dette har blitt avslått fra vår side.

Som brekkstang for å få viljen sin igjennom har han deretter informert om at det ville bli en tråd som denne og at saken vil bli oversendt forbrukerråd. Og der er vi idag.

 

At vi har oppgitt en sikkerhetsavstand for skyting på stål kommer av erfaring rundt skyting med mantlede prosjektiler på herdede stålmål. Med erfaring fra kunder som har fått mantel i ansiktet etter skyting på silhuettfigurer på korte avstander er det greit å informere om dette på forhånd. Øyeskader trenger ingen. At sikkerhetsaspektet skal brukes som argument for en reklamasjon rundt bomskudd oppfattes noe merkelig

 

Produktet har vært markedsført, solgt og brukt av ett tresifret antall kunder siden 2013, med ett fåtall reklamasjoner. Annonsen på Finn har vært uforandret siden 23/7-2013 - uten at det tidligere har vært noe problemer. 

 

At en blink er delen som er gradert for å treffes,  ikke oppheng har vi forventet er underforstått. På samme måte som en annen skriver i tidligere i tråden på elektroniske skiver at mikrofonene er ikke skuddsikre, ikke er oppheng til gummimattene osv osv.

Det er en mengde produkter i alle markeder her hjemme som har det på samme måte - en får f.eks ikke utbedret en VW Golf på garanti grunnet skader om en tar den med Off Road.

 

Om det er vi som er uærlige, ikke yter noen service, at produktet ryker av enkelt skudd på feil sted osv - får hver enkelt leser avgjøre på egenhånd. Umiddelbart kan ikke vi se at vi har vært unormalt vrange eller vanskelige i saken.

 

 

 

 

Skansaar_selvanviser2.JPG

Skansaar_selvanviser.jpg

Edited by Jaktdepotet AS
  • Like 6
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt hadde vært tipp topp om dere hadde vært ærlige og presise i annonsen. Det er ingen selvfølge at folk skal vite hvilken kunnskap dere sitter inne med. Ser ikke mye selvkritikk i posten ? Dere har ingen planer om å endre annonsene ?

 

Personlig synes jeg stativet ser ut til å tåle treff ganske bra, med unntak av et par svake punkter som man kan diskutere om er designfeil. Og skulle jeg ha skutt på den der så tror jeg at jeg hadde skutt på øverste blink og ikke den som er inni ramma, uten at jeg vet hvordan denne fungerer i praksis.

 

PS: Personlig setter jeg stor pris på at forhandlere poster svar som dette! Skryt fra meg for det.

Edited by ATnT
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Alt hadde vært tipp topp om dere hadde vært ærlige og presise i annonsen. Det er ingen selvfølge at folk skal vite hvilken kunnskap dere sitter inne med. Ser ikke mye selvkritikk i posten ? Dere har ingen planer om å endre annonsene ?

 

 

Annonsen på Finn har ikke vært aktiv siden 14 Oktober 2017 og det er usikkert hvorfor denne er en del av argumentasjonen.

 

Nettbutikk har oppdatert informasjon.

 

Vi logger av tråden og lar de som jobber med slikt ta en avgjørelse om en må til amerikanske tilstander i varebeskrivelsene.

Edited by Jaktdepotet AS
Link to comment
Share on other sites

Ikke umulig jeg er blind :-) , men på denne siden http://www.jaktdepotet.no/skytterrekvisita/kulefangere-selvanvisere/selvanviser-veidemann-haandvaapen-snurre så står det under beskrivelse "For håndvåpenkaliberer 44 magnum. Må kun bruker med SP kuler. Blinkstørrelse 115/74 mm diameter."

 

Er det noe jeg ikke ser her ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du erindre når forbeholdet ble lagt til i nettbutikken? Det var ikke der i august 2017:

https://web.archive.org/web/20170812071803/http://www.jaktdepotet.no/skytterrekvisita/kulefangere-selvanvisere

 

Med det forbeholdet har dere en OK sak, selv om det kan virke som om designet er litt mangelfullt. Med unntak av hylsen som sprakk har stativet fint tålt treffene, og det burde ikke være noe problem å få den delen like sterk.

 

Edit: Forbeholdet står uansett bare på oversikten, om en går rett inn på produktet via et nettsøk vil en ikke se det. Da har dere etter min mening ikke informert godt nok.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Det ser jo tilforlatelig ut som om rammeverket tåler treff rimelig greit. At den ene stanga er bøyd kan jo like godt være uheldig påføring av kraft når man skal sette stativet ned i bakken. At hengslehylsene sprekker sånn er litt besynderlig.

 

Nå har det antagelig blitt både sagt og skrevet en god del som jeg ikke tar meg bryet med å uttale meg om holdbarheten i, men jeg mener at det er rikelig dekning for å gi rådet i trådens tittel. Gjenstanden som blir solgt har tydeligvis en svakhet som alt i alt gjør den uegnet til bruken den er tiltenkt, siden man kan regne med at det i stor grad påvirker produktets levetid negativt. At noe som skal stå i umiddelbar nærhet til noe som skytes på burde tåle å få en og annen sleivtreff burde si seg selv. Jeg vil også hevde at det vil være en grunnleggende forskjell på denne typen blink (selvanviser, utendørs) og blinker med mikrofoner og gummibånd. Sistnevnte er beregnet på en setting der presisjon står helt i høysetet, og man kan forvente god presisjon av de aller fleste som skyter på blinken. En selvanviser utendørs inviterer langt mer til å prøve seg frem og ha det gøy med lave skuldre, og burde etter mine forventninger tåle ting som man aldri ville finne på å utsette dyr elektronikk for.

 

For min del er det helt greit om selger skriver at man ikke kan forvente at produktet vil overleve treff noe annet sted enn på de tiltenkte trefflatene. Men jeg forbeholder meg retten til å mene at det gjør produktet uegnet for bruk og dermed bortkastet produksjonspakasitet og hylleplass.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da utfordrer jeg herved en representant fra Jaktdepotet til å komme på en av våre skytetreninger på Løvenskioldbanen.  Så kan vi stille opp denne selvanviseren, gå ut til 30m, og skyte med 44.mag. Så er jeg spent på å se hvor mange skudd det går før du treffer et "ikke gradert"( som dere kaller det) område på selvanviseren.

 

Å begynne å sammenligne offroad-kjøring med VW, elektriske skiver med mikrofoner osv. skjønner jeg ikke hvorfor dere gjør?! Dette er en stålblink, dere skriver man skal gå ut til 30m, kan skyte med 44.mag. Da forventer jeg at dette produktet skal vare lenger enn 20 min på skytebanen. Å ja, jeg er en aktiv og habil pistol, revolver, rifle og hagleskytter, men selv jeg treffer ikke perfekt hver gang!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel greia med å kjøpe billigvarer, man gidder ikke ta kampen om det er dårlig kvalitet. De har solgt mange, men ingen vet hvor mange som har gått i søpla etter kort tid. Dette ser type billig og dårlig ut. Jeg kjøpte et duelltre til 22lr for noen år siden, som holdt sånn ca 100-200 22lr skudd før den ene armen knakk. Kastet shaitet. Orket ikke reklamere på det siden det ikke kostet så mange hundrelappene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"produktet kan over tid ta skade av å bli skutt på, dette gjelder spesielt om det blir skutt i stativet." 

 

For meg blir det som å skrive: Inneholder nøtter, på peanøtt posen.... 

 

Det er ikke meningen å ta JD i forsvar her, men dette er et produkt rettet mot en kundegruppe som forventes å ha innsikt i hva vi kjøper. Det er ikke akkurat som de selger dusj-såpe med oppsøkende telefonsalg. Jeg synes det er merkelig at noen forventer at de metallstengene skal tåle å bli skutt på. Jeg ser ikke nødvendigheten av at man skal trenge å opplyse om det eksplisitt i en beskrivelse av produktet. 

 

@pelsjager Jeg kan dessverre ikke representere Jaktdepotet, men for 395 kr for selvanviseren kan jeg jo kanskje kjøpe med en, og få skutt litt billig 44 mag, hvis tilbudet ditt inkluderte ammunisjon :-) 

Edited by Tretvoll
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Metallstengene tåler jo helt tydelig til en viss grad å bli skutt på, det er jo knapt noen deformasjoner rundt de andre treffene i ramma. Hadde fabrikken tatt seg bryet med å lage hengslene som en smidd (eller kanskje til og med kaldformet, jeg vet ikke hvilke dimensjoner det er) krøll rundt det andre stykket i stedet for å sveise på noe som tydeligvis er altfor svakt så er jeg mer enn villig til å gjette at den ville holdt ut reklamasjonstiden.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter får det han betaler for.

Vist man ikke har mere 'mekanisk vett' en at man tror at dette skal tåle mye juling fra en 44 så

bør trådstarter sette seg litt inn i hva han driver med for sin egen del. Det skader ikke å bli litt klokere.

 

Både produktet og annonsen kan sikkert vere riktig for noen (vist man bare skyter 2 skudd i ramma), men blir feil

for andre om man tror det skal tåle 50 skudd i ramma med et 44 kaliber. Man ser jo at dette ikke er bygget

for tunge treff i ramma.

 

Jeg støttet meg 100% til dem ovenfor som også nevner at man må ha et vist minimum av innsikt i hva

man kjøper, så jeg tar JD i forsvar på dette. Dette produktet funker for noen, og ikke for dem som ikke

gjør vurderingen på hva dem har behov for.

 

Det eneste jeg kanskje vil arrestere JD på, er at å argumentere at man har solgt et 3-sifret tall av denne

greia uten reklamasjoner forteller ingenting. Når det er så billigt så bare kaster folk det. Det er faktisk ikke

vert bryet verdt å reklamere på dette, og det burde tråstarter også skjønne og ikke belaste forbrukerådet

med slike duste ting som dette.

 

 

  • Thanks 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Yes,..Jada...........legg igjen vettet hjemme og skrik litt høyere........veldigt høyt...

 

Du eller trådstarter har vel aldri stått i en butikk og vurdert om et skrujern er bedre en et annet ?.......begge skal skru skruer i reklamen..

glem det med herdet tupp.....det som ikke er herdet er billigt. Kjøp det. Det skal jo skru skruer ikke sant.....det står i reklamen...og reklamen

er jo ikke feil. Du kan jo skru etpar skruer.  Den som kjenner trådstarter eller andre som står på krava........sjekk verktøykassen dems og se

etter der er det bare billige jern som ligger klare til å sendes til forbrukerombudet.

 

Har du kjøpt sykkel på xxl noen gang........en koster 1500 og en annen koster 8000,-....begge skal du kunne sykle med

både i terreng og på veien. Legg igjen vettet... kjøp den billige.....Ramma er bare av 15mm tynne rør...klart den vurderer du og trådstarter

til å tåle hva som helst......soleklart og opplagt...

 

Ikke gjør ett eneste forsøk på å tenke og vurdere. Det kan gi hodepine....

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...