Jump to content

tips til nybegynner?


Håkon90

Recommended Posts

heisann, har akkurat begynt med pistolskyting, lurer på hva slags kaliber jeg bør starte skyte med, 22 eller 9 mm?

blir baneskyting til sommeren, å aner ikke hva jeg skal kjøpe, har sikklet på cz shadow 2, har du noen andre greie start våpen for nybegynner til forslag? å eventuellt bra 22 våpen ?

tenker bruke maximalt 20.000 på våpen.

mvh Håkon

Link to comment
Share on other sites

Hva er dine ambisjoner ? Skal du kun skyte baneprogrammer ? Eller er felt også interessant ?

 

Skal du bli en god presisjonsskytter så er mindre kaliber best. Det absolutt beste er luftpistol.. så kommer .22... 9mm har såpass med rekyl at du må fokusere på så mye annet enn det viktigste som er stilling, siktebilde og avtrekk for en nybegynner. Skal du kun skyte for å ha det moro så hadde jeg kjøpt brukt .22 til rundt 10k og en blodtunet Shadow 1 til rundt 10k som det finnes mange av på bruktmarkedet bl.a. fordi det er mange som oppgraderer til Shadow 2.

 

Shadow 2 er en fantastisk 9mm som jeg bruker i Dynamisk Production. Den kan fint brukes i NFS sine militær og feltprogrammer, men personlig benytter jeg 6" der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitivt anbefale en .22 for å trene avtrekk, pust og siktebilde.

Det finnes flere populære som Ruger (MK II/III/IV),  Browning Buckmark, Walther Hammerli etc. som du får brukt fra 2000-7000.

Min anbefaling er å prøve forskjellige og se om du liker en bedre enn en annen og sjekke med flere butikker om de har noen brukte inne. Eventuelt bare legge inn et fast søk på Finn. Når søknaden er godkjent har du over ett år før den går ut.

 

Shadow 2 er en topp pistol men vær klar over at 9mm er et kaliber som tar litt tid å mestre. Med en .22 i tillegg slipper du unna med billigere ammo og enklere trening på avtrekk, pust og siktebilde. 

 

 

Tenk også gjerne på hva som du har tenkt å skyte. Bare for morro eller noe konkurranse? Planlegger du å skaffe flere våpen senere?

Har du f.eks. en 9mm og ønsker deg en .45 må du finne en klasse .45 pistolen kan brukes i som 9mm IKKE kan brukes i for å gi politiet behovsgrunnlag.

 

Med en ok .22  (har selv en Ruger MK II Target fra midt 80-tallet) kan du skyte standardpistol, hurtig fin, finfelt mm.

Med en 9mm kan du skyte grovfelt, militærfelt og hurtig militær og hurtig grov. Vær oppmerksom på at noen baner med elektroniske skiver ikke tillater 9mm i klassen grov og har .32 som maks.

 

 

Har du planer om å prøve dynamisk? 

Da er Shadow 2 et utmerket valg (mest populære i klassen Production) men planlegg å bruke en del penger på ammo. Det går fort 150-200 skudd på en trening.

Bare du har en skuff/benk/kasse/kiste som kan låses kan du oppbevare opp til 10 000 patroner (i tillegg til 5000 .22) hjemme og det er penger å spare på parti-kjøp. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en brukt matchpistol i .22 (det gjorde jeg også i sin tid), f.eks Benelli, GSP eller lignende. Da lærer du å skyte. 

 

Og spesielt hvis du planlegger baneskyting - en 9mm har ingenting der å gjøre.

 

Spandér 5-10K på pistolen og svi vekk resten på ammo. Skyt til du er blå i trynet så kan du kjøpe 9mm for feriepengene neste år.

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, gomslork skrev:

Det er vel egentlig ikke poenget å finne grenen du gjør det best i, men grenen du trives best med!

 

Disse har merkelig nok ofte en kobling :)

Det man trives med gjør man mer og blir bedre på.

 

25m baneskyting med 9mm er som nevnt begrenset men til norgesfelt (og felt generelt) er det ikke noe problem. Med en en 9mm kan du da stille i klasse grovfelt og militærfelt. Viktig forskjell er at i klasse militær skyter man nesten alltid med 2 hender mens i grov skyter man mer med 1 hånd. 

Svipp innom www.skyting.no og sjekk terminlista der for stevner.

På https://norgesfelt.no finner du også hvor og når dette kjøres.

 

For ren baneskyting har Hipshot rett, en brukt match-pistol er da en god investering. Flere av disse kommer med 32/22 konvertering så man kan skyte grov eller fin med samme pistol.

 

Om du har mest lyst til å skyte grovere kaliber, felt og kanskje dynamisk hadde jeg heller kjøpt en Ruger, Browning eller noe slikt til en billig penge, kanskje satt på et litt bedre grep/skjefte og trent med dette til det grunnleggende sitter. Så byttet til 9mm og trent å så bli like bra.

 

Husk også at om du er medlem av at skytterlag som holder trening har de klubbvåpen som kan lånes. Om du spør pent kan du vanligvis også få teste andre skytteres våpen. Det viktige er å finne noe som passer deg og din hånd

 

 

Her finnes en Browning: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113023823

En Ruger: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=110433528

 

Match-pistol behøver ikke være dyrt det heller: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=111317766

 

Link to comment
Share on other sites

Den som passer deg best, som har gode sikter og godt avtrekk, og som smeller hver gang!

 

Hva som passer deg best, finner du ut ved å prøve flest mulig våpen. Men det er ingen grunn til å legge skjul på at det er veldig mye Pardini SP i bruk, både her på berget og utenlands. Så dersom du liker den (ergonomi, balanse osv) så vil nok det være mitt forslag.

 

Men det må prøves. Mye handler om skjeftevinkel og vektfordeling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pardini selv om grepsvinkel overhode ikke passer meg. Løsningen på problemet er nytt Rink skjefte (SP22s - walnut) som passer meg bedre. Har både .22 og .32 vekselsett på pardinien, men foretrekker Feinwerkbau AW93 Light'en min i finpistol. Et ypperlig våpen, spesielt til felt.

 

Dersom du kjøper ny Pardini så få det skriftlig at du ikke godtar noe som helst form for funkfeil. Du kan være uheldig å få en Pardini som ikke fungerer som den skal ut av boksen. Jeg returnerte den første jeg kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte tilbake min også, spildrandes ny.

Det var flere grunnet til det, men denne her tror jeg tar kaken og var helt utslagsgivende:

På et stevne så var det en skytter med Pardini i .22 som opplevde at tennstiften brakk. OK, det kan skje den beste, men denne fyren her tok frem en hel workshop med en vugge spesialtilpasset sluttstykket. Det tok ham no time å skifte tennstiften og det er jo bare smått fantastisk, men moralen for meg var at når man er så vel forberedt på problemer så er Pardini ingen pistol for meg.

 

Nå har jeg en SSPE.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...