Jump to content

Oppbevaring av ammunisjon


freezingduck

Recommended Posts

1 time siden, vavlo skrev:

 Hva om jeg bygger et skap (type walk in) inne i et rom, som er så stort at jeg får plass til ladebenken, komponenter, ammo og alt mulig annet relatert stasj og setter lås på døra? Greit? Hva med ei bu i tilsvarende størrelse og lås på døra? Ugreit? Ikke bland inn våpenskap i dette, da det er et annet blad.

Etter min mening, så er en låst enhet (i boenheten) det forskriften krever! Da er begge alternativene innefor.

Link to comment
Share on other sites

"Dersom du lager et eget rom, som ikke er så godt sikret som et godkjent våpenrom, kan du lagre våpen/vital del i FG-godkjent skap inne i dette rommet. Ammunisjon kan også oppbevares inne i dette rommet, som da kan anses som tilstrekkelig sikkert når rommet er avlåst. Det betinger at våpen oppbevares komplett i våpenskapet. Bestemmelsene sier at ammunisjon skal oppbevares adskilt fra våpen, og det blir det når våpnene er inne i våpenskapet.

Som du sier, er det ikke spesifisert noe sikkerhetsnivå på oppbevaringen av ammunisjon annet enn at det skal være sikret med lås.."

 

Dette svaret fikk jeg fra mitt lokale våpenkontor da jeg befant meg i nøyaktig samme situasjon for et par år siden.

Lukket rom uten vindu og med FG-godkjent lås i døra.

 

Nå skal jeg ikke utelukke at det finnes lokale tolkninger av foreskriften, men dersom du er i tvil, er det ikke verre enn å sende en mail til ditt lokale kontor.

Da har du i det minste en bekreftelse skulle noe dukke opp ved en seinere anledning.

 

For min egen del endte jeg opp med å låse krutt og ammo i skap inne i rommet i tillegg.

Paranoid? Godt mulig..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Taure skrev:

"Ammunisjon kan også oppbevares inne i dette rommet, som da kan anses som tilstrekkelig sikkert når rommet er avlåst. Det betinger at våpen oppbevares komplett i våpenskapet.

Jøss, har du sett på maken? Akkurat den åpenbare og rimelige fortolkningen enkelte av oss har prøvd å formidle. Nesten så jeg blir litt redd :D

 

Dette med vindu er jeg litt mer usikker på, det ble ikke nevnt spesifikt i svaret du fikk men det beste er vel å unngå slikt. I det minste på grunnplan, må man klatre inn et knust vindu via stige begynner det å bli mer arbeid enn å bryte opp en kommode.

 

At våpen uten vital del ikke kan lagres med ammo synes jeg virker unødvendig stivbent. Det står riktignok presisert i § 80, men jeg mistenker at dette er en etterlatenskap av gamle regler. Kravene for oppbevaring av slike våpen er tross alt mindre strenge enn for ammo (kun utilgjengelig for uvedkommende), altså bør det være lov å lagre de ulåst. Da vil innelåst sammen med ammo faktisk være sikrere. Men samtidig er det ikke en uoverkommelig regel å følge, så jeg synes ikke det er verdt å krangle på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11. februar 2018 den 16.01, Per-S skrev:

Generelt i sikringsteori er det slik at dersom våpen og ammunisjon ikke kan oppbevares sammen, og begge har krav til lås så skal det være slik at en må bryte opp to låser for å få tilgang til begge deler.

Det kan være våpenrom, men mer enn 2000 patroner sammen med våpen krever egen godkjenning eller separat låsing i skap osv.

Tja... Slik jeg forstår det du skriver, utelukker du en vanlig låst dør, som sikring av ammo. Uavhengig om våpenskapet, er i samme rom. Det er likevel TO låser, som må brytes opp!  Har jeg tolket deg feil, så tar jeg det med teskjer. :)  Bli også lettere å lese, om du  benyttet komma på relavante/viktige steder.  :)

 

Å blande inn FG godkjent Våpenskap, eller godkjent Våpenrom, er vel utenfor det jeg diskuterer nå og det TS etterspurte.

Link to comment
Share on other sites

På 2/13/2018 den 0.20, Erlend Meyer skrev:

At våpen uten vital del ikke kan lagres med ammo synes jeg virker unødvendig stivbent. Det står riktignok presisert i § 80, men jeg mistenker at dette er en etterlatenskap av gamle regler...

 

Enig. Krav om våpenskap fra første våpen kom vel etter dette kravet om nedlåst ammo.  Sånn sett gir det mening at ammo skal være nedlåst og adskilt fra våpen, og at det aksepteres en lavere sikkerhet på ammo enn våpen i dag. 

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at det til tider drives med mye flisespikking og kverulering her inne, fremstår debatten generelt mye mer edruelig enn på FB. Man skulle kanskje tro at det var omvendt med tanke på at deltakerne opererer under fullt navn på FB, men slik ser det ikke ut til å være. Har kanskje noe å gjøre med at det generelle kunnskapsnivået på fagfeltet er lavere enn her inne, samt at moderering er mer fraværende. Når det er sagt, finner en ogå grupper der inne som er vel verd å besøke. 

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.
Når det gjelder oppbevaring av ammunisjon vil jeg på det sterkeste råde samtlige til å følge ordlyden i lov og forskrift ganske så ordrett.
Lås døra, med ammunisjonen oppbevart i et eller annet låsbart, som en skuff, et skap, eller lignende innretning med lås på.
Eneste unntaket vil være dersom rommet ditt er dokumentert godkjent til formålet på grundig vis av rette instanser.
Ved en eventuell hendelse der spørsmål rundt dette kan bli tema vil en fremadstormende og ambisiøs politijurist kaste seg over dette som en sulten ulv. Og da har man det gående.. ;)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ravntind skrev:

Når det gjelder oppbevaring av ammunisjon vil jeg på det sterkeste råde samtlige til å følge ordlyden i lov og forskrift ganske så ordrett.
Lås døra, med ammunisjonen oppbevart i et eller annet låsbart, som en skuff, et skap, eller lignende innretning med lås på.

Det er IKKE krav til at amunisjon skal være sikert med to forskjellige låsbare enheter! Et avlåst rom, er en enhet. Et skap/skuff, o.l., er en annan enhet.

 

Ikke noe problem om folk sikrer ammo , med både to, eller flere låsbare enheter. Men, det er ingen krav tl det i forskriften!

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, G.Larson skrev:

Noe som heller ikke er ett krav iom han var på jakt. Ref §79 og 80 i forskrift om våpen. 

 

 

Delen i §80 om midlertidig oppbevaring av ammunisjon var ikke der da den saken skjedde, men ble lagt til i ettertid

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, DoctoRoy skrev:

....og med den nye inkvisisjonsparagrafen i våpenloven som vedtas på torsdag så ligger vi enda dårligere an hvis det ligger en kule og slenger når politiet forlanger adgang til bopelen vår. Lås alt ned mens du ennå kan.

Eller..... Lever alt våpenrelatert på nærmeste politikammer og krev deg slettet fra alle våpenregister. Da har du fremdeles din Grunnlovsfestede rettighet i behold. Det må da være mere verdt en all verdens skytevåpen?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...