Jump to content

Oppbevaring av ammunisjon


freezingduck

Recommended Posts

Det finnes mange en tråd angående oppbevaring av ammunisjon, men jeg fant aldri svar på dette spørsmålet. 

 

Jeg skal flytte og får derfor et nytt laderom. 

Rommet er ca 12m2. 

I dag oppbevarer jeg ammunisjonen min i 6 låsbare garderobeskap, men jeg ønsker en annen løsning i neste laderom. 

Kan jeg her montere vanlige hyller og sette en elektrisk kodelås på døren? 

Kun jeg har da tilgang til dette rommet. 

Våpenskap vil stå inne i rommet. 

Det er snakk om 10.000 ferdige hagle og rifle patroner. 

Edited by freezingduck
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

Og den fortolkningen er verifisert på hvilken måte?

 

Verifisert ved å lese våpenforskriften: "Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger"

 

En låst dør gjør ikke et rom plutselig om til et skap eller skuff - du er åpenbart på kant med lovens intensjon (og ordlyd) om du mener at ytterdøren låser ned hele huset og dermed kan ammoen ligge på salongbordet ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Wintel skrev:

lovens intensjon

Lovens intensjon er å sikre at uvedkommende ikke får lett tilgang til ammunisjonen. Om du har et rom med tilstrekkelig sikring vil du få tillatelse til å oppbevare ammunisjon, også i større mengder, skytterlag og klubber f eks..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt Per-S!

Og i samme forskrift er det presisert nøyaktig hvordan rommet kan sikres tilstrekkelig:

 

For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Wintel skrev:

 

Verifisert ved å lese våpenforskriften: "Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger"

 

En låst dør gjør ikke et rom plutselig om til et skap eller skuff - du er åpenbart på kant med lovens intensjon (og ordlyd) om du mener at ytterdøren låser ned hele huset og dermed kan ammoen ligge på salongbordet ;-)

 

Her er det ikke snakk om å låse ned ytterdøren, men om å låse et rom som kun er brukt til lading. 

 

Et rom er ikke et skap eller skuff, men det blir jo en annen låsbar innretning. 

Definisjonen på innretning er jo bare: noe som er til et spesifikt formål. 

Laderom: oppbevaring av ammunisjon

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får å si det sånn..

 

Om du monterer en Yale doorman/hengelås etc inn til ett rom som inneholder jaktutstyr, ammunisjon og ladeutstyr. Samt separat våpenskap, da må man være godt på trygg grunn, om man er eneste med tilgang. Da har du megafull kontroll på både ladeutstyr og ammo. 

 

Selv oppbevarer jeg slikt i en kasse med hengelås, brutt om på 5 sekunder med makt, men utenfor barnehender og andre.. Men er jo en låsbar innretning ihht forskift. 

Kunn våpenskap som skal være FG.

 

Adskilt fra våpen betyr i mine øyne i ammoboks eller orginaleske i våpenskap. (Dvs ikke i magasin eller i våpen, og er nok hensikten med teksten.)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Wintel skrev:

Nei, ammo må låses ned og et avlåst rom er ikke godkjent som låsbar innretning.

Låses ned - i hva?  Da det ikke stilles krav til materialer, eller utførelse på skuffer, skap og kasser, kan de jo i ytterste konskvens være langet av papp, hvis en klarer å låse enheten.  Så at et avlåst rom ikke skulle være godt nok etter lovens intensjon (som låsbar innrettning), stiller jeg meg tvilende til.

 

Meningen er nok at ammo ikke skal flyte rundt i boenheten, slik at egene barn, andres barn og gjester o.l. lett kan komme til ammo. Samt at det er også en liten hindring, for noen som bryter seg inn i boenheten. De vet jo ikke hva som er i skapet, kassa, o.l. før de har funnet den/det opg åpnet. Tror du overtolker dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med å innrette seg etter hva man anser som den rimeligste tolkningen av meningen med loven har vi presedens på ikke er så lurt, jf. Alms heldempet-saken. Der ble jo loven skrevet spesifikt for å tillate den samme konstruksjonen som senere ble sablet ned. Selv mener jeg at unntaket var tåpelig i første omgang, men det gir en indikasjon på akkurat hvor robust lovverket er i møte med ivrige byråkrater som ikke liker det som står der.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, freezingduck skrev:

Ja, finner lovteksten, men et låsbart rom må jo tilsvare en låsbar innretning? 

Våpnene er jo innlåst separat i våpenskap. 

Les fra forskriftens §80: "nedlåst i særskilt skap". Om du i tillegg velger å låse døren inn til rommet så er det helt i orden men ikke noe krav i Våpenforskriften. Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?

Link to comment
Share on other sites

Et eget avlåst rom, er da bedre enn ett skrøpelig skap, skuff, boks, o.l. :)  "Særskilt" er da bare et annet ord for "eget". Men brukt i sammenheng med resten av forannstående tekst i forskriften, så er det en pressisering at ammo ikke skal innlåses sammen med våpen i Våpenskapet, men i et annet skap (uten krav til materialer, eller utførelse).

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, freezingduck skrev:

Våpnene står i våpenskap, det er greit. 

Dette gjelder ammunisjonen, det kan jo ikke være noe forskjell på om det er et klesskap med en hengelås eller om det er et 12m2 rom fullt av ammo som er låst. 

Du får gå til politiet og fortelle at "Slik er det bare og det får dere finne dere i samme hva forskriften sier"xDxDxD

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

...............................en pressisering at ammo ikke skal innlåses sammen med våpen i Våpenskapet, men i et annet skap (uten krav til materialer, eller utførelse).

Er jo helt legalt å ha ammo sammen med våpen i våpenskap.

Sitat

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er en forskjell på nedlåst og innelåst.

All sunn fornuft tilsier at å ha et eget rom som en låser er en meget god løsning. Men jeg hadde ikke satsa på at det er godt nok, uten at jeg hadde fått et skriv fra våpenkontoret som "godkjenner" denne løsningen. Da kan du i allefall hevde å ha opprådt i god tro.

De av oss som husker Ravntindsaken vet at det er ikke bestandig den sunne fornuften seirer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bbdg skrev:

Er jo helt legalt å ha ammo sammen med våpen i våpenskap.

Ordla meg vel litt feil. Men grunn til at jeg tok det opp, er at det (for meg) virker som folk tror de kan oppbevare hvilken som helst mender av ammo sammen med våpen, i samme skap.

Link to comment
Share on other sites

Mange og mange.... noen kanskje - og så alle de som stadig finner noe nyttig innimellom :) Noen ganger trekker vi saker helt ut i det parodiske og absurde og det kan muligens avstedkomme tilløp til paranoia hos enkelte. Men hvis de holder ut så vil det virke både styrkende og analytisk oppbyggende :winke1:

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Geco5 skrev:

Låses ned - i hva?  Da det ikke stilles krav til materialer, eller utførelse på skuffer, skap og kasser, kan de jo i ytterste konskvens være langet av papp, hvis en klarer å låse enheten.  Så at et avlåst rom ikke skulle være godt nok etter lovens intensjon (som låsbar innrettning), stiller jeg meg tvilende til.

 

Jo, det stilles krav til materiale og utførelse på skuffer skap og kasser...

Ikke like detaljert som kravene til våpenrom, eller våpenskap, men det er presisert at ammunisjon skal oppbevares SLIK AT UVEDKOMMENDE IKKE FÅR TILIGANG". Det er en form for presisering som utelukker bruke av hengelås på pappesker osv...

Les både våpenloven og våpenforskriften - dette er rimelig klart beskrevet, selv om mange her skulle ønske at det er tilstrekkelig å låse døren til hobby-rommet så er det ikke det...

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 8X68S skrev:

Det er en forskjell på nedlåst og innelåst.

All sunn fornuft tilsier at å ha et eget rom som en låser er en meget god løsning. Men jeg hadde ikke satsa på at det er godt nok, uten at jeg hadde fått et skriv fra våpenkontoret som "godkjenner" denne løsningen. Da kan du i allefall hevde å ha opprådt i god tro.

De av oss som husker Ravntindsaken vet at det er ikke bestandig den sunne fornuften seirer.

Helt enig. Lov og forskrift er i utakt med sunn fornuft, så hver enkelt får velge hva de gjør - følger loven eller hodet. Men sett dere inn i lov og forskrift så du vet hva du gjør.

 

Det er bedre å låse hele hobby-rommet enn å ha åpen dør og ammo en en låsbar skuff i skrivebordet, men like fullt ikke tilstrekkelig i følge reglene. Og du kommer ALDRI til å få en politimann til å signere et papir som gir deg lov til å oppbevare ammunisjon i direkte strid med våpenloven - selv om din løsning er mye sikrere og bedre på alle mulige måter.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Wintel skrev:

 

Jo, det stilles krav til materiale og utførelse på skuffer skap og kasser...

Ikke like detaljert som kravene til våpenrom, eller våpenskap, men det er presisert at ammunisjon skal oppbevares SLIK AT UVEDKOMMENDE IKKE FÅR TILIGANG". Det er en form for presisering som utelukker bruke av hengelås på pappesker osv...

Å kalle det en presisering er vel å ta litt hardt i, all den dag uvedkommende kan ha tilgang til både brekkjern og gravemaskin uten at man dermed må dimensjonere for det. Det er vel en av de reglene som fremdeles fungerer så lenge folk bruker hodet sånn noenlunde når de tolker den.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og derfor holder det fint å låse døra til laderommet, furtebua, whatever så lenge ingen andre enn våpeneier har tilgang, uten å fysisk bryte seg inn.

Så lenge @Wintel eller noen annen ikke kan bevise at de besitter den endelige og riktige fortolkning , eller kan vise til rettspraksis, som viser til definisjonen av «tilsvarende låsbare innretninger», kommer iaf jeg til å fortsette med det

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt ulike personer i politiet hvordan dette med nedlåst og ammo skal forstås. Ingen har villet komme med en klar og offisiell fortolkning.

Så har jeg forsøkt meg på en fortolkning omtrent slik: "Jeg oppfatter det slik at når det gjelder våpens farlighet og at de ikke skal havne i feil hender, så velger lovgiver å fokusere på våpenet/vital del. Når det gjelder ammo, kan en forstå dette som "oppbevares utilgjengelig for barn".  Til dette har jeg fått svar fra politiet som "Dette høres ut som en fornuftig fortolkning".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Jepp, og derfor holder det fint å låse døra til laderommet, furtebua, whatever så lenge ingen andre enn våpeneier har tilgang, uten å fysisk bryte seg inn.

Så lenge @Wintel eller noen annen ikke kan bevise at de besitter den endelige og riktige fortolkning , eller kan vise til rettspraksis, som viser til definisjonen av «tilsvarende låsbare innretninger», kommer iaf jeg til å fortsette med det

Nå tar ikke jussen hensyn hva du måtte mene om verken dette eller hint. "Tilsvarende låsbare innretninger" peker tilbake på det som er nevnt foran i setningen og der er ikke "laderommet, furtebua, whatever" nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Wintel: Siden du er såpass bastant, hvilken kompetanse besitter du på dette feltet?

 

Her er min tolkning som lekmann:

 

Forskriftens § 78 sier følgende:
Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

Ikke veldig spesifikt, men det gir oss en klar intensjon.

 

§ 80 gir flere føringer:
Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

Det springende punktet blir da hva "låsbare innretninger" betyr. Det stilles ingen krav til utførelse av skap eller skuff, så vi kan anta at normale møbler i tre etc er godt nok. Rait? Er det ikke da rimelig å anta at et avlåst rom med lik eller bedre sikkerhet også er innenfor forskriftens intensjon? Å tolke "innretning" til å bety en løs gjenstand blir etter min mening litt søkt.

 

Her er forøvrig DSBs veiledning for lagring av eksplosiver:
https://www.dsb.no/lover/farlige-stoffer/veiledning-til-forskrift/veiledning-til-utgangsstoffer-for-eksplosiver/#lagring-og-sikring

 

Legg merke til kapittel 7:
" forsvarlig innlåst i egnet bygning, rom, skap eller annen innretning, eller innenfor et adgangskontrollert og inngjerdet område "

Dette ha riktignok utgangspunkt i en annen lov&forskrift, men problemstillingen er veldig sammenliknbar.

 

Edited by Erlend Meyer
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle være ivrig politijurist og lage en anklage mot en kar som har oppbevart ammo på låst rom, ville jeg argumentere med at det er langt mer sannsynlig at han ville la den døra stå både ulåst og åpen enn at det samme ville være tilfelle med et skap.

 

Som forsvarer ville jeg da påpekt at om man kan anta at noen låser et skap så kan man også anta at de låser en dør, eller omvendt for den del.

 

Som dommer ville jeg lurt på hvorfor man bruker ressurser på dette når man har mer enn nok av vanlig kriminalitet å ta tak i.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er nokså enig @Chiefen.v-2 når det gjelder generell oppbevaring. 

Usikkerheten ligger for meg i alt som samler seg på ladebenken, i lommer og skytebane og ellers kan bli liggende et eller annet sted. Hvis alt dette samles i et rom som alltid låses mener jeg at man bør være trygg, men er usikker hvor sterkt man står ovenfor noen som absolutt prøver å finne noe...

Det er når ting settes på spissen vi finner ut hva vi har å forholde oss til.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på det problemet er jo et litt større rom med mer enn 20 cm leca i vegger og tak og en litt dyr og tung dør. Oppbevarer man alt våpen-, skyte- og jaktrelatert i det rommet så burde jo alle bekymringer være borte siden man har en skriftlig godkjenning for at våpen og ammunisjon kan ligge og slenge fritt der inne.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

oppbevare amunisjon "åpent" i samme rom som våpenskapet

Generelt i sikringsteori er det slik at dersom våpen og ammunisjon ikke kan oppbevares sammen, og begge har krav til lås så skal det være slik at en må bryte opp to låser for å få tilgang til begge deler.

Det kan være våpenrom, men mer enn 2000 patroner sammen med våpen krever egen godkjenning eller separat låsing i skap osv.

Link to comment
Share on other sites

Husket på et innlegg fra en annen tråd som omhandler ammunisjon i våpenrom:

http://www.kammeret.no/topic/48855-oppbevaring-av-ammunisjon/?do=findComment&comment=984428

 

Sitat

Ang. ammunisjon oppbevart i våpenrom.

Da politiet godkjente mitt våpenrom, ble det angående ammunisjonsoppbevaring skrevet følgende i godkjenningen:

"Enhånds- og tohåndsvåpen oppbevares fritt i rommet sammen med ammunisjon inntil 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short.

Ammunisjon utover dette oppbevares i låsbart brannskap som befinner seg i rommet"

 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sånn i full fart høres det litt feil ut for meg å oppbevare amunisjon "åpent" i samme rom som våpenskapet.

Jeg ser den, men i praksis dekker det intensjonen veldig bra.

 

Vi er enige om at et låsbart skap eller kommode er godt nok, eller hur? Så vi velger et stort garderobeskap, ca 2x1m, og plasserer det i en gang ved siden av våpenskapet. Alt er i orden nå? Men det skapet tar mye plass, så hvorfor ikke felle det inn i veggen? Da blir spørsmålet, hva er forskjellen på dette skapet og et lite kott med låsbar dør? Funksjonen er lik og sikkerheten vel så bra. Og siden en har ledig plass, hvorfor ikke flytte våpenskapet inn i samme kott? Hverken våpen eller ammo er mer tilgjengelig, så man oppfyller  fremdeles lovens intensjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trur jammen jeg skal kjøpe en sånn elektronisk dørlås med kode. Kjekt å holde klåfingra barnehender unna furtebua uansett hva loven skulle mene om saken, og skulle hjemmekontrollen snuble over an avglemt patron på frifot så har mann nok ett bedre forsvar enn uten dørlås.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Per-S skrev:

... dersom våpen og ammunisjon ikke kan oppbevares sammen, og begge har krav til lås så skal det være slik at en må bryte opp to låser for å få tilgang til begge deler.

Undrer på om det er noe, du ikke forstår. Også når det kommer til sikringsteori på og i bygg. :) Et skap, er EN selvstendig enhet! Det samme er ET rom! At du betrakter alt i rommet som en enhet, er vel litt feil.  :) Det er forskjellige enheter.

 

Og I et rom, kan det være mange separate enheter. Så hva er forskjellen på et ulåst rom, med et låst våpenskap og et låst klesskap? Kontra et låst rom, med "løs" ammo og et låst våpenskap? I begge tilfeller må en bryte opp 2 enheter/steder, for å få tak i våpen og ammo. (Og glemmer vi Våpenskapet, kan vi diskutere inn/ned låsing av ammo).

 

Min påstand som bl.a. byggningsmann, er at det det er lettere å bryte opp/sparke istykker, et dårlig låst klesskap, kommode, kasse, o.l., enn en middels inv. låst dør. Så i siste tilfelle, ville jeg holdt en "knapp" på, at låst dør er ennå bedre enn en annen tilfeldig låst enhet. Uansett så må en bryte opp et sted,, for å få tak i ammo. Og det er vel det, som er poenget med forskriften!

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tja, hva om jeg bare legger anmoen oppå våpen skapet og holder ytterdøra låst?

Da er i alle fall ikek ammoen sikret for egene og andres unger, samt besøkenede. Og det er vel årsaken til at ammo skal være inn, eller nedlåst. :) Er vel egentlig ikke så vanskelig, ammo skal være sikret med en form for inn-/nedlåsning. Om det er et rom, eller en annen enhet, har vel ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Ytterdør vil være felles for alle løsninger. Poenget er vel at ammo skal være under særskilt lås så den ikke er lett tilgjengelig hverken for tyver, barn eller evt. gjester.

Kravet er jo "nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen". Siden våpenskap har langt høyere sikkerhetsgrad enn et avlåst skap/rom vil ikke adgang til rommet gi adgang til våpnene. Kravet til adskillelse er heller ikke absolutt, det er tross alt lov til å lagre ammo i våpenskap.

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tja, hva om jeg bare legger anmoen oppå våpen skapet og holder ytterdøra låst? Har til og med alarm og låskasse type langtidåfåopputennøkkel. 

 

Har ikke fasiten men magefølelsen sier meg at det trådstarter vill ikje er innenfor

Burde være innenfor om du kan godtgjøre at kun våpeneier, og aldri noen annen, har adgang til huset. Teksten i loven et vel utformet mer med tanke på en «normalsituasjon».

Går jo an å vri og spikke på dette i uendelighet. Hva om jeg bygger et skap (type walk in) inne i et rom, som er så stort at jeg får plass til ladebenken, komponenter, ammo og alt mulig annet relatert stasj og setter lås på døra? Greit? Hva med ei bu i tilsvarende størrelse og lås på døra? Ugreit? Ikke bland inn våpenskap i dette, da det er et annet blad. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...