Jump to content

Dele opp blybarrer?


Atkleiv

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg har brukt både en bordsag og gjæresag med tynt blad og fintannet. Har fungert fint med barrer som er støpt i brødbakerformer. Snakker vi mye større gjendstander i bly, så har jeg sett noen har brukt motorsag.....uten at jeg selv har testet det. Men jeg ville nok ha vært svært forsiktig med den i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har bly fra diverse kilder, hvordan oppnår dere barrer med en homogen blanding? Har alt fra taktekkerbly via bly fra kulefanger til bly brukt til å justere oppdrift og ser for meg at hvis jeg får blandet dette godt så blir støpeprosessen enklere. Utfordringen er at vi snakker om ganske mye bly etterhvert...

 

Er mindre en fersk så jeg overtenker muligens denne:)

Link to comment
Share on other sites

Å blande i gryta er bare å røre rundt. Men å få blandet alle sortene så du får riktig legering krever jo at du vet hva du har, og at du regner litt på hva du har i gryta.

Støpeprosessen er temmelig avhengig av legering og temperatur. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@jjrckd; Det er viktig å ha en rimelig konstant legering, ellers kan det bli mye ladeutvikling.... Jeg har i hovedsak tre forskjellige blykilder som jeg lager kulelegering av. De har ganske forskjellig hardhet. Jeg har rett og slett sett litt på mengdeforholdet mellom de tre haugene med råstoff, og bestemt meg for at min standardlegering er  «3kg av bly type 1 + 2 kg av bly type 2 + 2 kg bly type 3». Blandingsforholdet har jeg valgt slik at det går ca opp med de blymengdene jeg har for hånden (det er mange kilo...). 

 

Dette smelter jeg så om til barrer, med «basis kulelegering». Denne klan jeg så tilsette litt tinn for støpbarhet, eller litt antimonielt bly for økt hardhet.

 

Her er forresten et tips til «red neck» hardhetstester

 

Link to comment
Share on other sites

En kan gå seg helt vill i legeringer, temperaturer og teori. Som i alt annet innen hjemmelading🤔

 

Den enkle måten - Har du ymse bly og vil blande det tar du sånn passe av hver sort i gryta, smelter ned og støper barrer. Muffinsbrett fungerer like bra som alt annet til barreformer. 

 

Link to comment
Share on other sites

En kan gå seg helt vill i legeringer, temperaturer og teori. Som i alt annet innen hjemmelading🤔

 

Den enkle måten - Har du ymse bly og vil blande det tar du sånn passe av hver sort i gryta, smelter ned og støper barrer. Muffinsbrett fungerer like bra som alt annet til barreformer. 

 

En gammeldags kokeplate type Hjemmebrenner og ei jerngryte fra bruktbutikker (eller gryteskapet om du er skikkelig mann og alene hjemme..) er 100ganger bedre enn en elektrisk smeltegryte til denne jobben. Så bra at jeg bruker det oppsettet til kulestøpingen også. 

 

Link to comment
Share on other sites

.....bare du får tak i en gammel kokeplate, uten overopphetningsvern. Min kokeplate fungerer ikke til blysmelting, jeg bruker krabbekoker og stor jerngryte. Forvarmer noen av blyklumpene først i en hybelkomfyr dedikert til kulerelaterte ting 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...