Jump to content

Er dunker en middelmådig harehund?


RichardS

Recommended Posts

Tittelen er ikke ment for å provosere, jeg lurer på en dunker selv. Nettopp derfor presser dette spørsmålet seg frem når jeg leter etter parringer.

Når jeg jobber meg gjennom lista med anbefalte og godkjente parringer fra dunkerringen, så slår det meg at mange hunder har overveiende 3ere og 4ere på egenskapspoengene, og totale egenskapspoeng i området 50- og 60-tallet.

Ser man på f.eks finskstøverparringene for året, er det slett ikke vanskelig å finne hunder som jevnt presterer markant høyere på prøver, og også enkelte med nærmest 5-ere over hele fjøla.

 

Jeg har lyst på dunker da jeg synes rasen ser veldig trivelig ut, og jeg vil gjerne støtte opp om de norske rasene. Men må jeg rett og slett regne med en hund som ikke helt er i samme klasse som de gode finskstøverne når det gjelder jaktlyst, fotarbeide, arbeid på drev og ikke minst mål/målbruk? Eller er det andre ting som spiller inn, at det ikke er oppført noen virkelig gode dunkere på parringslista foreløpig, eller at jaktprøvene rett og slett svinger sånn at gode hunder ikke får vist sitt fulle potensiale selv med flere starter?

 

Jeg har sendt en mail med litt av de samme spørsmålene til dunkerringen (i en ikkekritisk tone, er jo som sagt ikke noen nedrakking på dunkeren jeg prøver på, jeg vil bare få en realistisk oppfatning av hva jeg kan vente meg), men har ikke fått noe svar derfra...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...