Jump to content

Hund til skogsfugl og ettersøk


Bjørn91

Recommended Posts

Hei!

 

Lest masse her på forumet, men tenkte at no var det på tide å bli medlem sjølv. Ditta i hovudsak fordi eg skal gå til anskaffelse av egen hund iløpet av neste år(pga tid og bolig), så trenger no nokre tips /råd fra dokker meir erfarne folk til valg og forberedelse. 

 

Litt om meg og mine interesser. Eg er 27 år og har jakta på Vestlandet fra eg hadde lov, det har hovedsakelig vert hjort. No har eg flytta til Oslo og deltatt  dinna sesongen på skogsfugljakt med ståande hund(vorsteh), noko som var utrulig arti. Sikker på at jakt med støtande hund også er kjekt. Er veldig aktiv ute i naturen, om det er tur, fiske eller jakt. På bakgrunn av ditta har eg bestemt meg for å anskaffe ein brukshund.

Har god erfaring med hund og generell dressur av dyr.

 

Har lest masse om x antall raser og dem eg er mest motivert for å ha er Vorsteh, kleiner/grosser munsterlander, ESS eller jaktlabrador. 

 

Det viktigaste for meg er at hunden vil trivast med meg på alle slags turar, kanskje ein som kan hjelpe å bære litt er kjekt da. Det er litt usikkert kor mykje jakt eg får deltatt på da eg ikkje har eit fast terreng enda, men 3 helger blir det minimum. Med tanke på det har eg veldig lyst til å få hunden godkjent på ettersøk. Dette er jo både gratis trening og moro for hund og førar utanom sesongen. Hunden skal då kunne drive med jakt, apport, ettersøk og kanskje litt bærehjelp.

Ein jaktlabrador er jo ikkje en hund som i teorien skal jobbe før skuddet, men med tanke på ein rein turkamerat innenfor det eg vil gjere og mengde jakt, so er kanskje dinna typen hund det som passer meg best?

En springer og kleiner er gjerne den opptimale størrelsen for meg, men klarer dei å bære noko serlig? 

Korleis er rasane vedrørande å forholde seg nær eigar under rolige dagar feks ved eit fiskevatn eller tur?

Kommer dei til å kreve meir aktivisering for å trivast enn ca ein times tur/løpetur kvar dag og 1-2 lengre turar/treningar i veka?

Korleis er dei å dressere og er dei serlig strie? 

 

Tips og råd tas imot med glede, gjerne også tips til litteratur eg burde lese. 

Edited by Bjørn91
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en duck tolling retriever som er en fantastisk turkamerat, og kan dele mine erfaringer. Det er kjempesmart hund, som er enkel å trene med mat, og egner seg godt som familiehunder. De er gode på søk, og typisk retriever elsker apportering. Vår har fått en hel haug med rotrening så den klarer å "slappe av" når den blir fortalt, og har impulskontroll. Likevel, som alle andre jakthunder trenger de noe lek/trening i løpet av dagen for å ikke bli rastløse. De er de minste av de mellomstore rasene, så de kan ikke bære stort mye. Er en rase som har blitt svært populær i det siste, så kan fort bli 1 års ventetid.

 

Mine tips og råd angående hund:

 

- En god jakthund krever mye trening, og hvis du ikke vet hva du driver med betyr det en del kurs (sjekk ut om det er noen som tilbyr relevante kurs i nærheten av der du bor).

- Kurs tar tid og penger, noen ganger kan det lønne seg å kjøpe en ferdig trent jakthund.

- Du skal være jævlig tøff for å ta vare på en hund alene, særlig de første månedene. Det er mye jobb, og det kan være greit å ha en annen som kan hjelpe til.

- Noen hunder er enklere å trene enn andre, det kan være lurt å investere ett par tusen kroner ekstra for å få en hund med gode gener. Det tjener du fort inn igjen i form av tid og penger brukt på kurs.

- Om du skal ta med en hund ut på jakt 3 helger i året, er det kanskje ikke mye grunn i å ha en fullbods jakthund. Du kommer langt med en hund som kan grunnleggende jaktlydighet, og som har drillet inn "sitt" på avstand i tilfelle den skremmer opp noe fugl.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar Høytfall!

 

Toller er faktisk ein ut av retriever rasene eg har sett føre meg, virker ut til å vere en flott hund.

 

Du kjem med fleire gode råd her, skal nevne at eg har ein bedre halvdel som kan hjelpe til og at valpekurs er noko eg gjerne vil delta på.

Ang gode gener så vil ein evt hund bli kjøpt av seriøse oppdrettere. Sett at det kan vere lang ventetid, så kanskje lurt å opprette kontakt med oppdrettere i god tid.

Det med 3 helger jakt i året er hovedgrunnen til at eg vurderer ein retriever rase isteden for ein rein fuglehund. 

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg er lurt! Kan trygt anbefale rasen, spørs hvor mye research jeg sparte deg for egentlig.

Nå er det sånn at toller har blitt en populær rase, uten at det er svært mange oppdrettere her til lands. Du kan fort oppleve en del elitekultur blant oppdrette, og at de vil være kravstore til fremtidige eiere. Hvis du skulle treffe en vegg og gå lei oppdrettere som skal ha mer info og krav til deg enn rekrutterere som skal ansette statoils nye toppsjef, kan du vurdere en biltur til sverige. Terskelen er langt lavere der.

 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/nova-scotia-duck-tolling-retriever/?show=ads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...