Jump to content

Villsvin og dåhjort i februar


IngeS

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg skal til sverige på villsvinjakt for første gang snart, og har en hel haug med spørsmål rundt dette.

Jeg er en fersk jeger, så ikke ta for gitt at jeg kjenner alle ord og uttrykk.

 

Vi reiser ned 16februar, og har lov å skyte "årsgris". Hva vil det si i praksis? hvordan se forskjell på årsgris og to-årsgris? hva med 1.5 års gris?? kan jeg skyte griser som er et halvt år gamle?

Vi skal jakte fra torn, hvordan skal jeg kle meg? er en slik fjellduk et must? Hva er kjekt å ha med i sekken? 

Hvilke tidspunkt er best å jakte? bør man tilbringe hele natten der, å sove på dagene? hvordan ville du ha gjort det?

Hvordan er det med dåhjort på slike åte-plasser? kommer de også? på dagen eller natten?

 

Gjerne fyr løs med erfaringer fra din tur.

 

vh

IngeS

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enten ringer du Jaktdepotet og får de til å sende deg en Fimbuldress som du supplerer med to av forsvarets ulltepper. Et til å sitte på og et til å ha rundt deg, sy deg gjerne en enkel poncho. Eller så sporer du opp en gammel teppe/sovepose helst den typen med bomullstrekk som ikke bråker så mye. Forsvarets gamle knappepose bør være utmeket til denne bruken. Eller så kombinerer du Fimbuldress med sovepose, det gjør jeg når jeg sitter i jakttårn etter reven vinterstid.

Det er nesten ikke mulig å kle seg for varmt for slik jakt, når du har sitti i ro i en 8-10 timer blir det kaldt nesten uansett.

 

Eller er det et tips å ha med seg ei pisseflaske, så du slipper å mige i nærheten av åtet, eller fra tårnet. En dikkeflaske med stor åpning eller ei oljekanne funker bra for de fleste. Hvis du er unormalt godt utrusta eller vil booste selvtilliten før jakta,  får du heller supplere med ei trakt.:D

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, IngeS skrev:

Vi reiser ned 16februar, og har lov å skyte "årsgris". Hva vil det si i praksis? hvordan se forskjell på årsgris og to-årsgris? hva med 1.5 års gris?? kan jeg skyte griser som er et halvt år gamle?

 

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/vildsvin/vildsvin-definition-arsunge/

 

5 timer siden, IngeS skrev:

Hvordan er det med dåhjort på slike åte-plasser? kommer de også? på dagen eller natten?

Om det ligger gressballer på åteplassene digger dåhjort dette, de kommer både dag og natt. Det er pr lov forbudt å skyte hjortevilt i mørket, dvs fra en time etter solnedgang og frem til morgengry.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar! Jeg ha frøset MYE i både åpen og lukket bu... kan godt bli 20 blå. Her er et par tips til:

 

Rifla: Pass på at du tørrpusser, om du skal ha på olje så bruk en som tåler skikkelig frost. Det er kjiiiiipt om du ikke får av sikringen  når gisse står der... (gjort det). Ha med deg en god brillefille til kikkertsiktet. Puster du på det så legger det seg et islag... i beste fall ser du tåkete.

Husk europeisk våpenpass!

 

Hørsel: Alt bråker om natta. Du MÅ sitte stille. Altså: rigg deg til med en gang. Lad børsa (lyden av metall skremmer veldig), børst bort snø, sett klar thermos og det du skal bruke etter hvert: Gjør unna det som bråker med en gang altså. Du vil oppdage at det er veeeeeldig stille i frostnettene. Du hører grisene når de kommer, men de hører også deg! Gamle gisser stopper gjerne i tetta og lytter.... Aktive hørselvern er gull. Jeg orker ikke ha de på så lenge av gangen. Klarer ikke 10 timer med de på, men de gir deg helt klart et forsprang.  

 

Klær: Dersom du bruker jaktstøvler eller sånt så åpne lissene i alle fall. Aller helst; ta de av. Fotposer er gull. skikkelig strikkete/tovede sokker er også gull. Ull er bra. Du må ha nok å sitte på, og har rundt deg.

Varmeposer: Det er ikke nevnt over, men det funker (litt) med sånne varmeposer. Sånne små posersom man åpner, rister litt på, og så blir de varme. Bruk de FØR du blir kald. De må ha kontakt med oksygen for å bli varme, så la de ligge litt i friluft før du tar de på deg. Håndledd er viktige, og tær. Kle deg alt for mye!

 

Jakta: Det er fort å bli heit i toppen når grisene kommer. Et godt tips er å la de starte å spise før du rører på et øyelokk. Fort å støkke de. La de komme i gang med å ete. Da er de mindre vare, og de slafser og grynter. Mye lettere å løfte børsa uten å bli oppdaget da.  Du kan bli skikkelig blendet av stikkflamme, så demper kan være lurt, om du har det. Etter skudd så forsøk å lad om i smellen. Grisene stikker med en gang, men stopper gjerne i nærheten for å finne ut av hva som skjer. Lad om når de ruser ut. Siktepunktet er lenger fremme enn du er vant til. Sånn "bak bogen og litt til" som vi er vant til med hjortedyra våre er for langt bak på grisen. Sikt rett opp for forbenet om grisen er 90 grader på deg. Vanskelig å komme for langt frem, fort å havne for langt bak. Du spør om årsgriser. Ikke skyt de små polvottene med striper... Du vil sikkert ha med deg kjøtt hjem. Små griser er best. Jeg har hatt med gris på 80 kilo hjem: nydelig! Gamle råner er kule på veggen (har en utstoppet hjemme) men det er ikke mat.

 

bilde: utstoppet gisse fra Sverige

82E4CAC2-6A42-4214-9C56-618F1879B3BF.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Ser nå at trådstarter skriver at han har lov til å skyte årsgris. Har du KUN lov til å skyte årsgris? Det høres merkelig ut i tilfelle.

Mener det ble sagt ja. Da jakta på de store villsvinene slutter 15.feb 🤔 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Det tviler jeg på IngeS. Du må sjekke opp i dette. Jeg vil tro at det er forbudt å skyte sugge etter 15 feb, siden de får unger fremover nå. Ingen grunn til å ikke skyte store galter, uberlaufers mm. Sjekk opp i dette!

https://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=612

 

Dette er det jeg fant, tolker jeg den feil da?🤔

Link to comment
Share on other sites

Jøss, ja du har rett. Sorry. Det står her mer om hva som menes med årsunge https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/vildsvin/vildsvin-definition-arsunge/

Små griser altså, når det er flere sammen. Griser som er nesten ett år gamle kan være 60 kilo, så  veldig små må de dog ikke være! Men sikkert et godt råd som det står i den linken å kun skyte når det kommer flere sammen, og man ser hvilke griser som er små i forhold til de andre.  

 

Må jo si at du gjør de veldig vanskelig for deg selv, som drar 16 februar... en uke før og du hadde hatt BETYDELIG større sjans for å felle svin. Og ta dyr med ok trofe også. Det er kanskje dåhjort som er hovedfokus på denne jakta da? Ikke så mye nattevåking men heller smyging på dagtid?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var et spesielt tidspunkt å dra på, men desverre eneste som passet for både meg og resten av laget.

 

Dåhjort hadde vært en drøm. Men slik jeg forstod det var det kun jakt fra tårn som er aktuelt. Men hvis det dukker opp en dåhjort, da skal jeg prøve å legge den ned ja 😊 

 

Er igrunn så fersk at gleden over jakta får jeg uansett om grisen er stor eller liten - vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn har oppsummert det meste, kan bidra med å anbefale å bruke ein gammal sovepose. Fjellduk knitrer for mykje. Varmeposer du rister er greie, og den typen med flytende innhold i lag med ein knapp er supre om du har blitt kald. Eit anna råd er å ha eit ekstra sitteunderlag for å legge under skoa. Har du plass så ta med ein stablestol i plast, det er masse gamle kontorstoler i tårna. Dei er vonde å sitte på, har hjul og mange knirker inn i H...

Klarte å felle ein dåhjort i fjor ved å smyge inn i skogen på veg til tårnet, og som nemnt før så er det kun lov å skyte den i dagslyset. Dvs mellom 1time før soloppgang og fram til 1time etter solnedgang. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Skarvekongen skrev:

Fin gris, hva var rundvekt på Fanden?

For den du refererer til på 80 kg er ikke den på bildet, den ser mye større

Aner ikke vekta. Guiden tippet mellom 150 og 180. Svær gris! 19,6 cm tenner. 

Fant flere bilder. 

FB_IMG_1518039612345.jpg

FB_IMG_1518039605949.jpg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Wow, en kjempegris!

Jeg har skremt et par slike med lyd fra det jeg trodde var en lydløs dunjakke. Grisen hører ekstremt godt så jeg har sluttet å bruke tøy med membran dersom det ikke striregner.

Lag på lag med ull eller elektrisk oppvarming gjelder.

En sak som ikke er nevnt, dersom det er mulig bør ikke munningen/løpet stikke ut av glugga. Ser de noe som stikker seg ut kan det være nok til at de ikke kommer fram. Grisen vet at åteplassen kan være farlig.

Lykke til!

Våpenpass er nevnt, men husk for all del å registrere våpenet inn: https://privattjanster-vapenanmalan.tullverket.se/#/register?uuid=cbffceb5-3955-44b8-8176-22fbc0eccd16&lang=SV

To kompiser hadde glemt dette og de ble utrolig nok stoppet på vei ut fra Norge. Det ble masse styr, 5000,- i bot og en dag forsinket på jakt.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Greppe skrev:

Wow, en kjempegris!

Jeg har skremt et par slike med lyd fra det jeg trodde var en lydløs dunjakke. Grisen hører ekstremt godt så jeg har sluttet å bruke tøy med membran dersom det ikke striregner.

Klippe...

Kiwi har påpekt i en annen tråd at dette gjelder på drivjakt også. Store Keilere kan gå alene, og da stopper de gjerne og lytter. Snufsing, lading, prøvesikting og sånt gjør sjansen for et kult trofe mye mindre. Også på drivjakt! 

Men trådstarter kan jo bare skyte smågris. De er mindre, og etter min ringe erfaring kommer de sammen med en flokk griser. Da er det i realiteten mora til den du skal skyte som holder vakt. Fort å støkke en flokk.  Kjipt å måtte la den store bamse brakargrisen gå.. Men håper det blir uttelling. :-) 

Dette med pipa ut. Det er erfarne posteringsjegere som påstår at de store gamle galtene ser etter om luka på bua står åpen, og gjør den det går de ikke frem. Det er i alle fall ikke lurt å henge ut av luka, vifte med riflepipe og lignende. En lue eller noe annet mykt i lukeåpningen kan være bra, slik at du har noe mykt og lydsvakt å legge børsa på. La de som sagt gå i gang med å meske seg før du rører deg. Og tørrtren noen ganger når du setter deg på post, slik at du vet hvordan  du skal løfte børsa på plass uten at du dundrer børse eller kikkertsikte i koieveggen... det er utrolig kjipt å gjøre feil og se dyrene spurte avgårde. (Been there, done that). 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Greppe skrev:

Grisen hører ekstremt godt 

Kaster ut en brannfakkel her....

 

Min erfaring etter å ha jaktet villsvin i 10 år og felt rundt 60 av dem er at hørselen ikke er deres fremste sans, langt derifra. Det er luktesansen som er det viktigste og den har reddet mange griser. Pass på at du setter deg i et tårn hvor vinden står fra åtet og mot tårnet. Det med at de ser børsepipe er heller ikke min erfaring, de kan komme ruslende like ved åtebua uten engang å se opp.

 

Jeg tror det viktigste for en suksessrik jakt er langt opphold mellom hver jakt, gjerne et par måneder. Dersom det skytes for ofte lærer grisene seg at det er farlig og går en runde rundt åtebua for å lukte om det sitter noen der. Dette tror jeg også er årsaken til at steder som leier ut jakt og annonserer med at det er griser på åtene hver natt, og sier at du var uheldig når det ikke kom noe den kvelden/natten du satt. Det er ikke nødvendigvis uflaks....

 

På stedet jeg har jaktet de siste 6 årene har vi 8 åter og maks 5 jakter pr år. Når vi reiser 4 jegere og benytter hvert åte kun en gang pr tur betyr det at det sitter noen i bua kun 5 kvelder pr år, de andre 360 dagene er det fritt frem. Vi har skutt 110 griser på åtejakt der på disse årene og grisene er vesentlig mindre skeptiske enn andre steder jeg har vært hvor jakttrykket er høyere.

 

Tilbake til det med hørsel på villsvin, jeg har et antall ganger klart å smyge meg ganske tett innpå griser. Det betyr ikke at hørselen er dårlig, men at den er veldig god tror jeg ikke. Elgen og rådyr har god hørsel, grisen bare sånn middels. Men det er selvfølgelig klart at du skal være stille på post, når store griser kommer er de på vakt mens de går frem. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Alle ville dyr har skarpe sanser.

Sitt i ro og hold kjeft er en god regel på all jakt.

Sitt i ro betyr sitt i ro, helt uten en unødig bevegelse, må du bevege noe så beveg deg så langsomt som mulig, da er bevegelsen vanskelig å oppdage.

Dersom dyr kan komme på le side av deg bør du sitte så høyt som mulig og bruke klær som slipper lite lukt gjennom. Problemet er at de tetteste plaggene er de som bråker mest. Men har du membranen innenfor ullklærne hjelper det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen har selvfølgelig helt rett i det med luktesansen. Det stemmer også helt sikkert det med jakttrykket, men det kan det være litt vrient å kontrollere når man er prisgitt jakttilbydere. 

Det med lyden varierer jo litt med forholdene. Er det -15 er det ofte intenst stille i skauen på natta og "små" lyder blir bråk. Om grisen hører dårligere enn hjort har jeg ingen formening om. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Skarvekongen skrev:

............

 

Jeg tror det viktigste for en suksessrik jakt er langt opphold mellom hver jakt, gjerne et par måneder. Dersom det skytes for ofte lærer grisene seg at det er farlig og går en runde rundt åtebua for å lukte om det sitter noen der. Dette tror jeg også er årsaken til at steder som leier ut jakt og annonserer med at det er griser på åtene hver natt, og sier at du var uheldig når det ikke kom noe den kvelden/natten du satt. Det er ikke nødvendigvis uflaks....

Er vel så spot on som det kan bli👍👍👍

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og svar!

 

Noen som har en formening om hvilken tid man bør være på plass, og hvilken tid det er på tide å gå hjem?🤔

Sjekket været, ser at for at det blir fra plus 2 grader til minus 2. Litt regn og litt snø. Dette ser lovende ut 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å komme på post før det mørkner, slik at jeg får orientert meg litt. Det er ikke så lett å vurdere feks avstander og hvor grisene mest sannsynlig kommer fra. Når du smyger deg opp i tårnet og alt du har å forholde deg til er et åtelys på linje med en santhansorm.

 

Eller så sitter jeg så lenge jeg orker, helst til det blir lyst igjen. Jeg er i Sverige for å jakte, så jeg bruker tida på å jakte og sove. Setter av en dag på slutten til flåing og slakting.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sist tur nå i januar fikk jeg en røsslig gris snikende opp ved siden av bua,den var kun noen meter unna,og når den pusta og pesa og snuste gikk det kaldt nedover ryggen på meg,hørte den var stor.Den skjønte at her var det fare,og luntet avgårde i halvraskt tempo og mer hørte jeg ikke til den.Denne var visst observert omtrent hver kveld på åta,da åta ligger ved ett småbruk og han som  bor der har orkesterplass fra huset sitt.

Dagen etter skulle en kompis sitte der,han har termisk så han valgte å sitte ute ca 80 meter bak bua på en høyde.Og grisen kom den,tidlig som han pleide å gjøre.Nå liggern'n i frysern vår sammen med de 9 andre grisene som ble med hjem på den turen.Ikke veldig stor i kroppen,men bra størrelse på tenna.

 

20180113_124627.jpg

20180113_124641.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om det er tvil om når grisen kommer på åta, så ta med og sett ut et viltkamera. Da får man en klar indikasjon og kan justere deretter.

Tidspunktet for når nøffen kommer, har veldig mye med jakt-trykket å gjøre, som nevnt i flere av innleggene over her OG beliggenheten på åtet.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått er viltkamera i en juridisk gråsone i Sverige, så jeg vet ikke hvor greit det er å sette ut. 

 

Der jeg jakter er det folk som går tur rundt en del av postene, det er mulig at grisene blir mer folkvante av å kjenne menneskelukt ofte. Jeg har ihvertfall hatt villsvin som sto og snøfta under bua som etterpå trakk inn på åtet og ble julemat. 

Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2018 den 17.48, Skarvekongen skrev:

Kaster ut en brannfakkel her....

 

Min erfaring etter å ha jaktet villsvin i 10 år og felt rundt 60 av dem er at hørselen ikke er deres fremste sans, langt derifra. 

 

Dette stemmer godt med min erfaring også. Stod å pissa når jeg hørte de komme. Ble stående helt stille til de var godt i gang med å spise, før jeg rygga så stille jeg kunne inn i bua igjen.

Lirka meg ned i stolen, få tilbake pusten, avsikre og skyte. Den prosessen var nok ikke så lydløs som jeg opplevde det..

 

Dette var en 1-årig gris, 4-5 stk, en voksen hadde nok forsvunnet rimelig kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...