Jump to content

Marlin Camp.9 Galskap prosjekt max perfeksjonering


Jonas.L

Recommended Posts

Hei alle.

Denne tråden er er egentlig tenkt som et prosjekt som skal synliggjøre hvor mye man kan få ut av en "voksen 10/22" som heter Marlin Camp carabine i 9mm.

Status pr. i dag er at våpenet er kjøpt og Raftdal informert om at her blir det prosjekt.O.o

 

Jeg kommer til å trenge innspill fra alle så jeg kanskje kan ta noen avgjørelser på veien.

Mitt hovedmål er og se om det er mulig å skyte fugl presist på 150m. med en rigg som i utgangspunktet skal treffe oljetønner på 25m, skulle man tro Youtube.

 

Forutsetninger for prosjektet er er for første gang uten kostnadsramme, det er med andre ord mye penger brukes på noe veldig snevert og sært.

Jeg gikk aldri hele veien med en 10/22, men nå skal jeg gi full gass.

Følgende er uttenkt pr.d.d, men der jeg setter ? ved utsagnet hadde jeg satt pris på innspill,da jeg er usikker.

Da jeg ikke bor ved Rafdal, må jeg nok be dem pent om bilder under prosessen så denne tråden kan bli litt artig.

 

Planlagt utfør pr.d.d:

 

>Avtrekksjobb da dette er tungt. (sikring på mag. utløser må fjernes som en del av forbedringene)

>Picatinny skinne m/u tilt montert så jeg kan ratte ut ?

>Kikkert trenger jeg virkelig hjelp til da 150m er maks skuddavstand, men jeg trenger mye klikk, utvendig tårn og GOD optikk(helst lys) liten diameter.?

>Kolbeforhøyer av noe slag så jeg ser godt i kikkerten ?

>Walter SS i 9mm flute ?(emnet er 55cm langt, men hvor mye løp bør jeg ha) ?

>Demper i titan da vekt er tema?

>Sliping av sluttstykket så dette blir så optimalt som mulig.

>Ny rekylfjær (har bestilt 16,5ibs og 21 ibs fra: W. C. WOLFF COMPANY – GUNSPRINGS.COM (har lest at begge fungerer da jeg tror jeg må ha +P ammo)

>Ny buffer POWER CUSTOM MARLIN CAMP CARBINE RECOIL BUFFER fra Brownell

>Ny PC-MCHS Powers Marlin Camp Hammer Strut fra Brownell

>Ny Marlin Camp Strut Bridge fra Brownell

 

Men så kommer det store spørsmålet, hvilken type ammo?

Jeg kan ingenting om 9mm så hvilken ammo er kraftig, har gode fly egenskaper? 

9mm er ikke akkurat noe langholdskaliber, men finnes det noe fabrikk ammo som kunne fungert til dette prosjektet?

Jeg er klar over at BC innen pistolskyting ikke er av den heiteste tematikken på standplass.

Jeg lader selv så noe kan løses der, men jeg trenger virkelig erfaringer fra andre på dette punktet.(aldri ladet pistol før)

 

Kom gjerne med synspunkter på prosjektet, da børsa går over til Rafdal om ca. 4 uker for grov behandling så alle innspill tas med stor takk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Du bør først og fremst belage deg på lang ventetid hos Rafdal. Hvis de forespeiler X-Y uker bør du belage deg på at du risikerer den blir ferdig på klokkeslettet Y uker etter du leverte den ;) 

 

Fabrikkammo som er kraftig, har god BC, og veksler tunge fjører er lite til ikke forenlig med demping - dersom du vil ha demper for å gjøre det så stille som mulig må du belage deg på helt andre ladninger enn de du vil bruke for å makse praktisk avstand. Du kunne kanskje prøvd NATO-ammo. Men hvor ofte skal du skyte på >100m med 9mm-en?

 

Kikkert - Vortex Viper G2 eller Razor? Sistnevnte har vel 40+ MRAD i høydejustering?

Link to comment
Share on other sites

Her var det gode innspill. Planen er faktiskt 100m trening jevnt over, hvis pipa samler god.

Vedr. demping så kommer det mye lyd ut av selve utkasteråpningen, så demping er kun for å kunne jakte uten hørselvern.

Kikkert tips, er meget velkomment, jeg tenker også at kikkerten bør tåle litt da det banker og dunker en del i kasse etter XXX antall skudd.

hvor får jeg evt. nato ammo?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du bør først og fremst belage deg på lang ventetid hos Rafdal. Hvis de forespeiler X-Y uker bør du belage deg på at du risikerer den blir ferdig på klokkeslettet Y uker etter du leverte den ;) 

 

 

Stemmer dårlig med mine erfaringer, de jobbene jeg har fått gjort der har vært ferdig før antydet tid. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: da har vi vidt forskjellige erfaringer. Ferdig på dagen 8 uker når de anslår 6-8 uker.

 

Å treffe på 100m skal være realistisk. Spørsmålet blir vel mer om det er presisjon nok til fugl på gren i lett sidevind og ukjent vinkel, og kanskje litt ukjent avstand. Og hvilken energi kula har på den avstanden.. Mulig Magtech eller andre har ladninger som er i nærheten av NATO-standard.

 

Vortex tåler juling, og skulle du likevel klare ødelegge et får du nytt.

Link to comment
Share on other sites

Her skled det ut litt, men tilbake til saken så skal det iht. Bulletflight være 124gr.kule m/utgang 349 m/s ha 300 J på 150m. Hastighet skal da være 273 m/s med Bc på 0,145.

Rimelig mye drep skulle jeg mene da, men det er vel omtrent ingen 9mm kuler som er ment til og fly langt, så det kan bli en utfordring:)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Min Model 9 har fått de oppgraderingene du nevner; tykt matchløp, avtrekksjobb, ny recoilbuffer, ny Strutbridge, ny wolff 21lbs rekylfjær.

I tillegg kjøpte jeg choate collapsable fra midway for noen år siden, skyteergonomi på et helt annet plan enn original planken...

 

 

Husk at S&W 59XX og 69XX pistol magasiner fungerer i Model 9! Je ghar kjøpt Rustfrie 15 skudds magasin, det fungerer utmerket.

Jeg har ikke skutt så mye etter jeg installerte 21lbs fjæren, men jeg må pusse ofte for etter 40-60 skudd begynner jeg å få klikk...  

Link to comment
Share on other sites

>Mastadon

Takk for tips, stokk er et problem da 2/4 fra fabrikk er rimelig ræ....... ser det ut til, jeg skulle gjerne ha fått laget en stokk, men Rafdal ville ikke.

Ettermarked stokkene jeg har sett er rimelig Tacticoole, men kunne jeg fått en Hi-tec eller noe i den duren hadde det vært verdt det.

Jeg må bedde samt forsterke org. stokken da den skal sprekke etter en liten stud har jeg lest, men har noen tips til stokk?

>Hvordan er presisjonen i din camp? samt hvilket løp har du?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen som vet hvem som kunne laget en stokk til denne rifla?

Finnes det noen form for "skanning" av org. stokk som kan overføres til en fres?

Etter mitt skjønn set det ut som om tilpasning er ganske enkel, men jeg har aldri sjekket ut dette før.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

9mm (og alt anna i 340m/s) har ballistikk som 22LR, så alt som er sagt om "langhold" med 22 inngår her. Jeg tror jeg ville gått for ammo som er subsonisk hele veien. Jeg

tror du kan få problemer med presisjonsmålet ditt med kjøpeammo, først og fremst pga. ujevnheter i utgangshastighet, men også med kulekvalitet. Det siste gjelder jo også hjemmeladd. Du må finne ut hva som er gode kuler, og kjøpe det.

Om dette er ei rifle, og du skal ha det lydløst (?) så er løpslengden gitt (om ikke Rafdal svinger opp med heldemping), den er 40cm. Alt sub skal ha så kort pipe som mulig egentlig.

 

Uansett er det som oftest hastighetsvariasjon som dreper langholdspresisjon med potetkastere (prøv med pil og bue du...) og trolig må du eksperimentere litt med krutt og ladninger, men det vet du nok. Jeg tror ikke du trenger så mye fancy kitting på rifla utover et godt løp, og originalløpet kan godt være godt nok - å flute det er jo bare tull, og titandemper på en 9mm som ikke blir varm er også tull. Karbon kanskje, om du MÅ spare vekt, men ville heller kjørt med ei tjukk pipe og en std. demper. Detn blir ikke veldig tung uansett denne.

Kikkert ville jeg sett på en Vortex Razor HD 1-6x24 eller noe i det segmentet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forresten, du trenger ikke "mye" klikk. (du trenger "mange", men det er en digresjon ;) ) Uansett, for å surre mellom 15 og 150m trenger du maks 55-60 0.1mrad-klikk, så dersom du setter på ei skinne med litt tilt, så vil nesten enhver kikkert fungere. Skal du skyte på 300m så er vi på 150-175 og du må se på "spesial"-kikkerter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

Sender Boyds til Norge?

Vedr. kikkert ønsker jeg helst og bruke en z6i 1-6 jeg har liggende, men den har ikke komp. (leverer swaro dette på disse kikkertene?)

Alternativt ønsker jeg en 2-10x..... med komp og cm klikk. Jeg er helt enig i at kulevalg er greia her, så det blir nok litt forskning på den fronten, men til mengde trening hadde noe fabrikk vært ok.

Kommentaren om vekt, er kanskje et poeng, men jeg ønsker en så lett rigg som mulig, derav titandemper idèen, men karbon burde også funke.

 

Tar alle innspill med stor takk, selv om dette er et høys useriøst prosjekt :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Titandempere er ikke nevneverdig mye lettere enn aluminiumsdempere når de er like store og demper like mye. Forskjellen er at de tåler varme - som du ikke har ;) Karbondempere tåler heller ikke varme (enda mindre enn alu) men de er lettere, og 3gr N310 lager fremdeles ikke varme ;)

Sitat

litt av poenget med den må jo være å ha den kort og hendig også

Til å treffe små mål langt unna, så hjeper litt treghetsmoment, men ja.

 

Ad kikkerten så er jo Swaroen veldig bra, og om du ikke skal veksle hold fort og mye, så er det ikke så vanskelig å skru av lokket og stille høyden. Det er helt greie ratt, som kan nullstilles, under lokket på Swaroene om jeg ikke husker feil.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel bestille ettermarkeds tårn til Z6 hvis jeg ikke husker feil, ikke billig,

 

Kan nesten lønne seg å bytte Swaroen til en Vortex e.l. og dytte det du får i mellomlegg inn i prosjektet, men "lønne seg" er ikke alltid et heldig ord til sånne prosjekt ;) 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jonas.L skrev:

Sender Boyds til Norge?

 

2 timer siden, msteiro skrev:

Kan høre med Jaktdespoten som de har begynt å ta de inn, var ihvertfall planen.

 


Om ikke Jaktdepoet kan, hør med Stjernelund Custom Rifles (SCR) i Sverige. De er offisiell importør og skaffet en Mini-14-stokk til meg. Koster riktignok litt, da stokken først må fra USA til Sverige, så videre til Norge. Men rifla ble nå fin! Send de en mail. 

 

Spennende prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Her kom det mye bra, stemmer det at sub stabiliserer bedre på avstand?

om så er, er heldemping et alternativ, selv om det blir mye rensing av slikt.

Blir det heldemping må jeg ha en stokk som har plass, da bør det bli Boyds muligens hvis jeg får den over grensa.

Har flere gode tips til kule man bør se litt nærmere på?

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her kom det mye bra, stemmer det at sub stabiliserer bedre på avstand

I prinsippet ja. Men nei... det er noe som heter dynamisk stabilitet, og pistolkuler som er lynende presise på 25 og 50m men som ikke treffer noe som helst på 150 er det mange historier om. Andre er dønn presise på 300m... Jeg har skutt på 100-300m med 9mm ved et par anledninger, og gi og ta sikteproblematikken så fungerte det nokså greit. 9mm pistol som samla på en 30x30cm gong på 200m ialllefall - men da ver det ikke jeg som skjøt...

Såvidt jeg har forstått, så har stabiliteten mye med form og vektfordeling å gjøre, sammen med fart og riflestigning. Litt research, eller spørsmål her inne kan kanskje peke deg i retning av hva som virker og hva som ikke virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

158gr subsonic er beste ammo til langhold. Lettere supersoniske kuler har mye større vindavdrift, spesielt når de etter en stund blir subsoniske.  Hvis jeg ikke husker feil fra metsllsiluetten snakker vi om mer enn halvering av vindavdrift med subsonisk. Sub 158 38spc har vel halv vindavdrift kontra ss 158 357mag på 200m. Spindrift er helt koko på langhold med 9mm. Sjekk baksiktet på P08 art. Det stemmer faktisk.

 

Det burde også være en smal sak å lage ei 30luger pipe til Marlinen fra ei gammal mauserpipe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skyt inn på 25 mtr og kontrollsjekk på 100 mtr. I min gamle HK94 var det cirka samme treffpunkt med 115 grains fabrikkammo med 16" løp. Er stor forskjell på kuler, så finn en som gir stabilt treffpunkt på 100 mtr.

En kule som gikk vanvittig bra var 121 grains HAP fra Hornady. https://www.midwayusa.com/product/394907/hornady-action-pistol-hap-bullets-9mm-356-diameter-121-grain-jacketed-hollow-point-box-of-100-bulk-packaged

 

Vanlige "belagte" kuler som Frontier gikk ikke godt i HK løpet.

 

*edit* dette er en matchkule og ekspanderer som oftest ikke i vilt som rev og lign.

Edited by petrol
Info
Link to comment
Share on other sites

Gode tips, men finnes det noen oversikt over BC på tunge kuler?

Samt hva er det tyngste man kan ha 148gr. er det tyngste jeg har funnet.

Er det noen som vet hvilken fabrikk ammo som er jevnest? Bør helst ikke være mere enn +/- 10 m/s på 10 skudd,

men dette er sikkert en overoptimistisk innstilling fra min side.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Da sitter jeg og grubler igjen, hvilken kikkert m/ cm klikk vil være bra hvis swaro`n ikke får komp?

Her trenger jeg vel hjelp fra AR klubben muligens......

Jeg har faktisk en Z6i 5x30x50 og en Z6i EEL 1-6x24 jeg ser ut til å brenne inne med (begge er flunkanes nye o.O), er S&B PmII 3x12..... og vurdere?

Hendsholdt?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

PM2 3-12 må vel være midt i blinken.

 

BC på slike kuler er ikke ofte publisert, men den varierer ikke mye så lenge formen er tilsvarende - du ser etter 158gr blykuler er min påstand. Rundnesede. Med smurte blykuler kan du få ES ned i 1--3m/s med slike raske krutt. Jeg nekter å tro at det fins fabrikkammo i 9mm som tilfredsstiller dine krav til ES og presisjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

xDxD Finfin stokk, jeg vet at klikk til 150m går bra med de fleste kikkerter, men gong på 300 trenger nok litt klikk Bullet Flight sier 123 klikk med 0 på 100m.

Som nevnt er dette galskap satt i system, men det blir nok heldemping nå, selv om Rafdal sa at det blir samme lengde på våpnet som med demper.

Regner med at 9mm brenner det meste kruttet ganske tidlig i løpet så jeg er litt usikker på nødvendigheten.

>Kammerprisen hadde vært stas, selv om Hallgeir i luksusfellen kanskje bør komme innom en dag9_9, samt at det er mye annet som er bedre skikket av flotte prosjekter ila. et år.

Fra spøk til alvor så har jeg ingen økonomi grense på dette prosjektet selv om jeg vet det er galskap.

Men jeg trenger faktisk alle råd jeg kan få så jeg ikke driter på draget for mye.

 

Mvh

 

Jonas Lunde 

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men gong på 300 trenger nok litt klikk Bullet Flight sier 123 klikk med 0 på 100m

Det sa du ingenting om til å begynne med ;) Men må vel si at jeg så den komme. Du kan fort få bruk for 150-160 klikk også, eller mer, avhengig av hvor stille du vil ha det, og ved hvilken hastighet du finner presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal høre med Rafdal ja.Har nå bestilt SMITH & WESSON Magazine, 15-Round, Hi-Cap  
- Capacity: 15-Round, Cartridge: 9 mm Luger, Finish: Silver, Make: Smith & Wesson, Material: Stainless Steel, Model: 5903

Kunne noen bekreftet om det passer?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

 

26 minutter siden, Jonas.L skrev:

Skal høre med Rafdal ja.Har nå bestilt SMITH & WESSON Magazine, 15-Round, Hi-Cap  
- Capacity: 15-Round, Cartridge: 9 mm Luger, Finish: Silver, Make: Smith & Wesson, Material: Stainless Steel, Model: 5903

Kunne noen bekreftet om det passer?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Jepp! Jeg kjøpte et slikt brukt.

stainless med oransje plast kloss inni og svart plastik bunnplate.

eneste jeg har og si er at det stikker ut under og gir muligheten til å dytte det litt lengre opp enn original 12 skudds (da det flukter) og sperre for bolten. Ikke noe problem bare man er klar over det...

Marlin laget også originale 20 skudds magasiner. Men de er det nok skjeldnere man kommer over...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Den kostar 2695:- SEK + 300:- i frakt till Norge.
Stocken betalas i förskott.

Mvh
Fredrik

Den 2018-02- 11:56:30 skrev Jonas Lunde <info@scr.nu>:
 

Från:   Jonas Lunde
Email:  jonas.lunde82@gmail.com

------------------------------------------------------

Hei.
Kunne dere bestilt en Marlin Camp Carabine 9 Thumhole Black Boyds stokk for
meg?
Dere er er importører har jeg hørt, så jeg trenger at dette sendes til
Norge.
Jeg betaler selvsagt et stort depositum.
Dere har hjulpet en annen jeg kjenner med en Mini-14 stokk fra Boyds.
Link: https://www.boydsgunstocks.com/product-configurator/

Håper dere kan hjelpe meg.

Mvh

Jonas Lunde
 
Da er stokk på plass, samt takk for magasin info.
Kunne du postet et bildet av mag i våpenet.
 
Mvh
 
Jonas Lunde
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket ed Rafdal, han mener at heldemping er en utfordring da Hausken systemet fungerer dårlig på sub (ble fortalt i dag)

A-tec skulle komme med noe greier som skulle fungere som heldemping i sub, men de hadde ikke fått sett tegninger på dette enda eller hadde noe info.

Da er problemet hva bør jegi ha av tykkelse på løp  med normal demper og 40cm. pipe? Jeg tenker i rettning 18-23mm.

Det ser ut til at vi må starte der hvis ikke noe heldempa fungerer. (personlig skjønner jeg ikke noe av det der)

Når det kommer et heldempa produkt som passer kan man alltids konvertere senere.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Link to comment
Share on other sites

Du greier vel aldri å få 9mm para lovlig til rådyr. Det er jo så vidt 357mag klarer kravet i 20" pipe.(hvis det ikke har blitt endret siden sist jeg sjekket i forrige århundre..) Med fabrikkammo tror jeg faktisk man må få tak i gammel 357mag ammo ladet til det gamle, høyere, std-trykket for å få 357mag lovlig til rådyr.

30US 110gr fabrikk holder heller ikke kravet men hjemmeladninger med spisse 125gr kuler i enkeltskuddsvåpen(Contender) fikser det

Ruger 44mag halvauto karabiner ervel det nærmeste man kommer lovlig halvautokarabin i pistolkaliber til rådyr. 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du greier vel aldri å få 9mm para lovlig til rådyr.

Det tenkte jeg ikke på. Jeg bare vet at enkelte har jaktet rådyr med 9mm karabin, og jeg antok jo, som den godtroende fyr jeg er, at det var lov. 180gr kule i 400m/s kan bli drøyt i 9mm ja - jeg ser den...

357 magnum er "lett" å få 980J med, det har jeg gjort selv - med unevnelige mengder N110 ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye artige tanker her, men det er nok fugl jeg skal bruke denne til ja.

147gr. gule gir 341J på 100m så vi er rimelig langt unna kravet til rådyr her.

Rafsal skal frese en 20Moa skinne til meg så får vi se om en PMII dukker opp på finn.no til en OK pris.

Z6 har faktisk 2m justeringsområdet så hadde den hatt tårn, hadde det vært det beste selv om klikk verdi er 1,5cm på 100.

Men pipetykkelse er jeg usikker på, samt hvilken demper er best i 9mm?

Innbiller meg at jeg ikke trenger en veldig stor en, men eg har bare erfaring fra 9,3.......

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...