Jump to content

10mm auto på militærfelt


strekkfisk

Recommended Posts

Er det mulig å søke på en 10mm til militærfelt sånn rent søknadsmessig? Diameteren på militærfelt skal være under 11,56mm, så sånn sett er den jo innafor, men er det noe annet som kan være til hinder? Kulevekt, faktorkrav? 

 

NB! Har ingen planer om å kjøpe en 10mm med det første altså. Har andre ting å kaste bort penger på enn svinedyr ammo som nesten ingen har. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
På 19.2.2018 den 23.40, hipshot skrev:

Det bør vel gå fint.

 

Du kan jo lade ned, men ellers er vel ikke 10mm klassifisert som noen magnumpatron.

 

Det er jo også mulig å skyte bedagelige ladninger selv om hylsene er f.eks .357 eller .44mag. 

Nå har det gått et par år og jeg er fremdeles fysen på en 10mm, men økonomien tillater ikke det helt ennå... Men har likevel noen spørsmål her.

Jeg trodde 10mm hylsa var akkurat over 25mm og dermed godkjent som magnum1. Stemmer ikke det? 

Og så var det det med bedagelige ladninger til militær. Hvordan vil enn slapp 10mm ladning være i forhold til en 9mm som akkurat holder faktor?

Link to comment
Share on other sites

10mm går i magnum 1 uten problemer, hylsene mine måler over 25mm og er innafor. 

 

 

slapp 10mm ladning krever fort annen rekylfjær, utover det bør det gå fint. 

Faktor er faktor stortsett, 180gr kule i 10mm vil ha rekyl over lenger tid,  og oppleves greit slapp. 

 

Link to comment
Share on other sites

Aiai som havesyken slår inn her! Skjønner jo at det blir en slik med der tilhørende ladeutstyr i fremtiden en gang... 😉 En G20 eller 40 hvis jeg skal gå for noe "billig", ellers så er jo P220  i 10mm relativt pen. Skyter bare 9mm, 380 og 22 så lader ikke selv. Ennå... 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Cardinal skrev:

Eller evt en "try hard" med en http://www.lesbaer.com/Premier6Hunter.html

 

Men for 10mm bør/"må" du nesten lade selv ellers blir det dyrt. Men avhengig av hvor mye du skyter med den, så er trenger man ikke nødvendigvis en ny progressiv presse.....

Ja, hadde vel ikke begynt å grine hvis noen ville sponse meg med en sånn. Men det er vel fort 40 laken for en av de. Pang og presse blir nok kjøpt relativt samtidig, men

volumet kommer nok ikke til å være så kjempestort så progressiv utgår vel. Men hva slags enkeltstasjons anbefales i så fall ? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, strekkfisk skrev:

Ser nå at Lee har presser til under tusenlappen hos hjemmelading.no. Er de kanskje i overkant rimelig eller bør jeg vurdere ei sånn til å begynne med?

Ja gjør det.

Funker men det går mer tid pr. patron.

Du trenger samme verktøyet som, 40 S&W.

 

Er selv småfysen på en glock 29 med hylser og utstyr som er til salgs i klubben.

Dekker 2 bruksområder med den.

 

Lykke til.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...