Jump to content

Råd søkes : Spesialpistol kaliber 22


wolfen

Recommended Posts

På 5.2.2018 den 12.53, wolfen skrev:

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en spesialpistol i kaliber 22.  

Hva anbefaler folket og hva bør jeg gjøre med akkurat den modellen for at den skal være topp ?

 

skal dy ha det moro eller skyte for å hevde deg ? jeg ende selv på en stenvaag ( vurderte lenge en beretta chetta). eneste jeg har som tips på stenvaagen... den liker ikke SK standard i kulda har keg erfart... cci er den som jeg har funnet er bra i min. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt skal du ha fiks ferdig, så er det Stenvaag X-esse. Er en grunn til at denne er "overrepresentert"

 

Cheetah er ikke en dårlig pistol men trenger en avtrekksjobb og nye sikter.  

 

Skal du koseskyte uten tanke på plassering.  Da er det bare å velge å vrake utifra moro/estetikk. 

 

Venter selv på papirer på om ikke tidenes mest ubrukelig (så er det iallefall ikke langt unna) spesialpistol.  En Walther TPH i 22lr. Ren skyteglede og ufattelig morsom.  Konkurransedyktig?  Ikke I det hele tatt. Men sabla moro. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@tiders At det er ett nydelig våpen er ikke noe å legge skjul på.  Ubrukelig, tja de fleste våpen har god nok egenpresisjon. Men med korte skytetider, så kommer nok man langt ned på listene mot våpen med lengre siktelinjer, bedre sikter  (selv om siktene er overraskende greie til å være så små),  bedre avtrekk.  Burde kanskje heller brukt ordet lite konkurransedyktig i forhold til mange av alternativene. 

 

Men så pen da. :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner denne tråden litt..

Jeg kjøpte stenvaag modellen i fjor. Har innsett at jeg ikke vinner og ønsker å tape med stil☺

Så da er jeg i markedet etter noe mere "klassisk " å bytte denne ut med. Funksjons sikkerhet er pri 1, gjerne .22 men 32 eller 9mm går også. Må vere noenlunde sikter. Noen som har erfaring med Astra og star sine "lomme pistoler?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en pp i .22.

 

Det hender den får funkefeil, og det har ødelagt endel skytinger. 

 

Jeg holder på å jobbe med saken, dvs tilpasse en ny rekylfjær. Jeg kjøpte en Wolff fjær, men den var helt åpenbart laget for et annet våpen med flere curls og større lengde. 

 

Klipping av Wolff fjæren er en mulighet som jeg ser på nå men det er ikke rett frem.

 

Jeg tror et tilsvarende våpen i .32acp er et bedre valg. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, hipshot skrev:

Jeg tror et tilsvarende våpen i .32acp er et bedre valg. 

Noen av oss hadde håpet sterkt på at det nye forslaget til reglement skulle ha klart lavere maksavstand i gruppe 2 (SP/SR) enn i gruppe 1 (vanlig felt). Slik ser det ikke ut til å bli. Er da .32acp et godt valg?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Noen av oss hadde håpet sterkt på at det nye forslaget til reglement skulle ha klart lavere maksavstand i gruppe 2 (SP/SR) enn i gruppe 1 (vanlig felt). Slik ser det ikke ut til å bli. Er da .32acp et godt valg?

 

Kan du utdype dette?

Link to comment
Share on other sites

Forslaget. 8.25.7.3.4 : Maksavstand i feltskyting gruppe 1 og gruppe 2 er 70 meter. Det er tre grunner til at jeg ikke liker dette. 1) SP/SR er i sin natur selvforsvarsvåpen tenkt brukt raskt og på kort avstand mot store mål. For å gjenskape dette ville jeg i gruppe 2 hatt maksavstand på 40 meter, og kortere skytetid.  2) Jeg ønsker større variasjon mellom gruppe 1 og 2. Nå blir det seks runder med tilnærmet like løyper. 3) Jeg mener at lange hold og korte løp i enda større grad presser folk mot .22LR. Var det meningen med spesialfelt?

 

Ammoen: Jeg har hatt SP i .32acp, men har nå en X-esse mod Stenvaag av grunner som nevnt over.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hipshot said:

Jeg har en pp i .22.

 

Det hender den får funkefeil, og det har ødelagt endel skytinger. 

 

Jeg holder på å jobbe med saken, dvs tilpasse en ny rekylfjær. Jeg kjøpte en Wolff fjær, men den var helt åpenbart laget for et annet våpen med flere curls og større lengde. 

 

Klipping av Wolff fjæren er en mulighet som jeg ser på nå men det er ikke rett frem.

 

Jeg tror et tilsvarende våpen i .32acp er et bedre valg. 

 

Dessverre er ikke PP i .32ACP det mest pålitelige man finner heller. Patronene har halv rim og det hender fra tid til annen at de glipper over hverandre i magasinet og låser seg. Jeg har observert dette fenomenet en del ganger både med etterkrigs Walther og lisensproduserte Manhurin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte at 32 ville være et bedre alternativ i og med at pp'en ble designet for det kaliberet i utgangspunktet.

 

Jeg ser at noen hevder at 32acp ikke er så pålitelig og det er jo viktig å merke seg, men jeg har ikke gjort samme erfaring.

 

Så kan vi jo diskutere om andre kalibere enn .22 er egnet til spesialfelt også. 

 

Jeg skyter med en Colt Detective i .38 spesial i revolverklassen og den er helt original. Kanskje blir jeg dermed listefyll, men det er OK. For meg er det viktigere å ta den utfordringen det ligger i å bruke den typen våpen - lett vekt, 2" løp, faste sikter, større kaliber, lite skjefte, og så gjøre det beste ut av det. Jeg regner med at jeg lett skulle hevdet meg dersom konkurrentene også var nødt til å bruke min type våpen.

 

I spesialpistol har jeg altså en PP som jeg er fornøyd med bortsett fra de sporadiske funkefeilene,  men jeg vurderer en Colt Defender i .45 som også gir en fin utfordring. Kanskje også et alternativ for trådstarter? Aluminium ramme, 3" løp, faste sikter og full pupp ladninger hadde vel vært noe? Men selvfølgelig, da må målet mest være å vinne over seg selv.

 

Jeg er fortsatt av den mening at den utmerkede intensjonen til fagkomitéen i sin tid - få gamle originale våpen på banen (dengang med fullstendig forbud om noe som helst modifikasjon) - nå er blitt fullstendig utvannet. En hel industri har grodd opp for å tilpasse alle slags våpen til spesialfeltvåpen innenfor det nåværende reglementet sine spesifikasjoner - om ikke akkurat å tøye grensene så strekker man seg stort sett så langt man kan - grensene er allerede ferdigtøyd . Er det slik vi vil ha det? Ikke jeg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, hipshot skrev:

Jeg er fortsatt av den mening at den utmerkede intensjonen til fagkomitéen i sin tid - få gamle originale våpen på banen (dengang med fullstendig forbud om noe som helst modifikasjon) - nå er blitt fullstendig utvannet. En hel industri har grodd opp for å tilpasse alle slags våpen til spesialfeltvåpen innenfor det nåværende reglementet sine spesifikasjoner - om ikke akkurat å tøye grensene så strekker man seg stort sett så langt man kan - grensene er allerede ferdigtøyd . Er det slik vi vil ha det? Ikke jeg.

 

Jeg er enig i at intensjonen den gang var god og at vi i dag er på et annet sted enn intensjonen. Men jeg er strålende fornøyd både med at det finnes en kategori som fanger opp spesialpistoler og revolvere og samtidig at noen driver produktutvikling. At noen har funnet det lønnsomt å lage en hel industri tror jeg er et sunnhetstegn. Etter min mening burde man kanskje hatt en "Production" og en "Modified" klasse her for å fange opp de ulike verktøyene og de ulike skytterne, og det kan være det utvikler seg over tid. Det vil alltid være utvikling og hvis noen vil løpe med det og kan lage butikk ut av det bør vi være fornøyd, hvis vi skal se stort på det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hvor egnet er det å bruke X-esse Stenvaag til å trene på tohåndsskyting i felt? 

 

Tenker da på å trene og delta i spesialpistol felt for å få skytt litt uten rekylen i 9mm militærpistol (rekylen skjuler skøyteteknikker feil mistenker jeg).

 

Blir siktlinje for kort og grepet for lite til at skyteteknisk trening på X-Essen får overføringsverdi til en 9mm 5’’? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

SIG P938: Spesialpistol er en fin øvelse, hvor man kan bruke pistol og kaliber man selv synes er best. Mange gode valg for en hyggelig tur på skytebanen. Jeg har nettopp skaffet meg en SIG P938 i 9mm, med et konverteringssett i .22lr. Med .22 toppen går den i målekassa, men jeg er ute etter andre skjefteplater som gir mer noe vekt. Jeg skal la den tygge et par tusen skudd, for å se om avtrekket blir noe bedre. Avtrekk er kontant, men noe for tungt. Mulig det går seg til med bruk. Men antakelig vil jeg la kompetent børsemaker polere og trimme. Om man er avhengig av topp avtrekk, er man nødt å gå om børsemaker. Mulig jeg setter på LPA-sikter også, har fått priser (drøyt totusen med trimming). Konverteringssettet er laget i USA, og jeg har derfor bare brukt kraftig .22 ammo. Ingen funksjonsfeil, og god presisjon så langt (les: skytteren må øve mer). Så jeg kan anbefale denne. Mulig vinner både for å sanke morropoeng og resultatpoeng. SIG er vel ikke kjent for dårlig kvalitet akkurat :-)  Fint å høre om andre alternativer også, litt morro med "noe som ikke riktig alle har"  :-)  Anbefaler at dere prøver SIG P938-22.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er vel på 7-måneders jubileum nå, men..

Jeg kunne godt tenke meg en fornyet inndeling av spesialpistolklasse, f.eks.:

1) Hammerli/Stenvaag edition-klassen

2) Eldre lommepistoler, PPK og sånt

3) Moderne "concealed carry" editions

Det er vel vanskelig å få til en sånn inndeling, men jeg synes ikke noe om at en så morsom klasse blir dominert av nedkappede finpistoler.

"Production" / "Modified" er vel også vanskelig, jeg har dramatisk forbedret avtrekket på min Ruger SR9c med en Ghost connector, men det synes jo ikke. Avtrekksjobben på PPK'en ikke heller

Er ikke det enkleste å skyve Stenvaagene ut i en egen gruppe, og la resten være moro? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 5/6/2018 at 4:40 PM, nhd said:

Forslaget. 8.25.7.3.4 : Maksavstand i feltskyting gruppe 1 og gruppe 2 er 70 meter. Det er tre grunner til at jeg ikke liker dette. 1) SP/SR er i sin natur selvforsvarsvåpen tenkt brukt raskt og på kort avstand mot store mål. For å gjenskape dette ville jeg i gruppe 2 hatt maksavstand på 40 meter, og kortere skytetid.  2) Jeg ønsker større variasjon mellom gruppe 1 og 2. Nå blir det seks runder med tilnærmet like løyper. 3) Jeg mener at lange hold og korte løp i enda større grad presser folk mot .22LR. Var det meningen med spesialfelt?

 

Ammoen: Jeg har hatt SP i .32acp, men har nå en X-esse mod Stenvaag av grunner som nevnt over.

Dette er jo noe som kunne vært spilt inn til tk nu når reglene skal revurderes. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2020 at 3:27 PM, Wintel said:

Gå heller andre veien og slå sammen flere klasser. Og lag et respittsystem som seilbåter har, tilsvarende handicap i golf.

 

On 10/3/2020 at 3:27 PM, Wintel said:

Gå heller andre veien og slå sammen flere klasser. Og lag et respittsystem som seilbåter har, tilsvarende handicap i golf.

A og evt B og R=Rekrutt

 

Åpen klasse vil temmelig sikkert være demotiverende for nybegynnere tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2020 at 12:16 PM, wolfen said:

Åpen klasse vil temmelig sikkert være demotiverende for nybegynnere tenker jeg.

I spesialvåpen har det hele tiden vært og er bare en klasse. Ser ikke ut som om det er demotiverende. Like stor deltagelse der som i felt gruppe 1.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...