Jump to content

Ski for toppjakt. Treski eller Kongsvold


Bilbo

Recommended Posts

Hei. 

Vurderer veldig om jeg skal vrenge lommeboka helt og kjøpe meg lange treski ala Tegsnas / Rønning eller Kongsvold da disse blir en god del billigere.. Er det noen som har erfaring med Åsnes Kongsvold i djup løssnø? Blir det bare kaving eller kan det funke? Skiene skal kun brukes på flate snørike områder på toppjakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Åsnes Kongsvold til toppjakt. Lurer på om de er 180 cm lange. Litt lenger enn meg selv. Fungerer bra i løssnø, synes jeg. De synker litt nedi, men ingenting går oppå løssnø uansett. Det som er kjekt med dem er at de er litt myke, samtidig som tuppen er ganske høy. Da vil de opp av snøen. Skiene er også litt bredere enn andre, slik at en ikke trenger så lange ski. Det er fint når en må gjennom tetta. Tviler på at du finner noe som fungerer bedre om du skal ha glassfiberski. De har ikke stålkant, så de egner seg godt for hundefolk. Innimellom hadde det vært kjekt og hatt det, når det er veldig isete, for eksempel, men det er uansett ikke noe savn. Kjekt også med skifellsystemet til Åsnes.

 

Jeg ville i hvert fall ikke brukt noe annet til denne typen jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For løssnø, så er det bæreflate som gjelder! Hjelper lite med brede ski heller, hvis bæreflaten på lngere smale ski, har større bæreflate. Og omvendt. Og store truger har større bæreflate, enn alle ski.  Eks. store kanadiske.

 

Men, hva er løssnø? Det er i alle fall vesntlig forskjell på ny, tørr snø og ny lett kram snø. Og slik kan en fortsette. Både tørr nysnø og kram snø, har forskjelig konsistens og "fasthet", eller binding til andre snøkorn/flak. Og dette kan ha stor betydning for bæreevne!

 

Og selv snø for har falt som lett tørr nysnø, endrer raskt fasthet og konsistens, etter en del timer og spessielt etter noen dager med annen snø oppå. Så en nevnte 1 m "pudder". Tviler på at det er falt 1m pudder (løs tørr snø), i løpet av eks. et døgn, her i skogsområder i Skandinavia. :(

 

Men, hva er godt nok?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, stealtre skrev:

Hvorfor er det så mange som har treski til toppjakt, glassfiber med stålkant er jo åpenbart bedre.

Kanskje fordi ski med stålkant, har en skjelden bruk for i skogen. :) Og hvis en bruker samme ski, på jakt med hund, er stålkant en uting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånne diskusjonr er bra! Jeg tenker jo også at det er kvcm som bærer, enten det er i lengden eller bredden. Trugene mine bærer meg fint i omtrent alle forhold, men hvis det feks er skare man går gjennom med løssnø under, osv osv vil jeg heller velge ski (og selvsagt også ski til topjakt). Jeg bruker Breidablikk ellers, siden jeg har hund, og disse er jeg veldig glad i på fjellet. Jeg tror jo at jeg kanskje får mer glede av Kongsvold da jeg allerede har flere feller osv, så jeg ser for meg at alt i alt i løpet av en sesong så vil disse skiene funke i flere situasjoner. De som står randonee her oppe i nord farer jo ned i djup løssnø på breie ski, og de flyter jo bra.

Jeg må dra pulk i 1 mil for å komme inn i terrenget i nordsverige, og grøsser med tanken på treski som iser og kladder når det er 7 km igjen til hytta og pulken er full av øl og spekeskinke.. Men som Gecko sier da, hva er bra nok? Finnes ikke en ski som dekker alle forhold, men jeg skulle jo ønske jeg kunne hatt ett par Peltonen på 270 cm og ett par Tagsnes på 300cm på innerlomma.. 

 

Hvor tung er du ca Ko-stens? Jeg er 177 og 90 kg, så jeg tror jeg uansett skal gå for Kongsvold på 200cm. 

Og hvordan type ski har du i forhold til vekt og høyde ErlingElev?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor er det så mange som har treski til toppjakt

Trolig fordi det fins treski som er "spesiallaget" til det. Spennet har mye å si, og mye av glassfiberski har myke ender og relativt stivt senter. Treski lagd for slik "labbebruk" er gjerne forholdsvis stive i endene, eller har mer jevn svikt i hele. Det medfører at du trår mindre nedi for ei gitt lengde og bredde.
Samtidig fungerer ei tjærebredd treski greit/ passe feste og glimessig i nær slags alle forhold så lenge det er noen kuldegrader, mens ei glassfiberski må smøres etter temperaturen.

Er treskia godt tjæra så skal en ikke oppleve slike klabbekatastrofer, men erfaringen tilsier jo at en gjør det av og til. Men i ekstreme forhold klabber nå glassfiberski også, så jeg vet ikke hvor mye vekt jeg ville lagt på det.
Mye av Norge innbyr strengt tatt mer til bruk av truger på jakt, mens Sverige for en stor del er flatt nok til å bruke slike endeløst lange ski.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bilbo skrev:

Hvor tung er du ca Ko-stens? Jeg er 177 og 90 kg, så jeg tror jeg uansett skal gå for Kongsvold på 200cm. 

Og hvordan type ski har du i forhold til vekt og høyde ErlingElev?

 

Jeg er 177 cm og 95 kg. Med oppakning, våpen og alt, er jeg nok i nærheten av 110. Var uti garasjen en tur og skulle se hvor lange skiene mine er, men bindingene dekker over skriften. Tipper likevel de er 190 cm lange. Jeg vurderte 200 selv, men gikk for litt kortere. De er jo ganske brede, så tenkte at jeg ville prioritere manøvreringsevne fremfor lengde. Jeg angrer ikke på kjøpet av denne lengden, for der jeg har jaktet, har det ofte gått i bratte kneiker og gjennom kratt og busker. At folk freser rundt med 270 - 300 cm lange ski, får nå folk bare gjøre. De bærer sikkert veldig bra over åpne myrer, men prøv dem når man må gå rundt trær og busker i tetta. For fire år siden var jeg med en kompis i Sverige på toppjakt. Jeg hadde ombygde alpinski med 190 cm lengde, mens han hadde Tegsnäs 270 cm. Siste økta måtte vi gjennom et hogstfelt og gå utenom stubber, kvister og gjennom seriøst tett kratt. Jeg gikk pent og pyntelig, men herre som han slet. Har ikke sett han brukt de siden.

 

Jeg koser meg i hvert fall med Kongsvold-skiene. Komfortable, lette, myke og med en godt oppsvingt tupp som vil opp av snøen. Genialt skifellsytem er også et pluss. Om jeg skal gi noe minus her, er at de blir ustabile på glatta, på is og om man absolutt vil ta en lettvinn vei på brøytet vei. Da hadde stålkanter vært kjekt. Jeg liker ellers bredden. Har gått med Åsnes Sondre telmarkski (samme som Natoplanken?) som var 195 cm, men de to kan ikke sammenlignes overhodet. Har gått med 190 cm slalomski med 75 mm binding. De funket noenlunde, men lav tupp og stive ski ble håpløst. Noe av det viktigste, mener jeg, når det gjelder ski for løsere forhold, er en skitupp som vil opp av snøen. Her er Kongsvold bra.

 

Dette er i hvert fall min erfaring og mening.

 

 

Edited by ko-stens
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har Åsnes Breidablikk...veldig fornöyd med dem...er 187 og..öh..105kg. Bruker de på höyfjellet med Gordon setteren. Integrerte feller er jo genialt med tanke på kontroll på hund osv.

 

Som det er sagt...er det mye puddersnö så detter du igjennom uansett...

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Geco5. Det var en hel meter pudder. Også brøytekantene var en meter pudder. Snøkrystaller hele veien ned. Kun vindutsatte plasser kunne det være snakk om forskjellige sjikt. Jeg sank rett ned en hel meter. Måtte tisse oppover faktisk. Støttetak med staven var en sikker vei til fall. 

 

I den lokale sportsbutikken hadde de noe som het snøskoski eller noe. Laget av tre, og ca 25cm brede og 150 lange. I skogen kom jeg over et skispor som indikerte ski på ca 6 cm bredde og en lengde på nesten 3 meter. Ingen av disse Heland og Halvan (er det sånn det skrives) har jeg sett noen annen plass.

 

Det som opplevdes som fordelen til randoneeutstyret er at det er relativt lett, stor bæreflate, relativt myke og at det er rocker på skiene. Skituppen holdt seg over snøkanten hele tiden. Kun ved passering av grøfter måtte jeg løfte opp tuppen.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt forskjellig og kommet fram til at truger er best hvis det er litt kupert og forholdvis lange/ breie ski til flatt terreng. Kom over disse på nettet

og lurer på om ikke dette kan bli en brukbar kombo. For det skal ikke rare bakkene til med pudder før langskia ikke funker noe særlig.

https://www.sporton.no/produkt/vinter/ski-og-bindinger/hunter-jaktski

Noen med erfaring med disse derute?

 

Link to comment
Share on other sites

Lengde og høyde har ca null å si på ski, det var vel noe man trodde før da man ikke fikk ski med forskjellige spenn i samme lengde. Som nevnt over, så er det en balanse mellom manøvrerbarhet og bæreevne, er bæreevne eneste prioritet kan man stroppe en dør på hver fot...

 

Har gått litt med laaange treski, og greit i riktige forhold, men opp bakker med litt pudder er det helt jævlig..umulig å løfte tuppen og vanskelig å manøvrere. 

 

Vurderer Kongsvold selv, men også vurdert å kjøpe et par gamle randoski med rocker og gå løs med vinkelsliper og runde av kantene. Rocker gjør at man bruker betydelig mindre krefter på å løfte skien ut av snøen i dyp snø, og er overlegent nedover.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, msteiro skrev:

...kan man stroppe en dør på hver fot...

 Blir litt breibeint daxD

 

På det glade 90-tallet hadde amerikanske Evolution noen pudderski som var så brede, etter datidas standard, at de anbefalte å montere bindingene nærmere innerkant enn ytterkant på skia.

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 20 årene utelukkende gått på treski, og å bytte tilbake til glassfiberski er utelukket av følgende grunner: 1. Generelt mye bedre feste (ikke så bakglatte) og må smøres langt sjeldnere og du slipper å bruke feller 2. Mye stillere enn glassfiberski (lager mindre lyd) - en ikke uvesentlig fordel ved jakt  3. Etter å ha knekt 2 par glassfiberski har jeg ikke knekt et eneste par treski - de tåler mye mer. 4. Hvis du snakker med Rønning skifabrikk får du langt på vei bestilt skiene slik du vil ha dem. Kort historikk: Glassfiberski overtok for treski for fullt etter OL i Sapporo i 1972 (hvor Magne Myrmo var en av de siste som vant gull på Landsem treski) på grunn av noe bedre gli i konkurransesammenheng og idrettsutøvernes overgang til glassfiber og  plastens generelle inntreden i samfunnet samt . Dette gjorde glassfiberskiene fort populære sammen med det faktum at det var lite tjæra igjen på treskiene til påsketurene - og ingen likte isingen på treskia etter å ha gått over et vann (overvann). I dag kan vi velge, og er det i løyper du skal gå så er glassfiber fint. Det samme hvis du går på ski i plussgrader, da kan det være kjekt med et par glassfiberski. Ellers er treskia bedre på alle måter. Det er også grunnen til at stadig flere oppdager treskias fordeler til jakt utenfor løypenettet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen. 

Har drevet med toppjakt i 15 år. 

Ja det begynte med Åsnes ski 🎿 

Men det ble det ble en kort karriere 😏

Hvorfor tror dere at svenskene bruker treski som er fra 2,5 med til 3,5 m? 

Noe av det råeste løssnøski er Østergren. 

Men i dag er det laaaang leveringstid, mannen begynner å bli gammel. 

For å avlive myten om at lange ski er ubrukelig er bullshit.... 

Ja litt kronglete i skogen, men med litt planlegging går dette utmerket. 

Bare se på Toppjakt filmen til Ulf Lindroth som får dere svar. 

Min dagsetappe er mye lengere enn de som går på Åsnes ski 🎿 

Jeg har produsert treski som er 3 meter lang og 9 cm bred, med inspirasjon fra Østergren. 

For å si det sånn, ville aldri brukt noe annet. 

Jeg blir å produsere disse i årene framover. 

De er testet ut og resultatet er meget bra 👍 

 

 

PICT_20180126_135319.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Paul 333 skrev:

 

Jeg har produsert treski som er 3 meter lang og 9 cm bred, med inspirasjon fra Østergren. 

For å si det sånn, ville aldri brukt noe annet. 

Jeg blir å produsere disse i årene framover. 

De er testet ut og resultatet er meget bra 👍 

 

 

Kan du fortelle mer om de skiene du produserer selv? Funker det bra med BC bindinger på disse skiene syns du? 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bilbo skrev:

 

Kan du fortelle mer om de skiene du produserer selv? Funker det bra med BC bindinger på disse skiene syns du? 

Skiene er produsert i bjørk, hikory og Gran. 

Sålen er i bjørk med kanta hikory. 

Bruker gran i lamellene for spare vekt, men gran er også sterk. 

Spennet på skiene er tilpasset for maksimalt flyt. 

Skiene har ganske slakk og lang tupp, de har også en tupp bak på skiene. 

Dette gjør at tuppen fremme pakker snøen under skia, samt at den vil jobbe seg opp. 

Baktuppen har sin egen egenskap dær du har mulighet til å rydde med skiene. 

De vil ikke jobbe seg ned. 

Min design har et helt annet spenn enn fek Tegnas ski. 

Rottefella BC magnum fungerer utmerket. 😀 

Det første par ski som jeg har er 4 år nu 😊 ingen problemer med bindingen. 😀 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Paul 333

Ville vært utrolig morsomt om du kunne tenke deg å lage en tråd om hvordan du lager skia dine,

tror kanskje det er fler enn meg som kunne likt å gå på et slikt prosjekt.

Har prøvd mye rart av ski til vinterjakta, men ingen så spesialiserte som dine og

det hadde vært snasent med egenproduserte ski :)

Mvh

Adhoc

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg har Fisher jakt crown, dei er smørefrie og utan stålkanter. Kjøpte dei i staden for kongsvold pga pris og at dei er smørefri. Sitter godt i motbakker og glir akkurat så dårlig som ein jaktski skal👍. 

Har 75mm binding på desse skia og det fungerer godt. Vurderte å kjøpe BC bindinger men selger meinte at mine gamle 75mm sko og bindinger var mykje meire stødige og egna til min bruk, så så vart dei flytta over.

Har også randonee ski og flyteevne til desse er heilt rå. Dei er meget mjuke i fremre del av skia så dei klatrer oppå pudder som ein drøm og vekta er minimal. Dyre som fy og er ikkje best å gå med på flatmark med randonee skoa. Hadde eg satt på ein på 75mm binding eller Bc binding i lag med feller så hadde dette blitt ein rå jaktski til ein høg pris.

Link to comment
Share on other sites

På 8. februar 2018 den 14.50, adhoc skrev:

@ Paul 333

Ville vært utrolig morsomt om du kunne tenke deg å lage en tråd om hvordan du lager skia dine,

tror kanskje det er fler enn meg som kunne likt å gå på et slikt prosjekt.

Har prøvd mye rart av ski til vinterjakta, men ingen så spesialiserte som dine og

det hadde vært snasent med egenproduserte ski :)

Mvh

Adhoc

 

Enig! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...