Jump to content

Lading av 7x57r


LTN

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg ei kombi 12/76 - 7x57r . 

Kjøpte noen hornady eld x 150 gr. Noen som har ladet de med godt hell? C.o.l osv. Ser jeg får akkurat lukket på 80mm med denne. Har ladet en stige med n 160 45-48 gr. Men ikke testet de enda. Vil i 76mm og 77mm. Norma nye hylser. Lader 30-06 fra før og føler jeg har godt kontroll på den. Men grønn på 7x57r . 

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å forstå kva du egentlig spør om her. Men friflukt og brytvåpen er litt spesielt. Det er ofte langt fram til bommene, og eg bruker å ta utgangspunkt i tommelfingerregelen om ein diameters settedybde, og ikkje tenkje for mykje på kort friflukt. Ellers har vihtavuori ladedata til 150 grs Scenar nettsiden, som sikkert er eit greit utgangspunkt  til eld-x. Men det kan sikkert andre svare bedre på. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det har fryktelig mye for seg å eksperimentere med settedybde i disse R patronene i første omgang. Bruk heller standard patronlengder og varier heller med kule,kruttype og ladevekt. Har inntrykk av at disse er kamret slik at det skal være mye rotasjonsløs kulevandring for å legge inn ekstra sikkerhet mot for høye trykk i brekkvåpen. I x65en jeg har er avstanden så lang at med lette BT kuler ender jeg opp med friflukt. Dette er en i utgangspuktet uønsket situasjon, da det kan påvirke presisjon negativt. Her bruker jeg begrepet friflukt om den situasjonen som faktisker er det; dvs kula mister styring i  hylsehalsen før den er i kontakt med bommene i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ser i 30-06 med hornady gmx 150gr har jeg samme treffpunkt som 185gr lapua mega. Der treffpunktet er helt likt. Der jeg gjorde en feil å tok noen gr for lite og resultatet ble best av alle ladningene. Veier alle ladningen i rcbs vekta for å forhindre overlading.

Får ut å teste en av dagene når kulden slipper taket. Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Har du chronograf? Den enkleste måten å finne ut om du er innafor er å teste hastighet på fabrikkammo med samme kule (kuletype/kulevekt). Du skal i alle fall ikke ha høyere hastighet! Men som sagt, slappe ladninger i brytevåpen er gull. Det er kjipt å skyte slark i låsen. Og dyrene merker ikke om kula har 50 m/s lavere utgangshastighet.

Jeg har testet ELD i tre drillinger, uten å få god presisjon. Det er sikkert tilfeldig.

Accubond har gått bra i alt jeg har testet den i. Og det begynner å bli noen drillinger... Bruker COL (totallengde) lik fabrikkammo. Jeg strevde lenge med en gammel erverdig drilling uten å få den til å samle, inntil jeg la meg på COL lik fabrikkammo. Da var det dønn innafor! I boltrifler kan man ofte fikle med COL, helst nær bommene, og få bedre presisjon. Det gjelder ikke i brytevåpen etter min erfaring. Så start med COL lik fabrikkammo, og start med slappe ladninger. Dersom det samler så ikke tenk mer på det. Lad opp en haug med patroner, og dett var dett :-).

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...