Jump to content

Hvilken optikk er anbefalt for første våpen?


knutt

Recommended Posts

Hva skal du bruke siktet til? Type jakt eller bane, kaliber etc..

Det har litt å si for anbefaling, men generelt ville jeg ikke kjøpt mildot på et billig sikte, da det ofte går på bekostning av det som er viktig, glass.

 

Mye greit på bruktmarkedet, 2-3000 får man ikke veldig mye bra nytt for. Feks en eldre Leupold european eller VX-II/III/2/3 kan fort finnes i det sjiktet.

 

Siktet er også helt uavhengig av rifle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til jakt ville jeg heller sett på mer rettet jaktoptikk, billige taktiske kikkerter bruker mesteparten av de begrensede pengene på fancy retikler, lys og tårn du strengt talt ikke trenger på jakt.

 

Kikkerter som dette gir deg mye mer for pengene, og trolig bedre sjanse til å felle vilt:

 

Leupold 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112918703

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107764339

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113120305

 

Schmidt & Bender (tysk kvalitet)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102527461

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis den Minoxen jeg tror du refererer til er ekte. Men hvis den er, så er det absolutt godt kjøp.

 

Men hvis jeg skulle lagt 2000 i et sikte, ville jeg holdt en knapp på brukt Leupold, dønn solide sikter med ok glass og god garanti. Noen av de letteste siktene på markedet er de også. Bare hold deg unna VX-I.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen her vil innrømme å ha så billeg kikkert.

 

Bushnell fungerar, men det er absolutt ikkje Zeiss.  Ikkje gode i dårleg lys, og eg har vore bort i to tilfeller av at dei brått har blitt melkekvite på skytebana.  Trur heller eg ville sett på Vortex, der er det vel i det minste skikkeleg garanti.

 

For 3k nærmar du deg vel Zeiss Terra?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Hvis den Minoxen jeg tror du refererer til er ekte. Men hvis den er, så er det absolutt godt kjøp.

 

Men hvis jeg skulle lagt 2000 i et sikte, ville jeg holdt en knapp på brukt Leupold, dønn solide sikter med ok glass og god garanti. Noen av de letteste siktene på markedet er de også. Bare hold deg unna VX-I.

 

 

tja ekte skulle man mene den var.... selgeren måtte verifisere ektehet etc overfor finn. tysk teknologi og glass montert i usa til 1990,-  ikke fornøyd så send dritten tilbake og få gryna i gjen... lover 2 års garanti. tenker at for den prisen så er der ikke mye å velge i blandt. har hatt og har leupold selv så vet dei er ok.

Link to comment
Share on other sites

På første jaktvåpen har du neppe bruk for Zeiss. Jeg hadde kjøpt dette:   https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107764339 Grov og kjapp retikkel #4 er universal til de fleste typer jakt- fra rype til elg. Denne er lett, solid, billig og meget bra- og er du under 45* år,  ja så holder den overraskende lenge i skumringen også. I tillegg har du minst 15 års garanti igjen på siktet. Sell det om 5-10 år- og du får sannsynlig vis mer tilbake enn du gav.  :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
På 2.2.2018 den 21.09, beaker skrev:

Ingen her vil innrømme å ha så billeg kikkert.

 

Nordmenn begynner å bli lik Norske politikere . Lav pris framfor kvalitet .

Se bare på Luftambulansen i Nord- Norge . De fleste har vel sett hvordan det gikk .

Når det gjelder optikk så er det ikke pris som teller - det er kvaliteten som teller .

Link to comment
Share on other sites

Vil si at du bør kjøpe hva du forventer at du kan mestre. Er lite vits i å kjøpe kikkert til 25 høvdinger om du ikke klarer selv å holde still og komme med gode avtrekk selv. Finn noe brukt europeisk med linser som passer den jakten du kommer til å gå på. Eldre S&B kan være det du er på jakt etter, type: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119130625 . Men hver man har sine preferanser. Kjenner noen som konsekvent kjøper kikkerter fra Kina og bruker dem fordi de tror det irriterer de som bruker litt flere tusenlapper.... Så lenge man treffer, og at utstyret ikke hemmer deg når det gjeller så kjør på med hva enn du kjøper - mener nå jeg da 

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at man kjøper seg ikke økte skyteferdigheter hvis man investerer litt i et godt kikkertsikte. Det er veldig kjekt å vite at man kan stole på utstyret det skal jaktes med og at siktemidlene man har tåler en støyt. At det finnes folk som kjøper billige kinakikkerter for å irritere andre er vel ikke noe argument for andre å kjøpe det samme? Seriøse jegere kjøper kikkertsikter for å bruke de på jakt -- hva dustene kjøper de for er dere sak :lol:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, zeissoem2 skrev:

 

Når det gjelder optikk så er det ikke pris som teller - det er kvaliteten som teller .

Det er vel noe med "bra nok " også.Jakter man store dyr i kupert terreng på dagtid foretrekker i hvert fall jeg billig kikkert med god garanti enn en dyr kikkert med ræva garanti.

Link to comment
Share on other sites

God kvalitet betyr at sannsynligheten for å få bruk for garantien er mindre. Kjekt å slippe å kjøre lenger enn langt og styre i dagesvis med en garantisak når en feks har kjørt 50 mil til indre Helgeland på ei ukes elgjakt. Gode garantier er greit, men lite verdt om utstyret svikter unødvendig fordi kvaliteten ikke er god nok. 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje seie at eg sit med fasiten, men eg mistenker sterkt at ein nybyrjar vil bli ein betre skyttar med kikkert til 3k og ammunisjon for 17k enn omvendt.

 

Eit anna spørsmål  'starte å skyte med vortex/leupold no' eller 'starte å  skyte om 2 år når ein (kanskje) har klart å spare nok til Super-Zeiss'

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor alt dette fjaset rundt hva en nybegynner kan nyttiggjøre seg? En nybegynner kan ikke holde rifla i ro og kan ikke ta gode avtrekk. Han skal derfor ikke ha dyr optikk? Det er en merkelig påstand. Hva hvis han ligger med supert anlegg for rifla på skumringsjakt og må avslutte en time tidligere fordi han har blitt anbefalt å kjøpe jallaoptikk? Det fleste hjortebukkene jeg har skutt, har falt i skumringen lenge etter at 3000 kroners siktene har tatt kvelden. Hjelper ikke mye å ha ammo for 17k liggende hjemme da. Er du på budsjett, er min anbefaling å kjøpe brukt kvalitetsoptikk først som sist. Hvis det er et alternativ å bruke 20k som det nevnes i innlegget over, ville jeg heller kjøpt kikkert for 8-12k og ammo for resten.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vavlo skrev:

God kvalitet betyr at sannsynligheten for å få bruk for garantien er mindre. Kjekt å slippe å kjøre lenger enn langt og styre i dagesvis med en garantisak når en feks har kjørt 50 mil til indre Helgeland på ei ukes elgjakt. Gode garantier er greit, men lite verdt om utstyret svikter unødvendig fordi kvaliteten ikke er god nok. 

Er vel fall og slag som ødelegger kikkerter,da er det greit å ha livstids garanti.Vil tro de fleste som reiser langt på jakt,har med back-up.

Har enda billigkikkerter fra tidlig 80-tall som har opplevd hard bruk,tror byggekvaliteten er helt grei.

Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2018 den 13.53, DoctoRoy skrev:

Kjøp en kvalitets kikkert først som sist. Du kommer til å ende opp med en uansett

Det er vel beviselig ikke sant, bare se på banen under storviltprøva. Ser vel 10x så mye rimelig optikk der...

 

Og hva regner man som kvalitetskikkert?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har sagt at han skal kjøpe jallaoptikk.  Det er fleire forslag til kva han kan få av fullt brukbar kikkert  for 3000, både nytt og brukt.  Ein 2-7 eller 3-9x40 er oppnåeleg i den prisklassen, men skal du gigantforstørrelse og opplyst retrikkel bør du nok gå opp fleire prisklassar.  Det beste rådet er antageleg 'så mykje du har råd til'.    Av og til må ein gå for 'bra nok' i staden for det beste.

 

Vector Optics blir forøvreg diskutert i ein annan tråd her.

 

Men 'hjortejakt' er litt for lite presist til å gi eit godt råd.  Skal du traske rundt i tett skog er eit digert sikte berre i vegen.

 

Er ikkje 6000 for denne ein relativt bra pris, forresten? http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaatteri/diverse-varer/zeiss-conquest-hd5-2-10x42-ret-20  Bortsett frå at eg må ha noko å sette den på i tillegg, då.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stk 3-9x40,  Zeiss C og Leupold, og sønnen har en 2-8x42 Zeiss D. Ingen av disse er toppkikkerter, men de fungerer etter min mening til storparten av aktuell jakt i Norge. Jeg synes det er mye jåleri på denne fronten. På mitt jaktlag er det jeg som topper optikkvaliteten. De andre har enda enklere og billigere kikkerter. De siste 10 åra har vi verken hatt vomskudd eller ettersøk. Ukentlig skytetrening hjelper. Det er kjekt å ha en Blazer med Swarovski på toppen. Følelsen er utmerket. Men jeg tviler på at det gir bedre jakt enn en Remington 700 med en Leupold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror @nhd har et godt poeng. Jakta blir ikke bedre av top of the line utstyr. I enkelte tilfeller vil det sikkert utgjøre en forskjell ved nattjakt, men alle driver ikke med det. Samtidig kan dårlig kikkert være med å ødelegge hele jakta. 

Ikke vær redd for å kjøpe brukt, men hold deg til de kjente. Leupold, Nikons toppserie og over. 

Husk at det ble felt en hel del hjort og rev på vakjakt leeenge før rødpunkt ble et must. Har selv endt opp med en serie gode kikkerter, men samtlige et kjøpt brukt. Har vel bare en av syv kikkerter hvor skumrinsgenskaper er vektlagt. 

Poenget er at ved å lese her inne kan man lett tro alt alt annet enn europeiske topsikter ikke duger. Det er synd dersom dette forsinker kjøp en sesong eller medfører mindre trening fordi alle penga et brukt på kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

At kvalitet merkes optisk er det ingen tvil om. Rimelig optikk er ofte litt uklar og "grumsete", og i dårlig lys faller de fort gjennom selv om objektivet er på størrelse med en tinntallerken. Men til normal jakt på dagen funker det aller meste. Jeg har hatt ting som Simmons og Tasco i mange år uten noen problemer, nå har jeg en Leupold VII og ser ingen grunn til å kjøpe dyrere optikk med mindre jeg skal begynne med nattejakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jakta blir ikke bedre av top of the line utstyr

 

Sitat

Men til normal jakt på dagen funker det aller meste

Dette er noe en nybegynner bør ta inn over seg. Og eventuelt kombinere. "jakt på dagen blir ikke bedre av topp utstyr".

Men jakt i endene av dagen blir faktisk bedre. Til jakt i grålysning og skumring kan top of the line utstyr være forskjellen på jakt, og "tur i skogen." Jeg har skutt en haug rådyr som jeg neppe ville sett engang, i "feil" kikkert.

Men samtidig, hva er normal jakt på dagen? Er det normal jakt - det er ikke mye (utenom fugl) jeg har skutt mellom 7 om morran og 7 om kvelden iallefall, selv om det oftest er godt nok lys. Jeg synes ikke jakt om dagen er "normal" jakt i det hele tatt når jeg tenker meg om?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Drevjakt med hund foregår stort sett mellom 7 og 19. Det er da ganske normal jakt...

Hvordan er det med motlysegenskaper i disse billige kikkertene? Jeg har selv opplevd og ikke få skutt villrein som sto mellom oss og lav sol pga motlysegenskapene til siktet. Dette var en Leupold VX1 som ble helt hvit innvendig pga lyset. Kameraten som lå ved siden av med S&B classic skjøt sitt dyr uten noe problemer. -Ps hendelsen skjedde for ca 20 år siden, mulig optikken er bedre nå?-

Edited by Cruiser
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det må du rett og slett prøve, men ikkje forvent det samme som i ein topp-kikkert.

 

(Forøvreg vart mirage faktisk eit mykje STØRRE problem når eg gikk frå Leupold VX1 til Zeiss Classic.  Leuplden funka same kor varmt løpet vart)

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Cruiser skrev:

mulig optikken er bedre nå

 

Byttet også ut en Leupold (Vx6 2-12) på grunn av motlysegenskapene, hadde ingenting å stille opp med mot en gammel Kahles som kameraten hadde kjøpt med på sin børse. Det var utfordrende forhold, men ikke ekstremt overhode, sola sto over dyret men ikke så veldig skarpt lys eller lavt. Ble skuffa over den gitt. Ellers en kanonbra kikkert. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Greppe skrev:

Jakta blir ikke bedre av top of the line utstyr.

 

Både ja og nei. I enkelte tilfeller er det utvilsomt slik at bedre utstyr er forskjellen mellom suksess og "fiasko". I den grad en kan kalle det å slippe et dyr en fiasko. Men av 100 skuddtilfeller er det kanskje snakk om noen ytterst få der utstyret er utslagsgivende, og så er det jo selvsagt et spørsmål om en MÅ ha utstyr som takler alle forhold, eller om en er bekvem med å ha utstyr som setter begrensninger. 

 

I enkelte tilfeller har vi jo en del selvpålagte restriksjoner som reduserer hvor mye vilt som havner i sekken, og de fleste av oss klarer godt å leve med det. F.eks som rypejegeren som ikke skyter rypa på bakken, rådyrjegeren som kun skyter losdyr etter en god losrunde, elgjegeren som plent nekter å ha på skytereim fordi han anser det som "juks". Det er jo mange slike. 

 

Nok en "problemstilling" uten fasit. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jakta blir nok fort betre med 'top of the line', det merkar du når du går tilbake til det du hadde før.  Eg har mykje eg ikkje ville bytte bort med det eg hadde når eg starta å jakte.   Men igjen, spørsmålet er 'bra nok'/'best mogeleg innanfor budsjett.' 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt en bruktkikkert rimelig, ville jeg sett etter en Meopta, og fått sjekket serienr med importør før handel for å se at den ikke er gråsoneimportert. Optisk og mekanisk kvalitet "opp mot de beste", service er bedre enn de fleste, såfremt de er tatt inn gjennom hovedimportør (har ikke erfaring med evt. gråsoneimportører). Toppmodellene med 30mm mellomrør hos Meopta har samme garanti som de fleste toppmerker, 30 år. De går som regel noe billigere enn øvrig Europeisk optikk, men jeg har i allefall bare gode erfaringer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler ang Meopta. Ikke helt top of the line optisk, absolutt top of the line med tanke på importør og service. Våpenhuset Nygaard er dønn solide og hel ved i mine øyne. Hadde en periode god kontakt med Nygaard senior og fikk prøve Meopta, men endte alltid opp med Zeiss av gammel vane. Kjøpte dog noen Sabattier, aldri noe tull med det firmaet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...