Jump to content

Billige truger - duger de?


ko-stens

Recommended Posts

Tenker meg ut på revejakt en og annen gang i vinter, og nå når det er såpass med snø, som attpåtil har pakket seg litt pga mildvær, kan truger være kjekt å ha. Det blir ikke behov for å gå lange runder, kun maks et par, tre, fire hundre meter.

 

Selvsagt burde jeg sikkert kjøpe noe ekstremt dyre truger, for de er best, men det gidder jeg rett og slett ikke. Det er jo ikke sikkert de blir brukt hvert år engang. Derfor er jeg heller ute etter noe rimelig, til kanskje ca en tusenlapp eller bittelitt over. Hvordan er for eksempel de rimeligste Tubbs-trugene som selges til omkring den prisen på XXL? Med alt utstyr, inklusive sekk og rifle, blir nok totalvekta omkring 110 kilo. Tenker også å få tak i truger til frøkna, som ikke veier særlig mer enn 50 kilo "ferdig pakket". Tenker Tubbs Explore 25 til 1 199,- til henne. Bør funke greit. Men hva med meg? Tenkte Tubbs Explore 30, til 1 299,-. Står at vekten er intil 110 kilo, men at det virker litt i overkant. Men kan det være et greit valg?

 

Ellers fant jeg noe som heter ProTec hos en butikk som heter Øyvinds marked AS i Drammen. Disse er også til 110 kilo, men koster kun 895,-. Er 69 cm lange. Skulle bli noe slik som 27" det da. Noen som kjenner til dette merket? Her kommer vel frakta attpå, så da blir de omtrent like dyre som Tubbs-trugene. Jeg bor en kilometer unna XXL her i byen, så frakta blir ikke gæli derfra akkurat.

 

Har de gamle fra forsvaret, men jeg går heller barbeint enn å sette dem på beina...

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker disse trugene og kommer aldri til  kjøpe et annet merke. Bruker de daglig nå, på mine turer rundt om i busken.

Angrepsvinkelen på disse trugene er litt brattere enn eks Tubbs sin, slik at de er letter å jobbe med i løs snø. Om det har noe å si i praksis aner ikke jeg, men trua mi mener absolutt at det er en fordel. Bindingene er også genialt enkle å håndtere. Trugene sitter som et skudd i oppover/nedover bakke pga skikkelige gripeklør under sålen.

Vet ikke hvor mange mil Atlas'ene har labbet, men det er en del mil. Ikke slitasje på de i nevneverdig grad.

Kan anbefale å kjøpe et par regulerbare staver i samme slengen, slik at man kan regulere lengden på stavene etter snøforholdene, for å si det slik.

Mye lettere å holde kompasskursen med et par staver og navigere med, spesielt med tung bør:)

 

En annen bieffekt av å eie truger.....i kombinasjon med beverjakt, er at man kan bruke de til å berge skutt bever, på blaut myr. Man bør nok sjekke at blautmyra holder mann og truger, før man begir seg ut på skikkelig langtur....på blautmyr. Kan uansett bli skikkelig spennende beverberging ut av det.

IMG_3333.JPG.52b3453b0ccfbedea32487fd913122f5.JPG

 

Aner ikke prisen på disse trugene pr dags dato, men de er sikkert ikke mye billigere enn da jeg kjøpe de for noen år siden.

Løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Edit: Da har jeg bestilt meg rimelige truger fra Ebay, rett og slett. Fant noe som heter Yukon, fra USA. Bestilte sett med bærebag og sammenleggbare staver til både frøkna og meg. 9x30 til meg og 8x25 til henne. De skal tåle hhv 250 og 200 lbs. Mulig de til henne blir litt store, men det er bedre med litt store enn litt små, tenker jeg. Det står ellers at bruksområdet for mine er "backcountry", mens det for hennes står "trail walking". De jeg skal ha, har også en annen type binding, for hurtiglåsing med votter/hansker, samt at de også skal være mer fleksible i ujevnt terreng. Om det er nødvendig, er vel tvilsomt.

 

Summen blir ca 2 300,- inklusive frakt og importavgift. Vet ikke om det kommer moms oppå dette, men da får det bare komme. Trengte egentlig ikke staver, men det er kjekt å ha slike teleskopiske. Tar mindre plass, og om jeg skulle kjøpe de løst her i landet, koster de jo skjorta.

 

Så får en se hva dette er for noe rart. Atlas og Tubbs er sikkert bedre med tanke på kvalitet, men disse skal ikke brukes mye og hardt uansett.  Har sjekket litt på Youtube og googlet ellers, og ting tyder på at de kan være av grei kvalitet lell. Dessuten så det ut som en ganske profesjonell selger med mye info om produktene. Yukon ser også ganske proffe ut med tanke på nettsiden:

 

Legger ved bilder. De gule skal hun ha. Det står 8x25 på de grønne på bildet, men det er 9x30 som er bestilt.

 

 

s-l1600.jpg

s-l1601.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ikke så mye. Er blitt lite brukt. Der jeg skulle bruke dem, fikk jeg plutselig ikke lov til å jakte lenger. Men noen få ganger har det blitt. Synes de har fungert bra. Gir ikke den største kvalitetsfølelsen, men de har holdt greit. De er behagelige å gå med, og de bærer godt. 

 

De to parene jeg bestilte er ulike med tanke på hvordan man fester dem. Liker best de grønne. Der er det bare å sette hælen i og dra i et håndtak, og vips, så sitter de fast. Dette holder bra. De andre har mer tradisjonelt feste, men det også fungerer bra. 

 

Ingenting har i hvert fall røket de ti, tolv gangene de er brukt. 

 

Stavene er også ulike. De grønne har klemmer. Dette fungerer bra, og det skal mye til før de trekker seg sammen. De andre vrir man fast, slik mange andre telseskopgreier har. Dette fungerer også slik det skal gjøre.

 

Posene fungerer også greit. Virker noe spinkle, og glidelåsene ser veldig spinkle ut, men de har holdt.

 

Har i grunn ikke noe negativt å si, i grunn, men de er jo ikke omfattende brukt da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...