Jump to content

Politiet fant rakettkaster og flere automatvåpen


hcandersen

Recommended Posts

18 timer siden, Ratel skrev:

Farlighet og skadepotensiale har vel bare relevans i de tilfelle våpen havner i feil hender. I så måte er det oppbevaring og egnethet hos eieren som burde være de eneste kriteriene vi diskuterer. For en skytter som kun ønsker å kose seg, og slett ikke har tenkt å skade noen, eller foreta uatoriserte uttak i banken, har det ingen betydning om muligheten til f.eks fullauto finnes. Ei heller hadde det prinsipielt vært problematisk med en 155mm, selv om kravene til bane og våpenskap muligens hadde gjort det hele litt upraktisk...

 

Dette er vel også tydelig i politiets uttalelser. Det er muligheten for at disse kommer på avveie som er bekymringen.

 

Jeg er helt enig i det du skriver her. Jaktvåpens relevans i kriminelle miljøer viser uttalser fra Oslo Politkammer at er nær null.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, tiders skrev:

Folk går ikke til terroraksjoner bassert på innhold i våpenskap, -

 

Det er jeg, og de aller fleste her inne, helt enig i. Det er "motpartene" som argumenterer for at "Utøya-våpnet" må forbys, at idrettsutøvere ikke bør ha mer enn 1 stk. idrettsutstyr av hver type (pistoler og/eller halvauto-rifler, men langrennsski får du visst ha ubegrenset mange par av), og at dersom du har et våpen som kan skyte helauto, får du en uimotståelig trang til å utføre en massaker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uforutsette omstendigheter gjorde at jeg fikk tid til å se hele dokumentaren om Helikopterranet i går.

 

I ett intervju med en (ikke tilknyttet) raner kom det frem at våpen var strategisk viktig ved ran. Det beste var deaktiverte lett gjennkjennlige maskingevær, f.eks AK-47. Obesrvasjoner av maskingevær gjør at Politiet bruker lengre tid på å forberedelser og sikring av åsted, noe som kjøper ranerne tid. Samtidig ble strafferammen for bruk av deaktiverte våpen anntatt å være betydlig lavere enn for funksjonelle våpen. 

 

Dette ble jeg litt overrasket over. At våpen er praktisk for å true frem ønskede handlinger hos ransofre er opplagt, men jeg har alltid tenkt på skytevåpen som kun en negativ og eskalerende faktor ovenfor politiet, altså noe man vil prøve å unngå.

Dette viser vel bare at hvilke våpen som har relevans for kriminelle faktisk er avhengig av bruksområde der også, men funksjonelle jaktvåpen er nok neppe det mest ettertraktede.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er vel en av de store forskjellene på kriminalitet og terror @psAico

Yrkeskriminelle gjør vel en rasjonell kost/nytte vurdering. De er opptatt av å få mest mulig utbytte med minst mulig risiko, og følgelig er de I utgangspunktet ikke interessert I å faktisk bruke våpnene. Derfor teller kanskje utseende og oppfatninger mer enn reell funksjonalitet I valg av våpen. Ikke ulike oppfatningenen til en ellers uinteressert almue eller politikerne som vil tekkes dem...

Terroristene er mye mer opptatt av reell ødeleggelsesevne og kan derved like gjerne benytte fly og lastebil som skytevåpen eller sprengstoff...

En rasjonell debatt om dette kunne kanskje ført til tiltak som virker der det skal uten å plage samfunnet unødig... (jada, jeg vet at det er mange som TROR at det er nettopp det som gjøres...)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ratel skrev:

En rasjonell debatt om dette kunne kanskje ført til tiltak som virker der det skal uten å plage samfunnet unødig... (jada, jeg vet at det er mange som TROR at det er nettopp det som gjøres...)

Ta det med ro, vi har ikke hatt en eneste rasjonell debatt om noe som helst i norsk politikk på flere tiår...

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psAico skrev:

 Samtidig ble strafferammen for bruk av deaktiverte våpen anntatt å være betydlig lavere enn for funksjonelle våpen. 

 

Siden vi er så snille og humane og sånn her på denne siden av atlanteren gies det strafferabatter og sånt, med mindre de skyter noen blir våpenbiten av et ran ell nesten betydningsløst i staffeutmålingen.

Link to comment
Share on other sites

De ser ikke ut til å gjøre det noe særlig bedre der de praktiserer det heller. Heller tvert i mot. Problemer løses gjerne dårlig med flere forbud, mer restriksjoner, mindre frihet og/ eller hardere straffer.

Når det er sagt, så,skal jeg gjerne være enig i at straffeutmåling på forskjellige typer lovbrudd av og til ikke synes å henge på greip.

Edited by vavlo
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Nja. Kanskje ikke så ukorrekt lenger. Det er en glidning mot lengre straffer for alvorlig kriminalitet og såkalte notoriske. Man er vel også i ferd med å tette hullet som lar gjengangerne som er for syke til å sone og for friske til tvungen psykisk behandling, få gå fri.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, DoctoRoy skrev:

Dagens praktisering virker ikke.

Den virker da utmerket. Jeg har ingen planer om å vifte med våpen på offentlig sted med tanke på dagens praktisering... :ph34r:

 

Nå er riktignok bade straff og praktisering mye strengere for oss normale våpeneiere enn den er for de kriminelle, men jeg tviler på at den personen som nylig tømte magasinet på en AK47 i fasaden på et av hovedstadens spisesteder, hadde straffeutmåling og dagens praksis særlig mye i tankene...

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...