Jump to content

S&W 929 erfaringer


JTP

Recommended Posts

Er veldig nysgjerrig på erfaringer ang. 929 som feltrevolver. Kan noen svare på om den er brukelig til dette formålet.

Har brukt en 686 med 38 wc ammo et par sesonger og er fornøyd med den, men kunne tenke meg  9 mm revolver som kan gå med samme ammo som Pardini´n i militær. Vil jeg oppleve en voldsom økning i rekylen i forhold til Smith´n med 38 wc? 

Smith´n går veldig bra med fabrikkammo vil 929 kunne gjøre det samme?

Takker for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

S&W 929  er i beste fall et halvfabrikat, så du bør enten ha en god børsemaker som kjenner S&W eller være ganske hendig selv. Vet ikke om det gjelder alle S&W i dag eller bare denne modellen, men det krever etter min erfaring mye arbeid for å få noe brukbart ut av den. Mine erfaringer er bare basert på fire eksemplarer, men tre av dem har krevd MYE jobb for å komme i bruksmessig stand.

 

Kan nevne:

-mye jobb innvendig for å få noe som ligner et brukbart avtrekk. På den ene var det ikke engang mulig å få ut sylinderlåsen uten å bruke fil og bryne...

-skarpe grader på bakenden av løpet som må fjernes  (ikke så morsomt å kutte seg til blods når man skal tømme revolveren)

-problemer med at tomhylsene henger fast i tønna, sannsynligvis på grunn av at tønna er for myk (titanlegering) og fjærer når hylsene ekspanderer i skuddet

-løpet på tre av fire har vært trekt for mye eller lite inn i ramma slik at forsiktet har sittet skeivt i forhold til baksiktet

 

Ellers har to av dem vist meget god presisjon, de to andre vet jeg ikke like mye om presisjonen på , men den er i alle fall ikke veldig dårlig.

 

Skal du bruke fabrikkammo vil det som med alle revolvere kreve en del hardere avtrekk hvis man ikke bruker Federal hetter.

Det ser ikke ut til å være mulig å få like lett avtrekk med pålitelig funksjon på 929 som på 625 i .45 (erfaring basert på 2stk 929er og 4stk 625er, så kan selvsagt være tilfeldig)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke bra ut. Mistet plutselig litt lysten på en slik revolver om den ikke har vært i kyndige hender før min besittelse.

Det oppløftende er at den antagelig vil ha god presisjon, men vil trenge en skikkelig avtrekksjobb. Hva som må gjøres med hylse problemet i tønna vet ikke jeg, men det er forhåpentlig løsbart. 

Tror du at rekylen er mye kraftigere (fabrikkammo) enn slappe wadcut ladninger i en SW 686?

Er opptatt av denne problemstillingen da jeg stresser fælt for å finne siktebildet etter rekylen.

 

Takker ellers for et veldig informativt svar. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er år og dag siden jeg prøvde wadcuttere, men kommer an på faktoren de er ladet til.

Skyter 9mm med 147 eller 124 gr kuler ladet til ca 130 i faktor, rekylen er ikke en begrensning med slike ladninger, heller tiden det tar å ta et nytt double action avtrekk. Med 18-20-splitter mellom skuddene ligger siktene og venter når avtrekkeren er presset helt inn og neste skudd går. Dette er vel mer et spørsmål om godt grep/teknikk.

Er i alle fall ikke stor forskjell på 9mm og .38 i praksis, mer på følelsen. Fabrikk 9mm kan sikkert oppleves som rappere enn slappe hjemmeladde .38 wadcuttere, men er ikke noe som betyr noe i praksis.

929 oppleves av meg som litt mindre framtung enn en 686 med 6" løp, dermed vil det sikkert kjennes ut som den hopper litt mer. I tillegg er kjernelinjen litt høyere på en N-ramme enn på L-rammen. Igjen, har man godt grep og en god stilling er dette ikke noe som utgjør noen forskjell i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du er i en annen divisjon enn meg med slike splittider. Alt i alt ser jeg for meg å prøve å kjøpe en 929 som er ferdig utbedret fra en erfaren skytter. Liker veldig tanken om å bruke samme ammo til to våpen, om det er mulig å oppnå.

Det er moro med et slikt forum, hvor det finnes aktører som er så erfarne og velformulerte. Takker for dine svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...