Jump to content

Norsk våpenlovgivningshistorie


Javelin

Recommended Posts

Jeg etterspurte i en annen tråd litt informasjon om dette, men det ble muligens litt off-topic så jeg tenkte å starte en egen tråd angående temaet. 

 

For tiden utarbeides det, som de fleste her på Kammeret vet, ny våpenlovgivning. Mange her på Kammeret frykter økt regulering og endringer, og det blir isåfall ikke første gangen at økt regulering skjer. Jeg synes dette er et interessant tema og jeg har forsøkt å lete opp hvordan våpelovgivningen har vært i Norge tidligere. I min søken har jeg funnet få svar, og håper derfor at mine Kammerater kan gi meg noen svar på dette. 

 

Eksempler på spørsmål jeg har: 

 

- Info om regulering av helautomatiske våpen

- Når ble det innført restriksjoner på kalibre? .416 er vel største tillatte kaliber hvis jeg ikke husker feil. 

- Hvordan har reguleringen vært på rifler, både bolt og halvauto? Har det vært fritt salg av rifler i tidligere tider, slik det var med hagle frem til 1990? 

- Lyddemper? 

- Når kom dagens lovgivning rundt pistoler og revolvere? Hvordan ble salget av slike våpen regulert tidligere? 

- Sprengstoff? 

- Våpen av militær karakter. Er folk her på Kammeret som forteller om personer med blant annet Norinco-rifler av ymse slag registrert som Rifle, 7,62. Når ble slike rifler regulert?

 

Hadde blitt supertakknemlig for svar på spørsmålene, og hvis dere har mer info rundt historisk våpenlovgivning er det bare å spytte ut. 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt. Det som er norsk tradisjon i en større historisk sammenheng er at folk kunne kjøpe hva de ville av våpen. De var faktisk i store deler av norsk historie pålagt å eie våpen som en del av vernepliktsforsvaret. Dette ble av de fattigste i samfunnet nærmest oppfattet som en slags skatt.

 

Så kom 1900- tallet og folk på begge sider av revolusjonen bestemte seg for å begrense tilbudet av våpen. Unnskyldningene for at visse grupper skal eie våpen og andre ikke er syltynne, og er ikke norsk tradisjon sett i en større historisk sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Pistoler og revolvere var vel i fritt salg frem til 1927, men det skal visstnok ha vært en bestemmelse om 15 års grense før 1927 loven. Deretter har de stort sett i praksis vært innvilget til øvelses eller konkurranseskyting. Etter loven av 1927 kunne også selvforsvar være behovsgrunn. Men det var vel i praksis nesten bare banker som fikk slik tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant info du kommer med, Lacket! 

 

Hadde vært spennende å lest gamle søknader om ervervelse av pistol/revolver for for eksempel selvforsvar. Litt fantasifullt ser jeg for meg søknader der behovsgrunnlaget er forsvar mot loffere og andre omstreifere :lol:

 

Håper at flere kommer med informasjon i tråden! 

 

Link to comment
Share on other sites

1927 loven åpnet opp for å kjøpe rifler til jakt. Men et av vurderingskriteriene var om du hadde avtjent førstegangstjeneste. Dette kan ha blitt praktisert litt lempeligere på bygda, men det var vanskelig å få kjøpt jaktrifler hvis du ikke hadde vært i militæret. Særlig for folk i byen. Før 1963 loven var det flere som eide rifle gjennom DFS, enn folk som bare hadde jakt som behov.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tema. En kronologisk oversikt over (vesentlige) endringer i våpenlovgivningen med tilhørende forskrifter og rundskriv evt. med kommentarer hadde vært et fint « oppslagverk». Det er jo stadig vekk spørsmål her inne knyttet til dette tema. I og med at det er tidsbegrenset redigeringsmulighet i forumet, kunne dette kanskje vært tema for en blogg evt. annen redigerbar side.

Tilsvarende for jaktlovgivningen hadde også vært interessant.

Nå har ikke jeg noen som helst erfaring med blogging, og vet ikke hvordan dette funker. Kanskje denne tråden kan brukes som innspill til en evt, slik blogg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på litt forarbeider til endre lover og forskrifter. Hvis det er interesse for å laste dette opp så si i fra. Dette burde være mulig for jakt og skytterinteresserte å systematisere. Kjenner man noen jusstudenter som vil markere seg i jakt og skytterkretser kunne dette vært en fin oppgave. 

Edited by tiders
Rettskriving
Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt meg noe som du prater om, Vavlo, å lage et lite "registrer" evt en kronologisk tidslinje over vesentlige endringer i våpenlovgivningen. Planen var da å benytte min første post, og jeg var faktisk ikke klar over at det var tidsbegrenset redigeringsmulighet (har fortsatt ikke blitt vant til det nye designet på kammeret :lol:

 

Ser for meg at hvis vi får tilstrekkelig informasjon i denne tråden angående våpenlovgivningen, og det samme for jaktlovgivningen (god ide!) så kunne vi kanskje fått hjelp av noen moderatorer til å få opprettet en informasjonsside her på Kammeret angående dette. 

 

@tiders: Jeg har bekjentskaper som er jusstudenter som også er erfarne skyttere, så jeg kan alltids spørre om de har lyst til å ta på seg en slik oppgave hvis vi får en konkret plan :D 

 

@Röda_Lacket Hvis vi ser litt fram i tid så hadde jeg vært interessert i å gjøre slikt gravearbeid i forbindelse med min mastergrad :D 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MathiasH skrev:

Hadde tenkt meg noe som du prater om, Vavlo, å lage et lite "registrer" evt en kronologisk tidslinje over vesentlige endringer i våpenlovgivningen. Planen var da å benytte min første post, og jeg var faktisk ikke klar over at det var tidsbegrenset redigeringsmulighet (har fortsatt ikke blitt vant til det nye designet på kammeret :lol:

 

Ser for meg at hvis vi får tilstrekkelig informasjon i denne tråden angående våpenlovgivningen, og det samme for jaktlovgivningen (god ide!) så kunne vi kanskje fått hjelp av noen moderatorer til å få opprettet en informasjonsside her på Kammeret angående dette. 

 

@tiders: Jeg har bekjentskaper som er jusstudenter som også er erfarne skyttere, så jeg kan alltids spørre om de har lyst til å ta på seg en slik oppgave hvis vi får en konkret plan :D 

 

@Röda_Lacket Hvis vi ser litt fram i tid så hadde jeg vært interessert i å gjøre slikt gravearbeid i forbindelse med min mastergrad :D 

 

 

Kronologisk er bra, men dersom man samtidig kan få produsert en kaskademodell som viser avskalling av rettigheter så hadde det vært veldig interessant. Kunne man lokket Fleischer på banen ville dette kunnet blitt et viktig arbeid. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 5.2.2018 at 12:44 PM, Olesøn said:

Bruk bloggfunksjonen.:winke1:

 

Det finnes også en artikkelfunksjonalitet i forumet som jeg ikke har fått sett nærmere på egentlig, en sånn type kronologisk oversikt over våpenlovforandringer hadde kanskje vært naturlig å fått inn i et slags artikkelformat.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Noen av den sterkeste våpenrettighetene hadde vi trolig under Kong Christian Den Fjerdes Norske lov av 1604.

 

Da var alle bønder og leilendinger pålagt å ha en børse og krutt (og en øks) som del av landsforsvaret og mobiliseringsstyrken.

Samtidig var det forbudt med våpeneierskap i Danmark - der man hadde en stående hær. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

De som avgjorde om søknader til erverv av skytevåpen ble godkjent, etter loven av 1927 (til 1961).

Sitat

Etter lovens § 17 skulle søknad om tillatelse til kjøp av våpen være anbefalt av politimyndigheten i det distrikt hvor kjøperen var bosatt. Søknaden ble avgjort av Justisdepartementet ved Den Sivile Våpenkontroll. Ble søknaden innvilget ble det utstedt kjøpetillatelse.

Ot.prp. nr. 74 (1996-97)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Leste i noen gamle tråder her i går kveld/natt og forstod det slik at 50 BMG ble spesifikt forbudt en eller annen gang på tidlig - midt 2000-tallet (har sett både 2003 og 2006 bli nevnt). Slik jeg forstod det er det en bakgrunnshistorie fra Sluttstykket.com som påvirket dette forbudet. Er det noen som kan fortelle meg hva som skjedde? 

 

 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 31.1.2018 den 12.27, Ei tohi varjata skrev:

Til rifle er kaliberet .50 BMG/12,7x99 NATO spesifikt forbudt i forskrift.

I håndvåpen er maks kulediameter .455 (11,5 mm).

4,6x30 HK, 5,7x28 FN og .224 Boz er alle oppgitt som eksempler på "patroner utviklet med hensikt å være panserbrytende" i rundskriv uten at de er spesifikt forbudte.

 

 

På 30.7.2018 den 12.03, MathiasH skrev:

Leste i noen gamle tråder her i går kveld/natt og forstod det slik at 50 BMG ble spesifikt forbudt en eller annen gang på tidlig - midt 2000-tallet (har sett både 2003 og 2006 bli nevnt). Slik jeg forstod det er det en bakgrunnshistorie fra Sluttstykket.com som påvirket dette forbudet. Er det noen som kan fortelle meg hva som skjedde? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 31.1.2018 den 15.43, Röda_Lacket skrev:

Pistoler og revolvere var vel i fritt salg frem til 1927, men det skal visstnok ha vært en bestemmelse om 15 års grense før 1927 loven. Deretter har de stort sett i praksis vært innvilget til øvelses eller konkurranseskyting. Etter loven av 1927 kunne også selvforsvar være behovsgrunn. Men det var vel i praksis nesten bare banker som fikk slik tillatelse.

Min Tippoldefar (død) 1933 var landpostbud på 1900tallet og til 1927,og han var væpnet,jeg tror det var frivillig.V

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har tenkt meg til Riksarkivet med det første for å få kopier av:

1. Justisdepartementets skriv til Forsvarsdepartementet av 3. mars 1925.

2. Generalfelttøymesteren sitt utkast til lov med motiver, dato ukjent for meg.

3. Ot.prp. nr. 56 (1926).

4. Våpenloven av 28. juni 1927.

 

I de to første regner jeg med å finne henvisninger til lovgivingen som gjaldt før 1927.

 

 

Er det noen som kunne tenke seg å delta i arbeidet med å lage en fremstilling?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...