Jump to content

Skyte høyre med Aimpoint om man har venstredominant øye?


Kiwi

Recommended Posts

Håper på noen gode råd fra de med Aimpoint her. 

 

Jeg har venstredominant øye. men er høyrehendt. Har i alle år skutt høyre. 

 

Vurderer et Aimpoint til drivjakt, og lurer på om jeg vil få noen glede av et Aimpointsikte? 

 

Har forsøkt et slikt en gang, og synes det var veldig uvant å bruke.. 

Vil jeg med trenging få en slik løsning til å fungere, eller må jeg da i så fall skyte links..? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter ikke med helt det samme som deg, men jeg kan heller ikke bruke Aimpoint på "vanlig" måte med begge øyne åpne, pga. ekstremt dårlig samsyn som gjør at jeg ser dobbelt og ikke vet hvor jeg egentlig sikter hvis jeg holder begge øyne åpne.

 

Så jeg må lukke det venstre øyet når jeg skyter med Aimpoint, og det oppleves ikke som noe stort handicap. Jeg har begge øyne åpne helt til jeg har identifisert målet og er "på", men så må jeg lukke venstreøyet for å være sikker på at det ikke er dobbeltsynet som spiller meg et puss med tanke på hvor prikken egentlig er. Med begge øyne åpne kan jeg ved å skifte fokus få prikken til å peke på to forskjellige steder, uten at jeg har helt kontroll på det.

 

Min erfaring er at Aimpoint fortsatt er et meget raskt sikte, selv om man må lukke det ene øyet. Så hvis det fungerer for deg å lukke det dominante venstreøyet før skuddet går, så vil jeg tro at dette kan fungere bra for deg med litt trening. Det kan hende at du klarer å skyte med begge øyne åpne også, med trening. Og trening krever det uansett, ettersom siktet fungerer forskjellig fra både kikkert og stålsikter med tanke på hvordan man bruker øynene.

 

Å trene seg til å skyte links helt komfortabelt er nok mer jobb. Og hvis du i alle år har skutt høyre, så har du jo sikkert allerede en viss trening i å sikte med høyreøyet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også venstredominant øye. Skyter høyre, men bruker venstreøyet når jeg skyter pistol. 

 

Aimpoint går helt fint å skyte m begge øyne åpne. Rødprikken gjør at høyreøyet tar over. Får samme effekt med f eks fluoriserende korn på hagle. 

 

Prøv, så ser du om det er tilsvarende for deg. Det vil jeg tro det er:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...