Jump to content

224 Valkyrie


Fury

Recommended Posts

Er vel en litt kraftigere versjon av 223, som går i AR. Så det er vel primært for de med det som vil ha litt mer fart. 

Om man har boltrifle med kort kasse, så passer jo 22-250. Den er det vel en del mer futt i. 

 

Ligger en del videoer på YouTube som drøfter 224 valkyrie opp mot 223 og 22-250.. De er nok mer pålitelige ift. info enn meg😝

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, gubben38 skrev:

90 grains kule i 22 ? Blir vel en utfordring mtp. riflestigning ?

Neida 1/7 eller 1/6,5 snurr i løpet så går det bra. Økt hastighet gjør også at du ikke trenger like rask snurr som i lavere hastigheter. Men ikke like sikkert slike våpen liker lette kuler lenger?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Denne så i grunn fin ut. Litt tung for jakt hvis man skal gå langt (8.75 lbs = 3,97 kilo).

 

Savage 110 Prairie Hunter,  224 Valkyrie

 

https://secureservercdn.net/72.167.241.134/dz4.6d6.myftpupload.com/wp-content/uploads/2019/02/Savage-110-Prairie-Hunter-in-224-Valkyrie-57409.jpg

 

 

Sikkert fin til blinkskyting på 200 og 300m også. Burde være presis i grunn, med tykk pipe. Man kan vel strekke seg ut til 500-600m med denne med tyngre kuler (75 grains -->). Samt ha lite rekyl. Denne ligner mye på modellen som heter 110 Tactical Desert, men den modellen fåes ikke i 224 Valkyrie (men den fåes i bla.a. 6mm Creedmoor).

https://www.savagearms.com/content?p=firearms&a=product_summary&s=57008

 

Ikke så mye fabrikkammo å finne i Norge ennå, men over dammen er det bra utvalg:

https://www.cheaperthandirt.com/.224-valkyrie/ammunition/

 

Federal Ammunition has four offerings in .224 Valkyrie. From top to bottom: 90-grain Sierra MatchKing, 60-grain Nosler Ballistic Tip, AE 75-grain TMJ, and 90-grain Fusion. Div. Federal ammo.

 

Brownells har Hornady og Starline hylser og diesett finnes i haugevis, så for hjemmelading burde det ikke være noe dyrere å lade enn mye annet.

 

Men, jeg finner den ikke hos Savage.com, har Covid'en stoppet hele greia borti der ....?

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tar på meg GGG-hatten er vel denne en glimrende løsning på et ikke eksisterende problem i AR-fri sone?

 

Man har allerede 220 Russian. Det er i seg selv en glimrende patron med 7,62x39 støtbunn. Lapua lager 220R  basishylsene for 96% av alle BR-skyttere som omformer disse til 6PPC.

22PPC er vel bedre egnet enn 224V i boltrifler i Norge hvis man ikke vil ha 223 og vil være litt sær med 224-kuler? 

Det er også vrient å komme unna presisjonspotensialet i PPC'en.

Det er jo bare å starte med en fiks ferdig Hova og legge inn ei toppkvalitetpipe.

 

Her er et eksempel på 22PPC til matchskyting på 300m og 600yds.

https://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek067/

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sjelden har vel noen hatt mer rett enn Torf har her. I -224 har vi 223Rem, 22PPC (som kanskje er verdens nest mest presise patron), og 22-250, som også har et "greit" rykte... For å nevne noen få. 224 Nosler er vel og så nettopp kommet.
Så lenge du ikke må klemme den inn i en AR - og det er meningsløst i Norge, siden AR kun er tillatt til DSS, og 224V er meningsløs i DSS. Den må vel sies å være en ulempe heller enn en fordel til det - så er denne helt meningsløs...

Men i en AR-15, så er den nok ikke dum, til jakt, langhold (jeg håper den rekker lenger enn 5-600m...) varmintjakt, alt mulig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er et par ting:

 

Mitt poeng var at Savage-en er ei ferdig fabrikkrifle til en tilsynelatende overkommelig pris ($1000 ?) og den er også beregnet for jakt, dvs. ikke en reinspikka BR-rifle som den Torf linker til. Ei rifle i kaliber .224 med lite rekyl, og med noe mer potensial til tunge kuler enn 223 REM. (75-90 grains). For min del mest tenkt som ei kombinert jakt/blinkskyting-rifle.

 

Min CZ-527 i 223REM med tynn pipe er jo ingen presisjons-sak akkurat på 200-300m. 1:12" riflestigning begrenser jo kulevalget (maks 55 grains). Jeg liker dessuten ikke den gamle Mauser-type bolten på CZ'en, med lite omsluttning av hylsehodet, og med den typen hylseutdrager. Ved en hylse-separasjon får man fort en skikkelig smell rett i trynet, samt utrageren kommer som et prosjektil ut/bakover..... i småbiter gjerne.  Jeg så det skjedde på en eldgammel Mauser 7.92 for over 30 år siden, den utrageren knakk av og kom som ett prosjektil ut/bakover, men heldigvis ble ingen skadet. Den rifla gikk rett til smelteverket etterpå tror jeg, den ble i hvert fall ikke skutt med noe mer....

 

CZ527_Bolt_13.jpg

CZ bolthode

 

CZ527_Bolt_08.jpg

 

En som opplevde dette med CZ'en, med fabrikkammo faktisk: https://thefiringline.com/forums/showthread.php?t=530788

 

Jeg finner ingen ferdig ny fabrikkrifle i 22PPC eller 220 Russian, bare noen eldgamle Sako 75 etc. som er helt uaktuelle for min del.

 

Ulempen med 224 Valkyrie er den spesielle hylsebunn-diameteren / Rim-diameter (10,72 mm), som ikke samsvarer med så mye annet jeg kan finne.  Ulempe er også at ikke Norma eller Lapua lager hylser til denne  så vidt jeg kan finne (ennå).

Men så lengde det finnes Hornady hylser å få, samt diesett i fleng så er det i grunn ikke det store problemet.....

 

Hylselengde 224 valkyrie : 41mm     Hylsevolum : 34,5 grains H₂O

Hylselengde 22 PPC :  38,23 mm    Hylsevolum :  34,0 grains H₂O

 

bilde.png.b7c8c543490cf572415322e117ed1323.png         http://shootersnotes.com/wp-content/uploads/2010/11/22-PPC-Morphed-into-NBC-300x332.jpg

                        224 Valkyrie                       223 REM

 

22 PPC og 6,5 Grendel har samme hylsebunn-diameter (Rim-diameter), 11,2 mm. 308Win, 22-250 og 6,5 Credmoor m.fl. har 12,01mm. Man kan jo kjøpe ei ny rifle i et kaliber (6,5 grendel eller noe) for så å ta ut pipa og sette inn ei for 22PPC, jeg lurer på om man da kan få registrert rifla som et systemvåpen ? Så man kan ha 2 forskjellige kalibre i samme rifle ?

 

Det hadde jo vært fint om det fantes ei fabrikkrifle med litt tykk pipe og skikkelig aluminiumsforsterket stokk i 22PPC fiks ferdig..... Howa Mini-action i 6.5 Grendel har vel en litt myk plaststokk som er litt "deigete" for å si det sånn.....

En ny stokk med aluminiumsforsterkning koster jo fort 4-5 lapper det også. Det blir ingen rimelig løsning, Howaen koster jo 8500.- i utgangspunktet, pluss ny pipe i 22PPC (7-8000.-) samt ny stokk (4-5000.-.) Sum: ca. 20-22.000.-

 

For min del blir det vel å kjøpe ei ny rifle i 223 REM med 1:8" i riflestigning. Og se hvor lange kuler man kan bruke før de kommer så langt ned i hylsa at det blir litt lite fart. Vi får se etter hvert hva det blir til......

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bergara-Man skrev:

Man kan jo kjøpe ei ny rifle i et kaliber (6,5 grendel eller noe) for så å ta ut pipa og sette inn ei for 22PPC, jeg lurer på om man da kan få registrert rifla som et systemvåpen ? Så man kan ha 2 forskjellige kalibre i samme rifle ?

Ja, det går. Jeg har ei standard boltrifle med moffe som er registrert med eget kort på låskasse og et på hver av pipene.
Valkyrien har samme støtbunn som 6,8 SPC. En patron jeg forøvrig har litt lyst på til rådyrjakt og kom nå ikke trekkende med spørmål om behov, for det finnes ikke. Kun "lyst på", og foreløpig er jeg ikke enig med meg selv om hvilken rifle jeg evt skulle satt den pipa i :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at minirifler i 7,62x39 eller 6,5Grendel, som Hova, CZ eller Ruger, er ei pipe unna verdens i særklasse mest presise patron: 6mmPPC. Verdens nest mest presise patron er 22PPC. Begge PPC'ene går rett inn i disse riflene uten modifikasjoner.

 

Norma lager ferdige hylser i 22PPC USA:  https://www.hjemmelading.no/categories/22-ppchy

 

En brukt Sako Vixen, eller tidligere nevnte rifler, med ei ny matchpipe fra en anerkjent børsemaker i Norge vil ikke ha noe problem med å hamle opp med en Savage med fabrikkpipe til nesten samme pris..

 

Hvis man vil skyte fabrikkpatroner er 223 eller 22-250 en nobrainer i Norge.

 

224V kommer til å bli en minimarginal patron i Norge med et minimum utvalg av fabrikkpatroner nå og vil bli borte fra hyllene ganske raskt. 

 

22PPC er også minimarginal men det er tross alt F1. Det er litt kult at F1 nivå ikke koster mer i skytesporten eller i ei jaktrifle.

 

Hvis det er kort og lett låskasse med punch i 224 man er ute etter anbefaler jeg gamle Steyr mod L. Steyr'en er kortere utvendig enn Sako Vixen og denne er til salgs hos Beveren Sport for 5500.- kamret i 5,6x57 8)

 

53539_Mannlicher_L_2.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Du slo meg Torf. Kaliberet til ei rifle er jo gitt bare av pipa (gitt kurant støtbunn) så å henge seg opp i det er som å henge seg opp i hvilke dekk det er på bruktbilen ;) De skal byttes snart uansett.

Bergara er jo nesten like flinke som Hornady til å få folk til å tro at det de vil selge ikke fins fra før - og folk som er nye, eller bare følger med på reklame - de tror jo på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var nært på å få laget en pipe i 22ppc-USA til min howa mini for ett par år siden, men fornuften seiret...

 

nå har jeg dessverre fått lyst på igjen.. spørsmålet er hva skal jeg med det. 
 

må ha ny lettvektsstokk og en bedre magasinløsning i samme slengen.. 

 

uff

Link to comment
Share on other sites

22ppc er fra ei tid da tunge 223 kuler ikke eksisterte. 224 Valkyrie er designet for tunge kuler fra dag en. Nå sier jeg ikke at 22ppc ikke kan funke med tunge kuler, men man må få laget kammeret med nok friflukt. Jeg har litt vondt for å skjønne at en PPC hylse skal sende ut ei tung 223 kule på en måte som gjør at det blir mere «presist», for å bruke @Torf sin terminologi. 22ppc er også mere stutfeit enn Valkyrien. Jeg vet ikke om jeg synes «stutfeit» er en fordel ved mating ut fra magasin. Alle BR patroner har frynsete rykte når de skal mates fra magasiner. Det går, men...
 

Det er for og mot med alt. Jeg ville personlig valgt Valkyrien om kula skulle være tung, få fart nok, ha diameter 223/224 og passe inn i et magasin på 58mm

 

Det er nå også slik at det å kalle en patron for «verdens mest presise» gir lite mening når man skal ha det til andre bruksområder som ei jaktrifle. Noe av mytene henger nå også sammen med hva «verdens mest presise patron« blir kamret i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hvilken patron og komponenter man skal bruke i en minimekanisme, hvis best mulig presisjon er et av kriteriene, er det vanskelig å gå utenom PPC'ene. Det er bare å se på resultatlister fra alskens presisjonsgrener.

 

Hvis jeg skulle skutt på lengre hold med liten hylse hadde jeg ikke giddet å kompromisse med minimekanisme. Jeg hadde gått for 223 i vanlig kort kasse med AICS underbeslag og Waters magasiner for 66mm patronlengde. 

 

Skulle jeg "nerdet" med minikasse hadde det blitt 22 eller 6PPC.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Torf skrev:

Det er bare å se på resultatlister fra alskens presisjonsgrener.

Nå er vel Valkyrien litt for ny til å kunne vurderes på de kriteriene?

 

49 minutter siden, Torf skrev:

Hvis jeg skulle skutt på lengre hold med liten hylse hadde jeg ikke giddet å kompromisse med minimekanisme.

Jeg tenker motsatt. Poenget er liten mekanisme også vil man skyte langt.

Hvis man ikke skal ha liten mekanisme er det vel ikke et poeng å ha liten hylse?

 

Link to comment
Share on other sites

@TorfKanskje det er et poeng for deg. Om jeg ikke liker rekylen kan jeg sette på brems eller lyddemper eller henge mere vekt på rifla, men det skal være mye rekyl før jeg anser det som et problem eller hinder. Vi har vel egentlig helt forskjellig preferanse på skytinga 😉. Jeg jakter, du konkurrerer?

Link to comment
Share on other sites

Mossberg lager også en 224 Valkyrie bolt-action rifle:

 

28035_MVP_LR_224VLK_LowComb.png

MPV LR   #28035

https://www.mossberg.com/product/mvp-lr-28035/

 

Ellers fant jeg en som bygget en basert på Remington 700 kasse, triggerTech avtrekker, KRG Bravo stokk:

 

http://ultimatereloader.com/wp-content/uploads/2018/11/TriggerTech-Remington-700-on-TriggerScan-Wide-2000.jpg

 

https://ultimatereloader.com/2018/10/31/224-valkyrie-remington-700-build-p6-krg-bravo-stock-triggertech-special-trigger/

 

Han fikk veldig bra presisjon, spesielt med Berger 80.5 grains kule, ut til 1000 yards. Jeg ville nok prøvd en ennå tyngre kule, jeg ser Berger lager også en 85.5 grains Hybrid Target med B.C på 0.524

 

https://bergerbullets.com/product/22-caliber-85-5-grain-long-range-hybrid-target/

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Torf skrev:

Toppjakt er det jeg liker best. Bruker 222 og 223.

Jeg bruker bare 223 til jakt, og den eneste grunnen er at jeg kan ha ei rifle som veier 2 kg. Kaliber og patron kunne egentlig vært hva som helst som passer i noe så lite og lett, og skyter kuler med høy nok BC i «moderat« fart slik at terminalballistikken tilater et måltid etter treff. 
For meg ble det tilfeldig vis 223 rem siden rifla ble levert med nok snurr til tunge kuler. Hadde jeg gått custom ville nok 6mm vært et mere sannsynlig valg til formålet, da som nå. Jeg hadde aldri kjøpt/laget noe i 223 rem. Jeg hadde heller aldri valgt noe i BR kategorien. 222 med tung kule og mye snurr-ja. Samme hylse med noe i 6 mm-ja. Valkyrien var ikke påtenkt da, men i dag- ja (hvorfor ikke?). Noe i 6,5?-det hadde sittet langt inne, og da har man krysset grensen til noe med større hylse.

 

Skal jeg skyte for skytinga sin del, kort og langt, så blir det alltid 6,5 eller 22. Jeg ser ikke så mye poeng i å tulle med noe annet hvis man ikke skal være låst i regler forbundet med konkurranse. Og jeg ser heller ikke poenget med å stikke en gryne liten patron i ei stor rifle på 6-7-8 kg gitt samme betingelser (at man ikke skal hente fordeler i konkurranse).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

3 timer siden, Bergara-Man skrev:

Mossberg lager også en 224 Valkyrie bolt-action rifle:

MVPen er et forbanna godt eksempel på "god ide, ikke så god gjennomføring".  Dessverre. For konseptet er igrunnen veldig bra.

 

 

3 timer siden, Bergara-Man skrev:

Ellers fant jeg en som bygget en basert på Remington 700 kasse, triggerTech avtrekker, KRG Bravo stokk:

https://ultimatereloader.com/2018/10/31/224-valkyrie-remington-700-build-p6-krg-bravo-stock-triggertech-special-trigger/

 

Han fikk veldig bra presisjon, spesielt med Berger 80.5 grains kule, ut til 1000 yards.

Det skulle vel nesten bare mangle, med så mye topp greier? Tipper han hadde fått det med ca. alt.

 

3 timer siden, Bergara-Man skrev:

Jeg ville nok prøvd en ennå tyngre kule, jeg ser Berger lager også en 85.5 grains Hybrid Target med B.C på 0.524

 

https://bergerbullets.com/product/22-caliber-85-5-grain-long-range-hybrid-target/

Det var min første tanke også, men det er mulig den lengre er for lang for magasinet, eller at forholdene hans er slik at riflestigningen ikke helt er nok. De aller lengste 224-kulene kan være vriene å få til å gå, og variable, og de som har prøvd de i 1:6.5" løp sier at det fungerer bedre. Selv har jeg bare hatt 7-stigning, og kan skrive under på at kuler >80gr kan være både og. 

 

 

Jeg klarer fremdeles ikke helt å se "greia" med den nye patronen, Torf har sagt det jeg mener... Men det er morsomt med alt som er nytt, og at de ennå klarer å komme opp med nye kalibere er jo imponerende.

Kanskje inspirerer patronen noen til å lage ei kul rifle som faktisk også holder en viss kvalitet, da kan det vel hende at havesyken røkker til..

 

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner alle børser jeg har solgt, unntatt MVP-en. 

 

22-250 i lang kasse vil vel gi det man er ute etter her, uten nyvinninger og fænsy støff. Jeg tenkte tanken da jeg så etter piper til 202-en, men har mer sans for kuler som gjenspeiler meg som skytter. Tung og treg, laget for anslag og ikke fart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ballistikk i følge Hornady kalkulator med Berger 85.5 grains Hybrid Target kule, utgangshastighet 825m/s.

(Vihtavuori oppgir sine data med 61 cm pipelengde med 1:7" riflestigning):

 

bilde.png.dc02650d225e356f183d766f9bb6c706.png

 

N-540 eller N-550 ser ut til å være godt egnet til de tyngre kulene i dette kaliberet. I følge Sierra ladedataene kan Hodgdon CFE 223 være godt egnet også.

 

bilde.png.251efd7d326b21edf4ae172c3021fa59.png

https://www.hodgdon.com/cfe-223/

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Ballistikk i følge Hornady kalkulator med Berger 85.5 grains Hybrid Target kule, utgangshastighet 825m/s.

(Vihtavuori oppgir sine data med 61 cm pipelengde med 1:7" riflestigning):

 

Det er jo bare et knapt kusehår forbi 223Rem? Iallefall om du lader sjøl og bruker magasiner som tar 63 eller 66m patroner. Og da blir fordelen med "gratis" hylser og kjøpeammo på XXL merkbar.
Jeg bygde en 223 med sånne specs i 2009 om jeg husker rett, Men jeg er vel på slutten av pipe #2 nå, så den har ikke blitt skutt så veldig mye med. Men det er ei grei rifle, så om en trenger slike ytelser i fabrikkrifle, med fabrikkammo - (om man kan få tak i den her i Kongleriket) så er kanskje ikke denne Valkyrien så dum.

 

Vi får se om den rir inn i folks våpenskap ;) 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ser Hodgdon oppgir 2851 fps = 869 m/sek. hastighet på den 80 grains Sierra HPBT-kula med CFE 223.

Med f.eks. 65 - 66 cm pipelengde kan man nok nærme seg 870 m/sek. med Berger-kula og N-550.

 

GRT viser oftest ganske riktig i følge det jeg har testet med 6.5 Creedmoor, og den kommer ikke ut med så ille høyt beregnet trykk med N-550 på 224 Valkyrie i hvert fall. Jeg beregnet med patronlengde 58,0mm. (Det må jo selvfølgelig testes oppover fra en trygg startladning, bare så det er sagt). En beregning i GRT gir en viss indikasjon i hvert fall, men det blir bare en teoretisk beregning selvfølgelig.

 

bilde.png.e3e8267cc3f214ef3e04b38ad85ff6f8.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja, jeg ser Hodgdon oppgir 2851 fps = 869 m/sek. hastighet på den 80 grains Sierra HPBT-kula med CFE 223

Jeg skjøt opp noen 1000 80gr Amax i 850m/s i 223Rem - mener den pipa var 55cm mesteparten av livet (den var 40 på slutten). Så igjen, det er merkelig lite mer enn 223.
Nå har jeg lagt meg rundt 800 med 77gr TMK, i ren latskap - den første ladningen (og eneste) jeg prøvde er uforskammet presis, og jeg gidder rett og slett ikke å teste noe mer på den. Men det er jo tydelig at trykket ikke er voldsomt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Per-S skrev:

Etter å ha fulgt tråden er min konklusjon at den eneste egenskapen 224 Valkyrie er bedre på enn eksisterende patroner er å tømme lommeboken raskest mulig.

 

Vel, det kommer an på om man lader selv eller ikke.

 

Egentlig blir det ikke store forskjellen hvis man lader selv. Det er stort sett hylsene som koster. Jeg finner stort sett S&B 223Rem hylser gjenslengt på banen, de kan lades om de også men er ikke førstevalget i grunn.......

Jeg finner ikke noe Norma eller Lapua 223Rem hylser gjenslengt på banen. Så de må man kjøpe.

 

En boks med 500 stk. Starline 224 Valkyrie hylser hos Brownells koster Kr. 8,75 stk.

Samt Hornady 100 stk. til Kr. 11,86 stk.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

100 stk. Lapua 223 Rem hylser koster Kr. 9,71 stk. på samme sted.

100 stk. Norma 223 Rem hylser koster Kr. 10,79 stk. på samme sted.

 

For rifla sin del kommer det litt an på om Savage-en eller Mossberg-en tas inn til Norge til en overkommelig pris.

Ellers blir det vel ikke så store forsjellen hvis man bygger noe av deler, da blir det fort veldig dyrt uansett (men veldig bra).

 

Brownells hadde låskasser før, men nå ser det ut som det er borte..... Jeg har ikke sjekket med det finnes kanskje andre forhandlere som selger låskasser som man kan bruke som utgangspunkt, gjerne da med bolt for 6.8 SPC (224 Valk).

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, M67 skrev:

Jeg skjøt opp noen 1000 80gr Amax i 850m/s i 223Rem - mener den pipa var 55cm mesteparten av livet (den var 40 på slutten). Så igjen, det er merkelig lite mer enn 223.
Nå har jeg lagt meg rundt 800 med 77gr TMK, i ren latskap - den første ladningen (og eneste) jeg prøvde er uforskammet presis, og jeg gidder rett og slett ikke å teste noe mer på den. Men det er jo tydelig at trykket ikke er voldsomt.

 

K

 

OK, hylsevolumet i 223REM er vel rundt 30 grains:

 

LjAQ7L9.jpg

Kilde: http://www.jouster2.com/forums/showthread.php?63309-5-56x45-NATO-in-a-223-rifle-(sort-of-long)/page2

 

 

Tenk hva du kunne klare med 4 grains mer hylsevolum og 60-65cm pipe da 🤩

 

Men ellers er det like greit å ikke lade for voldsomt høy hastighet, så varer vel pipa lengre også....

 

Edited by Bergara-Man
redigert
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Egentlig blir det ikke store forskjellen hvis man lader selv. Det er stort sett hylsene som koster.

.223 og 5,56 hylser finnes tilgjengelig gratis på de fleste skytebaner og om  du bruker dem 5 ganger sparer du nesten to kr pr skudd. I tillegg får du fabrikkammunisjon billigere og lettere tilgjengelig. Forskjellen i ytelse er så liten at det ikke er verdt bryet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, 224 Valkyrie har noen fortrinn. Blant annet lavere trykk med samme hastigheter og kule.

Dette bør bety lengre livslengde på både hylser og pipe. Trykket ved starten av riflingen har vel en del å si for løps-slitasjen (livslengden).

 

Samtidig må du trolig brosje opp friflukten i en 223 REM for å kunne sette lange/tunge kuler langt ut. Ellers kommer kula så langt inn i hylsa at du får ikke plass til så mye krutt. Dvs. lavere hastighet, mer trykk.

 

Beregnet 223 REM med omtrent maks trykk og full hylse med krutt (N-540) gir lavere hastighet og omtrent 5500 psi høyere trykk på samme Berger-kula. (sammenlikne med beregningen ovenfor på 224 valk):

 

bilde.png.9c9d79fb2cf3065282d019276f04856c.png

 

Men, som du sier, tilgjengelighet på hylser og ferdige rifler til normale priser er jo ennå svært overlegen på 223 REM.

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ørlite mer slitasje, men i hovedsak er det mengden krutt som er viktigst for slitasjen.

Levetiden på hylsene er det ikke noe forskjell på så lenge du er innenfor akseptabelt trykk.

Det er enkelt sagt ikke så mye å hente i forhold til kostnader at det er bryet verdt om ikke du på død og liv skal ha patronen inn i et våpen med store lengdebegrensinger. Med .223 har du god presisjon ut til vel 1000 m og det er mer enn langt nok for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med .223 har du god presisjon ut til vel 1000 m

I vindstille... Men det hjelper ikke med fine navn bak tallene, man må ha mer kule om det der skal nytte i praksis. Jeg får igrunnen mindre tro på .224-kaliberet til langholdsskytning for hver gang jeg prøver. 600m greit, det kan fungere veldig bra, men de samme - 77-80gr - kulene på 1km er noenlunde kortpustet på 1000m. De kommer fram "etter en tid", og uten hverken fart, energi eller bevegelsesmengde - masse hadde de jo aldri...  Vinden gjør hva den vi med dem.

Går du på med 85-90gr, så fungerer det, jeg har sett 22-250 brukt med hell på 1000m - men neste gang var det kaldere, og mer trykk, og ikke vet jeg, men ingen vet hvor de kulene ble av. Vi skjøt like bra/dårlig som vanlig med 6.5. Samme opplevelsen har jeg hatt med 223Rem. Valkyrien skiller seg neppe ut. Det er mulig 6.5-stigning hjelper, men tja.

Løpslevetid er en ting. Og for meg virker det som løpslevetiden for de minst stabile kulene er mye kortere enn for de mer "normale" - man ser ofte at løp slutter å skyte Berger og Norma 130gr, og andre "ekstreme" kuler, og så fortsetter å skyte mer "nøkterne" kuler i flere tusen skudd til. Den første 223-pipa mi var sånn, en dag begynte den bare plutselig å spre låvedør med 90gr, men 80 gikk som en stråle i lang tid etterpå. 

 

Dette er bare en sidekommentar, helt på siden av Valkyrien - 224 på 1000 - det er for de helt spesielt interesserte. Men det kan virke, bare ikke vedd for mye på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje mulig å bruke en Howa Mini Action i kal. 6.5 Grendel som utgangspunkt til en 224 Valkyrie boltrifle.

6.5 grendel har hylsediameter helt bakerst (Rim) på 11,2mm. 224 Valkyrie har 10,72mm. Differansen (diameter) er da 0,5mm (0,25mm på hver side). Bolthodet burde derfor kunne brukes, det blir bare ørlite grann mer klaring ut til sidekantene i den nedfreste delen av bolthodet, samt ekstraktoren burde også kunne gripe hylsekanten slik at den drar ut hylsa også.

 

bilde.png.c8758acfee4715e4a4304baf6a6e0a3e.png

 

 

 

                   bilde.png.d97f149681973b3bba010a5ee58b77b6.png Howa mini action 223 Rem bolt

 

Å bruke en 223 Rem som utgangspunkt kan muligens også gå, men her blir forskjellen opp til 224 Valkyrie hylsediameter større (9,6mm til 10,72mm = 1,12 mm eller 0,56 mm på hver side).  Å dreie opp litt innvendig i bolten er jo ingen stor jobb, og så spørs det om ekstraktoren kan slipes ned litt slik at den fungerer til å gripe hylsa på 224 Valkyrien. Jeg vil tro det kan gå også. Kostnaden blir da en ny stokk og ny pipe (kanskje en 61cm med 1:7 riflestigning)......

 

C.I.P data 224 Valkyrie:  https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/224-valkyrie-190408-en.pdf

 

Magasinet på Mini Action 6.5 Grendel burde også da akseptere en patron som er 0,5mm mindre i diameter. Men det kan se ut som magasinlengden innvendig er litt begrenset. Jeg fant bilde av 6.5 grendel/7,62x39 magasinet med en 7,62x39 patron i:

 

img_1580.jpg

 

 

bilde.png.a73c4b0ef15d6798c28e4eec2be3418e.png

                           224 Valkyrie               22 Nosler             5.56x45 / 223 Rem         6.5 Grendel

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lage seg så mye arbeid for å få noe som ikke gir noe ekstra ytelse?

Når man har modifisert et våpen og oppdager at dette var ræva, så har man gjerne modifisert i stykker våpen og gjort dem varig ubrukbar.

Hvorfor ikke bruke standardpatroner der våpen og deler er hyllevare og bruke tid og penger til skyting.

Det virker som mange har som hobby å skaffe seg våpen for ukurante patroner i stedet for våpen som er egnet for å skyte mye og billig. Det er sikkert gøy å lage slike kreasjoner for å ha noe å vise frem på banen, men fornuftig er det ikke.

Skulle jeg lage et slikt hobbyprosjekt for moro skyld og som "snakkis" så hadde jeg lagd min egen patron også, ikke kopieret andre. Eller blåst liv i en gammel traver slik som det er gjort med 8x61 der en gammel norsk patron kommer ti heder og verdighet igjen. 

I stedet for å kopiere amerikanske kreasjoner kunne det vært morsomt å hente frem gamle norske, 5,6x55 kunne blitt noe.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis 6.5 Grendel går oppi, så gjør 22PPC det også, og hvorfor da kave med "nymotens greier". For PPC er det 40 år med ladedata tilgjengelig, og allverdens erfaring med bruk og misbruk. 

5.6x55 er det flere som har @Per-S, men den krever nok en stor låskasse - og i fornuftens navn - 22-250... ;)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

5.6x55 er det flere som har @Per-S, men den krever nok en stor låskasse - og i fornuftens navn - 22-250... ;)

Ja jeg vet det, og du har helt rett, men jeg ser på slike sære, nye og unødvendige patronkonstruksjoner som et hobbyprosjekt for å mekke noe som er uvanlig. Mest for å ha noe å gjøre på. Ikke for å drive skyting.

Jeg lader nok rundt 50 ulike patroner, men til skyting er det 90% 6,5 og 308, i tillegg noen 6 mm patroner for presisjonsskyting. Resten er jaktpatroner og hobby med gamle våpen som skal blåses liv i. Jeg synes det er mye mer interessant enn nye unødvendige patronkonstruksjoner som vil bli borte om noen år når nyhetens interesse fosvinner.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Per-S skrev:

Ja jeg vet det, og du har helt rett, men jeg ser på slike sære, nye og unødvendige patronkonstruksjoner som et hobbyprosjekt for å mekke noe som er uvanlig. Mest for å ha noe å gjøre på. Ikke for å drive skyting.

Jeg lader nok rundt 50 ulike patroner, men til skyting er det 90% 6,5 og 308, i tillegg noen 6 mm patroner for presisjonsskyting. Resten er jaktpatroner og hobby med gamle våpen som skal blåses liv i. Jeg synes det er mye mer interessant enn nye unødvendige patronkonstruksjoner som vil bli borte om noen år når nyhetens interesse fosvinner.

Jeg vet, og jeg lader vel ikke mer enn 6-7 patroner, og jeg er nok på >95% 6.5x55, 308 og 223Rem. Jeg er igrunnen der nå, at skal jeg ha et våpen i noe annet enn de tre - så skal det ikke ha patroner i det hele tatt...

Men klart, jeg skulle jo hatt en 22-250, en 338LM og en 416Barrett - men det får bli når jeg blir jeger og skytter på heltid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva f… ?? Skjerpings nå😜

Må ikke begynne å blande for mye fornuft inn i tråden. Moderator må snart gripe inn😨

Hva med å tenke på de av oss som ikke har tid og anledning til å drive med ufornuftige valg?

Det nærmeste vi kommer er å lese slike tråder som dette😀

Kjør på! Jeg vil lese om 224 Valkyrie testing!

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager dypt at jeg oppfører meg som en snusfornuftig gledesdreper.

Men fortvil ikke, jeg har da mine svin på skogen med ufornuftige prosjekter. Men jeg har ennå såpass gangsyn og stolthet at jeg ikke publiserer dem.

Det er som forskjellen på journalister og leger, journalistene publiserer sine tabber, legen begraver dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her var det mange "fornuftige" karer med kommentarer ser jeg. He He. De fleste av dem er jo de som bruker solide kronebeløp på Sauer 200 STR + piper og andre eksklusive våpen i ymse kalibere + optikk til 25k +. Og langholdsrigger, samt noen "få" patroner i året, sikkert 10.000 skudd +. Det koster vel sikker tingen ting... 🙂  mange har vel også en Blaser R8 deluxe super SS 308win med Zeiss til totalpris på 70-80.000.- kroner. Sikkert fornuftige valg, helt greie børser. Solide og fine. Koster ikke stort det heller..... He He. 🤣

 

For min del er dette kun på spekulerings-stadiet. Kan hende det er noen andre også som er i tankeboksen om å bygge noe i dette kaliberet.  Men kommer noen med tanker om noe annet enn Sauer og 6,5x55 og de gamle patronene, nei da er det sist på tia....  Ja ja, jeg må le litt av dere også 😀   Nei, nye ting er "fali" det...... nei, vi får holde oss til det som er gjennomprøvd siden 1907.....

 

Det er dessuten liten sjanse for at 224 Valkyrie patronen forsvinner fra markedet, fordi den har blitt stadig mer populær i AR-rifler i USA. Savage, Mossberg, Adams, Stag, PSA, Nemo etc. etc. leverer slike rifler i dette kaliberet. Så de fjerner ikke denne patronen uten videre om et år eller to, det skjer ikke når markedet da er fylt av rifler i dette kaliberet.

 

En Howa Mini-action i 6.5 Grendel koster ny kr. 8500.-

Beholder man originalstokken til å begynne med og så legger til ei ny 61cm varmint (Light Palma) pipe (si Kr. 8000.-) så ender man på ca. Kr.16.500.- (omtrent kr. 3000.-  under en Tikka T3x Super Varmint med tykk 60cm pipe, med billig plaststokk der også). Kikkert kan være f.eks. en Hawke Sidewinder 6-24x56 FFP Mil eller en noe så ender man opp rundt 25k.

 

Og, ikke glem: Man har to piper med to forskjellige kalibere som man kan bytte mellom, to rifler i en.

 

En stokk som passer til Howa Mini Action som ser fin ut er MDT LSS-XL Gen2. Brownells har denne, men den koster en del.

LSS-XL Gen2 Chassis System

 

Edited by Bergara-Man
korrigering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...