Jump to content

Max hylselengde


matsb

Recommended Posts

Ingen fasit på dette dessverre, og det kan nok variere fra våpen til våpen, og ingen kammer er like. Jeg ser for meg stygge trykkproblemer med for lang hylse, så jeg sørger alltid for å være innenfor toleransene. Muligens ikke det du vil høre ;)

 

Edited by pererik
Link to comment
Share on other sites

Maks er maks i mitt hode, dvs 55.02 er over maks, og dermed blir det trimming hos meg. Noen andre er sikkert av en helt annen oppfatning, og det er sikkert avhengig av kammer osv, men hvorfor ikke forholde seg til maks mål satt av en standard?

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, beel skrev:

Maks er maks i mitt hode, dvs 55.02 er over maks, og dermed blir det trimming hos meg. Noen andre er sikkert av en helt annen oppfatning, og det er sikkert avhengig av kammer osv, men hvorfor ikke forholde seg til maks mål satt av en standard?

Fordi når en standard bare er oppgitt til 1 desimal så er det ikke veldig nøyaktig. Er på lab om dagene og der måler vi med 3 eller 4 desimaler og selv om toleransen er f.eksm 43 blank så oppgis det alltid 3 eller 4 desimaler fordi man skal forstå at nøyaktigheten.

Når det bare oppgis en desimal så vil det så tilnærmet. Tror bare jeg kasserer de hylsene som har strukket seg for mye da det blir enklere enn å ha 14 forskjellige beholdere med 1-15 hylser som venter på at resten skal nå trimmelengde 😅

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, matsb skrev:

Når det bare oppgis en desimal så vil det så tilnærmet

Nei, en desimal presisjon er en desimal presisjon. Måler du med høyere presisjon vil standard avrundingsregler gjelde,  i dette tilfellet max 55,04mm.

Forøvrig, hvis du bruker skyvelære kan du bare runde av til en desimal med en gang. Avlesingen er irrelevant, skyvelære er ikke egnet for mer presise målinger.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Nei, en desimal presisjon er en desimal presisjon. Måler du med høyere presisjon vil standard avrundingsregler gjelde,  i dette tilfellet max 55,04mm.

Forøvrig, hvis du bruker skyvelære kan du bare runde av til en desimal med en gang. Avlesingen er irrelevant, skyvelære er ikke egnet for mer presise målinger.

Ok, så det du altså sier er at de hylsene som er 55.02 og 55.03 er ok å lade opp, med mindre jeg har et kort kammer som avviker fra "standarden"? 

Er et Blaser R8-løp og de kamrer greit etter å va vært helpressa og kastes ut fint

Link to comment
Share on other sites

Skal du bevege deg utover standarden så må du måle ditt faktiske kammer, det er en del forskjeller..   dette er en fysisk avstand i den virkelige verden, og i den virkelige verden føyer ikke metallet seg etter matematiske avrundingsregler. 

 

Jeg hadde nok bare landa de å skutt, når det er så lite.

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du overtenker, ha en batch hylser, lagre og bruk separat. Når en av de er over oppgitt makslengde trimmer du alle. Etter et gitt antall trimminger (erdet ikke 5 ladeboka anbefaler?)skroter du hele batchen.

 

Med delvis/riktig ompressing (evt colletdie) blir triming en sjelden foreteelse.

 

Anbefaler også alle som begynner å lade å hive alt de har samlet av assorterte tomhylser sånn i tilfelle og begynne med nye hylser, evt hylser av samne fabrikat en VET er engangskutte i det aktuelle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...